Esztergom – Budapest vasútvonal: teljes bizonytalanság és kérdések

Esztergom – Budapest vasútvonal: teljes bizonytalanság és kérdések

2014. 11. 04. 13:58

Rendíthetetlenül folyik a munka az Esztergom-Budapest vasútvonalon, ennek ellenére az előzetesen megadott időponthoz képest jócskán csúszik a beruházás átadási időpontja. Most ott tartunk, hogy a pályaszakasz futó munkálataival 2015 májusára végeznek az illetékesek, a villamosítás, mely alapfeltétele az új Flirt vonatok üzembe helyezésének, pedig várhatóan csak 2016-ra fejeződik be az aktuális ígéretek szerint. A fennakadások, csakúgy, mint a forgalmi torlódások mindennaposak a 10-es főúton, így a vonatpótló buszok menetideje változó lehet, a kiszámíthatatlanság pedig tovább tetézi a bajokat. Levelet közlünk a felújítás személyes élményeiről és spirituális anatómiájáról.

Csapdában az egész Pilis

(a Népszabadság november 3-án megjelent számában közölt írás)

 

Piliscsabai lakosként, szülőként szeretnék beszámolni arról, miként éljük meg a Budapest–Esztergom-vasútvonal felújítását. Idén szeptemberben a harmadik tanévet kezdtük el úgy, hogy nem lehet vonattal Budapestre közlekedni. Bár Piliscsaba mindössze 25 km-re fekszik a fővárostól, a vonatpótló buszok az Árpád hídig tartó távolságot a legnagyobb reggeli csúcsban mégis másfél-két óra alatt teszik meg.

 

Már a piliscsabai állomásnál nincs ülőhely, a később felszállók összepréselődve utaznak órákon át. Az áldatlan állapotok legnagyobb kárvallottjai a Budapestre ingázó diákok, akiknek reggel 6 óra előtt el kell indulniuk ahhoz, hogy esélyük legyen 8 órára beérni az iskolába – de ez sem garantált, hiszen ha nagy nehezen eljutnak is a fővárosba, gyakran a metróközlekedés leállásával kell szembesülniük.

 

Ne is beszéljünk a nulladik órákról, a hajnali 5 óra előtti kelésről. Persze tudtuk, hogy a vasútpálya felújítása kényelmetlenséggel jár, ezt mindannyian elfogadtuk, mondván, kibírjuk, és utána jobb lesz a közlekedés. Most ott tartunk, hogy a jelenlegi ígéretek szerint 2015 májusában indulnak újra a vonatok. Ez az eredeti tervekhez képest másfél éves csúszást jelent.

 

De látva a munkák menetét és minőségét (legutóbb például a pilisvörösvári beomlott támfalat), joggal kételkedhetünk ebben is. Ha mégis így lenne: épp másfél évvel több időn át kell a gyerekeinknek napi 2-3 órával többet utazniuk, mint ami normálisnak mondható egy ekkora távon. Van, aki majdnem a teljes középiskolás életét úgy tölti, hogy naponta 3-4 órát utazik az eredeti 1,5-2 helyett. Persze ugyanígy szenvednek a mindennap munkába járók.

 

Sokunkat felőröl ez a napi küzdelem, és még előttünk van egy tél, ami a havazásokkal, balesetekkel akár meg is béníthatja a 10-es utat (ahol a vonatpótló busz közlekedik). Súlyos baleseteknél akár négyórás útzár is előfordul. Azoknak sem egyszerű, akik autóba kényszerülnek, az ürömi elágazásnál több kilométeres kocsisor várakozik a buszokkal együtt.

 

Szerettük volna elérni, hogy amíg nem indul újra a vonatközlekedés, induljanak buszok alternatív útvonalon a Hűvösvölgybe, ahonnan kötött pályás közlekedéssel (61-es villamos) dugómentesen lehet folytatni az utat. Erre a felvetésre nem történt érdemi reakció. Ugyanakkor éppen most kezdték el az ürömi elágazás körforgalommá alakítását, ami a 10-es úton való közlekedés teljes ellehetetlenüléséhez vezet. Tehát az eddiginél is hosszabb menetidőre számíthatunk.

 

Miközben megértjük, hogy egy ilyen volumenű beruházás átmeneti lemondásokkal és kényelmetlenségekkel jár, számos kérdésre nincs válasz. Mi az oka a késedelemnek? Ki a felelős mindezért és mik a következmények? Úgy tudjuk, a Pilisvörösvár–Budapest szakasz építését azért nem tudták időben elkezdeni, mert nem történtek meg a kisajátítások. Ki a felelős azért, hogy leállították és felbontották a vasútvonalat, miközben az új nyomsáv nem volt a vasút tulajdonában?

 

Ki adott építési engedélyt egy olyan nyomsávra, amely más telkén haladt? Miért nem kapunk pontos és megbízható tájékoztatást a felújítás előre látható alakulásáról, ütemezéséről? Miért nincs alternatív útvonalon közlekedő buszjárat csúcsidőben, amikor a 10-es út gyakorlatilag Solymártól lépésben halad, de hét óra körül Hűvösvölgy felé még jól járható az út?

 

Gáti Zita

Forrás: nol.hu

Fotó: pilishirek.hu

2014. 11. 08. 15:04

Érdemes lenne utána nézni, hogy megállna e egy, a kormánnyal szembeni kártérítési per. Az ingázók- iskolások, munkába járok- jelentős időkiesése elegendő alap lehet-e egy sikeres perhez?

Ha valaki például egy éve ingázik munkanapokon, és leszámítom a szabadság napokat ( 30 nap, valamint a fizetett ünnennapokat , 10 nap ) akkor 220 napon keresztül napi -legalább-80 perc veszteség éri egy Esztergom-Budapest oda-vissza úton. Ez egy évben 293.33 óra, vagyis 12.22 nap.

Tehát a kormánynak ez a dilettáns beruházása az év 365 napjából több, mint 12 napot vesz el.  Mióta tart a beruházás? És mikor feeződik be?

Mennyi időt veszítünk így az életünkből a kormány ostobasága miatt?

 

2014. 11. 04. 20:07

Ahoz képest, hogy Kandó Kálmán, már 19O2-ben megtervezte az akkor világszinten legkorszerűbb villanymozdonyt, amit ha jól tudom a Ganz épitett meg és az Olaszok vették használatba (Csak úgy zárójelben még a 6O-as években is használták) ahoz képest mi is van most?

2014. 11. 04. 16:46

Már nem fogja Vigyor

2014. 11. 04. 16:37

Rossz az,aki rosszra gondol,semmi provokáció,ennyi.

2014. 11. 04. 16:31

Völner Pál képviselő úr majd megmagyarázza.

2014. 11. 04. 16:24

Troll.

2014. 11. 04. 16:24

Hajrá magyarok,hajrá Magyarország!