Nyílt levél Romanek Etelkának és a képviselőknek

Nyílt levél Romanek Etelkának és a képviselőknek

2016. 09. 13. 18:12

Mint korábban utaltunk rá, nem felhőtlen a boldogság a déli városrészben az intermodális csomópont építése kapcsán, a szeptember 5-i fórum után a lakosok szerveződni kezdtek. A Budai-Nagy Antal lakótelep, a Kovácsi lakótelep, valamint a Kovácsi városrész lakói az alábbi nyílt levelet juttatták el szerkesztőségünkbe.

Tisztelt Polgármester Asszony!
Tisztelt Önkormányzati Képviselők!

 

Az esztergomi intermodális csomópont tervezése kapcsán, még az előző testület és polgármester idején határozott a testület, és építési engedélyt adott egy olyan megoldásra, amely egy több ezer fős lakott terület közepére helyezi be az intermodális csomópontot.

A jelenlegi vasúti pályaudvar a mostani formájában is rengeteg zajjal és légszennyezéssel jár. A környéken élők ezt nap, mint nap tapasztalják. A zajterhelés jelenleg is az egészségügyi határértékek felett van, Esztergom levegője pedig az egyik legszennyezettebb az országban, amihez a pályaudvar még hozzátesz.

Miközben a munkahelyeken 60 dB felett zajvédő felszerelést írnak elő, jelenleg a vasútállomás környéki házak és lakások környékén a zajterhelés folyamatosan 65-74 dB között van, és percenként többször is 100 dB körülire ugrik fel ez a terhelés. Nagyobb teherautók, buszok, vonatok indulásakor ez 125 dB fölé emelkedik. A levegő folyamatosan szennyezett.

Ezekre a területekre, nappalra a „27/2008. (XII. 3.) KvVM-EüM együttes rendelet a környezeti zaj- és rezgésterhelési határértékek megállapításáról” jogszabály 50-55 dB hatérértéket állapít meg a legterheltebb 8 óra átlagára és naponta legfeljebb 3 ennél legfeljebb 10dB-lel magasabb csúcsot. A napi 240 buszindulás ezt 237x fogja túllépni csak ebben a tekintetben, nem beszélve a folyamatosan nagyobb zajterhelésről, ami önmagában is kiemelkedően túllépett zajszintnek számít a jogszabály szerint.

Tanulmányok bizonyítják, hogy akik 65 dB feletti zajban élnek (pl. úttest közelében) 20%-kal nagyobb eséllyel kapnak szívinfarktust, szenvednek neurózistól vagy alvászavartól, amely rontja az immunrendszert és a teljesítőképességet. A zajhoz nem lehet hozzászokni, ahogy ezt orvosi kutatások alátámasztották!
90 dB feletti zajterhelés már egyszeri alkalommal is maradandóan károsíthatja a hallószerveket. A 120 dB feletti zajhatás fizikai fájdalmat okoz.

Az emberi fül az 1000 és 4000 Hz közötti hangokra fokozottabban érzékeny (diesel motorok zaja).

Miközben jelenleg is emberek ezrei szenvednek naponta egészségkárosodást úgy, hogy nem is tudnak róla, a testület támogatja a jelenlegi beruházást, ami a napi 240 elinduló busszal egészen biztosan tovább rontja a helyzetet. A beruházók elmondásai alapján a lakótelepet még zajvédő fal sem fogja védeni.

Az alapvető jogok biztosának és a jövő nemzedékek érdekeinek védelmét ellátó helyettesének közös jelentése szerint (melléklet) az Intermodális Csomóponttal kapcsolatban nem készült környezeti hatástanulmány, csak a vasútvonal felújításának vonatkozásában készült ilyen, de az nem terjed ki az IMCS városi és lakossági hatásaira, mivel abban az időben az IMCS még nem volt a tervek része.

Megállapítható volt, hogy az IMCS lakóövezetben való elhelyezésének terve nem szolgálja közvetlenül a településszerkezeti tervben foglalt környezetvédelmi célkitűzések teljesülését.

