Sátántangó a Budapest-Esztergom közötti vonalszakaszon
Gazdaság
2015. jan. 7.

<p style="text-align: left;">Átláthatatlan szövedék a céldátumok betartása a Budapest-Esztergom között zajló vasútfelújítás munkálataiban. Csupán az ígéretek érkeznek folyamatosan a vonalszakasz építésének befejezésével kapcsolatban. A naponta akár 14 ezer utas közlekedését is kiszolgáló infrastruktúra átadása azonban még mindig a levegőben lóg.</p>

Fotó: Sudár Balázs

  • a Budapest-Esztergom közötti vasútszakasz felújítását eredetileg 2013 végére kellett volna befejezni, de a projekt kétszer fél évet csúszott. Az első hat hónapos csúszás a közbeszerzési pályázat eredménytelensége miatt következett be, majd a telek kisajátítások hátráltatták az építkezést.

  • majd a szerződések módosításait követően 2013. április elsején el kellett volna indulnia a vonatnak Esztergom-Pilisvörösvár közötti szakaszon. Az ütemezés tartásához viszont még Szijjártó Péter édesapjának cége is kevés volt. Két komolyabb akadály tornyosult az építő előtt: Solymár határában a Nemzeti Parkkal és az erdőgazdálkodással kellett tisztázni dolgokat, a nyomvonalba eső hársfa ugyanis útját állta az építkezésnek, a fát végül kivágták, bár demonstráció is szerveződött a matuzsálemi kort megélt hárs megmentéséért. Pilisvörösvárnál pedig a rossz tervezés miatt kellett időt és pénzt áldozni a korrekciókra. Az időjárás sem volt kegyes az építőkhöz, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. emlékeztetett a rekordmennyiségű csapadékra is, ami jelentékenyen hátráltatta a munkát, júniusban pedig az árvíz okozott kisebb fennakadásokat.

Fotó: Máthé Zoltán\MTI

  • újabb nyolc hónap kellett, hogy Kánaán közelebb jöjjön, végül decemberben nagy hévvel és csinnadrattával átadták az Esztergom-Pilisvörösvár közötti vasútvonalat. Völner Pál, akkor még nemzeti infrastruktúráért felelős államtitkárként segédkezett az ünnepség levezénylésében, amelyet stílusosan Dorogon tartottak. A csúszás indoka a kormány oldaláról: a beruházó nem tudott időben végezni a kisajátításokkal egy 5 km-es szakaszon, ez hátráltatta a munkát. Egy pillanatra mindenki örült. A részleges premiert megelőző napon nosztalgiavonat fokozta a hangulatot és melegítette a síneket. Ezzel egyidőben korábbi ígéreteket korrigálva (2014 nyara, de októbere is szóba került) 2014 december közepére módosították, hogy elkészül az Északi Vasúti-hídig tartó szakasz. 

  • közjáték volt a pilisvörösvári aluljáró betemetése. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. szóvivője, Loppert Dániel az Indexnek adott nyilatkozatában arra tért ki, hogy az aluljáró tervezete megmarad, nem kerül sor felüljáró építésére. Majd hozzátette: „Az autósok sebességkorlátozással, ideiglenesen 2014 október végétől használhatják, véglegesen 2015 elejére fog elkészülni”. Egyelőre ezek az ígéretek sem valósultak meg, a forgalom jelenleg is a megszokott útvonalon halad, bár a betonozási munkák felgyorsulásáról számoltak be a környéken lakók. A forgalmi rend végleges kialakítását és a jelzőlámpás csomópont üzembe helyezését 2015 májusára ígérték ezzel párhuzamosan. A beruházáshoz szorosan kapcsolódó ürömi körforgalmat pedig 2015-ben kellene átadniuk az illetékeseknek – az átadási végcélok spektruma itt is több tucatra rúg, 2013 tavaszától ível 2015 egy ismeretlen dátumáig. A legújabb prognosztizálások szerint 2015 nyara a várható időpont, a Külső-Bécsi út építése pedig őszre várható.

  • Jelenleg ott tartunk, hogy a vonatok továbbra is Pilisvörösvárig járnak, az ígéretek szerint a pályaszakasz futó munkálataival 2015 májusára végeznek az illetékesek, a villamosítás, mely alapfeltétele az új Flirt vonatok üzembe helyezésének, pedig várhatóan csak 2016-ra fejeződik be az aktuális ígéretek szerint. A Népszabadságban személyes hangvételű olvasói levél jelent meg a felújításokat kísérő zavarokról.

(forrás)