Kicsit körbejártam a témát és összegyűjtöttem két érdekes, korabeli filmet 1954 júniusáról, azaz 64 évvel ezelőttről.
Az első film a szocialista mezőgazdaság célpiaci szegmensére kívánt összpontosítani, hogy Rákosi elvtárs kezében 1947 után is (ekkor készítette Bauer Sándor a híres fotót) még fényesebben csillogjon a kalász.
A második film, a sárga keramittal kirakott Lenin-i út továbbépítésében megfáradt munkásokat igyekszik ideológiai síkon is rendszerhű maradásra bírni a korabeli luxus prototípusának belengetésével.
De mielőtt vad klikkelésbe kezdenétek, jöjjön némi kronológia:
1948-ban az esztergomi AERO EVER-t is államosították, és szeptemberben motoros kiképzőiskolát alapítottak a városban.
1955-ben a repülőgép építő- és javítóüzem Sportárutermelő Vállalatra változtatta nevét, és egyben áttért a fémépítésű repülőgépek és Jak–18 motoros iskolagépek javítására és gyártására.
1958-ban a vállat ismét nevet változtatott, felvette a Pestvidéki Gépgyár Esztergomi Gyáregysége nevet.
Esztergomban, a Sportáru termelő Nemzeti Vállalatnál, az egykori Aero Evertnél elkészült az első JAK-18-as iskolagép is.
De, hogy a gyár nem csak a "légből kapott" dolgokkal foglalkozott, hanem földhöz ragadt módon haladt tovább a Lenin-i úton, az a lenti két kisfilm is bizonyítja.
Ekkor a munkás-paraszt-értelmiség trojkájának melegét már a KGST tábortüze biztosította, előkészítve a következő (1955-ös) évben megalakuló Varsói Szerződés langyos lábmosóvizét.
Na, most már nyugodtan jöhetnek a klikkek: