Új buszok, korszerű várók, megújult tömegközlekedés
Gazdaság
2015. ápr. 22.

<p>Tovább folytatódik a városi tömegközlekedés fejlesztése. Felcsillant a remény, az infrastruktúrában is változások jöhetnek. Emelkedhet a buszozó komfortérzete, hiszen szeptembertől már új autóbuszokkal járhatunk, ha csütörtökön elfogadja a tervezetet a képviselő-testület.</p>

Dezsávű érzés: új buszok érkezhetnek - Credo BC 9,5

 

  • a 43-as, az 1-es és a 11-es busz menetrendje is módosulhat, május elsejétől sűrűbben járhatnak
  • hatékonyabban juthatunk majd el Kertvárosba és onnan Esztergomba
  • vasárnap a Tesco zárva tartása miatt kell átszervezni a közlekedést, hiszen kiesik az ingyenes járat
  • három helyen korszerű megállókban nem ázunk majd el az esőben, máshol még igen
  • szeptemberben új járművek érkezhetnek
  • mindez május elsejétől lépne életbe

 

2011. július 4. Esztergomban a nap, amikor függetlenedtünk a helyi járat közlekedéstől. A fordulópontot megelőzően hat vonalon folyt buszközlekedés (1., 3., 4., 6., 7., és a 9.). 2014 elején és közepén részlegesen helyreállt a városi tömegközlekedés, majd a választások után történt újabb előrelépés a "mindent vissza" politika mentén, bár - korábban - többen a buszközlekedés teljes reformja mellett törtek volna lándzsát.

 

Idén februárban rendeztük a cég felé fennálló adósságunkat, és tárgyalásokat kezdeményeztünk a Vértes Volán jogutódjaként létrejött Középnyugat Magyarországi Közlekedési Központtal (KNYKK) a közlekedés-fejlesztés ügyében. Az önkormányzat akkor úgy kommunikálta, hogy a járatszám esetleges bővítésére csak a 2015-ös büdzsé elfogadása után lesz lehetőség. A költségvetést februárban megszavazták, a volán társaság pedig most áprilisra állított össze javaslatcsomagot a helyi buszközlekedés és az utazók komfortjának emelésére. Ha a csütörtöki testületin elfogadják, május elsejétől lép érvénybe az új menetrend.

 

Fotó: Szekeres Panna/MTI

 

A tervezetben hosszan taglalják, hogy a 2011-es vonalak visszaállítása túl nagy kompenzációs díjjal járna, így óvatos becsléssel is 165 millióba, de ha csak május-december közti időszakra vonatkozna (a városnak ugyanis december 31-ig van érvényes közszolgáltatási szerződése a társasággal), akkor is 130 millió forintba kerülne a buszközlekedés teljes körű újraindítása. A városnak erre jelenleg nincs fedezet a költségvetésben, így a vállalat által beterjesztett menetrend-bővítést fogadná el az önkormányzat, amely csupán 24 millió forint többletköltséget róna a nyakunkba, ezt pedig a büdzsében elkülönített általános tartalékból fizetnék ki.

 

A tervek szerint így a 43-as járat hétköznapokon is járna minden órában, az elővárosi buszok pedig csak azokban az időszakokban, amikor Esztergom és Esztergom-Kertváros között a forgalomnövekedés ezt indokolttá teszi; illetve megemlítik, hogy hétvégén is növekedne a járatsűrűség ezen a vonalon. Eddig a 43-as csupán szabad és munkaszüneti napokon közlekedett.

 

 

Az 1-es és 11-es jelzéssel közlekedő helyi járatok esetében is változásokat tartogat az elkészített dokumentum. Ez esetben a Tesco vasárnapi zárva tartásából fakadó nehézségeket orvosolná a tervezet, így a két járat vasárnap a szombati menetrenddel megegyezően közlekedne.

 

 

Ezeken túlmenően a KNYKK javaslatot tesz, hogy saját költségén, három helyszínen, az elkopott, elhasználódott és néhol érzékelhetetlen buszvárók helyett korszerű és fedett létesítményeket épít. Így első körben ajánlják a Kossuth Lajos utcán a volt Gazdaboltnál, a Kiss János altábornagy utcán a Fogaskerék megállóhelynél, illetve a Rákóczi téren lévő megállókat. De a helyszínek még változhatnak, az önkormányzatnak lehetőséget adnak, hogy ők döntsék el, mely megállók szorulnak leginkább rekonstrukcióra.

 

Végül a tervezet javaslatot tesz a leharcolt buszjárművek cseréjére is, mivel nem csak a buszok kora és a város közlekedési adottságai, de az utasok száma sem indokolja a jelenleg közlekedő csuklós járművek üzemeltetését. A társaságnak várhatóan szeptember elejétől lehetősége lesz két használt Credo BC 9,5 típusú midi autóbuszt forgalomba állítani.

(forrás)