Firkálmányok

2015.09.15. 12:33

A napokban olvasom, ötleteljünk, hogy minden szebb és jobb legyen, ..............

Kerestem egy "digitális" levelemet, és közben kezambe akadt egy régi firkálmányom. Elolvastam, és elgondolkodtam rajta hogy mi is változott az évek folyamán. 

Ha valakinek van olyan firkálmánya, ami hasonlóan elgondolkodtató, .....................

2017.02.16. 8:26

Szó se róla, szép... Mondjuk én maximum karácsonykor könnyzem meg, de én a "csendes éj"-t 

2017.02.15. 17:56

Nem tudom, Te még kire, és mire gondoltál, de én Őrá!
Bár elmúlt karácsony rég, de ő MINDIG, még most is, hogy elhunyt rég, ide tudja varázsolni a hangulatát nekünk ezzel az előadásával a Csendes éj-nek.
Íme egy KIRÁLYNŐ:
https://www.youtube.com/watch?v=1QGj2xgnN8A
Mahalia Jackson - Silent Night, Holy Night

Nem bírom könnyes szemek nélkül sosem végighallgatni:'(
Nálam Gruber dalának előadói csúcsa a "mezílábas Mamié"!
Kár, hogy már nincs köztünk...

Mahalia Jackson
(New Orleans, 1911. október 26.Evergreen Park, 1972. január 27.) amerikai énekesnő, minden idők egyik leginkább elismert gospelénekesnője.


2017.02.15. 13:53

Nem igazán erre gondoltam... Mert hát ja... :0)

2017.02.15. 1:32

Mint például ez?

No, nem sokan fogják kibírni, de még kevesebben utána csinálni:

https://www.youtube.com/watch?v=f6KpL8ZCUBY

2017.02.15. 1:00

Hja kérem!?
A KIRÁLYI HATALMASSÁGOK! ;o)
Őket persze hogy szeretem, és természetesen ELISMEREM!
Mert a különleges tehetség az nem terem minden bokorban!:)))

No meg Gershwin különben is határeset...
(Róla részletesebben az ÉRTÉK topicban.)

2017.02.14. 16:31

Hmmm... Biztos vagy abban, hohgy nem szereted a dzsesszt? Gershwin? Luis Armstrong? Szving?  Le merem fogadni, van opár olyan mű, amit szívesen hallgatnál meg, sőt, hallgatsz... :0)

2017.02.13. 19:18

Kicsit, ha lejjebb mész, megatlálod, hogy ugyanezt írtam.

2017.02.13. 16:28

Kedves Holdfény!

Leültem pihizni a hétfői nagy takarításban, és lám, Te is itt vagy!

Jó kis viccnek tűnik a téma kapcsán ez: elkerülni a-tól b-ig, nem mindegy hogy hogyan?, az tény, hogy itt mindenki csak kacag, remélem, Te is:

https://www.facebook.com/africacomingup/videos/212375405902673/?pnref=story

Nem szeretek szélsőségesen gondolkodni, és nem is szándékozom beszállni a vitába, mindenki él, ahogy gondolja, én megpróbálok tudatosan, és amit a lelkiismeretem el bír viselni. Senkit nem akarok megtéríteni, csak néha felteszek egy-egy kérdést, vagy gondolatot. Fejlesztem az öntudatomat, tudom mit szeretek, vagy nem szeretek magamban. Így sokkal elfogadóbb vagyok magammal, és másokkal is. Ezért sem szeretek veszekedni, és büszkén vagyok pacifista. Bár ennek is megvan a hátulütője, de nekem így jó.

Minden nap igyekszem olvasni néhány oldalt, csak a fránya álmosság néha csak pár oldalt enged meg, holott nemrég még ment egy fél könyv egyhuzamba. Hiába, öreg-sün-k.

Jól esne már egy kis séta a szabadban, napfényben, de én is szeretem, ha a cicám a hasamon dorombol, ő az én pszichiáterem, megérdemel minden falatot, doboz körüli takarítást, meg szőrmók hajkurászást az arcomon!

