Nyílt levél Romanek Etelkának és a képviselőknek

Nyílt levél Romanek Etelkának és a képviselőknek

2016. 09. 13. 18:12

Mint korábban utaltunk rá, nem felhőtlen a boldogság a déli városrészben az intermodális csomópont építése kapcsán, a szeptember 5-i fórum után a lakosok szerveződni kezdtek. A Budai-Nagy Antal lakótelep, a Kovácsi lakótelep, valamint a Kovácsi városrész lakói az alábbi nyílt levelet juttatták el szerkesztőségünkbe.

Tisztelt Polgármester Asszony!
Tisztelt Önkormányzati Képviselők!

 

Az esztergomi intermodális csomópont tervezése kapcsán, még az előző testület és polgármester idején határozott a testület, és építési engedélyt adott egy olyan megoldásra, amely egy több ezer fős lakott terület közepére helyezi be az intermodális csomópontot.

A jelenlegi vasúti pályaudvar a mostani formájában is rengeteg zajjal és légszennyezéssel jár. A környéken élők ezt nap, mint nap tapasztalják. A zajterhelés jelenleg is az egészségügyi határértékek felett van, Esztergom levegője pedig az egyik legszennyezettebb az országban, amihez a pályaudvar még hozzátesz.

Miközben a munkahelyeken 60 dB felett zajvédő felszerelést írnak elő, jelenleg a vasútállomás környéki házak és lakások környékén a zajterhelés folyamatosan 65-74 dB között van, és percenként többször is 100 dB körülire ugrik fel ez a terhelés. Nagyobb teherautók, buszok, vonatok indulásakor ez 125 dB fölé emelkedik. A levegő folyamatosan szennyezett.

Ezekre a területekre, nappalra a „27/2008. (XII. 3.) KvVM-EüM együttes rendelet a környezeti zaj- és rezgésterhelési határértékek megállapításáról” jogszabály 50-55 dB hatérértéket állapít meg a legterheltebb 8 óra átlagára és naponta legfeljebb 3 ennél legfeljebb 10dB-lel magasabb csúcsot. A napi 240 buszindulás ezt 237x fogja túllépni csak ebben a tekintetben, nem beszélve a folyamatosan nagyobb zajterhelésről, ami önmagában is kiemelkedően túllépett zajszintnek számít a jogszabály szerint.

Tanulmányok bizonyítják, hogy akik 65 dB feletti zajban élnek (pl. úttest közelében) 20%-kal nagyobb eséllyel kapnak szívinfarktust, szenvednek neurózistól vagy alvászavartól, amely rontja az immunrendszert és a teljesítőképességet. A zajhoz nem lehet hozzászokni, ahogy ezt orvosi kutatások alátámasztották!
90 dB feletti zajterhelés már egyszeri alkalommal is maradandóan károsíthatja a hallószerveket. A 120 dB feletti zajhatás fizikai fájdalmat okoz.

Az emberi fül az 1000 és 4000 Hz közötti hangokra fokozottabban érzékeny (diesel motorok zaja).

Miközben jelenleg is emberek ezrei szenvednek naponta egészségkárosodást úgy, hogy nem is tudnak róla, a testület támogatja a jelenlegi beruházást, ami a napi 240 elinduló busszal egészen biztosan tovább rontja a helyzetet. A beruházók elmondásai alapján a lakótelepet még zajvédő fal sem fogja védeni.

Az alapvető jogok biztosának és a jövő nemzedékek érdekeinek védelmét ellátó helyettesének közös jelentése szerint (melléklet) az Intermodális Csomóponttal kapcsolatban nem készült környezeti hatástanulmány, csak a vasútvonal felújításának vonatkozásában készült ilyen, de az nem terjed ki az IMCS városi és lakossági hatásaira, mivel abban az időben az IMCS még nem volt a tervek része.

Megállapítható volt, hogy az IMCS lakóövezetben való elhelyezésének terve nem szolgálja közvetlenül a településszerkezeti tervben foglalt környezetvédelmi célkitűzések teljesülését.

