Szupertitkos akció keretében sikerült átvinni a parkolás reformját
Gazdaság
2016. nov. 18.

<p>Nem kell fizetni majd a hétvégéken, felújítások jöhetnek, csökkennek a bérletárak, csökken a fizetős parkolás övezete, nőnek a jegyárak, nem lehet bérletet venni ideiglenes lakcímmel.</p>

A várost és a képviselő-testületet is több pártra szakítja a kérdés. Vajon van-e forgalomszabályozó szerepe a fizetős parkolásnak? Ha most nincs, attól még ha átalakítjuk legyen? Vajon tényleg megbénítaná a belváros közlekedését a díjfizetés eltörlése? Egyáltalán elgondolkodtak már azon, hogy a parkolódíjak megszűnése után is pénzbe kerülne a parkolás fenntartása, új parkolóhelyek létesítése, illetve karbantartása?  Akkor jönne az apokalipszis az ingyenesség után, vagy a fizető parkolás okoz posztapokaliptikus állapotokat a városban? Állások szűnnének meg a rendszer eltörlése után, vagy van annyira szociálisan érzékeny gondolkodású a Városvezetés, hogy az alkalmazottakat átvenné? Többet keres a városi cég alkalmazottjaként egy parkolóőr mint egy közalkalmazott? Egy idő után tényleg megunnák az emberek a tumultust, ha ingyen lenne a parkolás, és valamiféle önszabályozó rendszer keretében elkezdene feloldódni a belvárosra nehezedő nyomás? Jól működik a tömegközlekedés, az évi több tízmilliós városi támogatásból is közlekedő városnéző körjáratok tényleg megoldják Esztergom közlekedési problémáit? Ha ingyenes lenne a parkolás, valóban több turista jönne a belvárosba? Kinek fontosabbak az igényei, a belvárosban lakóknak vagy a centrumba csak parkolni járóknak? Egyáltalán az elmúlt években miért nem bővítették a parkolóhelyek számát? És miért csökkentették?

Nyitott kérdések, nyitott válaszok. Egy azonban biztos, a képviselőkben nem merült fel komolyan a teljes ingyenesség, viszont reformokra hajlandók. Több éves apátia után valami megindult a mélyben, próbálunk talán nagyobb léptékben gondolkodni, átfogóbban és ütemesen kezelni a parkolás anomáliáit, amelyek egy sokkal nagyobb rendszer részei, és teljes mértékben érintik a belváros revitalizációjának, illetve az intermodális csomópont és a tömegközlekedés jövőjének kérdését is. Ha mindazt hozzávesszük, hogy 2017 végére születik meg majd a városfejlesztési stratégia, simán beláthatjuk, hogy óriási változások előtt állunk.

Jelenleg közel 79 millió forint (bevételek: 2015-ös év, 2016 szeptemberig bezáróan) áll rendelkezésre fejlesztésekre, új parkolóhelyek építésére, a meglévők felújítására. Ha pár évig még csordogálnak a forintok, az lehetőséget teremt arra, hogy valamennyi parkolót felújítsuk.

A reformot érdemes úgy is jobban górcső alá venni, hogy a díjfizetés eltörlésére nem született még pontos koreográfia, csak ötletfoszlányok vannak, és egy mindent elsöprő szent cél. Könnyebb lenne persze úgy összevetni az elképzeléseket, hogy két precíz pakkot állítunk egymás mellé.

A testület megunva a másféléves helybenjárást, megkerülte a hivatal malmait (több ülésen is elhangzott már, hogy a hivatal rejtélyes módon nem építette be az előterjesztésekbe a bizottsági ülések egyes döntéseit)nagy lépésre szánta el magát, így a csütörtöki testületi ülésen elmozdult a holtpontról a parkolás kérdése. A parkolási rendelet módosítását Sasvári Viktor hozta be az ülésre ahhoz a naprendi ponthoz, ahol elfogadták, hogy a háziorvosok és a sürgősségi ellátást végző orvosok feladatuk ellátása során korlátlan ideig parkolhassanak. Az aljegyző „rosszallását fejezte ki”, hogy a tervezetről nem tájékoztatták korábban a hivatal szakirodáit, így lehetséges, hogy a Kormányhivatal törvényességi felhívással él majd az elfogadott módosítások ellen.

Az elfogadott előterjesztés elemei, amelyek persze nem biztos, hogy megoldják a problémákat (például a bérletárak csökkentése valószínűleg zsúfoltabbá teszi majd a belvárost, és jelentősen csökkentheti a Gran Parkoló nyereségességét):

  • a belvárosi lakosok nagyon kedvezményes bérlete csak állandó lakcímmel lesz megvásárolható (módosult 2017. december 8-án, a rendeletbe csak esztergomi lakcím került be, tehát az ideiglenessel is jogosultak vagyunk)
  • a kedvezményes lakossági bérletek ára csökken (az éves lakossági 30 ezer forintról 15 ezerre csökken, féléves 22 ezerről 11 ezerre, a havi pedig 9 ezerről 5 ezerre). Fontos változás, hogy ideiglenes lakcímkártyára jövőre már nem vásárolható lakossági bérlet.
  • esztergomi székhelyű vállalkozásoknak az eddigi éves 35 ezer forintról 25 ezerre csökken az éves bérlet
  • a zónák díjszabásai változnak (240 forintról 300-ra, illetve 160 forintról 200-ra). A Bástya parkoló az olcsóbbik zónába fog tartozni.
  • szombati napokon megszűnik a fizetős parkolás a belvárosban
  • szűkítik a zóna-határokat (többek között kikerül a fizetési zónából a Belvárosi temető környéke, a Szent I. tér – Basa utca – Dobozi utca környéke, az Esze Tamás utcánál egy automata körzet, illetve 4 automata körzet az Árok utca Eszperantó utca közötti keresztutcáknál és az Árok utcánál)
  • a maradék fizetős zóna parkolóinak korszerűsítése
  • új parkolóhelyek kialakítása (Vasas pálya mellett, Tabán híd környékén, Simor János utca ingyenes szakaszán, Kis-Duna sétány melletti szakaszon)
  • parkolóhely-megváltási díjak egységesen 100 ezer forintra csökkentek
  • ingyenes parkolás zöld rendszámos autóknak
  • iskolák és óvodák környékén a legközelebbi automata körzetében ingyenes parkolás bevezetése (reggel 8-9, illetve délután 15 és 17 órák között) a szülők számára
  • az Erzsébet-ház mélygarázsának bevonása a parkolásba
  • a képviselő-testület felhatalmazta z Önkormányzat illetékes osztályát, hogy a Gran Parkoló Kft. bevonásával dolgozza ki annak rendszerét, hogy a társaság részéről munkatársai által elektronikusan jelzett tilosban parkolást a közterület-felügyelet szankcionálhassa
  • Bástya-parkolóban buszok maximum 1 órát parkolhassanak

1 év múlva felülvizsgálják, hogy mi valósult meg az elképzelésekből.

(forrás)