Szóval, most megyek hozzá, mert mindig ő az, aki engem felkeres.

Na meg hátra van még dmolnárnak a levele, amit még meg kell újból tekintenem, és válaszolnom, és nagyon ehetnékem van, és jó lenne néha egy cseléd ;)))

(vicc - de most már tudod!!!)

Üdv: Possibilitarian

 

 

2017.02.13. 15:15

Ezt írtad:
"Látom viszont, hogy nem akarsz beszélni Steeve Cutts: Man című videójáról? sebaj, fő, hogy meg lett nézve! (jó magyarosan)!"
Dehogyis nem, kedves Possibilitarian, dehogy is nem akartam én beszélni róla, de a tegnapi "csörte" - ahogy Dmolnár nevezte - után nem volt időm se, no meg merszem se, mert bizony mondom, látom előre, nem fogunk ebben sem egy véleményen lenni.
Így nem akartam a minket összekötő láthatatan szál szakítási szilárdságát próbálgatni...

De ha ennyire szeretnéd, ám legyen!

Előre bocsájtom, hogy láttam már a facén a párom jóvoltából ezt a videót, bár nem vettem a fáradtságot utánanézni a művésznek a neten.
Most megtettem. Angolul vala... már megen... 
Na jó, hogy van fordítási lehetőség.
Így megtudtam, hogy Steve Cutts illusztrátor és animátor Londonban, Angliában. Szatirikus grafikáiról híres, a mai modern kor emberének túlkapásait tűzte tollhegyre.
És szerintem ITT van a kutyuska elásva:
TÚLKAPÁSOK!
Ugyanis mikor megnéztük a párommal, rögtön felháborodtunk!
Hogy miért?
Nos azért, mert úgy tűnik, mindketten az "aranyközépút" hívei vagyunk (sok minden másban is!), mert ne akarjon már velünk SENKI elhitetni olyat, hogy szeretnék az emberek, hogy pl. az életkörülményeinket a gépekkel könnyebbé téve, lemondanánk ezektől a környezetvédelem miatt!

Nem akarok újra a fára visszamászni, nem akarok majomszőrrel élni, még ha olyan széppel is, mint a macsekom bundája!
És bizony, MINDEN környezetszennyező!
Még az is, amit ajánlgatnak pl. az autó helyett:
Menj biciklivel!
Na persze! Kérdem én: A bicikli csak úgy terem a bokorban?
Annak is kell szénhidrogén származék (csapágy olajozás, festés, GUMI...)
Szóval ez a dolog nem fog menni...

Akkor: étkezés!
Tudod, az a tojás, amit a vegák megesznek, szintén nem tojódik csak úgy, magától, azt a baromfit valahol tartani köll, és etetni valamivel. A tojótáp is vegyszeres bizonyára.
A kukoricabogár elleni védelemről nem is beszélve! És ez vonatkozik minden haszonállatra!
Menjünk lóval?
Na persze, lehet, de a zabot honnan szeded? Az út széléről?
Aztán ruha... Legyen "természetes", azaz lenvászon.
A szövőszéket KI gyártja hozzá, és miből?!

Hajózás:
Nemtom már, ki mondá: "Hajózni pedig kell!"
És ez vonatkozik ma már a repülőgépre és lassan az űrhajózásra is.
Tehát a fejlődés megállíthatatlan.

Igaz. Ki lehet váltani a csincsilla bundát műszálas bundára, de az is - ha jól tudom! - kőolajból van, mint legtöbb műanyag, műszál.
Szóval ott vagyunk, ahol a part szakad.
Villyanyautó? 
Jó, legyen.. De a villanyáram fejlesztése se olcsó, és nem történik meg semmilyen energiafelhasználás VESZTESÉG nélkül!
Gondolom, ebben a Dmolnár is igazol engem.

