Templom a föld alatt

Templom a föld alatt

2008.04.13. 13:44

Még februárban közölt egy riportot Zsembery Ákos építész, műemlékvédelmi szakmérnökkel a Magyar Demokrata.

Érdekes problémák vetődtek fel.

A cikkből kiderül, hogy a kapkodás miatt, amelyet az EU-s pénzek elköltése okozott, a feltárás nem lett teljes, és a területre olyan betonréteg került, amely lehetetlenné teszi a későbbi vizsgálatát a leleteknek. Annak ellenére, hogy a helyi régészek ígéretet kaptak a munka folytatására, a kivitelezés ezt végleg megakadályozta.

Felmerült ugyan a jelenlegi és a középkori járószint átjárhatósága, hogy a másfél méterrel a jelenlegi talaj alatt lévő falakat is megmutathassák, illetve egy hologram technikával történő rekonstrukciós bemutatás is, de pénz és idő hiányában - talán - a város nem ezek mellett döntött.

A cikk íróinak nem sikerült elérniük többszöri próbálkozásunk ellenére sem a Városszépítési Osztályt, így az indokokat nem ismerhetjük meg.

A burkolati bemutatás viszont megvalósult. Most tehát van egy alaprajzi minta a földön, a térkövek között, amely alatt ott az eredeti templom maradványa, közte pedig semmi kapcsolat nincs. Bár a kitűzése nagyjából hasonló, az északi mellékhajó a szakemberek szerint hasraütésszerűen lett ábrázolva. Ez pedig minden, csak nem történeti hűség.

További érdekességek is kiderülnek Gerhát Petra cikkéből, amely a www.demokrata.hu cím alatt olvasható.

2008.04.15. 16:57

Norbert! Elküldöm, ha az email-címed is megadod. Üdv. Zsákos

2008.04.14. 18:23

percjelző jóvoltából

Eredeti méret

2008.04.14. 7:16

Még mindig nem találom :(

Nem tudnád ide írni a linket?

2008.04.13. 22:52

Kedves Zsákos! Köszönjük, hogy válaszolásodért regisztráltál, érdekel a szakmai cikk.

A fenti cikkek nem Téged támadnak, hanem keresik a tényeket, a lényeges összefüggéseket civil szemmel, éppúgy mint a riportban fogalmazott összefüggések szándékát, kerülve a hasraütések okozta mellébeszélést.

Üdv.:LB.

2008.04.13. 22:20

Ha már szóba került... a fent idézett riport két korábbi, szaklapokban megjelent írásom után készült.

Még mielőtt bárki bármilyen önkormányzatot ostorozó szándékot látna a dolgok mögött, elmondanám, hogy engem csupán a szakmai oldala érdekel.

Az, hogy egy betonrétegre felhordott, bármilyen térburkolat rendes lerakását lehetetlenné tévő ágyazat készült, ez is beszédes. Nem azért nem lehet autóval a térre felmenni, mert kevés a beton alatta. Azért nem lehet, mert a kövek össze-vissza mozognak az ágyazózuzalékban, és eltörnek. Ezt pl. egy jóval olcsóbb kő is megtette volna, így azonban jóval bosszantóbb az ügy.

A tér tervezőjének válaszait a lap egy későbbi számában nem kommentálom, ha valaki a szaklapokban elolvassa az írásaimat, az imént említett "válasz a föld alól" önmagát minősíti. Magyarul: ha nem tudok valamit jól megcsinálni, nem kiabálok minden résztvevőre ezt-azt.

Akit a két szakmai cikk érdekel, írjon nekem, szívesen elküldöm.

Zs. Ákos

2008.04.13. 18:06

Itt bizonyos előírások miatt egy sávot szerettek volna lebetonozni, hogy például egy tűzoltóautó rámehessen. Ez alá tettek be egy olyan szűrőbetonnak nevezett réteget, ami arra hivatott, hogy az átszűrődő nedvességet el tudja vezetni a csatornába. Ez viszont olyan erősre sikeredett, hogy már másnap ráállhatott egy kamion. És a beton szépen lassan befedte az egész teret. Innentől kezdve még egy atomrobbanáskor sem lesz probléma, viszont nem is lehet visszabontani.

hehe... atomrobbanásnak ellenállna, olyan erős lett, viszont az ott lakókat nem lehet beengedni a térre kocsival

ejnye...

Eredeti méret

2008.04.13. 16:29

Keresem, keresem, de nem találom :(

2008.04.13. 15:12

Nagyon érdekes a cikk, beszédes! A válasz a föld alól c. reakciót is keressétek elő, 2008.március 26. i dátum. Így együtt még érdekesebb. A bokatörő kavicsokról nincs szó, meg a méregdrága foszforfestékről, az eltünt specialis lámpáiról sem. Was kost das alle?