Megállapították, hogy a településrendezési eszközöknek az IMCS létesítésével összefüggő módosításához kapcsolódóan abban az esetben, ha egy terület korábbi, környezetvédelmi szempontból kedvezőbb övezeti besorolásának részbeni, környezetvédelmi szempontból kedvezőtlenebb megváltoztatására olyan építmények elhelyezése érdekében kerül sor, amelyek rendeltetésük miatt jelentős hatást gyakorolnak a környezetükre, a településrendezési eszközök módosítása során az egészséges környezethez való jog érvényesülése érdekében környezeti vizsgálat lefolytatása szükséges. Ilyen esetben a településrendezési eszközök módosítása környezeti vizsgálat lefolytatása nélkül veszélyezteti az egészséges környezethez való alapvető jogot.

A jelentés számos egyéb jogsértést és sérelmet állapít meg, melyek a mai napig fennállnak, és amelyek alapján megállapítható, hogy az IMCS ilyen módon való megépítése súlyosan sérti az itt lakók különböző jogait, és a városlakók jogait is.

A testületnek lehetősége van arra, hogy megállítsa ezt a beruházást, és egy olyan megoldást válasszon, – amit egyébként évek óta javaslunk – amely nem tenné tönkre senki életét. A tervekben a buszgarázzsal azonos helyre megépülhetne egy új állomás, buszpályaudvar, helyi járat pályaudvarral, akár taxiállomásokkal. A jelenlegi pályaudvar helye pedig végre lakóterületté válhatna, ahogy egyébként a rendezési tervben eredetileg szerepelt is.

Mi nem az IMCS ellen vagyunk. A városnak hasznára válna egy jól működő tömegközlekedés. De ez a terv egyrészt szükségtelenük teszi tönkre a város egy részét, másrész, ahogy az említett jelentés is rámutat, számos problémát egyszerűen nem old meg.

A jelenlegi buszpályaudvar környéke egy sivár, szennyezett, élhetetlen terület. Nem kétséges, hogy ez vár arra a területre is, ahová most át fog költözni. Ha már ez elkerülhetetlen, legalább legyen ez olyan helyen, ahol nem élnek emberek.

Az egész világon az a tendencia, hogy az ilyen központokat a lakóterületeken kívülre helyezik. Ez minden bizonnyal nem véletlen, és nem hinnénk, hogy Ön és Esztergom Város Önkormányzata nem tartaná fontosnak a városban élő minden egyes ember életét.

A Suzuki buszok napi zaj-, por- és levegőszennyezése is egy olyan gond, amitől évek óta szenvednek a környékbeliek, de senki nem törődik velük.  Azt szeretnénk, ha a buszok nem a lakott területen keresztül, hanem azt elkerülve járnának.

Senki nem tudja jelenleg, ki döntötte el szakmai szempontok alapján, hogy ezt a megoldást kell választani. Azt sem tudjuk, mik azok a szempontok, amelyek ezt a megoldást indokolják, és milyen érvek szólnak más megoldások ellen. Úgy érezzük – mivel mi magunk is felkerestünk szakmabelieket – hogy valójában nincsenek is szakmai szempontok figyelembe véve, de legfőképpen a helyben élők akaratát hagyták figyelmen kívül.

Kérjük Önt, hogy, mint a város Polgármestere, képviselje az érdekeinket! Tegyenek azért, hogy a következő 30-40 évben ne kelljen ezeknek a családoknak zajban, szennyezett levegőben élniük a gyerekeikkel! Vonják vissza a hozzájárulásukat az építkezéshez, és tervezzenek új megoldást, ami elkerüli a lakott területeket!

 

Köszönettel,
Budai-Nagy Antal Lakótelep lakói
Kovácsi Lakótelep lakói
Kovácsi városrész lakói

 

Esztergom, 2016. szeptember 13.

 

IDE kattintva lehet aláírni a nyílt levelet a neten. A gyűjtés azonban élőben is megy.