Folytathatnám a sort, de minek?
Steve Cutts rajzolhat, amit akar, de MIVEL rajzol? HONNAN szedi az eszközöket, a ceruzát, tust, papírt? Teheti közzé bárhol az alkotásait... Ahááán! De minek neki a számítógép? hisz az szennyezi a környezetet, a tv is! Ezért aztán nem sokat tud az irónikus alkotásaival elérni, abban biztos vagyok.
Nem pártolom a szemetelést, főleg a vegyileg veszélyes anyagokat, az atomsugárzást, de nincs más út!

Én a "Reális Zöldek" pártján állok.
Ami szükséges az emberek életvitelének bizonyos minőségi megtartásához, azt muszáj végbevinnünk. Csak a pazarlás, az oktalan öldöklés ellen vagyok.
Az állatokról:
A haszonállatok meg se születnének, ha nem lenne rájuk szükség.
Nem lenne ennyi tyúk, disznó, tehén. MI maunk hívjuk életre őket, nem? Mezőgazdaság, állattenyésztés.
És hiába csúnya az életvég nekik (megöljük őket és megesszük), de amíg élnek, bizony mondom, sok esetben jobb dolguk van, mint nekünk, embereknek.
Lakhatás, evés, ivás...
Ez a francos lánymacsek nálam bent alszik a lakásban. És MIT csinál érte?!
Semmit, sőt! Rumlizik, rámol, mert hiába ivartalanított, az ösztöne miatt állndóan búvóhelyeket keres magának és a nem létező kölykeinek.
Na és eszik! És milyen drága a macskatáp! :(((

Hát ez van, kedves beszélgetőtársam!
Ilyen "gonosz felhasználó" vagyok én... Még az életvégem is szennyező lesz, mert hamvasztva leszek. PONT!

Cutts meg köszöni, jól megél az ironikus rajzaiból;o)

Békés hetet kívánok mindannyiunknak.

2017.02.13. 14:29

Kedves Possibilitarian!

Na ugye mondtam én, hogy Dmolnár fórumtársunk jönni fog!:)
Megbízható, de télleg!
Ha csak valami váratlan dolog közbe nem jön neki, mindig megjelenik, és mindig van jó szava, okos érveléssel elmagyaráz, helyretesz dolgokat.
A RÉGI Ámerikában (:DDD) akár "Békebíró" is lehetett volna! ;o)

De rátérnék a mi párbeszédünkre. Nem nevezem vitának, mert nem...
Hisz nincs vita köztünk, ugye? Beszélgetünk, véleményt cserélünk, arra ügyelve ugyebár, hogy ne tűnjön a másikra ráerőltetésnek...
Ez a Te véleményed, ez meg az enyém, ez meg az övé... Valahogy így.

Képzeld, rátaláltam, mit írtál a "Témába vágósba" arról, mit kedvelsz, mit nem!
Bocsika! Ezek szerint bizony én emlékeztem rosszul!
Ugyanis EZT írtad 2017. 01. 30-án 13:41-kor:

"Annyira örülök, hogy társra találtam Benned a zene területén, mivel nincs kivel megosztanom, igaz a FB-on sokat felteszek, de nem lájkolja senki. Nem is csodálom, nagyon  szeretem a kortársakat is, és ments meg isten a giccstől, de leginkább a jazz, fusion és komolyzene érdekel, de semmi képpen nem az opera, vagy operett, sem a rock, sem a metal, sem a musical.

Nekem kissé ilyen volt a Te Debussy linked, kérlek, ezért ne orrolj meg rám, sajnos az a tapasztalatom, hogy ez eléggé jellemző ízlés, és még sokkal roszabbal is találkozom. Nem csak az, hogy a világon már több műanyag hattyú, és flamingó van, mint élővilágunkban, és annyit elárulnék, hogy rendkívülien érzékeny vagyok a természet hogyyanlétére, az ellene elkövetett emberi mulasztásokra, hiányosságokra (tudás/információ), vagy egyenesen a kriminális viselkedésre.

