Esztergomnak nem kellett - Tokodon lesz a Waldorf iskola

2016.01.26. 19:59

Az esztergomi önkormányzat "nem kész arra, hogy szerződést kössön" az alternatív iskolát megálmodó esztergomiakkal, Tokod lecsapott a lehetőségre. 

Ma az alábbi üzenetet kapták a Waldorf iránt korábban érdeklődő személyek:

Kedves Támogatóink, Érdeklődőink!

Az elmúlt időszakban nagyon intenzíven dolgoztunk az esztergomi Waldorf Óvoda és Iskola Kezdeményezésen (és még sokat fogunk...). Rengeteg háttérmunkán, megbeszélésen, tárgyaláson vagyunk túl és még sok tennivalónk lesz az elkövetkező hónapokban is.

Az elmúlt több mint fél évben minden erőnkkel azon voltunk, hogy többek között megtaláljuk a megfelelő épületet, amiben elkezdődhet a nevelő-oktató munkánk 2016. szeptemberétől. Sok egyeztetés és utánajárás után világossá vált, hogy Esztergom közigazgatási határain belül csak a kertvárosi Kassai utcai iskolaépület az egyetlen ingatlan, amely szóba jöhet. Mára világossá vált, hogy az önkormányzat sajnos nem kész arra, hogy szerződést kössön velünk.

Így nem tétlenkedtünk tovább és felkutattuk a környező településeken lévő lehetőségeket. Így sikerült rátalálnunk egy idilli helyre, ahol egy üres iskolaépület, idilli természeti környezet és nem utolsó sorban támogató önkormányzat várt minket.

Bizonyára nagyon sokan kíváncsiak vagytok már, hogy hol fogja megnyitni kapuit a mi Waldorf Óvodánk és Iskolánk.

Ezennel elérkezett az idő, hogy elmondjuk: Tokod Nagyközség képviselőtestülete a mai napon egyhangúlag megszavazta elvi hozzájárulását ahhoz, hogy a Tokod Nagyközség Önkormányzata tulajdonában lévő, jelenleg üresen álló iskolaépületet használatba vegyük, 2016. szeptemberétől megnyithassa kapuit a Csodafa Waldorf Óvoda és Általános Iskola, a mi Waldorfunk! (A szerződés részletei kidolgozás alatt vannak, néhány héten belül kerül aláírásra.)

A leendő iskolaépület Esztergomtól 12 km-re, Dorogtól 7 km-re, Nyergesújfalutól 11 km-re található.

Igény esetén készek vagyunk arra, hogy "iskolabusz-járatot" szervezzünk, ha ezzel segíteni tudjuk a gyermekek iskolába való bejutását!

A jelentkezési lapokat 2016. március 15-ig várjuk vissza óvodánkba és iskolánk 1., 2., 3., és 4. osztályaiba.

Üdvözlettel: A Csodafa Waldorf Óvoda és Iskola Kezdeményezés csapata

2016.01.31. 11:05

Szubjektíven az (immár NEM) esztergomi Waldorf iskoláról

14 évig voltam Waldorfos szülő.
Talán csinálhattam volna jobban. Olvashattam volna több „szakirodalmat”, járhattam volna több előadásra, süthettem volna több sütit. 
Mondom, talán csinálhattam volna jobban.

De nem volt rá szükség. Bár „Waldorfos” szülőnek lenni  nem állapot, hanem életforma, a Waldorf a gyerekről és a tanítóról szól igazán.

Sosem ingott meg a hitem.
Pedig voltam (nem egyszerJ) az osztálytanítóknál „magánbeszélgetésen”.
Aztán volt olyan nap – igaz csak egyszer -, hogy hazaküldték Őt, mert nem láttak más megoldást.

Sosem ingott meg a bizalmam.
Persze eleinte furcsa volt , hogy nincs tankönyv, nincs vonalas és kockás füzet, és hogy már eltelt 3 hónap az első osztályból és még nem olvas a gyerek.