Megállapították, hogy a településrendezési eszközöknek az IMCS létesítésével összefüggő módosításához kapcsolódóan abban az esetben, ha egy terület korábbi, környezetvédelmi szempontból kedvezőbb övezeti besorolásának részbeni, környezetvédelmi szempontból kedvezőtlenebb megváltoztatására olyan építmények elhelyezése érdekében kerül sor, amelyek rendeltetésük miatt jelentős hatást gyakorolnak a környezetükre, a településrendezési eszközök módosítása során az egészséges környezethez való jog érvényesülése érdekében környezeti vizsgálat lefolytatása szükséges. Ilyen esetben a településrendezési eszközök módosítása környezeti vizsgálat lefolytatása nélkül veszélyezteti az egészséges környezethez való alapvető jogot.

A jelentés számos egyéb jogsértést és sérelmet állapít meg, melyek a mai napig fennállnak, és amelyek alapján megállapítható, hogy az IMCS ilyen módon való megépítése súlyosan sérti az itt lakók különböző jogait, és a városlakók jogait is.

A testületnek lehetősége van arra, hogy megállítsa ezt a beruházást, és egy olyan megoldást válasszon, – amit egyébként évek óta javaslunk – amely nem tenné tönkre senki életét. A tervekben a buszgarázzsal azonos helyre megépülhetne egy új állomás, buszpályaudvar, helyi járat pályaudvarral, akár taxiállomásokkal. A jelenlegi pályaudvar helye pedig végre lakóterületté válhatna, ahogy egyébként a rendezési tervben eredetileg szerepelt is.

Mi nem az IMCS ellen vagyunk. A városnak hasznára válna egy jól működő tömegközlekedés. De ez a terv egyrészt szükségtelenük teszi tönkre a város egy részét, másrész, ahogy az említett jelentés is rámutat, számos problémát egyszerűen nem old meg.

A jelenlegi buszpályaudvar környéke egy sivár, szennyezett, élhetetlen terület. Nem kétséges, hogy ez vár arra a területre is, ahová most át fog költözni. Ha már ez elkerülhetetlen, legalább legyen ez olyan helyen, ahol nem élnek emberek.

Az egész világon az a tendencia, hogy az ilyen központokat a lakóterületeken kívülre helyezik. Ez minden bizonnyal nem véletlen, és nem hinnénk, hogy Ön és Esztergom Város Önkormányzata nem tartaná fontosnak a városban élő minden egyes ember életét.

A Suzuki buszok napi zaj-, por- és levegőszennyezése is egy olyan gond, amitől évek óta szenvednek a környékbeliek, de senki nem törődik velük.  Azt szeretnénk, ha a buszok nem a lakott területen keresztül, hanem azt elkerülve járnának.

Senki nem tudja jelenleg, ki döntötte el szakmai szempontok alapján, hogy ezt a megoldást kell választani. Azt sem tudjuk, mik azok a szempontok, amelyek ezt a megoldást indokolják, és milyen érvek szólnak más megoldások ellen. Úgy érezzük – mivel mi magunk is felkerestünk szakmabelieket – hogy valójában nincsenek is szakmai szempontok figyelembe véve, de legfőképpen a helyben élők akaratát hagyták figyelmen kívül.

Kérjük Önt, hogy, mint a város Polgármestere, képviselje az érdekeinket! Tegyenek azért, hogy a következő 30-40 évben ne kelljen ezeknek a családoknak zajban, szennyezett levegőben élniük a gyerekeikkel! Vonják vissza a hozzájárulásukat az építkezéshez, és tervezzenek új megoldást, ami elkerüli a lakott területeket!

 

Köszönettel,
Budai-Nagy Antal Lakótelep lakói
Kovácsi Lakótelep lakói
Kovácsi városrész lakói

 

Esztergom, 2016. szeptember 13.

 

IDE kattintva lehet aláírni a nyílt levelet a neten. A gyűjtés azonban élőben is megy.

2016. 09. 16. 20:35

Hát ez nagyon érdekelne ha lehet. Minden infromációra szükségünk van.