Törölt felhasználó

2016. 09. 13. 22:57

Valóban értelmes konstruktív párbeszédnek van értelme nem pedig a tervek élből való elutasításának. Anno ha az ellenzők odatettek volna az asztalra 3-4 VALÓS alternatívát, akkor lehet hogy másképp alakul a projekt, de nem ezt történt és ebben az ellenzőknek is komoly felelőssége van, nembeszélve a mindenkori városvezetés passzivitásáról...

Egyébként a tervezők kompromisszumos megoldásként - az eredeti tervekkel ellentétben - a buszok tartózkodási helyét kitették a patak mellé és pont a tiltakozás miatt született az a döntés, hogy minden busz a 111-es út felöl közelíti meg a buszpályaudvart egy teljesen új zajvédőfallal árnyékolt, a patakon kívúl eső úton. A buszforgalomból teljesen kizárják a Baross G. utat kímélve a lakókörnyezetet. Ez kompromisszum... nemde?

Törölt felhasználó

2016. 09. 13. 22:57

Emellett a városnak oda kellet volna tenni a maga 5-6 milliárdját

Hát izé:) A város odaadta 10-15 milliárdját, ha érted mire gondolok:).

Törölt felhasználó

2016. 09. 13. 22:49

Ebben az ötletben már van fantázia. Lényegesen közelebb kerülne a fejpályaudvar a városközponthoz, ami az utasok legfontosabb érdeke lenne. Egyébként a mostani vasútállomás sem "fejállomásnak" épült, hanem távlati tervként a Dunán épülő vasúti híddal folytatódott volna a vonal bekötve a "felvidéki" területeket. Sajnos ebből nem lett semmi.

Azért halkan megjegyezném, hogy a mostani elégedetlenkedés egy olyan területen van ahol a vasút őshonos, akkor mit várhatnánk ott ahol az ingatlanok mellett teljesen új elemként jelenne meg a vasút? Nem beszélve a 111-es úttal való kétszintű átvezetés komoly költségeiről, vagy a Prímás sziget rekreációs és természetvédelmi jellegéről...

 

Félreértés ne essék, én nem azt mondom, hogy a mostani intermodális terveknél nem lehetett volna talán jobbat csinálni, de sajnos erről lecsúszott a város mert az elmúlt 30-40 évben kellett volna 3-4 tervváltozatot kidolgozni és érdemben megvitatva népszavaztatni kellett volna róla. Emellett a városnak oda kellet volna tenni a maga 5-6 milliárdját, hogy a helyi "többletigényeknek" megjelelően állami/EU-s forrásokkal kiegészülve mindenki megelégedésére szolgáló verzió épüljön.

Most már késő, ha elidult -minden engedély birtokában- a projektkivitelezés akkor stílusosan mondva ez a vonat már elment...

Törölt felhasználó

2016. 09. 13. 22:36

"Ha visszaolvasva elmélyülsz az esztergomi közélet és az abban szereplő most tiltakozó emberk egyéb fórumokon és médiában tett nyilatkozataiban, akkor számodra is egyértelműbb lesz a kép." Nem mélyülök el. Ez még mindíg nem VITA, csak személyeskedés. Szállj vitába a felsorolt dolgokkal. Mond azt, hogy ezek hazugságok, ha azok, mond azt, hogy téves adatok, ha azok, de mint mondottam az nem vita, hogy ilyen-olyan megnyilatkozások, stb-stb. És lám, ha beszélgetünk dolgokról, kiderülhet, hogy értelmezési hibák is előfordulnak, mint a pld. a Te vádad a szerkesztőséggel szemben. 

2016. 09. 13. 22:25

Az egyik ötlet ami nekem eléggé tetszett pár éve ez volt: vezessük be a vonatot a(z árvízbevédett) szigetre, és vagy a Tökházzal szembeni iparterületen, vagy a városháza köz magasságában legyen új fejállomás - mindkét hely mellett elfért volna egy intermodalitásra képes buszvégállomás is (labor mim területen ráadásul barnamezős beruházásként)

Törölt felhasználó

2016. 09. 13. 22:19

Kedves Hölgyem/ Uram!

