Mélymatek
2008. dec. 11.

<p>Egy mai előterjesztés szerint 150 forint lesz egy óra parkolás a mélygarázsban. Akár örülhetnék is. De nem teszem. Az egyik szemem sír, a másik meg nevet.</p>

Nevet mert az óradíj valóban alacsonyabbnak tűnik mint a felszíni parkolás esetében, hiszen jelenleg a felszínen 210 forint egy óra díja.

Ám sír is a másik szemem, hiszen a hogyan számolt a polgármester májusban?

„még ötvenszázalékos kihasználtság esetén és kedvező díjakkal (nappali 320, éjszakai 120 forint/órával) számolva is a beruházás az ötödik évtől 310 milliós bevételt termel Esztergomnak. Ha csak 33%-os lenne a kihasználtság, akkor 210 milliót. Még akkor is, ha a garázsban mind a 325 gépkocsibeálló havi harmincezer forintért garázsbérletbe van adva, így egy sem működik parkolóként („üzemen kívül van helyezve”), mindössze tizenkét év alatt a bevétel meghaladja az 1,4 milliárdos vételárat.”

Ez a matematikai bravúr most dugába dőlt. Számoljuk újra az új adatokkal az egészet:

07-17 óráig 150 forint a tervezett óradíj, ez napi szinten 1500 forintot jelent parkolóhelyenként,

17-07 óráig 80 forintot kér a város: ez 1120 forint lesz egy napra levetítve.

Összességében elmondhatjuk: 100%-os kihasználtsággal egy parkolóhely 2620 forintot hoz a konyhára egy nap.

A tervezett 325 helyett 335 parkolóhely épült. Egy évben 365 napunk van.

335*365*2620 Ft = 320.360.500 Ft

Tehát az egy évben várható MAXIMÁLIS (100%-os kihasználtság esetén) bevétel 320 millió forint.

Levetítve: 50 %-on üzemelve már csak 160 millióról, 33%-on pedig csak 106 millióról beszélhetünk.

Az 1,6 milliárdos bruttó vételárat tekintve 100%-nál 5 év, 50%-nál 10 év, 33%-nál pedig 15 év a megtérülése a mélygarázsnak. Tehát csak ez után hoz „hasznot”.

Ez a kis matematika nem számol semmiféle üzemeltetési költséggel, sem pedig azzal, hogy lesznek olyanok, akik az éves 25.000 forintos parkolóbérletet fogják választani.

Szintén nem számoltunk azzal, hogy a napijegy a felszínen 1000 forintba kerül… ezt összevetve a mélygarázs 2620 forintos 24 órás árával, máris nem kapunk olyan csábító kedvezményt.

A Levegő Munkacsoport vizsgálta a budapesti mélygarázsokat. Meglepő következtetésre jutott:

„Tapasztalataink azt bizonyítják, hogy a mélygarázsok kihasználtsága igen alacsony, míg a közvetlen környékükön lévő utcák tele vannak felszínen parkoló gépkocsikkal.”

Forrás: www.levego.hu

Ez az emberi „szokás” sem szerepel a számításokban.

Még egy apróságra kellene felhívni a szíves mindentudók figyelmét: minekután a belvárost parkolási céllal megközelítők nagy részét a mélygarázsba akarják csábítani, elgondolkodást igényel az, hogy ez a gépkocsiforgalom a garázst egyedül a Lőrinc utcán keresztül tudja csak megközelíteni!

(forrás)