Kérlek fogadd el a véleményemet (...) ne vedd sértésnek amit írtam, csak az a bajom, hogy őszinte vagyok. Legyen mindenkinek joga a véleményéhez! (Csak ne szélsőséges) ;)

Nos, igazad van, én úgy emlékszem, a jazz neked sem kedvenc, hát nem így van, mert szereted. Bocsika!
Sajnálom, mert nekem (és az 50 éve barátnőmnek, pályatársamnak is!) bizony unalmas! Valahogy olyan egyformának érzem... Legyen bármi címül adva a műveiknek, mindig "ugyanoda" lyukadnak ki, de hol ez, hol az a hangszer játsza, "bazseválja" ugyanazokat a cirkalmazásokat, futamokat, azaz a TECHNIKAI bravúrjaikat mutogatják... Én meg nagyon unatkozom közben.
Ez van, sajnálom!

Tudod, én a komoly zenében ahhoz vagyok szokva, hogy "Variációk egy bizonyos témára", és ott felismerhetőnek kell lennie a témának, de nem mindig ugyanazt hallgatni, csak más hangszeren, vagy más zenei kifejezéssel, hol erősen, hol halkan... én így élem meg a jazz-t.

A komolyzene variációi mások.
Itt van pl. Mozart egyik szonátája, melynek a híres "Törökinduló" a III. tétele, de én most illusztrációként a variációs formájú I. tételt hoztam el:
https://www.youtube.com/watch?v=dP9KWQ8hAYk
Mozart - Piano Sonata No. 11. A-dúr, K. 331. - I. tétel Andante grazioso

Tehát ezek szerint nem kedveled a most épp vitatárgyát képező ún. "könnyűzenei együttesek" zenéjét sem, no meg a musycalt.

Erre szoktam mondani (már mondtam itt is sokszor): "Azért van annyi féle művészeti irányzat egy ágon belül is, hogy mindenki megtalálhassa a neki tetszőt."

(Folytatom Cutts-csal!)

 

 

2017.02.13. 8:17

Nem maradtatok ketten, csak éppen én hétvégeken nem vagyok gépnél, mert a család leköt (szerencsére)... 

A Kodály módszerről meg csak annyit, hogy sok helyen ismerik (nagyon sok helyen), sok helyen alkalmazzák is ( a japánok pédául mesterfokon), sok helyen meg nem, mert csak... A lényeg azonban az, amit Holdfény leírt. Bármi is legyen szigorú szabályok közé kell szorítani, azaz épiteni kell az alapoktól felfelé és nem nagyon lehet keverni a dolgokat...

 

2017.02.12. 19:25

Kedves Holdfény, ami ma este is van, és brilliáns!

Nem elgondolkodtató, hogy az "Emlékezzél rám" rádiógombot kipipálva, mégis minden alkalommal újra kell jelölni a belépésnél, így hát számomra nincs is értelme!

Szóval a szabadegyetemeken való részvétel legelső, és alap szabálya a mindennel való törődés, és csak utánna jön maga a tantárgy.

Így van az, hogy szó szerint haladunk át a tételeken. Tehát, amit én írtam, hogy nem szeretem az operát, és operettet, de nagyon szeretem a jazz-t.

(Ez most nem szó szerint volt.) Így alakulnak ki a félreértések, ezért is voltam kétségbe esve, hogy lustaságból nem nyitottam ki 2 fórumlapot, a pontos idézések végett.

Igen, nagy a világ, és különbözőek a szokások, mindenütt más, és más. Hidd el nagyon figyelnék Rád a zongoránál, amikor az ellenvetéseidet magyarázod, tudnám követni, tudni akarnék még többet, és ki tudja, hogy hol állna meg végül is?

