Szupertitkos akció keretében sikerült átvinni a parkolás reformját

Szupertitkos akció keretében sikerült átvinni a parkolás reformját

2016. 11. 18. 14:54

Nem kell fizetni majd a hétvégéken, felújítások jöhetnek, csökkennek a bérletárak, csökken a fizetős parkolás övezete, nőnek a jegyárak, nem lehet bérletet venni ideiglenes lakcímmel.

A várost és a képviselő-testületet is több pártra szakítja a kérdés. Vajon van-e forgalomszabályozó szerepe a fizetős parkolásnak? Ha most nincs, attól még ha átalakítjuk legyen? Vajon tényleg megbénítaná a belváros közlekedését a díjfizetés eltörlése? Egyáltalán elgondolkodtak már azon, hogy a parkolódíjak megszűnése után is pénzbe kerülne a parkolás fenntartása, új parkolóhelyek létesítése, illetve karbantartása?  Akkor jönne az apokalipszis az ingyenesség után, vagy a fizető parkolás okoz posztapokaliptikus állapotokat a városban? Állások szűnnének meg a rendszer eltörlése után, vagy van annyira szociálisan érzékeny gondolkodású a Városvezetés, hogy az alkalmazottakat átvenné? Többet keres a városi cég alkalmazottjaként egy parkolóőr mint egy közalkalmazott? Egy idő után tényleg megunnák az emberek a tumultust, ha ingyen lenne a parkolás, és valamiféle önszabályozó rendszer keretében elkezdene feloldódni a belvárosra nehezedő nyomás? Jól működik a tömegközlekedés, az évi több tízmilliós városi támogatásból is közlekedő városnéző körjáratok tényleg megoldják Esztergom közlekedési problémáit? Ha ingyenes lenne a parkolás, valóban több turista jönne a belvárosba? Kinek fontosabbak az igényei, a belvárosban lakóknak vagy a centrumba csak parkolni járóknak? Egyáltalán az elmúlt években miért nem bővítették a parkolóhelyek számát? És miért csökkentették?

Nyitott kérdések, nyitott válaszok. Egy azonban biztos, a képviselőkben nem merült fel komolyan a teljes ingyenesség, viszont reformokra hajlandók. Több éves apátia után valami megindult a mélyben, próbálunk talán nagyobb léptékben gondolkodni, átfogóbban és ütemesen kezelni a parkolás anomáliáit, amelyek egy sokkal nagyobb rendszer részei, és teljes mértékben érintik a belváros revitalizációjának, illetve az intermodális csomópont és a tömegközlekedés jövőjének kérdését is. Ha mindazt hozzávesszük, hogy 2017 végére születik meg majd a városfejlesztési stratégia, simán beláthatjuk, hogy óriási változások előtt állunk.

Jelenleg közel 79 millió forint (bevételek: 2015-ös év, 2016 szeptemberig bezáróan) áll rendelkezésre fejlesztésekre, új parkolóhelyek építésére, a meglévők felújítására. Ha pár évig még csordogálnak a forintok, az lehetőséget teremt arra, hogy valamennyi parkolót felújítsuk.

A reformot érdemes úgy is jobban górcső alá venni, hogy a díjfizetés eltörlésére nem született még pontos koreográfia, csak ötletfoszlányok vannak, és egy mindent elsöprő szent cél. Könnyebb lenne persze úgy összevetni az elképzeléseket, hogy két precíz pakkot állítunk egymás mellé.

A testület megunva a másféléves helybenjárást, megkerülte a hivatal malmait (több ülésen is elhangzott már, hogy a hivatal rejtélyes módon nem építette be az előterjesztésekbe a bizottsági ülések egyes döntéseit)nagy lépésre szánta el magát, így a csütörtöki testületi ülésen elmozdult a holtpontról a parkolás kérdése. A parkolási rendelet módosítását Sasvári Viktor hozta be az ülésre ahhoz a naprendi ponthoz, ahol elfogadták, hogy a háziorvosok és a sürgősségi ellátást végző orvosok feladatuk ellátása során korlátlan ideig parkolhassanak. Az aljegyző „rosszallását fejezte ki”, hogy a tervezetről nem tájékoztatták korábban a hivatal szakirodáit, így lehetséges, hogy a Kormányhivatal törvényességi felhívással él majd az elfogadott módosítások ellen.