2016. 09. 16. 17:50

 

    "a kivitelezéshez szükséges minden engedély beszerzésre került, jogerőre emelkedett"

Ez így, ebben a formában nem igaz.

 

2016. 09. 14. 14:10

Igen, ezekről is mind volt már szó, ígéretekkel tele a padlás. A szebbnél szebb ígéreteket hallgatja itt mindenki 25 éve. Polgármestertől és képviselőtestületektől teljes független ezidáig, hogy mi történik ezzel a városrésszel, vagyis tulajdonképpen, hogy mennyire nem történik semmi az itt lakók érdekében, vagy szinte csak rossz. Úgyhogy én meg azt javaslom, hogy most az egyszer a többség értse meg a kisebbséget, hogy ez így nem fog menni. És nem jó ötletekre van szükségünk, meg nem jó tanácsokra, pláne nem ígéretekre, hanem értelmes, felelős döntésekre. Nem az itt lakók hibája, ami itt történik, de mégis ők bűnhődnek.

2016. 09. 14. 14:01

Igaza van a problemat kezelni kellene.Csakhogy amig tagadják hogy a problema egyaltalan letezik addig erre keves eselyt latok. 

Törölt felhasználó

2016. 09. 14. 11:25

Valóban komplex módon kezelnie kellene a városnak a területet, és akcióterv keretében fokról-fokra javítani a körülményeket. Annak anyagi hátterét viszont évente összedobják az Esztergomiak meg mindenki aki adózik. Az más kérdés, hogy az érintettek mennyiben költik ezt Önökre, a helyi képviselőnél, Szerencsés Úrnál  érdeklődjenek erről . Az IMCS kapcsán meg javaslom próbáljanak olyan kompromisszumokat elérni, mint több zajvédőfal, több fa telepítés, parkrehabilitáció, vagy az állomás melletti ipari lelakott zárványépületek bontása, terület parkosítása, Suzuki buszok kitiltása, súlykorlátozás, teherautók behajtása a területre csak engedéllyel stb... ennek van realitása másnak a jelenlegi helyzetben nincs... Ha ezt képviselik elérhetnek valamit, ha többet akarnak akkor úgy járnak mint  a szarka a mesében....

2016. 09. 14. 11:15

Igen. Ezt mind kellene.

Nekem úgy tűnik, hogy a támogatók közül senki sem érti a problémát, csak elfogadja, együtt tud vele élni, hiszen őket nem zavarja. Csakhogy az itt élő emberek meg nem akarnak a meglévő problémákra további problémákat. Vajon ki fogja kártalanítani ezeket a családokat, ha a jelenlegi rémes körülmények miatt is folyamatosan értéktelenedő lakásaik ára mondjuk 20-30-40-50 százalékkal tovább csökken? Talán az esztergomiak majd összedobják?

Törölt felhasználó

2016. 09. 14. 10:56

Kedves Kovács Géza!

Nézze én megértem az Ön álláspontját, ismerem a vasútállomás melletti lakótelepet. Engem is frusztrálna ha ilyen lepusztult, elhanyagolt lakókörnyezetben kellene élnem. Ismerem az alapvető emberi jogokat, de azt is tudom milyen utópisztikus elképzelés, hogy a Föld 6 milliárd emberére vetítve ezek mindig mindenhol maradéktalanul teljesüljenek. Fontos lenne a város részéről végre elindítnai a panelrehabilitációt és egyéb javító intézkedések lennének szükségesek, mint pl. a Suzuki buszok kitiltása, súlykorlátozás a belső érintett útvonalakon. Ezzel kapcsolatban kompetens fél az önkormányzat...javaslom keresse egyéni képviselőjét a körzetben!

Namost a következő tények ismeretében mit goldol;

  1. az eredeti terveket az Önök tiltakozásai hatására módosították
  2. több lakossági fórumon meghallgatták érveiket
  3. Esztergom város Önkormányzata többszöri alkalommal megerősítette a projektet, ahhoz ciklusokon átívelő módon hozzájárulását adta
  4. a kivitelezéshez szükséges minden engedély beszerzésre került, jogerőre emelkedett
  5. a közbeszerzési eljárás sikeresen lezárult, jogerőre emelkedett
  6. a kivitelezés megkezdődött
  7. a 1-2 éve kezdődött tiltakozásuk óta érdemben nem merült fel új információ

Namost ezek után félretéve az érzelmi indulatokat, emócionális hozzáállást, realista módon mit gondol?