Kate Bush: szintén megjegyeztem, és most nem fogok guglizni a pontosítás végett, de mint írtam a "Kick Inside" volt az első lemeze, amivel berobbant, ha jól tudom, még teen-ager korában. Ő írta a szöveget, a hangszerelést, és énekelte, és a lemezborítót, koreográfiát, mindent. Azért ez nem semmi! Mégis a legnépszerűbb kiadása volt, mint a Hounds of love is, nem sokkal utánna, és a rengeteg többi más. Sokan próbálják majmolni, és persze a nagy művészeket nem lehet!

Tehát nem vonok kétségben semmit, ami a szakmádat illeti, és arról az ilyen mélyreható értekezéseidet. Az ember arra vágyik, hogy tiszteletben álló értelmiségiek között forogjon, a szavahihetőségük, és forrásaik miatt. Nekem is volt egy dobos/ütőhangszeres barátom, rengeteget tanultam tőle, de könyörgöm, másról szó sem eshetett.

És így jártam egy autószerelővel is, és az összes többi szakemberrel, akikkel összehozott az élet, mert minden csak "arról", a szakmájukról szólt.

Talán köze van ennek ahhoz, hogy megritkult a közönsége a fórumnak, csak kérdezem, holott mégegyszer, minden elismerésem a Tiéd! És más-más témáid is vannak, de kihullanak az emberek, a közönség, akire szükség(ed) van.

Ketten maradtunk? Jó! Talán akkor itt a lehetőség, hogy elmondjam egy jó kapcsolat titkát: érdeklődni a másik iránt, szívből odafigyelni, hallgatni előítéletek, és válaszadást akarás nélkül, nyitottan, pontosan, ez még az emlékezést is segíti, és nem utolsó sorban a sikeres (pár) kapcsolatokért. Akkor most már ketten vagyunk, akik nem kedvelik a veszekedést, sértegetést, hiszen ez sokkal emberibb!

Látom viszont, hogy nem akarsz beszélni Steeve Cutts: Man című videójáról? sebaj, fő, hogy meg lett nézve! (jó magyarosan)!

Jó éjt!

Possibilitarian

 

2017.02.12. 17:48

Kedves Possibilitarian!

Erre a beírásodra még nem reagáltam.
Kerestem ugyanis, miket írtál, mikor megjelentél ezen az oldalon, melyek azok a zenék, amelyeket abszolút nem szeretsz, de eddig nem találtam meg azt az írásodat.
Mert ha jól emlékszem, az opera és az operett mellett a jazz zenét is említetted, hogy szóba se jöhet!

A Kodály rendszerről:
Mikor 12 évesen zenét kezdtem falun tanulni magántanárnál, mert zeneiskola ott nem volt, nekem természetes volt a Kodály-féle szolmizációs szolfézs és zeneelmélet. De mikor végeztem, és ide kerültem ebbe a zeneiskolába Esztergom mellett, volt a tantestületben egy olyasmi idős tanárnő, aki még nem a Kodály féle elméletet tanulta, és ő mesélte, mikor tartottak nekik továbbképző előadás keretében a relatív szolmizációról, nem értettek belőle semmit, "hát ez egy őrület!" - mondták sokan a kollégái közül.
Nekem meg ugye EZ volt a természetes, mert ezen nevelkedtem.
És mindmáig EZ a természetes, pl. abszolút rendszerben (ABC-s nevekkel) nehezebben tudtam lapról énekelni idegen, új dallamot, mint szolmizálva. Nekem ugyan mindegy volt, milyen kulcs volt  sor elejére kiírva, azonnal le tudtam énekelni mindent első látásra szolmizálva.
Nem úgy az az osztálytársunk, akinek abszolut hallása volt!
Ő szegény először leírta magának G-kulcsban és C alappal a füle miatt, aztán tette át, ha más kulcsban volt, és a vonalrendszerben így máshová került a dó....
Nos, miért írtam le ezt?
Azért, mert nem vitatom, lehet más neveket adni, másként jelölni hangokat, csak következetesen be kell tartani a szerkesztés (építkezés) szabályait, akkor minden érthetővé válik. Szabályok nélkül meg csak káosz lesz mindenből.

