Hirtelen megcsappant a macskapopuláció a városrészben, amikor külföldiek tették be a lábukat Esztergom-Kertvárosba. Mégis kik állhatnak az eltűnések hátterében? Többek között erre is fény derül tematikus cikkünkből, amelyben sorra vesszük a városrész kuriózumokban is gazdag történelmének néhány extrémebb momentumát.
A francia-porosz háború idején Párizs ostromakor gyakran kerültek a pultokra házi kedvenceink (kép forrása: messybeast.com)
A kenyérmezői katonai tábort az első világháborúban az ország egyik legnagyobb hadifogolytáborává alakították át. A háborús évek alatt százezerre rúgott a táborban megfordulók száma, kezdetben orosz és szerb, később olasz és román katonák zsúfolódtak össze a barakkokban. Feljegyzések szerint, amint az olasz katonák megjelentek a táborban, a környékről eltűnt az összes macska. Csak feltételezni tudjuk az összefüggéseket, mindenesetre megállapíthatjuk: éhség verte területen gyakran folyamodtak az emberek különleges módokhoz étvágyuk csillapítása érdekében (elbeszélések szerint nehéz gazdasági helyzetben olykor az éttermek étlapjára is felkerült a macska Olaszországban, Vicenza lakosait gyakran illetik a „macskaevők” becenévvel).
1911. július 19-én a kenyérmezei vasútállomás közvetlen szomszédságában landolt Székely Mihály, aki még fiatal egyetemistaként került először Esztergomba. A tehetséges fiatalembert szülei támogatták első repülőgépe felépítésében, később ösztöndíjat nyert Párizsba, ahol a világ akkori legmodernebb repülőgép-konstrukcióit tanulmányozhatta. 1911-ben a monarchia repülés fejlesztésének előmozdítása érdekében a Zeist c. bécsi újság díjat tűzött ki annak a pilótának, aki először teljesíti a Bécs-Budapest távot a Bécs-Győr-Komárom-Leányvár Budapest vasútvonal fölött. Székely Mihály készült a feladatra, viszont egy gyorsabb géppel beelőzték. Utóbb elhatározta, így is teljesíti a távot, hogy a repülést népszerűsítse Magyarországon. Július 19-én szállt le Kenyérmezőn, a főváros felé közlekedő vonat éppen akkor futott be az állomásra, az utasok hangos kiáltásokkal és kalaplengetésekkel üdvözölték az aviátort. Később az állomás mögötti téren emlékkövet avattak Székely Mihály tiszteletére.
1938-ban Esztergomtáborról Esztergom-Szent István városra változtatták a településrész nevét (Esztergom-Kenyérmező ekkor még különálló belterületi rész, Esztergomtábor és Kenyérmező csupán 1975-től veszi fel az egységes Esztergom-Kertváros nevet). Az átnevezés szorosan összefüggött az első magyar király halálának évfordulója alkalmából meghirdetett országos ünnepségsorozattal. Új nevét egészen 1949-ig viselte a településrész.
Gyakorlótér ( kép forrása: esztergomi-kepeslapok.hu)
Az 1900-as évek elején fogalmazódott meg a gondolat, hogy az Őr-hegy (Strázsa) és a Bábszki-hegy dűlőben elhelyezkedő területen állandó harcászati lőteret alakítsanak ki. Ezzel párhuzamosan megkezdődött az „Esztergom-kertvárosi katonaváros” építése is, a feljegyzések szerint a kialakított laktanyát az első világháború kirobbanásáig a budapesti IV. és a pozsonyi V. hadtest katonáival töltötték meg. Utóbb a Strázsa mindkét oldalára kiterjedő, kb. 2,5 km széles és 3,5 km hosszú gyakorlótéren nem egyszer forgatták a második világháború évei alatt a keleti hadszíntéren dicsőségesen előrenyomuló és orosz hadifoglyokat ejtő magyar honvédcsapatok harcairól szóló tudósításokat.
Hadgyakorlat, még az első világháború előtt (Kép forrása: esztergomi-kepeslapok.hu)
A második világháború után az ország egyik legjelentősebb páncélos harci jármű, tüzér és felderítő hadosztály kiképző területévé vált a laktanya. A hagyományok szerint ekkor épült a Kis Strázsa-hegy kilátója is, hogy onnan kísérhessék figyelemmel a hadgyakorlatokat. Egyes beszámolók arról regélnek, hogy egyenesen az 1952-es nagyszabású eseményre érkező Rákosi Mátyás pártfőtitkár és Farkas Mihály honvédelmi miniszter látogatása alkalmából húzták fel a kilátót.
Kép forrása: Barna Rovács/Wikipedia
A 1920-as években Schmidt Sándor bányamérnök terjesztette terveit a hatóságokhoz, melyekben javaslatot tett egy Esztergom és Kertváros között közlekedő gyorsforgalmi villamos (HÉV) közlekedésére, végül a gazdasági válság közbeszólt. Ugyancsak terv maradt a ’60-as évek egy másik forgalomfejlesztési elképzelése, miszerint a városrészeket trolijáratokkal kapcsolják össze.
A forradalom idején börtönéből kiszabadult Mindszenty József hercegprímást díszkapuval és lovas bandériummal körített ünnepi fogadtatás várta volna Esztergomtáborban, ha erre veszi útját Esztergomba, viszont a főpap más úton érkezett a királyvárosba. A díszkapu egyébként a templomnál ívelte át a Damjanich utat. A lakosok később csalódottan bontották le az építményt.
