Melyik esztergomi iskolában teljesítenek legjobban a diákok?
Kultúra
2015. máj. 13.

<p>Megérkeztek a tavalyi kompetenciamérések eredményei. Infografikákra vittük az eredményeket, így könnyen kiderülhet, mely iskolák diákjai teljesítettek a legjobban 2014-ben. Egyáltalán: a négy-, a hat-, vagy a nyolcévfolyamos gimnáziumban születnek a legkiemelkedőbb eredmények?</p>

Az Oktatási Hivatal honlapján elérhetőek a 2014-es országos kompetenciamérés iskolákra vonatkozó és tanulói adatai. Az országos kompetenciamérésen minden évben három teljes évfolyam (6., 8., 10.) tanulóit vizsgálják. Nem a tantárgyi tudást, hanem szövegértési és matematikai készségeket, képességeket mérik fel, így megismerhető az adott iskola, és az egyes osztályok teljesítménye. Az adatbázisban 2008-ig visszamenőleg lehet keresni.

 

Használati útmutató: először a matek, utána pedig a szövegértés eredményei találhatók a grafikában.

 

A 2012-es kompetenciamérés eredményei

 

A 2013-as kompetenciamérés eredményei

 

(1. grafika) Az általános iskolás nebulók eredményei. Először a matematikában tanúsított vitézkedést vetettük össze (első 6-os és az első 8-as opció), majd pedig a szövegértési produkciókat vegzáltuk. A tavalyi összevetésben a Mindszenty Iskola diákjai teljesítettek a legkiválóbban. Idén viszont matematikában visszaestek a mindszentys diákok, ugyanakkor szövegértésben messze ők szállították a legjobb városi eredményeket. Akik hisznek Esztergom felsőbbrendűségében, azoknak rossz hír, hogy általános iskoláink közül csupán kettőben haladták meg az országos trendeket a 6. osztályos matematikában, 8.-ban viszont már messze a magyar átlag felett teljesítenek a mindszentysek, és az imrések is. Szövegértésben az esztergomi eredmények 6.-ban és 8.-ban is erősen az átlaghoz konvergálnaknak, de legtöbbször inkább alulról súrolják azt. Miközben akad azért üdítő kivétel is, a kertvárosi Arany János Iskola eredményei például évről évre javuló tendenciát mutatnak. Az általános iskolás kompetenciaméréseknek egyre nagyobb súlyúk van, a márciusban megszellőztetett információk szerint a kormány ezen tesztek eredményeit venné alapul a középfokú beiskolázásnál. Az adatok tehát felértékelődni látszanak.

 

(2. grafika) A nyolcévfolyamos gimnáziumok eredményei, először a számtanban nyújtott teljesítményeket, majd a szövegértés eredményeit lehet górcső alá venni. Városunkban ez a képzési forma két intézményben működik, a Dobó Katalin Gimnáziumban és az Árpád-házi Szent Erzsébet Gimnáziumban. Adódik a kérdés: melyik teljesített jobban a 2014-es kompetenciamérések szerint? A Dobó Gimnázium tanulói a 6. osztályos szövegértést kivéve mindenhol több pontot értek el, mint az erzsébetesek. Elsősorban matematikában tűnnek szembeszőkőnek a különbségek. Az országos eredményeket tekintve azonban bátran kijelenthető: mindkét iskolánk messze-messze a magyar átlag felett teljesített. Kiváló középiskolákról beszélhetünk tehát, legyen szó akár a Bánom, akár a Kis-Duna sétány oktatási központjáról.

 

 (3. grafika) A legújabb grafikán számot vetünk a hatévfolyamos gimnáziumokkal.  Esztergomban a Ferences Gimnáziumban és a Szent Imre Gimnáziumban folyik ilyen típusú képzés. Igazándiból csak a 10-esek teljesítményét tudjuk összevetni, mivel a Szent István utódjaként létrejött Szent Imre Gimnáziumban elfogytak a jelentkezők, így 8.-os évfolyam nem volt. Borúra derű: mindkét középiskolában az országos átlagot meghaladó eredmények születtek a kompetenciafelmérésen.

 

 

(4. grafika) A négyévfolyamos gimnáziumok tanulóit szembesítjük teljesítményükkel városi összehasonlításban. Esztergomban ebbe a kategóriába tartozik a Ferences Gimnázium, a Dobó és az Árpád-házi is. A dobósok teljesítettek a legjobban, mind a matematika, mind pedig a szövegértési feladatokban. Summázatként elmondható: mindhárom iskola eredményei kiemelkedőek, kiemelhetőek az országos átlagból.

 

 

(5. grafika) Szakközépiskolák Esztergomban. Ami rögtön szemet szúr: az Árpád-házi szakközepes részlege nagyon feljavult a 2013-as eredményekhez képest.  Mind a két kategóriában felülről nézik a mezőny többi tagját. A másik három esztergomi szakközépiskola teljesítménye nem üti meg az országos átlagot, csak karcolja.

 

 

(6. grafika) Szakiskoláink teljesítménye. Mind az országos, mind pedig az esztergomi átlag kissé csökkent a tavalyihoz képest.

 

+(7. grafikon) Összevetettük a négy-, hat-, és nyolcévfolyamos gimnáziumok teljesítményét. Vannak iskolák, ahol párhuzamosan működik egymás mellett a négy és nyolcévfolyamos képzés, érdemes pár pillantást vetni ezek összehasonlítására is.  Mindegyik iskolánk az országos átlag felett teljesített, jók között is legjobban: a Dobó Gimnázium nyolcévfolyamos képzése vitte idén a pálmát, bár szorosan mögötte érkezik a Szent Erzsébet Gimnázium hasonszőrű évfolyama is.

 

 

Aki a felmérés eredményeire részletesebben kíváncsi, mint pl. összehasonlítás a korábbi évekkel, telephelyi jelentések vagy az alapszintet el nem érő tanulók aránya, az itt böngészhet kedvére:

 

Arany János Általános Iskola

Árpád-házi Szent Erzsébet Középiskola, Óvoda és Általános Iskola

Babits Mihály Általános Iskola

József Attila Általános Iskola

Mindszenty József Katolikus Általános Iskola

Pázmány Péter Katolikus Egyetem Vitéz János Katolikus Általános Iskola

Szent Imre Általános Iskola, Gimnázium és Szakközépiskola

 

Árpád-házi Szent Erzsébet Középiskola, Óvoda és Általános Iskola

Balassa Bálint Gazdasági Szakközépiskola és Szakiskola

Dobó Katalin Gimnázium

Géza Fejedelem Ipari Szakképző Iskola

Kolping Katolikus Szakképző Iskola

Szent Imre Általános Iskola, Gimnázium és Szakközépiskola

Temesvári Pelbárt Ferences Gimnázium és Kollégium

(forrás)