Idén utoljára még egyszer: az ingyenes parkolásról

Idén utoljára még egyszer: az ingyenes parkolásról

2017.12.22. 12:39

A tegnap közzétett nyílt levelem szokatlan felhördülést okozott a Facebook egyes felületein, így úgy éreztem fontos lenne pontosítanom egy kicsit azon az állásponton, amit a nyílt levélben talán nem fejtettem ki kellő mélységben. 

Lőrinc utcai parkolás

Először is, mielőtt véleményeket ütköztetünk, úgy érzem fontos leszögeznünk bizonyos tényeket. Ezeket a tényeket nem hasból találom ki: két évvel ezelőtt a cégem felkérést kapott a Gran Parkoló Kft-től, hogy mérjük fel az esztergomi parkolási rendszer elfogadottságát a város lakói körében, egyben gyűjtsünk össze véleményeket a város vezetői oldaláról és tegyünk le egy döntéselőkészítő anyagot arra vonatkozóan, hogy milyen kockázatok, lehetőségek vannak az esztergomi parkolási rendszer jobbá tételére. Ezen munka során igen komoly mélységben beleástuk magunkat az esztergomi parkolási rendszer bugyraiba, végigrágtuk magunkat egy 800 oldalas, az ingyenes parkolás magas társadalmi költségeit bemutató angol nyelvű könyvön, fejlesztettünk egy online kérdőívet, amit 568 esztergomi és környékbeli polgár töltött ki, ezt kiértékeltük, majd még felmértük néhány Esztergommal összevethető helyzetű vagy méretű város parkolási rendszerének jellemzőit is. Amit találtunk, azt egy 58 oldalas tanulmányban foglaltuk össze, amit sajnos azóta sem publikált senki, de mivel tegnap a vita hevében megosztottam már a linkjét (és mivel közpénzből készült ezért elvileg bárki kikérhetné és elolvashatná), most ezt újra megteszem: a tanulmány letölthető lesz a cikk alján elhelyezett linkről. És kérek mindenkit, hogy ami számok, adatok ebben le vannak írva, azt ebben a vitában kezeljük tényekként.

A tanulmányban felvázolt egyik lehetséges jövőkép az ingyenessé tett parkolás volt, mivel döntéshozói oldalról több helyről is ezt, mint kívánatos, hangulatjavító, pozitív intézkedést képzelték el a döntés kitalálói. Már akkor felhívtuk a figyelmet rá, hogy tisztán a számokból, a belvárosi parkolóhelyek környékén eladott lakossági bérletek számából az a következtetés vonható le, hogy egy ilyen lépés igen nehéz helyzetbe hozná a belvárosi autótulajdonos lakosokat. Vannak olyan utcák, ahol az oda szóló bérletek száma háromszor nagyobb, mint az utcában található parkolóhelyek száma (ez nyilván úgy lehetséges, hogy minden bérlet két automata körzetében érvényes, és a vásárlók a két hozzájuk legközelebbi körzetre kérik a kedvezményes bérletet).

A tanulmány másik felvázolt lehetséges jövőképe a bérletrendszer átalakítása volt: a teljes városra érvényes bérlet, amiből évi 400 darabot adott el addig az önkormányzat ezzel "lekötve" a belvárosi parkolóhelyek 35%-át szerintünk jelentős áremelésre vagy megszüntetésre kellett volna kerüljön. Ehelyett a parkolási rendelet 2016. év végi módosítása ennek épp az ellenkezőjét tette: levitte ezen bérletek árát esztergomi lakcímmel 30 ezerről 15 ezer, mindenki másnak 35 ezer forintról 25 ezer forintra, ezzel tovább bővítve a bérlettel rendelkezők számát, tovább csökkentve a parkolási rendszer forgalomszabályozó szerepét.