Az elfogadott előterjesztés elemei, amelyek persze nem biztos, hogy megoldják a problémákat (például a bérletárak csökkentése valószínűleg zsúfoltabbá teszi majd a belvárost, és jelentősen csökkentheti a Gran Parkoló nyereségességét):

  • a belvárosi lakosok nagyon kedvezményes bérlete csak állandó lakcímmel lesz megvásárolható (módosult 2017. december 8-án, a rendeletbe csak esztergomi lakcím került be, tehát az ideiglenessel is jogosultak vagyunk)
  • a kedvezményes lakossági bérletek ára csökken (az éves lakossági 30 ezer forintról 15 ezerre csökken, féléves 22 ezerről 11 ezerre, a havi pedig 9 ezerről 5 ezerre). Fontos változás, hogy ideiglenes lakcímkártyára jövőre már nem vásárolható lakossági bérlet.
  • esztergomi székhelyű vállalkozásoknak az eddigi éves 35 ezer forintról 25 ezerre csökken az éves bérlet
  • a zónák díjszabásai változnak (240 forintról 300-ra, illetve 160 forintról 200-ra). A Bástya parkoló az olcsóbbik zónába fog tartozni.
  • szombati napokon megszűnik a fizetős parkolás a belvárosban
  • szűkítik a zóna-határokat (többek között kikerül a fizetési zónából a Belvárosi temető környéke, a Szent I. tér – Basa utca – Dobozi utca környéke, az Esze Tamás utcánál egy automata körzet, illetve 4 automata körzet az Árok utca Eszperantó utca közötti keresztutcáknál és az Árok utcánál)
  • a maradék fizetős zóna parkolóinak korszerűsítése
  • új parkolóhelyek kialakítása (Vasas pálya mellett, Tabán híd környékén, Simor János utca ingyenes szakaszán, Kis-Duna sétány melletti szakaszon)
  • parkolóhely-megváltási díjak egységesen 100 ezer forintra csökkentek
  • ingyenes parkolás zöld rendszámos autóknak
  • iskolák és óvodák környékén a legközelebbi automata körzetében ingyenes parkolás bevezetése (reggel 8-9, illetve délután 15 és 17 órák között) a szülők számára
  • az Erzsébet-ház mélygarázsának bevonása a parkolásba
  • a képviselő-testület felhatalmazta z Önkormányzat illetékes osztályát, hogy a Gran Parkoló Kft. bevonásával dolgozza ki annak rendszerét, hogy a társaság részéről munkatársai által elektronikusan jelzett tilosban parkolást a közterület-felügyelet szankcionálhassa
  • Bástya-parkolóban buszok maximum 1 órát parkolhassanak

1 év múlva felülvizsgálják, hogy mi valósult meg az elképzelésekből.

2016. 12. 02. 0:44

Igen, ez csak egyetlen városközponti parkoló példája. Miért ne lehetne az esztergomi szintén városközponti Bástya parkoló is, első órában, nov., dec., meg teljesen ingyenes, továbbiakban 100 Ft/óra, és közvetlenül az önkormányzat számlájára?

Egyébként meg mindenféle közterületen szedett parkolási díjat elvi alapon ellenzek, mert tisztességtelen. A közterület az adófizetők pénzén épült közcélokra. A díjért semmit nem kapunk csak használjuk amiért már fizettünk. Ilyen alapon járdahasználati díjat, és hasonlókat is fizethetnénk. Nem teljesített szolgáltatásért pénzt kérni fiktív jövedelem, lopás. A szigeti nagy poros, füves, gazos területek meg nem tekinthetők parkolónak. 