A tiltakozó levél hatására levonul a kivitelező akit kötbér és jogerős szerződések kötnek?

Esztergom Önkormányzata hirtelen önvizsgálatot tart és 5 év alatt nem változott véleményét hirtelen sutba dobja?

A NIF rájön, hogy éveken keresztül rosszul tervezték a projektet és most mindent leállít?

Ugye ez Ön sem gondolja komolyan? Ha a kezdeti tervezési fázisban nem tudták még helyi esztergomi szinten sem elérni, hogy az Önkormányzat képviselje vélt vagy valós érdekeiket akkor majd most lesz valami, vagy NIF-es Loppert Dániel Budapesten a Váci úti 10. emeleti irodájában holnap megvilágosodik és megkövetve Önt előröl kezdik a 5-6 éves projekttervezést és engedélyeztetést?

 

 

 

2016. 09. 14. 10:46

Igen, egész európai megoldás lenne. Csak az uniós források most elérhetőek, ismerve a hazai bürokráciát mire ezt összeolvasnák egy projektbe, addigra ezek a források már rég elapadnak. Az más kérdés, hogy érdemes-e elherdálni milliárdos, rossz projektekre a támogatásokat, ez azonban nem csak esztergomi probléma. A másik opció meg az, hogy akkor inkább most ne csináljuk, tervezzük meg gáttal, árvízvédelemmel együtt, azután hátha egyszer majd megvalósul. Vagy nem. Nem tudom, melyik politikus vállalná be, hogy inkább ne legyen most építés, "bukjuk" a pénzt, mégha nem is ideális a terv. Ennél reálisabb megoldás, hogy - ha van politikai szándék - akkor igyekeznek átdolgoztatni a meglévő tervet úgy, hogy minél komolyabb zaj- és károsanyag védelem valósuljon meg. (zajvédőfalak mellett zöldsáv stb.)

2016. 09. 14. 10:45

Csatolt Ajb hatarozat azt hiszem első oldala. Az intermodalis es a megallo nem ugyanaz. Egyebkent Dorogon meg ertelme is lenne mert nem ket vegallomasrol van szo.

Törölt felhasználó

2016. 09. 14. 10:27

A dorogi vasútállomás tehervágányainak bontása után a területen szintén buszállomást hoznak létre;

"16. Felvételi épület átépítése Dorog és Esztergom állomáson...17. Autóbusz megállók építése a hozzájáró úttal együtt Dorog állomáson"

http://kozbeszerzes.hu/ertesito/megtekint/portal_28252_2015/

2016. 09. 14. 9:44

Még egyszer ránézve a térképre: ha odaképzelünk egy olyan opciót, ami a sziget nagy duna felőli ágán megy végig egy új árvízvédelmi töltésen, akkor ez egy hármas intermodalitást teremtene, plusz árvízvédelmet is megoldaná: közös vasút-busz-hajóállomás... 

2016. 09. 14. 9:41

Dorog nem kérte az intermodalist.Eredetileg oda tervezték.

2016. 09. 14. 9:33

Még mindig nem kaptunk Öntől választ, hogy az alapvető emberi jogokról mi a véleménye?

Olvasta a jelentésüket?

2016. 09. 14. 9:24

Tisztelt Nándor!