Kodály "módszerét" valóban sok helyen tanítják, de pl. a németeknél nem! Tudom, mert a lányom oda ment férjhez, és szolfézstanár a végzettsége, Győrben tanult a híres-hírhedt Szabó Miklós tanár úrnál.
A kollégáim közül többen is voltak Kodály elvek szerint tanítani pl. Finnországban, és Japánban.
Jómagam nem tudtam, hányadán áll jelenleg ennek a metodikának az elterjedtsége, nem gondoltam, hogy már ennyi helyen ismert.

Ami a kedvencedet, Kate Bush-t illeti, a fiatalkori dalai azért nem tetszenek, mert az énekhangja kiforratlan, nyafizós...
De az imént találtam egy albumát, amelyen elég jó a hangja, és a számokat kísérő zenk is sokkalta jobbak:
https://www.youtube.com/watch?v=njw9fbs0b28
Kate Bush - Hounds of Love Full album

Olyan, mintha nem is ugyanaz az énekesnő lenne, mint amit lemezt Te hoztál.
Ez egy képzettebb hang szerintem, még ha fiatal is az illető.

2017.02.10. 9:49

Csak annyiban szeretnék ehhez hozzászólni, hogy a Kodály rendszer igen is tanítva vagyon a világ többi részein is a XX. sz.-tól, nem csak az eu-ban, és amerikában, de a távolkeleten is komoly iskolái vannak. A szolfézsnak alapvető hagyományai vannak az egész világon úgy hangjegyek szerint, mint ritmust tekintve. Merem ellenérvként megemlíteni az afrikai (népi), vagy a természeti emberek zenészeit, akik viszont semmilyen hagyományos kottaolvasással nem rendelkeznek, mégis a legkomplikáltabb zeneműveket játszák, és nem is könnyű nekik a "művelt" zeneolvasás megértése, átadása, csereberéje, stb. Azok a kiiskolázott, legtöbbnyire fehér zenészek, akik a "World-music" feldolgozásával foglalkoznak, és járják a világ legbozótosabb sarkait a kameráikkal és felvevő készülékeikkel, igen nagy munkájukba, és fáradozásaikba telt, mire közismeretre hozták azt.

Tudom, hogy ez csak az én személyes véleményem, de zeneismereteimre, és élményimre támaszkodva, nagy csalódottan kellett tudomásul vennem a magyar leginkább pop-zenében kialakult, az egyszerű C-dur körüli kompozíció világát, ami inkább a szövegre irányul, mintsem zenei bravúrhoz. Szintén személyes véleményem viszonyítási alapként, hogy a brit pop világa összehasonlíthatatlanul, több, jobb, és régebbi keletű a magyarnál, de ehhez tudomásul veszem az "elzártság" jelenségét úgy technikailag, mint hangszerelésében, (és lopunk ötleteket, mint a kínaiak...). Hol az eredetiség a mai zenevilágban? - Elég bekapcsolni a BBC szilveszteri adását élőben a Royal Hall-ból minden évben viszonyításként...:((( (Mondjuk ezt a lehetőséget is elvették utasításra a TV szolgáltatók!)

Ennek a legjobb személyes szemléltetése az akkor fiatal Kate Bush, akit a 80-as években a heroinomnak találtam, aki minden egyes aspektusát egyedileg vállalta lemezei készítésénél, nem beleszámítva a magánéleti nehézségeit és későbbi elzárkózottságát a külvilágtól, de lehet, hogy ez a géniuszok velejárója...

Azért elküldöm meghallgatásra, amivel berobbant: https://www.youtube.com/watch?v=k2mt7_Xe7Lg

2017.02.08. 9:20

Uff.... Most szerintem hagyjuk abba, mert becsavarodok. (Mint a kulcsok).. Huh, ez sok volt. De majdnem érthető... 