Tud érdemben az ügyhőz szólni vagy csak személyeskedik? Olvasta AJB biztos megállapításait? Ön szerint a városházi képviselők olvasták? Tudnak róla?

Köszönöm előre is érdemi válaszát.

Kovács Géza

2016. 09. 13. 22:10

Az utazókat megkérdezte már bárki? Akik használják, használni fogják, hiszen

"az emberek utaznak és uticéljuk elérése érdekében nem a várostól gyalogosan 30-40 percre lévő szántóföldeken óhajtanak leszállni a buszról/vonatról."

EU-s támogatáshoz megtérülési számítás, költség-haszon elemzés is kell. A korábban elvégzett hatástanulmány a TESCO melletti verzióval veti össze, mivel vélhetően a jelenlegi pályaudvarral nem lenne versenyképes eljutási idő terén, ami a társadalmi hasznosság mutatószáma.

Az IMCS megépíteni üzemeltetési modell nélkül óriási szakmai és politikai hiba!

Törölt felhasználó

2016. 09. 13. 22:05

Nézze, ne köszönje a blogjának propagálását, mert ez Önre nézve -jóérzésű embereknél- inkább hátrány... Tudjuk, hogy nem maga a petíció szerzője, de mérget vettem volna rá, hogy már ezerrel nyomul az ügyben...

Szerencse, hogy ilyen jól tájékozott EU-s támogatási ügyekben..lehet, hogy hasznosabb lenne Strassbourgban vagy Brüsszelben tevékenykednie a haza üdvére, hamár maga Esztergom sem kért az önkormányzati képviselőködési vágyaiból 2014-ben...

2016. 09. 13. 22:05

Nem személyeskedni kellene. Elolvasni a 22 oldalas Alapvető Jogok Biztosának Hivatalának megállapításait a beruházással kapcsolatban. Innen kezdődhetne a vita. Hol vannak az emberi jogaink, ki képviseli ezt a Városházán?

Egyébként ne Tétényizzen, mert maga is tudja: egy szavazata volt. Ki volt abszolút többségben? :(

Kovács Géza

Törölt felhasználó
Törölt felhasználó

2016. 09. 13. 21:54

Ebben az esetben revideálom a korábbi megjegyzésemet, ami a több felületen való aláírásgyűjtést illeti, bár halkan jegyzem meg hogy 300 aláírás is csak a lakosság 1 %-a. Ha több 1000 aláírás is születik, az még akkor sem a többség és a csendes hőbörgéstől mentes  VALÓDI többség érdekeit a városnak akkor is képviselnie kell ha nem csinál naponta palotaforradalmat vélt vagy valós sérelmei megjelenítése érdekében....

Törölt felhasználó

2016. 09. 13. 21:53

Köszönönöm a blogom népszerűsítését, de hatalmas tévedésben van.  A szervező ember és aki ez mögött áll, nem én vagyok. ( Vicces, hogy mindenről én jutok a maguk eszébe.) A szervező csoport sem 3-4 ember, jobb, ha ezzel tisztában van, már dolgoztak,  mikor megkerestek.  Egyébként itt lakom, így a tiltakozás e formája természetes tőlem. Eddig 62 emberhez kopogtattam 60-an aláírták és mindehol ez az arány.

-Van egy rossz hírem: az EU-nál is a beruházás fúrva van és higgye el, ehhez sincs közöm, de biztos majd rám fogják...( Tiszta meggyes idők.)