Sosem fájt a hasa az iskola miatt, sosem szimulált betegséget, hogy otthon maradhasson.
Sőt! Lehetett vagy harmadikos, amikor egy reggel nem érezte jól magát. Kértem, maradjon itthon.
Azt mondta: „Anya, nem lehet. Ma a villámokról tanulunk!”

14 éven keresztül minden alkalommal megkönnyeztem az Adventi -kert – semmivel össze nem hasonlítható – meghittségét, sokat nevettem és még többet büszkélkedtem a termésnapok előadásain. 
A nyolcadikos felvételi lapon egyetlen iskolát jelölt meg. A Waldorf Gimnáziumot. Azt mondta vagy oda, vagy sehova. (Persze némi ifjonti túlzássalJ)

Sosem volt kitűnő tanuló. Boldog volt. És én is.

Senkit nem bíztatok, hogy Waldorfba írassa (át) a gyermekét, de az mélységesen (nem, nem felháborít), elszomorít, hogy még egy ilyen csodálatos kezdeményezést is sikerült elszabotálni az esztergomi városvezetésnek.
Mantrázhatjuk, hogy Meggyes-örökség, Tétényi-adósságrendezés és hogy „majd-mostantól”. Ám, ha hiányzik a városért igazán tenni akarás, a „mindannyian esztergomiak vagyunk” szemlélet, akkor nem marad más ismét, mint az „uram-bátyám” gyakorlat.

Pár járda és útszakasz aszfaltozása nem innováció, nem város-stratégia és nem jövőkép.
A Waldorf az! Mostantól Tokodnak.

Esztergomnak pedig újra csak két dolog maradt, a vállrándítás „a mi közöm hozzá” lakosoknak és a szomorú szánakozás mindenki másnak.

Esztergom ismét szegényebb lett. Nem csak a Waldorf iskolával. Nem.
Egy reménnyel is. Hogy „Ők” talán tényleg mások.  Nem azok.

És ez nem politika! Ez most már tény. Mindannyiunk kárára.

 

Törölt felhasználó

2016.01.28. 21:16

Louis CK-nek van erről egy jó standup műsorrészlete. Próbáltam megkeresni a videót, de nem találtam viszont ez a cikk pont erról szól:

http://blog.crew.co/louis-c-k-money/

Specifikusan ez a rész:

“I never viewed money as being ‘my money’ I always saw it as ‘The money.’ It’s a resource. If it pools up around me then it needs to be flushed back out into the system.

“I learned that money can be a lot of things. It can be something that is hoarded, fought over, protected, stolen and withheld. Or it can be like an energy, fueled by the desire, will, creative interest, need to laugh, of large groups of people. And it can be shuffled and pushed around and pooled together to fuel a common interest.”