Önt tisztelem, mert névvel vállalja a véleményét. Tudja, hogy én is és következetesen képviselem ami nekem, családomnak, nekünk lenne jó. Ennek ellenére hibának tartom a "Gézázást", de ha itt tartunk, akkor személyes beleállásom okát ismertetném:

1.) Itt élek, közvetlenül, ahogy a szüleim, barátaim, ismerőseim, itt nőttem fel

2.) Édesanyámnak egyik tüdejét rák miatt el kellett távolítani illetve sok barátomnak, ismerősömnek itt ezen a környéken a légzőszervi és más súlyos betegségei az átag fölöttiek

Azt gondolom, így érthető álláspontom. Ön is tudja, hogy az önkormányzati választás előtt is, évek óta az "ÍGY-NEM" az álláspontunk. Közösen alakította ezt ki vagy itt élő 20-30 ember közössége, akiknek a véleményét az itt élők magukévá tették, elsősorban az a sok summákolás (hazugság) miatt, amit kaptak a tervezőktől, kivitelezőktől és a politikusoktól.

Tudjuk, akik nem itt laknak, azok többségükben ez nem probléma. Megértjük őket: teljesen hidegen hagyja az esztergomiakat, hogy a mi ablakaink, kertünk alá -szánkba- mi épül.  Dr. Szerencsés Gergely 7-es körzet képviselője nem véletlenül tartozódott. Erős Gábor mellett, az a képviselő, aki legjobban tartja a kapcsolatot a választópolgárokkal. Ő tudja, hogy nem kerek és szép ez a történet. Ennek ellenére én nem tartózkodtam volna, hanem hatalmas NEM-et nyomtam volna erre az itt élők életét megkeserítő, abnormális tervre. Alapvető emberi jogainkat szem előtt tartva...

Tisztelettel:

Kovács Géza

Törölt felhasználó

2016. 09. 14. 9:20

Bizony erre szokták mondnai, hogy van rajta sapka az a baj, ha meg nincs az....

Van egy remek építő javaslatom, ami minden bizonnyal elnyeri a lakótelepi hőbörgők tetszését is; Szedjük fel a vasútat Dorogig, legyen Dorog a vasút végpontja intermodális csomóponttal Budapest felől. Az egomi vasútállomás helyét be kell vetni búzával és a nyugodt madárcsicsergésben lehet sétálgatni a lakóknak az autósközlekedésre lassan amúgy is alkalmatlan úthálózaton. így folytatódna a lassan 20-30 éve zajló folyamat, melyben Dorog lesz a régió közigazgatási közlekedési és kulturális központja. A turisták meg majd megtanulnak repülni, ha kalandvágyból mégis Esztergomba akarnak jönni, vagy esetleg Pompeihez hasonló -valaha nagy, de elmúlt- romos kisvároskát akarnak elrettentésül szemlélni.

Elnézést a jóérzésű Esztergomért valóban tenni akaró polgároktól, de bizonyos emberek a mostani hangzulatkeltő cikrkuszkereséssel csak a fent vázolt végeredményhez asszisztálnak...

Időben jó 20 évvel ezelőtt a városi szinten tárgyalva az állammal és anyagiakat hozzárendelve, legalább 1 éves valós lakossági egyeztetéseket követően kellett volna kivitelezni. A város hozta formáját, nem tett semmit most meg azt kapja, ammit állambácsi adni akar. Ez a történet is jó példa az "esztergomi tragédiához", hogy hogyan lehet egy város lépésről-lépésre tönkretenni "jószándékkal kikövetve...".

Nagyon sokan gondolják országszerte, hogy Esztergom ez egy balhés hely, ahol "állandóan áll a bál, nem működnek az alapvető közszolgáltatások, romokban a város és senkinek semmi sem jó, ha meg kapnak valamit állambácsitól ingyen és bérmentve akkor átmennek követelőzésbe." Ez a profi városmarteking, jobban ki se lehetne találni

:(

2016. 09. 14. 9:14

"Az egyik ötlet ami nekem eléggé tetszett pár éve ez volt: vezessük be a vonatot a(z árvízbevédett) szigetre, és vagy a Tökházzal szembeni iparterületen, vagy a városháza köz magasságában legyen új fejállomás - mindkét hely mellett elfért volna egy intermodalitásra képes buszvégállomás is (labor mim területen ráadásul barnamezős beruházásként)"

Nem rossz ötlet egyik sem, csak sok feltételnek kell teljesülnie, hogy ez megoldás legyen.