Rubik Ernő tervezőmérnök és Mitter Lajos műbútorasztalos közös munkájának gyümölcseként sportrepülőgépgyár alakult Esztergomban 1936-ban, 1943-ban a gyárhoz csatolták a repülőteret, majd megépült a vállalat második ipartelepe is, a mai GRANTE őse. A világháború után folyamatosan visszafejlesztették a repülőgépgyártást, párhuzamosan ezzel viszont kiszélesítették a gyártóstruktúrát: különböző antennák, légkondicionáló berendezések gyártása is a vállalat profiljába került. A gyár szakembergárdája a daliás idők repülőgépgyártása után ismét kiemelkedőt alkotott, hiszen az 1980-as moszkvai olimpia eseményeit az itt gyártott antennákról sugározták az éterbe.
Kép forrása: Birgés Árpád/MTI (illusztráció)
Csupán 1945-től üzemel közigazgatási kirendeltség a városrészben (először heti három alkalommal várta a lakosságot, majd 1953-tól már minden nap felkereshették a helyiek), addig a lakosságot érintő fontosabb információkat, a központi akaratot utcáról utcára járva a kisbírónak titulált személy tette közhírré dobpergés közepette, egyébként minden ügyet az 5 km-re fekvő városban kellett intézniük a kertvárosiaknak. A tisztséget egészen az ’50-es évekig betöltötték.
Kép forrása: esztergomi-kepeslapok.hu
Dorog és Esztergom határ-kiegészítését először Schmidt Sándor kezdeményezte 1934-ben, ugyanis villáját a városhatár szinte kettészelte, ekkor a város a korrekciót elutasította, válaszukban ezt a kertvárosi rész folyamatos bővülésével magyarázták. Ugyancsak a ’30-as években, pontosan 1937-ben, a Külső Dorogi út mentén lakók kezdeményezték az Esztergomtól való elszakadást; egy évvel később újabb kísérlet történik Kertváros egy részének Doroghoz csatolása érdekében. A Kassai utca, Homok utca, illetve a mai Pala közötti kétszáz holdnyi terület dorogiasítását az elhanyagolt állapotokkal indokolták. Majd 1947-ben folytatódott a Dorog felé gravitálás, ekkor népszavazást csikartak ki a bányászok kezdeményezésére. Végül a voksolók 68%-a Esztergom mellett döntött. 1948-ban a Bocskai sor, Eperjesi és Nyitrai út által közrefogott településrész 172 családja járult az urnákhoz, 61%-uk a királyváros mellett tette le szavazatát. 1957-ben Dorog nagyközség fordul a kormány titkárságához, hogy bekebelezhessék Esztergomtábort. A táboriak jegyzékben tiltakoznak az elcsatolás ellen, a kívánságukat utóbb helybenhagyják. 35 év után röppen fel ismét az elszakadási gondolat, 1992-ben a voksolók 73%-a Esztergom elhagyása mellett állt ki. A népszavazás azonban érvénytelen lett, hiszen a választásrajogosultak csupán 41%-a jelent meg a fülkékben.
(Nagy köszönetet mondunk Wagenhoffer Vilmosnak, aki hiánypótló munkájában - Fejezetek Esztergom-Kertváros történelméből - gyűjtötte össze a városrész történelmének momentumait, a legfontosabb fordulópontoktól a legapróbb részletekig)
http://antikva.hu/helytortenet/fejezetek-esztergom-kertvaros-tortenetebol
Jó könyv, én is olvastam, ezek a történetek mind szerepelnek benne. Klubrádióban nyilván inkább a Lenin-összest forgatjátok.
....történelem hamisítás(is).....
Ma sajnos divat lett a történelem hamisítás,minden téren.
Ennyi hülyeséget hogyan tudtok összehordani? Csak úgy hemzseg a tárgyi tévedésektől az írás! Pl. "Rákosi Mátyásnak köszönhetjük a Kis Strázsa-hegyi kilátót". Még véletlenül sem. Horthynak építették, innen tekintett meg egy hatalmas hadgyakorlatot a harmincas években. "1957-ben Dorog nagyközség fordul a kormány titkárságához, hogy bekebelezhessék Esztergomtábort." Vicc. Ha Dorog azokban az időkben valóban ezt akarta volna, akkor azt simán végig is viszi. Mindenesetre megnyugtató, hogy az 1992-es népszavazáson a voksolók csaknem háromnegyede azt akarta, hogy inkább Doroghoz tartozzon. (Na, mondjuk mi olyan nagyon nem örültünk volna a jelentős buckalakó közösség miatt.) "A Kassai utca, Homok utca, illetve a Pala közötti kétszáz holdnyi terület dorogiasítását az elhanyagolt állapotokkal indokolták." Pala a harmincas-negyvenes években? Ott vízet az ötvenes években láttak először. A tó helyén 1944-ig a Démusz-kastély állt. Schmidt Sándor vette meg a családtól, akik egy hatemeletes bérházat vásároltak az árából Budapesten. A kastély volt az első, amit 1944-ben, a front ideérkeztével szétlőttek. És így tovább, és így tovább, de ehhez most túl meleg van.