Törölt felhasználó

2016.01.28. 20:52

Ancsus ezt nagyon magadra vetted, itt nem a férfi és női különbséget akartam kihangsúlyozni, hanem a szemléletet és nem szeretném ezt a témát egy feminin vagy feminista vita felé tolni. Tehát nem azt írtam, hogy háziasszony, hanem elfuserált háziasszony. Egy család háztartása és egy állam, vagy önkormányzat, de még egy vállalt pénzügyi tervezése is nagyban különbözik egymástól. Ez a céltalan „spórolás” véleményem szerint nagy hiba az önkormányzatnál és hozzá nem értést tükrözz. Egy önkormányzat egészen más gazdasági szereplője társadalmunknak, mint egy család. Én ezt szerettem volna kihangsúlyozni, már mint egy város költségvetését nem lehet családi modellre építeni, mások a célok, mások a prioritások. 4 milliárd forint „spórolás” véleményem szerint hitetetlen kockázatokat is rejt magában. Lásd a nagyvilág gazdasági folyamatait, vagy csak az inflációt, az alacsony kamatokat, keleti tőzsde bizonytalanságát, Ukrán válság jövőbeli hatásait, orosz embargót, EU recsegését, Közép-kelet forrongását, fekete Afrika lakosságának északra húzódását, ez mind kihat a mi jó magyar Forintunkra, igencsak sebezhető a jövője és ezek miatt a 4 milliárd forint felelőtlen kezelése, mely számomra bosszantó. Vagy körünket leszűkítve nézd meg városunk állapotát, szerintem lett volna mire elkölteni. Tehát érdemes lenne értéket létrehozni ezzel a pénzmennyiséggel, mivel a pénz csak egy közvetítő eszköz, mely segítségével értéket lehet teremteni, ha értünk hozzá. Én nem szeretnék a pénzisten csapdájába esni, tehát digitális jeleket, vagy papír fecniket gyűjteni, ami bármikor elértéktelenedhet, tehát szerintem a pénzt használni kell (mivel erre szolgál). De az érthetőség kedvéért maradjunk a háziasszonyoknál: ha megy tönkre a lakásunk és a tetőn ömlik be a víz, vagy a házunk fala lassan kidől és a gyerekek ruhája már lukas, a régi autónkra rengeteget költünk a szervizköltségek miatt és rendelkezünk 40 millió Forinttal, akkor egy jó háziasszony spórol? Vagy esetleg nekiáll rendbe tenni az életterét. Szerintem a választ mindenki tudja, a pénzt nem úgy kell megvédeni a tolvajoktól, hogy spórolunk, hanem hogy hozzáértőket engedünk az önkormányzat közelébe és ellenőrizzük annak minden egyes Forintját. Janinak teljesen igaza van, a semmiért vonnak el adókat cégektől és magánszemélyektől? Az adók nem azért vannak, hogy spóroljanak vele, a társadalmunk és környezetünk jobbítása a feladata, tehát az igényeink kiszolgálása. De ez a céltalan városi gazdálkodás "spórolás" súlyos hiba!

2016.01.28. 17:17

Jaj még az jutott eszembe, hogy nézegettem ezt az idei költségvetéstervezetet, és annyira az látszódik rajta, hogy nem tudják értelmesen elkölteni a pénzt, hogy az szinte fáj. Mivel van tele? Olyan sorokkal, hogy vegyünk ingatlant. Mert ami már van, az mind gyönyörű, hasznos, célja és funkciója van, pénzt termel... Csökkentenének inkább adót, komolyan, ha ennyi a fantázia.

600 hektár külterületi ingatlana van a városnak, amivel nem csinálunk semmit. Csak ez 60 millió forint földtámogatást jelentene évente, ha legalább egyszer le lenne minden kaszálva, a bozót kivágva. Csak ez tudna adni 30-40 embernek munkát a városban akár a város szervezné meg, akár meg lennének hirdetve a területek bérletre. Az vagyongazdálkodás lenne... meg munkahelyteremtés, meg helyi gazdaságfejlesztés, meg... Tele a sajtó azzal, hogy föld nélkül maradt birkanyájakat fognak hamarosan a gazdák leölni, mert nem tudnak majd hol legeltetni az új zöldbárók miatt - miért nem hívunk ide pár ilyet?

2016.01.28. 15:49

Mi az, hogy "el tud költeni"?

Van rá apparátusa, ki tud írni közbeszerzéseket, a projekteket le tudja vezetni, át tudja venni, minőségellenőrizni tud, stb. 

Komolyan gondolod, hogy nem tudott volna minden fillértől "szabadulni"?

Nem gondolom, látom. Az óvodafelújítások például ott sikerültek és ott értek révbe, ahol az adott körzet képviselője (aki ugye nem tagja a hivatali apparátusnak) beletette a plusz energiát és addig ütötte félre az akadályokat, amíg minden nagyjából összejött. Szentgyörgymezőn ezért lett időben kész az óvoda, a belvárosban ezért is nem lett kész még most sem. Nincs apparátus, aki a költségvetési pénzeket el tudná költeni

Nyilván, ha igaz, hogy a túladóztatás origója az elkölthetetlen mennyiségű bevétel, akkor ennek ellenkezője is igaz kell legyen. Vagyis azt állítod, hogy a Meggyes érában összegyűlt 26 Milliárdos hiány oka az, hogy kevés volt az adó?