A volt Labor MIM területe valóban ideális lenne szerintem is, de ehhez többek között az is szükséges, hogy megtörténjen a vasút teljes villamosítása, és le kell cserélni a teljes buszállományt  "zöld" buszokra.A belváros levegőszennyezettségemár így is katasztrofális, és a zajterhelést sem lehet növelni.Az Árok utcának meg éles határvonalként kellene szerepelnie. Meg nyilván érinteni a környék közlekedési rendjét is. ( Például a buszok az Árok utcából csak a főút felé  mehetnek ki, nem érinthetnék a Deák, Jókai, Mikszáth utcákat. )

Amennyi pénz eltékozolt a város az elmúlt tizenöt évben, abból bizony komoly fejlesztési támogatást adhatott volna mindehhez a város.

2016. 09. 14. 8:23

Fura, de én még emlékszem, hogy amikor a teszkós verziót nyomta a város, akkor pont az "intermodalitás a korszerű forgalomszervezési elv" felkiáltással kampányoltak ellene Gézáék.. És egy friss diplomás közlekedésmérnök srác diplomamunkáját lobogtatták mint alternatívát, ami a jelenlegi parkoló és a volt füszért raktárak helyére tette volna a buszokat, a Schweidel túloldalára, a lakótelep mellé, ez volt akkor A NÉP KÖVETELÉSE.. (Ami műszakilag tök korrekt megoldás, de azért a jelenlegi verzió egy hangyányit mégiscsak lakóbarátabb..)

Mindenesetre több mint érdekes, hogy 2006-ban az volt a nóta, hogy "miért nem a vasút mellé?!", most meg az, hogy "miért a vasút mellé?!" ..


https://youtu.be/86mcFm2-rxE

2016. 09. 14. 6:06

Csak az említett tényszerűség kedvéért. A Baross utat nem zárják ki, az összes busz ki fog rá fordulni mivel szűk a hely  a indítóállomáson, a tervekben is ez van. Végighaladó buszok is lesznek , azok amelyek Visegrád irányába mennek. Ráadásul a környezeti hatástanulmányban az van hogy a Suzuki buszok nem erre fognak járni, ezen a tényen és  még sok más olyan megállapításon alapulnak a környezetvédelmi  becslések, melyek nem állják meg a helyüket. A Suzuki buszok eltereléséről csak a város és a Suzuki nem tud. A NIF stílusát meg hagyjuk, van nálam egy két stílustanulmánynak beillő levél. A környezetszennyezés az egyik probléma, a másik nem elhanyagolható hogy nincs átszálló utas. Márpedig álítólag ezért építik. 1500 ember érkezik a város végére. Biztosan örülnek neki.Őket sem kérdezte meg senki.

 

2016. 09. 14. 0:20

Bocsánatot kérek mindenkitől, de a facebookon egy megosztásnál már leírtam a véleményem, de mire végeztem vele az illető törőlte a megosztást.

Ezért azt kinyomtattam és most megosztanám azokkal, akik nem értenek vele egyett!

2016. 09. 13. 23:27

ÁÁÁÁ! Alakul ez! :-)) Azért "Anno ha az ellenzők odatettek volna az asztalra 3-4 VALÓS alternatívát," kijelentésed egy kicsit erős! A cuculizmusi elv süt ki belőle, amikor is azt mondták, "csak akkor kritizálj, ha tudod a megoldást". Mindíg az jutott az eszembe: ha láttam volna a paksi erőmű oldalán egy hatalmas repedést, nem tehettem volna szóvá, mert nem tudom rá a megoldást! Namármost ha a tervezők itt is megváltoztatták az eredeti elképzelésüket, a lakosság panaszai alapján, akkor azért azok a tervek, nem igazán lehettek olyan nagyon jók. Azért ne várjuk el a lakosságtól, hogy keressenek olyan "normális tervezőket" akiket megfizetve, olyan terveket dolgoznak ki, ......... Szóval ha meghallgatnánk egymást, figyelembe vennénk, hogy az ott élők érzékenyebben reagálnak az őket közvetlenül érintő dolgokban, haladni fogunk.