Azt hiszem, hogy aki 2017-ben a belvárosban napi szinten próbált már parkolni a frekventált utcák egyikén, az tapasztalta, hogy szinte soha nincs parkolóhely, sehol. Nem kell közgazdász diploma, hogy tudjuk: ez egyértelmű jele annak, hogy a parkolási díjakon és a bérletek árán emelni kell, ezzel leszorítva a keresletet, ha egyszer a kínálatot helyszűke miatt nem tudja vagy nem akarja az önkormányzat bővíteni.

Ehelyett a képviselő-testület azt a nem túl szakmai, inkább politikai döntést hozta, hogy bedobja a gyeplőt a lovak közé: a szabályozók tekergetése helyet kipróbálja milyen az, amikor az anarchia az úr a városban. Mostantól emiatt ingyenes a parkolás Esztergomban: mindazoknak, akik beférnek a belvárosba. A koránkelőknek, a soha ki nem mozduló autóval rendelkező belvárosi lakosoknak, meg mindenkinek, aki fél 9-ig, aztén egy idő után 8-ig beér a munkahelyére és 5-ig ki sem mozdul onnan: ők mind jól fognak járni. Aki tavaly azért vett bérletet, hogy ezzel többször legyen parkolóhelye közel a munkahelyéhez, lakásához - ő mostantól rosszul jár. És még csak bérletet is csak pár ember vehet - attól tartok az Erzsébet mélygarázs nagyon gyorsan értékesíteni fogja minden bérletes helyét januárban, a szigeten található mélygarázs pedig továbbra sem üzemel. 

Sokat beszélgettünk erről több emberrel is, akik barátaim, ismerőseim, mind környékbeli Széchenyi téri vagy Lőrinc utcai lakosok, és arra jutottunk, hogy ha Romanek Etelkának lehet saját, dedikált parkolóhelye a Városháza köz sarkán, meg ki lehet jelölni a parkolóhelyek csökkentésével taxidrosztot oda, ahonnan már 50 éve elköltözött a buszpályaudvar (eredetileg emiatt volt ez itt), akkor kérhetnénk mi is csak a lakók számára használható parkolóhelyeket az utcánkban, ezzel is csökkentve a konfliktust a helyben lakók és az ide valamilyen ügyintézési céllal érkezők közt. Tele a világ példával hasonlókra: nem kell Bécsig menni ilyenért, Pécsen a belváros közel negyedére nemcsak parkolni nem mehetnek be a nem ott lakók, de egyáltalán be sem hajthatnak oda autókkal. Sokkal tisztább helyzetet jelentene, ha lennének mondjuk kékkel felfestett helyek, ahol csak a lakosok parkolhatnának, akármeddig, meg lennének mondjuk ingyenesen használható helyek, ahol maximum 2 órát lehetne parkolni, utána pótdíjaznák az autójukat otthagyókat.

Nem gondoltam, hogy ez a kérés ennyire negatív érzelmi rohamot fog kiváltani, mint amit a Facebook-on az IGOM oldal megosztásánál tapasztaltam. Bejó Gábor mondjuk elkövette azt a hibát, hogy nem kérdezett meg róla, hogy ez most mi - egyből a saját prekoncepcióit és félelmeit vetítette bele a történetbe és valamiért azt is fontosnak gondolta közzétenni, hogy ez egy "momentumos" ember javaslata. Komolyan, még a sorosista jelző hiányzott, és már mehetne is eladni az oldalát a habony-mészároslőrinc-médiának - ha ugyan ez nem történt meg már korábban.

Én nem szeretnék idén már többet ezzel a témával foglalkozni: jönnek az ünnepek, és mindenkinek békés ünnepeket kívánok. 

De szeretném, ha januárban újra elővennénk a parkolás témáját és lenne egy nyilvános fórum valahol, egy nyilvános helyen, ahol mindezt mindannyian: belvárosiak, külvárosiak, autósok meg kerékpárosok, fiatalok és idősek, normális vitakeretek között, indulatok nélkül meg tudnánk beszélni egymással. 

 

Cserép János

esztergomi, belvárosi lakos

 

 

Még nincsenek kommentek :(