Az egy teljesen más keretrendszer volt. Akkor fel lehetett venni hitelt, ma nem lehet felvenni hitelt. Ma azt költheti el az önkormányzat, amije van. Akkor a sokszorosát elkölthette és el is költötte, hülyeségekre, ebből jött össze a 26 milliárd. 

Na ne vicceljünk már! Megjegyzem, hozzászólásom alapvetően a háziasszonyok értékítéletének vonatkozásában született, de ezt az elkölthetetlen bevétel=túladóztatás dolgot még kevésbé vagyok képtelen megemészteni.  

Pedig tök egyszerű. A pénz amit elveszel az emberektől, kikerül a körforgásból. Esztergomban 4,5 milliárd forint lett kivonva az emberek és a helyi cégek zsebéből amit nem költöttek el. 4,5 milliárd forint az alsó hangon 1000-1500 munkahely. Ha ezt az összeget kivonja a város a zsebünkből és elkölti, akkor a város gazdasága nem csökken - ez a pénz teremt 1000-1500 munkahelyet így vagy úgy. Ha kivonja és nem költi el, akkor ennyivel kevesebb lesz a helyi gazdaság teljesítménye, 1000-1500 embernek nem lesz munkája abban az évben. 

2016.01.28. 15:34

Ha egy önkormányzatnak több bevétele van, mint amit el tud költeni, akkor túladóztat.

Ez elég erős megállapítás! Mi az, hogy "el tud költeni"? Komolyan gondolod, hogy nem tudott volna minden fillértől "szabadulni"? A kérdés az, hogy akart-e? Ez milyen összefüggésben áll az adózás mértékével? Nyilván, ha igaz, hogy a túladóztatás origója az elkölthetetlen mennyiségű bevétel, akkor ennek ellenkezője is igaz kell legyen. Vagyis azt állítod, hogy a Meggyes érában összegyűlt 26 Milliárdos hiány oka az, hogy kevés volt az adó? Na ne vicceljünk már! Megjegyzem, hozzászólásom alapvetően a háziasszonyok értékítéletének vonatkozásában született, de ezt az elkölthetetlen bevétel=túladóztatás dolgot még kevésbé vagyok képtelen megemészteni.  

2016.01.28. 15:09

Én csak azt mondtam, hogy aki nem versenyistállóba akarja iratni a gyerekét, annak jó lett volna helyben egy Waldorf, ami garantáltan nem versenyistálló:).

Egyébként meg sokan szeretik a versenyistállókat. Még a gyerekek közt is van, akinek kifejezetten az kell, mert akkor adja ki magából a legtöbbet, ha mást letolhat, legyőzhet. Annak a másiknak lenni nem feltétlen jó, de ilyen az élet.

 

2016.01.28. 14:22

A gyakorló minden, csak nem versenyistálló.  Pontosan annyira figyelnek a gyermek személyiségére, mint a képességeik fejlesztésére.Merthogy mindkettő egyránt fontos.  Egy jó iskolánál ez egyensúlyban van. A gyakorló pedig igen jó iskola.  Nincs beiskolázási gondja, mert ezt pontosan tudják a szülők is. 

2016.01.28. 13:52

Akinek nem jön be a versenyistálló stílusú oktatás, az direkt nem fogja oda iratni a gyerekét, ahol versenyistálló szemlélet van. A Waldorf pont egy nem versenyistálló szemlélet. 

2016.01.28. 13:12

Sok sikert kívánok az iskolának!