Kovács Géza

Törölt felhasználó

2016. 09. 13. 21:45

Kicsit tévedésben van. Eddig délután 17 óra után 7-8 aktívista dolgozott, de holnaptól még többen. Önként. Az aláírások kopogtatás után lettek beszerezve, nem a neten.  Az aláírások nem csak a lakótelepen gyűlnek, a kertes házban lakók felhábodása még nagyobb. Tordainé kimehetne a Kovácsi utcába, de lehet saját utcájában népes a rajongótábora. A Schweidelen, a Baross Gábor úton, Kovácsi utcában 99%-os az aláírás, vagyis az intermodális elutasítása!  Csak az nem írja alá: aki nem itt lakik, vagy semmit nem ír alá, mert pl. a Városházán dolgozik.

Kovács Géza

Törölt felhasználó
Törölt felhasználó

2016. 09. 13. 21:38

Minden tiszteletem az öné! De senki egy szóval sem említette, hogy a neten érte el az aláírástok száma a 300-at. Ez benne volt a közleményben, amit küldtek. Elvileg rengetegen gyűjtik az aláírásokat élőben is. Ha lesz friss infó, azt is nyomjuk iziben. Semmi részrehajlás nincs. Másban biztos van, de ebben most nincs.

Törölt felhasználó

2016. 09. 13. 21:34

Ha visszaolvasva elmélyülsz az esztergomi közélet és az abban szereplő most tiltakozó emberk egyéb fórumokon és médiában tett nyilatkozataiban, akkor számodra is egyértelműbb lesz a kép. Elsőként javaslom az alábbi "úriember" -aki a tiltakozás egyik szószólója- blogjának tanulmányozását kiterjesztve az olvasást országos és helyi politikai ügyekben is;

http://mindenrolentehetek.blogspot.hu

Mai szemelvény a blogból;

"A Baross Gábor utat még plusz bombázzátok szét és több százan haza sem fognak tudni menni autóval a Kovácsi lakótelepre, de buszokkal sem! Építsetek körforgalmat, azt fogjátok meg lámpával, a helyijárat járjon a levegőben, vagy ne legyen újra. Finoman fogalmazva: Büdöslábú korrupt férgek lesztek hamarosan igent nyomó városházi politikusok, mert az emberek most kezdenek el gondolkodni, mit tettetek velük! Ennek az Intermodális szemfényvesztésnek sok áldozata lesz Esztergomban."

Arra ne is térjünk ki "szakmai szempontból" hogy a körforgalom lényege a közlekedési lámpa hiánya. Ebben az esetben az egyértemű elsőbbségadási viszonyok miatt folyamatos és gyorsabb a forgalom mint a hagyományos lámpás esetben.... ja és a stílus az ember, szóval így kellene tárgyalni a várossal a NIF és a kivitelező STRABAG munkatársaival?

Természetesen korábbi megfogalmazásom VÉLEMÉNY, ennek megfelelően nem várom el, hogy mindenki egyet értsen vele. De megfordítva a dolgot én pedig a tiltakozók részéről érzelmileg túlfűtött hallomásokra hagyatkozó kinyilatkoztatások helyett szeretnék látni egy olyan, közlekedés mérnök szakemberek, vasúti szakemberek és építészek által alátámasztott VALÓS  alternatívát, ami figyelembe veszi a lakótelep érdekei mellett Esztergom összes lakójának érdekét, esztergomba látogató vagy oda rendszeresen utazó turisták, utasok, munkába/iskolába járók érdekeit is. Na ez az ami még nem született meg...

Sajnos egyenlőre a "mindenki más dögöljön meg csak nekem ne kelljen kompromisszumot kötnöm" attitűd érvényesül. 

