Már képünk is van hozzá: így nézne ki az 1-es villamos végállomása az esztergomi vonalnál
Gazdaság
2016. febr. 18.

<p>Az ígéretek szerint 2020-ig készülhet el a beruházás. Ez lesz a környéken lakó Tarlós nagy búcsúajándéka?</p>

Elkészült az Előzetes vizsgálati dokumentáció

Innen letölthetik


 

A fejlesztés lényege, hogy az uniós forrásból megújult, illetve meghosszabbított, a Hungária körgyűrűn közlekedő 1-es, valamint a Budai fonódó villamos projekt keretében a budai belvárossal szerves kapcsolatba kerülő 17-es villamosok pályái elérjenek a Bécsi út külső szakaszáig, a volt vasúti átjáróig.

A 17-es és az 1-es villamos

A 17-es villamos meghosszabbított útvonalon, a Margit híd, budai hídfőtől a Széll Kálmán téren, az Alkotás utcán és a Fehérvári úton át a Savoya Parkig közlekedik.

Az ígéretek szerint az 1-es villamost 2020-ig újabb kilométerekkel hosszabbítják meg. A rekonstrukció részeként 2015 márciusában adták át a Fehérvári\Hengermalom utcáig futó sínpárokat.

Az új végállomásnál intermodális csomópontot alakítanak majd ki, P+R és B+R parkolókkal, illetve helyközi autóbusz megállókkal. A fejlesztés közvetlenül kapcsolódna a nemrégiben átadott Aranyvölgy vasúti megállóhoz is.

A tervezett megállók:

  • Bécsi út/ Vörösvári út mh. (1-es villamos)
  • Bécsi út/ Vörösvári út mh. (17-es villamos)
  • Laborc utca mh.
  • Orbán Balázs utca mh.
  • Kubik utca mh.
  • Óbudai temető mh.
  • Lestyán utca mh.
  • Aranyvölgy végállomás

Forrás: BKK


 

Kidobott pénz?

A Külső Bécsi úti villamosra 14 milliárd forint jutna a tervek szerint. A vonal északi kiterjesztésének indokoltságát közben többen is megkérdőjelezték. A Budapesti Közlekedési Központ 2013-ra készítette el A fővárosi villamoshálózat és trolibuszhálózat egységes fejlesztési koncepciója c. előzetes megvalósíthatósági tanulmányát, ahol kiszámolták a projektekhez tartozó megtérülést kimutató haszon-költség arányt is (BCR, benefit-cost ratio). A tanulmányban 16 tervezett újítást sorolnak fel, ami első blikkre is kitűnik, hogy Tarlósék nem a legfontosabb projekteket választották be a megvalósuló fejlesztések közé. Az 1-es villamos északi meghosszabbítása csupán a lajstrom végén kullog. 0,4-es értékelést kapott, ami annyit jelent, hogy hasznot hajt ugyan, viszont összesen nem többet, mint amennyibe került.

A BCR számítás azonban erősen manipulálható, főleg ha szakemberek kezébe jut. Erről a 444.hu korábbi cikkéből is tájékozódhatnak.

Mégis mivel indokolják a silány haszon-költség arányt?

A Bécsi út ezen szakaszán már kertváros van, a villamos így nem fog megtöltődni utasokkal, ráadásul az esztergomi vasút is rontja a számokat, hiszen erős alternatívát kínál a belváros felé közlekedőknek - írja a 444.hu. Közben a szakemberek is elismerik, hogy a szakasz nem tartozik a főváros leginkább hiányzó vonalai közé, inkább arról van szó, hogy van hely a villamosnak, nincs számottevő ellenző, így kevés érdeksérelemmel megépíthető.

A rossz nyelvek ugyanakkor ennél is messzebbre mennek, és egyenesen a feltehetően utolsó politikai ciklusát töltő főpolgármester utolsó nagy dobását, Óbudának szánt búcsúajándékát látják benne.

(forrás)