Azért nem marad minőségi alapfokú  oktatás nélkül Esztergom. Hogy mást nem mondjak, a városban található a megye egyik legjobb iskolája. Esztergomban és környékén pedig nehéz lenne jobbat mondani. Ez a legutóbbi eredményük.

https://www.szeretgom.hu/content/82134-iden-is-taroltak-a-gyakorlosok-gyorben

2016.01.28. 12:08

Ha egy önkormányzatnak több bevétele van, mint amit el tud költeni, akkor túladóztat. Hidd el, nagyon jól el tudnám költeni azt a pár millió forintot a cégemre, amit be fognak szedni idén tőlem iparűzési adóként (pl. felvennék belőle még egy embert). Meg a tavaly vásárolt 150 éves, düledező borospincémre is inkább rákölteném azt a pénzt, ami építményadót követel rá az önkormányzat. Illetve mit beszélek, a sokszorosát fogom rákölteni, hogy megmeneküljön egy épület ami még egy Babits versben is felismerhetően szerepel... 

Törölt felhasználó

2016.01.28. 12:00

Az elfuserált háziasszony jellemzője, hogy nem tudja a pénzt fialtatni, de még megtartani sem. Láthatóan soha nem voltál még háziasszony, sem jó, sem rossz. Segítek! A háziasszony akkor dolgozik jól, ha a mindennapi megélhetés feltételeinek biztosítása mellett még takarékoskodni is tud.  Amikor ez kiderül, akkor annak mindenki nagyon örül. Egyszóval a példád annyira elfuserált, mint amikor a farok annyit iszik a kocsmában, hogy azt hiszi egy fillére sincs már, miközben a belső zsebében még lapul néhány teljes körre való, és ahelyett, hogy elinná, hazabotorkál. Mit tesz ilyenkor a kevéssé elfuserált háziasszony? Elteszi a "megtakarítást", hogy legyen minek örülni! Na, még egy kört?

  

Törölt felhasználó

2016.01.27. 22:27

Most olvastam a kommentek között és ha igaz ez a kenőpénzes sztori, akkor remélem fejek hullnak a porba, ki a felelős azért, hogy ilyen emberek a hivatalban még ténykedhetnek? Milyen beosztást tölt be ez az ember a hivatalban, aki ilyen feltételeket szabhat városunkban? Valaki tud erről az ügyről többet? Remélem felvették magnóra, vagy telefonra ezt a kenőpénzes ajánlatot! 

Törölt felhasználó

2016.01.27. 22:11

Számomra elképesztő az a baki, ha valójában tavalyról bennmaradt 4 milliárd Ft. Olyan, mintha egy elfuserált háziasszony vezetné az önkormányzatot (elnézést a háziasszonyoktól). Annak a pénznek bőven lett volna helye, hogy néz már ki városunk? Tétényi sem tudott stratégiát összerakni városfejlesztő szakmérnök létére, én reménykedtem hogy ezen a téren változni fog a helyzet. Még bízok a józan ítélőképességű képviselőkben, remélem lesz erejük egyenesbe hozni és beindítani városunk szekerét - de már eltelt 1,5 év a ciklusból. A hírek szerint meg csak kutya macska harc folyik. Ja, állítólag ÁSZ vizsgálatok is folynak, remélem a városnak ebből nem lesz baja.

2016.01.27. 20:44

Nem azért kellett volna lehetőséget adni a Waldorfnak, mert kevés az oktatási intézmény. Sok szülő menekítené gyerekét a jelenlegi oktatási intézmények keretei közül, de erre a városban nincs esély. Nem kell támogatni a Waldorf módszert, nekem is vannak kérdéseim, ugyanakkor, sok gyereknek megoldást jelentene.

 

2016.01.27. 20:39

És erre még bizottságot is felállítottak. Tényleg halott ez város...

2016.01.27. 20:38

A képviselőtestület nem döntött semmit. A pénzügyi bizottság viszont zöld utat adott a Waldorfnak. Valami azután romlott el.