2017.02.07. 17:01

Említettem alább a KULCSVÁLTÁS kérdését.
Nos, ez az, amikor a magas és mély regiszterek váltakoznak, ezért a kulcsokat is váltogatni szükséges akár sor közben is, és akár egyetlen hang esetében is.
Kottaképet nem tudtam hozni, de hoztam egy zongoradarabot.
A címe: Kabalevszkij: Ki győz a vitában?
Látható, hogy a darabot előadó gyerek állandóan fel-le ugratja a kezét a billentyűkön (karkeresztezés!). Ilyen esetekben van szükség a gyakori kulcsváltásokra.
https://www.facebook.com/alterzongora/videos/1861138744099128/
Kabalevszkij: Ki győz a vitában?

Gyakran tanítottam én is ezt a darabot, mert a gyerekek nagyon élvezik a kézkeresztezést! :)))


2017.02.07. 13:10

A C az egy bizonyos zenei hang ABSZOLUT NEVE.
Az ún. "TÖRZSHANGSOR" első hangja.
A törzshangsor az előjegyzés (módosítás) nélküli - na lám, egy újabb fogalom! - hangsorok hangjai, egyszerűbben:
A zongora FEHÉR billentyűi.
A fekete billentyűk két csoportra vannak osztva: 2 + 3
A 2 fekete előtt mindig C hang van.
A törzshangsor, azaz az ABC-s nevek sorban:
C D E F G A H = 7 darab van belőlük.

Ez az ún. "ABSZOLUT RENDSZER".
A hangszerjátékosok ezeket olvassák a kottáikban.
Ezek tulajdonképpen fix helyen vannak. Azaz mindig a kulcs szerinti meghatározás szerint a vonalrendszerben.

Te azért nem ismered őket, mert nem tanultál hangszert. Viszont az iskolában dalokat énekeltetek. Ezeket pedig a "Kodály-féle" módszer miatt mi magyarok (más nemzetek nem!!!) szólmizálva tanultuk meg.
Pl. A csitári hegyek alatt régen leesett a hó
mi lá dó mi' re dó ti lá szó dó ti lá lá mi mi

A szolmizáció hangjai vándorolhatnak a vonalrendszerben. Azaz pl. minden dúr hangnem első hangja DÓ

Ezért viszonylagos, azaz RELATÍV RENDSZER.
Vagyis az egyes szolmizációs szótagokat egy adott hangsor bizonyos fokának értelmében szerepelteti.
Minden dúr első hangja (foka) DÓ
Az 5. foka SZÓ, és így tovább.
Tehát a RELATÍV szolmizációs hangok sorbarakva:
Dó Re Mi Fá Szó Lá Ti = 7 darab ez is.

Honnan ered?
Nem, nem, nem Kodály találta ki!!!
Már a 2. században alkalmazta őket Arezzoban (olasz) GUIDO mester:

Guido van Arezzo.jpg

A Szent János himnusz sorainak kezdő szótagait nevezte meg:

Ut= C (később, a 18. sz.-ban lett Dó, hogy ne kezdődjék magánhangzóval!) 
Re= D - Mi= E - Fa= F - Sol= G - La= A

Ez csak hat, de ehhez hozzájött hetedik hangnak a 16. században a Si= H
Ebből lett később a relatív szolmizáció miatt Ti, mert a SI már módosítást jelent - félhanggal magasabb hang #által!
De ahol nem alkalmazzák a Kodály féle relatív szolmizációt, ott még ma is Si a 7. hang.

Tehát elég annyit megjegyezni ebből a sok lamentációból:
Kétféle rendszer van:
Abszolút- (ABC-s nevek) rendszer, és relatív- (Kodály-féle szolmizációs nevek) rendszer.

Szent János himnusz:

Egyenlőre ennyit a témáról.
De ha van még kérdés, tedd csak fel nyugodtan.

