A Bástya-parkoló fizetős lesz, a piac meg vagy megvalósul, vagy nem
Közélet
2016. szept. 1.

<p>Az ősz első testületi ülése vidám hangulatban telt: az olyan kötelező körök lefutása után, mint a Suzuki számára eladó földterületekről szóló döntés, vagy a Fokról-Fokra alapítvány számára adandó támogatás megítélése, előkerült a Bástya-parkoló és a piac helyzete is.</p>

A szeptember elsejei képviselő-testületi ülésen 12 képviselő jelent meg, így határozatképesek voltak. Az ülés elején Romanek Etelka polgármesterasszony elmondta, hogy az előző zárt ülésen úgy döntöttek, hogy a piac a Simor János utca 500 méterén meghatározott 3 körzet egyikében kerülhet majd kialakításra. Hogy melyikben, arról a mai ülésen sem sikerült megegyezniük a képviselőknek. Mivel a piac helyzete az egyik legérdekesebb téma, így kezdenénk azzal a beszámolót.

A nagy piaci vitanap

Két sürgősségi került beadásra a piaccal kapcsolatban, az egyik a piac végleges helyéről szólt, míg a másik a szeptember 15-ig beadható támogatási javaslat módosításáról. A két sürgősségit először zárt ülésként kívánták megvitatni a városatyák és anyák, de Sarkantyu Adrián jegyző szerint erre nincsen törvényi lehetőség.  Szerencsés Gergely kicsit értetlenkedett, de aztán belement a nyílt ülésbe, ahogyan Alberti Péter és Sasvári Viktor képviselők is (az ő nevükhöz kapcsolódik a beadvány).

A képviselő-testület a jó másfél óra alatt, míg a piacról tárgyalt, jól láthatóan több részre szakadt. Az uniós, 260 millió forintnyi támogatást adó pályázat leadási határideje szeptember 15. A megnyerhető összeg a majdani piac kiépítési költségeinek csak kis részét képezi, ugyanis az ár 500 millió és 800 millió forint közé eshet attól függően, hogy a 3 ötlet közül (kidolgozott terv még egyikre sincsen) melyik fog megvalósulni. A vélemények leginkább a piac végleges helyéről, a típusáról (tömbösített vagy nem tömbösített), és arról ütköztek meg, hogy egyáltalán jelentkezzen-e a város a pályázatra.

Ahhoz, hogy a testület dönteni tudjon a piac végleges helyéről, üzleti tervre van szükség, a megvásárolni kívánt ingatlanokról értékbecslésre van szükség, tervezési vázlatteret, környezeti hatástanulmányt és energiaügyi tanulmányt is kell készíttetni. Az ilyen dokumentumok beszerzése 2-3 hónapot igényel, a költségük pedig helyszínenként 3 millió forint is lehet.

Philipp Frigyes, Esztergom főépítésze, hogy kihangsúlyozza a munka mértékét, elmondta, hogy ahhoz, hogy pályázni tudjon a város, üzleti tervet kell beadni, amihez költségbecslés szükséges, ami meg vázlatterv nélkül nem valósítható meg. Mindehhez pedig az érintett ingatlanokhoz kapcsolódó temérdek információt kell összegyűjteni, ezért szerinte fizikai lehetetlenség mindezzel szeptember 15-ig elkészülni.

Alberti Péter szerint lényeges, hogy egy jól kidolgozott tervvel kezdjen neki a város az új piac elkészítéséhez, így az sem baj, ha lemaradnánk a pályázatról. A képviselő szerint az sem ideális, ha a tömbösített kialakítás valósulna meg.

Juhász István ezzel szemben a tömbösítést részesítené előnyben, ahogyan az építészek is. Ehhez szükség lenne ingatlanvásárlásra, ami nagyjából ugyanannyiba (125 millió + áfa) kerülne, mintha a meglévő épületen végeznének közműcserét. A képviselő szerint sem érdemes erőltetni a pályázatot, ha nem tud rá a város időben jól kidolgozott terveket beadni.