Ami az érvedet illeti az iskolabezárás/nyitásról... nos igen, ha fogy a gyerek és egyes iskolák nem tudnak megfelelni a szülői változó igényeknek, azok könnyen elnéptelenedhetnek. Ez ellen két dolgot is lehet tenni: megállítani a város népességének fogyását (például úgy, hogy nem üldögélünk 3-4 miliárd forinton amit nem tudunk értelmesen elkölteni, hanem pl. adót csökkentünk, és idevonzunk ezzel embereket meg vállalkozásokat), vagy ösztönözni az iskolákat, hogy jobban feleljenek meg a szülői igényeknek. Én például tökre üdvözölnék egy Montessori elvű oktatást bevezető iskolát. Ez a XXI. század, még Magyarországon is.

Egy dolgot nem lehet ez ellen tenni: nem lehet korlátozni kvázi hatalmi-erőszakos módszerekkel a szülők iskolaválasztási jogát. Aki Waldorfot akar szerinted nem fogja Tokodra hordani a gyerekét? Dehogynem. Hány embert ismerek, akik ma is Esztergomból Dorogra viszik a gyereket amióta Sitku megcsinálta ott a kéttannyelvű képzést. Miért nem mozdunak az esztergomi iskolák iyen irányokba? Rejtély számomra.

2016.01.27. 20:31

Ismerem a Waldorf pedagógiát, mint alternatív nevelési módszert. Jónak tartom.
De kérdezem: ha Esztergomban nyílik egy újabb óvoda - iskola, nem kell-e bezárni ezért egy jelenleg működő  városi nevelési  intézményt? /Óvoda, iskola./
Mert úgye,  a gyermeklétszám alapján nincs szükség egy újabb intézményre.
Ezért értek egyet a Képviselő-testület döntésével.

2016.01.27. 10:32

Sem Orbán Viktor,sem Dr.Völner Pál nem segít a városnak,de miért is kellene hiszen legközelebb 2019-ben lesznek önkormányzati választások akkor még ráérnek újabb ígéretekkel ostromolni a választópolgárokat,amit újból elhisznek nekik,így van ez jól,megérdemeljük.

Törölt felhasználó

2016.01.26. 21:15

Szerencsétlenkedésből sikerült 5re vizsgáznia a városnak. Persze nincs új a nap alatt 20 év alatt nem sok minden változik, hiszenn anno -ha jól tudom- akkor a Pázmány városban való létrehozását is sikerült elbénázni...

Szomorú történet és tanulságos lenne az érintetteknek önvizsgálatot gyakorolnia, hogy valóban Esztergom ügyét szolgálják, ha az ilyen jó lehetőségeket elszalasztanak. Lehet azon vitatkozni, hogy a Waldorf módszer milyen, de a városi kínálatot tovább gazdagította volna és biztos vagyok benne, hogy ezen oktatási lehetőség megléte Esztergom reigonális pozícióit erősítette volna nem feltétlenül a meglévő iskolák kárára. Persze lehet sírni mint egy szopósmalac, hogy bezzeg Dorog meg minden, de így az életben nem lesz Esztergom regionális vezető szerepben; marad az 1000éves megkopott nosztalgia, meg a sittes parkolók betontorzókkal övezve a városközpontban...

Tényleg, O.V. nem tervezi a "modern városok" program ürügyén megjelenését stratégiai szerződést kötni "szeretett városával"?  Jó ideje nagy dérrel-durral ígérték, aztán semmi. Ide is lehet nyomni pár milliárdocskát, ha már ilyen jól hasít a gazdaság. Egyébként időszerű lenne a városi statégiai közép ill. hosszútávú fejlesztési tervvel is kiállni, mert egyenlőre nagy homály van az önkormányzat tervei kapcsán...

Felhasználási feltételek és adatvédelmi nyilatkozat | Moderálási alapelvek | Médiaajánlat | Impresszum