2017.02.07. 12:30

Hát bizony nem is sejted, milyen nehezet kérdeztél!;o)

Előre bocsájtva, tudd meg, hogy akár hihető, akár nem, a C mindenhol lehet a vonalrendszerben! És a többi törzshang is!!!
Diák korunkban szinte sportot űztünk abból, ki tudja hamarabb rávágni, hogy melyik kulcsban van pl. a C hang pl. az első vonalközben?
Megsúgom!
Itt alant szó se esett erről a kulcsról! Ugyanis sokkal több kulcs van, mint amit itt bemutattam, csak nem akartam bonyolítani.
Mert az f-kulcsból (a fülre hasonlító, nagy ponttal kezdődő, és kettős ponttal is ellátott kulcs) is HÁROM van! Itt a 4. vonalon a kis f hangot jelölő BASSZUS kulcsot mutattam be. 
DE!
Van f-kulcs a 3. vonalon is. Ez ott jelöli a kis f hangot. BARITON-KULCS a neve.
Nos, így ebben a kulcsban a vonalrendszer első vonalközében a C hang van, méghozzá a kis c.

Itt az összes lehetséges kulcs. Mivel a kép elég nagy, linket hoztam. (Remélem, nyílik, a forrás a wiki.)
Garantáltan zsongani fog a fejed tőle:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/hu/thumb/f/fa/H_%C3%B6sszes_kulcsok.jpg/1280px-H_%C3%B6sszes_kulcsok.jpg

Amint látod, a g-kulcsból két féle van, f-kulcsból három féle, a c-ből pedig négy féle. Ez összesen 9 kulcs.
De valójában manapság ezekből csak kétfélét használunk: violin-kulcs, basszus-kulcs.

A Dó-Re-Mi az egész más tészta! /Téma..../

/Folytatom!/

2017.02.07. 8:20

Jó, lehet, hogy nem könnyű olvasni, de számomra érethetőbb, mint a kulcsos rendszer. Mert mitől van a "C" hang mindig máshol. Pláne, hogy nekem nem tanítottak ilyet, csak a dó-re-mi-.... Fajtát. Most akkor mi a "C", meg a többi? Eszem megáll... 

2017.02.06. 13:03

A harmadik kulcs a legnehezebb dió. mert ez ismert e legkevésbé, az alakja is fura, és sokféle van belőle, attól függ, hol áll a vonalrendszerben.
Ez a c-kulcs:


Az alakjának könnyű megjegyzése a diákoktól ered: Olyan, mint a 113-as szám, ezért így "becéztük" a c-kulcsot,
A lényege:
Amelyik vonalnál áll a cirkalmas 3-as szám KÖZEPE, ott van az egy-vonalas "c" hang.

Ennek alapján:
Szoprán-kulcs: a kulcs közepe, s így az egyvonalas "c" helye az első vonalon van. 
Mezzoszoprán kulcs: A kulcs közepe a 2. vonalon jelöli az egyvonalas "c" helyét.
Alt kulcs: A 3. vonalon jelöli az egyvonalas c-t
Tenor kulcs: A 4. vonalon jelöli az egyvonalas c-t

Itt van pl. két c-kulcs:


/Az összesre nem találtam képet sajnos.../


Ennek a c-kulcsnak a RÉGI (Palestrina, Lassus) zenékben, főleg kórusművekben, és néhány (főként vonós) hangszernél  volt jelentősége.
Manapság kórusművekben nem használják, de pl. a cselló hangszerek kottáiban előfordul.

Tehát összefoglalva a kulcsokat, melyek a vonalrendszert nyitják, 3 féle van: 


Van még egy fontos dolog, melyről nem ártana beszélni, az a KULCSVÁLTÁS, mely akár sor közben is előfordul. Néhány szóban csak annyit erről, hogy ennek főleg a nagyobb hangterjedelmű (pl. zongora) hangszereknél van jelentősége, hogy elkerüljék a sok pótvonal használatát, melyet sokaknak nem könnyű olvasni.

Felhasználási feltételek és adatvédelmi nyilatkozat | Moderálási alapelvek | Médiaajánlat | Impresszum