Közpénzügyi városügyészt Esztergomnak!

Közpénzügyi városügyészt Esztergomnak!

2019.03.03. 5:00

Ha, illetve amikor bekövetkezik 2019 őszén a lokálpatrióta fordulat Esztergomban, nem elég lecserélni ezzel a játékosokat a tábla körül. Új játékszabályokat is alkotni kell. Javaslatom, hogy az új városvezetés hozzon létre egy új posztot a városházán: a közpénzek felelős elköltésének ellenőrzését egyszemélyben felügyelő, a képviselőtestülettől és a polgármestertől is független, választáson elnyerhető városügyészi pozíciót.

Miért van szükség erre a pozícióra?

A korrupció elleni küzdelem mindaddig csak egy üres szókapcsolat marad, ameddig nem hatalmazunk fel konkrét embereket konkrét feladatkörökkel, jogokkal és kötelezettségekkel, a hatalom birtokosaival ellenérdekelt pozícióba emelve őket. Az üvegzseb mit sem ér, ha senki sem néz bele, senkinek sem tűnnek fel az üvegzsebből hiányzó adatok. Esztergomban sok milliárd forint lett az önkormányzati bevételeiből visszaélés gyanújára okot adó módon elköltve az elmúlt évtizedekben. Gondoljunk olyan banális esetekre, mint a 8 millió forintos vegyszeroptimalizálási szerződés, vagy a város SZMSZ-nek egy fuvarozó cég által történt felülvizsgálata, amelyekre csak azután derült fény, hogy az erről szóló döntéseket és szerződéseket a helyi sajtó munkatársai évekkel később átnézhették. De ugyanide sorolhatjuk a parkolási cég azon éveit, amikor közel százmilliós éves árbevételből szinte semmi nyereséget nem tudott az önkormányzat realizálni.

Erre a fajta "harmadik szemre", a hatalomtól független, a mutyik és simlis ügyek eltusolásában teljesen ellenérdekelt pozícióra költenie kell a városnak, vagy a korrupcióra fogja elkölteni, túlárazott és felesleges beszerzések formájában elkótyavetyélni mindennek a sokszorosát.

Milyen jogköre és kötelességei lennének a városügyésznek?

Elképzelésem szerint a város SZMSZ módosításával létrehozott pozíciójában a városügyész tanácskozási joggal részt vehetne az Önkormányzat valamennyi bizottságának, és a képviselőtestületnek valamennyi ülésén, beleértve a zárt üléseket is. Ezek döntéselőkészítő anyagaihoz ugyanolyan hozzáférést kapna, mint a képviselők. További joga lenne az önkormányzati tulajdonú cégek teljes iratanyagához hozzáférni. Joga lenne arra, hogy a birtokába került anyagok zártan kezelésének feloldását indítványozhassa a titok gazdájánál, ezen túl joga lenne arra, hogy a birtokába került, egyértelműen visszaélést bizonyító iratokat a sajtó részére átadja

Ezért a munkáért a városügyész a főállású alpolgármesteri tisztség díjazásával megegyező összegű fizetést kapna az önkormányzattól. Nem dolgoztuk ki teljesen a részleteket, de az sem elképzelhetetlen, hogy a városügyész eleve egy külsős alpolgármesteri pozícióként tudna létrejönni optimális módon (de ezt bízzuk a jogászokra, meg fogják találni ennek az intézménynek a kodifikációs útját, elvégre ez a szakmájuk). 

Fontos elemnek tartom azt, hogy a városügyész felelősséggel bírjon a tetteiért és a mulasztásaiért: ha szándékosan elnéz, vagy nem vesz észre valamit, vagy ha jogerősen elítélik például valótlan tények állításával elkövetett rágalmazásért, azzal automatikusan elveszítené a posztját.

Ki nevezné ki a városügyészt?

A nép. Ez legyen egy választott pozíció, mint Amerikában egyes államokban a sheriffek, meg az államügyészek.

Komolyan, hallgassanak meg, mert nagyon egyszerű a történet.

Ideális lenne, ha a városügyész mindig egy éves, határozott idejű szerződéssel kerülne kinevezésre. Az első városügyész az önkormányzati választáson legtöbb szavazattal nem megválasztott polgármesterjelölt (ha nem vállalja a következő, ha ő sem, az utána következő, ha nincs több jelölt, akkor a legtöbb szavazattal meg nem választott körzeti képviselőjelölt, stb.) lenne. Egy év után pedig a pozícióra egy helyi népszavazás kiírásával keresnénk meg a következő alkalmas személyt. Lennének összeférhetetlenségi szabályok: nem lehetne városügyész egyetlen képviselő vagy a polgármester közeli hozzátartozója, illetve nyilván egyik választott képviselő sem

Persze hallom már a fanyalgóktól az ellenérvet: "de János, a népszavazás drága!"

Tudják mi sokkal drágább? A mutyik és a korrupció féktelen tombolása öt-tíz-tizenöt-húsz éven keresztül.  

Ez tényleg biztosítaná a közpénzek felelősebb elköltését és azt, hogy Esztergom a stagnálás helyett végre egy fejlődő, prosperáló város legyen?

Igen, ebben biztos vagyok. Ha egy négyzetméter járda felújítása többszázezer forint helyett csak az eddig számlázott ár felébe is tud kerülni, akkor kétszer annyi járdát lehet felújítani. Vagy feltételezve, hogy egy picit több fantáziával bíró vezetése lesz Esztergomnak, akkor majd jut esetleg az újraindított, újragondolt Szent Miklós Alapba, a csatornarendszer vagy belvárosi épületek felújítására, vagy egyszerűen adócsökkentésre.

Városunkban egyébként kimagasló az egy főre jutó adóbevétel, ez mégsem látszik meg a városon. Miért? Azért, mert a forrásokat folyamatosan ellopták, eltérítik, közpénz jelleget elveszítve magánzsebekbe tömték. Nem hiszem, hogy ez eme magánzsebek tulajdonosain kívül bárki mást rossz helyzetbe tudna hozni.

Rendben, talán meggyőztél... de mégis kit látnál szívesen János a városügyészi poszton?

Mindenképp olyan embert, aki ellenérdekelt a hatalmi helyzetben lévőkkel szemben. Ha lokálpatrióta fordulat lesz, legyen a városügyész fideszes. Ha maradna a fideszes vezetés, legyen a vesztes lokálpatrióta polgármesterjelölt.

Mi, hatalmat adna az ellenfélnek? Megőrült?

Csak annyira, mint például az Egyesült Államok alapító atyái. Hozzájuk hasonlóan én is hiszek abban, hogy minden hatalmi pozíciót ellenőriznie kell egy másik, tőle minél függetlenebb, de szintén hatalmi pozíciónak, mert minden hatalom korrupcióba fordul enélkül. A  testületet ellenőrizné a városügyész, a városügyészt ellenőrizné a nép. 

 

Cserép János

Még nincsenek kommentek :(