Kikötő-bukta Komáromban

Kikötő-bukta Komáromban

2019.04.29. 15:24

A jelenlegi esztergomi önkormányzat legfélresikerültebb beruházása közel egymilliárdból lökte a Port Danube Kft. korábbi stabil nyereségét veszteségbe. Esztergom 134,3 millió forint önerőt és 761 millió forintnyi brüsszeli pénzt  költött rá, a cég nettó értékesítési árbevétele mégsem növekedett.

Alig 4 éve jelentették be a sajtónak, hogy Esztergom közel egymilliárdos beruházást valósít meg a komáromi kikötő területén. Az ezzel foglalkozó céget még Meggyes Tamás polgármestersége idején vásárolta az önkormányzat 2 millió euróért - mely ár a Századvég 2014-es vizsgálata szerint minimum a piaci ár duplája volt ("A Port-Danube üzletrész megvásárlása vélhetően több, mint kétszeres áron történt, amely köthető lehet az akkori polgármesterhez, a testület egyes tagjaihoz, a Strigonium vezérigazgatójához."). Akkor úgy tűnt az évi 30-50 millió forint nyereséget termelő vállalkozás 10-20 év alatt kitermelheti még így is az eltúlzott vételárát. 2014-ben azonban a Fidesz frakcióvezetőjének előterjesztésében, Tétényi Éva polgármestersége idején egy nagyberuházásról szóló előterjesztés került a város elé. 2015 végén pedig már a következőket olvashattuk:

A munkálatok alapkő letétele 2015. augusztus 4-én történt meg. A beruházás alapkövét, Czunyiné dr. Bertalan Judit köznevelésért felelős államtitkár, országgyűlési képviselő, Popovics György, a megyei közgyűlés elnöke, valamint Molnár Attila és Romanek Etelka polgármesterek helyezték el. Az ünnepségen részt vett Völner Pál, az Országgyűlés Gazdasági Bizottságának alelnöke, megyei fejlesztési biztos. „A komáromi kikötő a Duna szinte utolsó olyan helyszíne, amely alkalmas elosztó és átrakó funkció ellátására a folyó magyarországi szakaszán. Fejlesztésével Esztergom és Komárom az eddigieknél dominánsabb résztvevője lehet a dunai teherhajózásnak és áruszállításnak” - így fogalmazott a polgármester a projekt kimagasló jelentőségével kapcsolatban. A kikötő ünnepélyes átadására 2015. december 12-én került sor.

A megye díszfideszeseit felvonultató átadó után azonban a projekt egyértelműen a romlás felé terelte a céget:

  • Az értékesítés nettó árbevétele csökkenő tendenciát mutat, jobb esetben is stagnál - pedig egy egymilliárdos beruházás után legalább a ráfordított beruházási összeg 6-8%-t illene kimutatni, mint növekményt a bevételi oldalon. 
  • Az adózott eredmény - a változatlan bevétel és a megnövekedett értékcsökkenési leírás okán rendkívül lecsökkent.
  • Ezen tényezők miatt évek óta nem fizet a cég osztalékot a tulajdonos Strigonium Zrt.-nek.
  • Az egyetlen jó hír talán az, hogy a cég szépen lassan visszafizeti a városnak a 134,3 millió forintos önerőt, de jól látszódik, hogy ezzel csak a Strigonium Zrt. forrásait sikerült csökkentenie a politikának.
  • Az egymilliárdos beruházás egy komoly új betoninfrastruktúrát hozott létre a komáromi kikötőben - kérdés, hogy ezen új infrastruktúra hasznát ki, hol és hogyan fölözi le, ha az infrastruktúra tulajdonosaként Esztergom a jelek szerint teljesen kimarad az üzletből.

Ez a félresikerült projekt sajnos újabb bizonyíték rá:  a felülre, a párt és annak gazdasági körei felé megfelelni akaró városvezetés semmi olyan dologra nem tudja elkölteni a megkapott forrásokat, amitől az esztergomiak jobban fogják magukat érezni a városukban.

Különösen annak fényében szomorú ez, hogy több sport- vagy kulturális egyesület is hetek, hónapok óta azt hallja, hogy nincs rá pénze az önkormányzatnak. Pont az ilyen és ehhez hasonló politikai-gazdasági döntések miatt állt elő ez a helyzet 2019-re ismét városunkban.

Cserép János

 

 

Még nincsenek kommentek :(