MÁV: közel 1.000 milliárd forintos fejlesztés 2007 és 2013 között
2007. máj. 10.

<p>A 2007-2013. évi Közlekedési Operatív Programban (KÖZOP) 753 milliárd forint forrás áll rendelkezésre vasúti projektekre, a MÁV saját forrásból további 197 milliárd forintot szán fejlesztésre ezen időszak alatt.</p>

Íz Európai Unió forrásaiból elsősorban a fővonalakat újítják fel, de szeretnék, ha a hozzájuk kapcsolódó pályák is megfelelő színvonalúak lennének. A saját fejlesztési források között említette a vezérigazgató a MÁV tőkepiacon történő megjelenését, illetve ingatlanvagyonának mobilizálását. Heinczinger István elmondta, hogy a piac követelményeiből kiindulva határozzák meg a fejlesztés irányát. A MÁV Zrt. vezérigazgatója a piac igényei között fontosnak nevezte a különböző közlekedési ágazatok összehangolását. Heinczinger István szólt arról, hogy az uniós források felhasználásának elengedhetetlen része a költségek elhatárolása, mert csak azok jogosságát ismerik el, amelyek a közszolgáltatáshoz kapcsolódnak. A vezérigazgató emlékeztetett arra, hogy a költségek elkülönítésének része volt - többi között - a MÁV Cargo önállóvá válása, illetve 2007. július elsejétől a személyszállítási üzletág önálló társaságként való működése. Heinczinger István előadásában megerősítette, hogy a MÁV Cargo értékesítésére szóló pályázati kiírás május végén jelenik meg. Az önálló személyszállítás társaság, a Start Zrt. tervei között említette a vezérigazgató, hogy 2008-tól az elővárosi forgalomra, a távolsági és IC-járatokra illetve a regionális közlekedésre helyezik a hangsúlyt.

A MÁV Zrt. vezérigazgatója kitért arra, hogy az európai uniós forrásból megvalósuló vasúti projektek átkerültek a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-hez, a jövőben a MÁV ezeknél a beruházásoknál megrendelőként lép fel. Mosóczi László, a MÁV Zrt. vezérigazgató-helyettese a konferencián a fejlesztések közül kiemelte az elővárosi forgalom fontosságát, a vonatgyakoriság növelését, az eljutási idő csökkentését, az ütemes menetrend kiterjesztését, a csatlakozási rendszer javítását, a közös átszállóhelyek kialakítását.

Ez utóbbi kapcsán megjegyezte: a Budapest-Esztergom közötti vonal felújítása során jövőre az északi összekötő vasúti hidat le kell zárni. A MÁV azt tervezi, hogy az itt közlekedő vonat a szentendrei HÉV vonalán a Margit-hídig járna, és megállna a HÉV megállókban. A MÁV Zrt. vezérigazgató-helyettese a konferencia szünetében tartott sajtótájékoztatón elmondta, hogy a MÁV 100 milliárd forint értékű kötvénykibocsátásra készül jövőre. A tervek szerint 10-15 éves távlatban megtérülő projektek listáját állítják össze, amelyeket a kötvénykibocsátásból befolyó forrásból finanszíroznának. Eddig 8-10 bank jelentkezett a vasúttársaságnál az ügylet lebonyolítására. Matéczné Németh Ágnes, a MÁV Zrt. személyszállítási üzletág üzemeltetési igazgatója a sajtótájékoztatón elmondta, hogy a MÁV a személyszállítás fejlesztését az ütemes menetrend kiterjesztésével és járműfejlesztéssel kívánja elérni.

Emlékeztetett arra, hogy a MÁV 2004-ben vezette be az ütemes menetrendet a Budapest-Vác-Szob vonalon, azóta ezen a szakaszon növekedett az utasszám. Az elővárosi forgalomban a MÁV 23 darab Desiro motorvonatot közlekedtet főként az esztergomi vonalon, 4 új Talent jármű közlekedik a Budapest-Tatabánya-Oroszlány vonalon, és további 6 Talent motorvonat érkezését várják. Az elővárosi forgalomban közlekedik már 3 Flirt vonat, augusztusig 10, az év végéig 23, a jövő év tavaszáig pedig már összesen 30 Flirt szállítja az utasokat.

(forrás)