Nyiri Attila szerint a piac helyzete évek óta foglalkoztatja a közéletet, így nem lenne szerencsés kényszerhelyzetben gyorsítva dönteni róla.

Az is problémát okozhat, hogy ha a város megnyeri a pályázatot, akkor 2018 végéig be kell fejezni a munkálatokat, ami miatt nem mindegy a végleges helyszín mibenléte sem: ahol az ÉDV dolgozik, ott értelemszerűen nem tudják a piacot kialakítani határidőre.

Philipp Frigyes szerint azért sem érdemes elkapkodni a döntést, mert a profán építészet számára olyan meghatározó elem egy város piaca, mint a szakrális építészet számára a Bazilika. Arról nem is beszélve, hogy egy település képét meghatározó öt fő elem közül a piac az egyik legfontosabb.

Miután mindenki kifejtette a véleményét a prok és kontrák mellett, a képviselők végül 7 igen, 4 nem és 1 tartózkodás mellett megszavazták, hogy készüljön látványterv és költségbecslés mindhárom helyszínhez.

Ezek után újabb hosszú percekig tartó megbeszélés folyt arról, hogy módosítsák-e az augusztusi határozatot, ami arról szól, hogy egyáltalán induljon-e a város az uniós pályázaton. A változtatás szerint pontos helyrajzi számoknak kellene bekerülniük a beadandó dokumentumokba. Végül a képviselők rájöttek, hogy amíg nem kapnak kézhez kész terveket a három helyszínről, addig nem tudnak dönteni róluk, így a módosítványt végül visszavonták.

Új borítást kap a Bástya-parkoló, mostantól fizethetünk a parkolásért


A második sürgősségi javaslat a Bástya-parkoló burkolattal történő ellátásáról és az ingyenes övezet megszüntetéséről szólt. A terület az eddig hatályban lévő rendelet szerint ingyenesen használható december 31-ig, kivéve, ha új, szilárd burkolatot kap. És úgy néz ki, hogy fog kapni. Ugyanis 43 millió forint + áfás áron hamarosan aszfaltozási munkálatok kezdődhetnek. Miután elkészül az új burkolat, hivatalosan még mindig nem lehet parkolónak hívni, ugyanis ahhoz többek között zárt csapadékelvezetési rendszer kiépítésére is szükség lenne.

Szerencsés Gergely szerint érdemes lenne a későbbiekben fallal körülvenni a "parkoló" közepén tanyázó szemétszigetet, ahogyan azt a nálunk nagyobb városokban csinálják.

Alberti Péter szerint érdemes lenne bevezetni a rövid parkolási zónákat, amelyekben az 1 órán át tartó rövidebb időszakban ingyenesen, hosszabb ideig parkolva pedig fizetősen lehessen csak tartózkodni.

Juhász István szerint ideje lenne véglegesen rendezni a területet. Az nem állapot, ha a város most rákölt 40 millió forintot az aszfaltozásra, ha a városrendezési tervek szerint pár év múlva úgyis fel kellene szedni.

Philipp Frigyes erre azt válaszolta, hogy jelenleg is zajlik a városkép kialakításáról szóló tervek készítése, melyekre ez év végéig kell várniuk a képviselőknek. Az már most látszik, hogy a Bástya-parkoló nem P+R rendszerű lesz, hanem egy zöldterületi belvárosi parkoló rész kerül majd kialakításra. Az ingyenes/fizetős témában a főépítész kifejtette, hogy szerinte érdemes lenne megtartani december 31-ig az ingyenesség állapotát amolyan kísérletképpen: van olyan város, ahol a belváros szinte kiürült az ilyen parkoló részeken.

A képviselőknek végül két részletben kellett szavazniuk a témában. A szilárd burkolást 11 igen és 1 nem mellett megszavazták. Az ingyenesség elbukott: 5 képviselő nem kérne parkolási díjat, 7 pedig kérne. Tehát, amint aszfalt kerül a területre, újból fizethetnek az autósok.


A testületi ülés többi napirendi pontjáról  a hivatalos városházi közleményben olvashatnak majd.

(forrás)