Törölt felhasználó

2016. 09. 13. 21:21

Nekem kicsit erőltetett az érvelésed. Nem ott élek, nem foglalok álást a dologban, mert nem tudom a részleteket. Az érveid: "A probléma az, hogy egy szűk politikailag motivált csoport legutolsó mentsvárként hangulatot kelt". Lehet hogy igazad van, mint mondottam nem vagyok az ügy ismerője, de Te nem adatokat cáfolsz meg, hanem kinyilatkoztatsz. Egy dologban el kellene gondolkodni: Ha Te veszel egy lakást, vagy házat, elmész, körbejárod, érdeklődsz a környezetről, stb-stb. Ha ezt nem teszed meg, és beköltözésed másnapján rájössz, hogy egy fuvarozó társaság telephelye van a szomszédságodban, magadnak tehetsz szemrehányást. De ha megvetted a lakásodat, jól érzed magad benne, aztán 5-10 év múlva engedélyt adnak egy fuvarozó társaságnak, hogy telephelyet alakítsanak ki a házad mellett, mondjuk 30-50 kamionnak, hááát, ugye ez nem ugyan az a helyzet. Jah, és érvként azt mondanák neked: Fuvarozni márpedig kell! Gondolom Te is küzdenél a telephely ellen. Tehát ÉRVEKET! Azzal meg lehet győzni, de azzal hogy ilyen, vagy olyan politikai csoportnak tituláljuk a felszólalókat, (nem tudom kik azok) ez nekem nem érv.

Egyébként maradok tisztelettel: percjelző

Törölt felhasználó

2016. 09. 13. 21:02

Tisztelt Szeretgom Szerkesztőség!

Valószínűleg véletlen félregépelés történehetett a címben, mert -a petíció webes felületén látva- 1 óra után 300 helyett csak 30-an csatlakoztak a petícióhoz, azaz Esztergom lakoságának 0.1 %-a már támogatja a petíciót. Minden eddigi, a tájékoztatás érdekében tett erőfeszítésüket nagyra értékelve mégis érdemes lenne a pontatlan címet javítani, ha -részrehajlás nélküli- hiteles információforrásként szeretnének feltűnni Esztergom lakói előtt.

Törölt felhasználó

2016. 09. 13. 20:23

"A jelenlegi buszpályaudvar környéke egy sivár, szennyezett, élhetetlen terület. Nem kétséges, hogy ez vár arra a területre is, ahová most át fog költözni. Ha már ez elkerülhetetlen, legalább legyen ez olyan helyen, ahol nem élnek emberek."

???? mondjuk a Holdon?

A probléma az, hogy egy szűk politikailag motivált csoport legutolsó mentsvárként hangulatot kelt, sok jóhiszemű embert alaptalan információkkal és csúsztatásokkal megtéveszt és olyan követelésekkel áll elő, melyek teljesíthetetlenek. Tessék megbarátkozni, hogy az emberek utaznak és uticéljuk elérése érdekében nem a várostól gyalogosan 30-40 percre lévő szántóföldeken óhajtanak leszállni a buszról/vonatról. A kéréseknek megfelelően több szakaszon zajvédőfal épül és a környék szinte teljes úthálózata megújul olyan szakaszokon amelyekhez Ferenc József óta nem nyúltak hozzá...

Egy olyan projekttel kapcsolatban, ami 4-5 éve tervezés alatt áll, több lakossági fórum után módosítottak az eredeti terveken, jogerős építési engedélyekkel rendelkezik és lezárt közbeszerzés után elindult a kivitelezése, utópisztikus elképzelés azt gondolni, hogy néhány hőbörgő lázálmai miatt leállítják a projektet. Lehet a mostani városvezetést revolverezni, de ebben a helyzetben nekik 0 már a mozgásterük. Tessék Tétényi Évát kérdezni az ATV-ben miért nem képviselte a "civil hangot" és az "elesett Esztergomiak" véleményet a projekt egyeztető/engedélyeztetési szakaszában... Jut eszembe a Magvetőért kapott 40 millát hova is építette be a város anno?

Véleményem szerint a mostani buszvég környéke egy "sivár, szennyezett, élhetetlen terület" amire minden egyes ráköltött forint csak javít. A hálálkodó leveleket az alábbi címre legyenek szívesek küldeni;

STO-Esztergom konzorcium irodája, 1142 Budapest, Tatai út 95.

E-mail: eva.csaszar@strabag. És/vagy: Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.: info@nif.hu

 

2016. 09. 13. 19:05

A párt és csatlosainak pénzügyi érdekvédelme. Ez most az országos utász. Lakók, emberek védelme? Hahaha