2016. 11. 29. 23:08

http://hevizre.hu/heviz/heviz-parkolas

Hévízen fizetős parkolási rendszer üzemel. Gyakorlatilag a város bármelyik részén parkolunk, fizetnünk kell. A legolcsóbb és legkényelmesebb a parkolás az úgynevezett hévízi nagy parkolóban, amely közvetlenül a városközpontban található, és két irányból is be lehet oda hajtani.

Ezt a parkolót ajánljuk a Hévízre látogatóknak, mert az első óra itt ingyenes, és ezután óránként csupán 100 forintot kellett fizetnünk 2013 júniusában. A parkolóban több üzlet és étterem is van, gyalog 5 perc alatt a belvárosban vagyunk, a tófürdő északi bejárata szintén 5 perc gyalog, a főbejárat pedig maximum 10 perc kényelmes séta a hévízi sétálóutcákon keresztül. Fontos tudni, hogy a nagy parkolót 2013-ban – egy európai uniós támogatásnak is köszönhetően – teljesen felújítják, és a projekt részeként létrejön a hévízi közösségi közlekedés is.

Ebből nekem az jön le, hogy csak az az egy nagy sorompós parkoló olyan, amit írsz, máshol nincs ingyen egy óra. Nálunk a fenti koncepció alapján sziget lett kijelölve erre a célra: ingyenesen parkolhatsz mindenhol a szigeten, és 5 perc séta a belváros. Itt 300 ft lesz a legdrágább, Hévízen a legdrágább zóna 400 ft / óra. 

 

2016. 11. 29. 22:37

Talán nem haszontalan egy jelentős idegenforgalommal rendelkező kisváros, Hévíz városközponti parkolójának példája. Üzemeltetője Hévíz önkormányzata, vagyis közvetlenül oda megy a parkolási bevétel, első óra ingyenes, azután 100Ft/óra, Novembertől Januárig ingyenes.

2016. 11. 18. 17:37
  • az Erzsébet-ház mélygarázsának bevonása a parkolásba

Jó, legyen, de akkor nyissák meg a további megépült szinteket is! Vagy valaki írja le légyszi, hogy ezt most hogy kell érteni. Mert ott valahány hellyel kapcsolatban per van az önkori meg a vállalkozás között. A per tárgya a most lezárt szintek parkolói lennének, és ha a város bevonja a parkolásba a mélygarázst, akkor az ezekre vonatkozik? Vagy hogy?

 

Egyébként jó az irány tényleg, bár én pont fura szituban vagyok ezzel, mert családon belül egyszerűen autót cseréltünk pár éve, és így az általam használt autó ideiglenes lakcímmel kapott belvárosi parkolóengedélyt. A nevemen lévőre meg nem vettünk, mert aki azt használja a város szélén lakik, neki nem kell. Emellett meg van mélygarázsbérletem is, mert óvom a járgányt, meg a ház előtt hajlamosak parkolni nem tudó emberek megnyomorgatni - évek tapasztalata.

 

Szóval most akkor a saját lakásomhoz nem fogok tudni bérletet vásárolni, mert azt nem lehet ideiglenes lakcímmel venni PLUSZ ha ezt le is szarnám, és folyton a garázsban tartanám az autót, ott is megk.ródok, mert az is valami önkoris konstrukció része lesz?  Vagy a garázsbérlet megmarad a cég számára, és csak az óradíjas parkolás kerül a városi rendszerbe? Vagy ezt akkor hogy gondolták? Tényleg érdekelne, ha már ilyen furmányos módon érintett vagyok. Mindezt úgy, hogy inkább fizetek jelenleg felszínit is, meg mélyet is, pedig ha egyszerűen felállok félig a padkára - ahogy sokan teszik - akkor kb. ingyen állok bárhol...

2016. 11. 18. 16:44

Végre!

Az irány jó, várjuk a megvalósítást!