Változások a Strigonium háza táján - a vezérigazgató januári beszámolója
Gazdaság
2015. febr. 10.

<p>A Pénzügyi és a Jogi Iroda vezetőjének együttes ellenjegyzése nélkül nem kerülht sor új kötelezettségvállalásra, ugyanakkor ennek hiányában nem rendelkezehetnek a vagyonnal sem a Strigoniumnál és a kizárólagosan a tulajdonában álló gazdasági társaságoknál, az önkormányzattal kapcsolatban folyó peres ügyekkel kapcsolatban nyilatkozattétel vagy eljárás megindításához a Pénzügyi és Tulajdonosi Bizottság jóváhagyását kell megszereznie a társaságnak. Hendrik Krisztina vezérigazgató januári beszámolója. </p>

"Jelen beszámolómat a transzparens működés megvalósulása érdekében nyilvánosságra hozom. Minden hónapban összefoglalót teszek közzé, amelyben tájékoztatom az esztergomiakat a Strigonium Zrt. működéséről.

 

Január 8-án személyes egyeztetést folytattam a Zöld Út Kft ügyvezetőjével. Kértem szóbeli tájékoztatását arról, hogy miképpen készült fel a cég a városi síkosság-mentesítésre. Ügyvezető úr tájékoztatott arról, hogy a város nem kötött szerződést a téli időszakra a Zöld Út Kft-vel, egy másik külső, magán kézben lévő cég végzi ezen szolgáltatásokat. A szerződés tartalma számára ismeretlen.

 

Január 8-án több érdeklődővel is találkoztam, akik a Képviselő-testület határozata alapján kiírásra került ügyvezetői feladatok után érdeklődtek. Mint ismeretes a Gran Parkoló Kft, az Esztergomi Kegyeleti Kft és az Esztergom s.r.l. ügyvezetői pozícióira írt ki pályázatot az Önkormányzat, melyben a képviselő-testület dönt. A pályázat határideje: 2015.01.15.

 

Január 12-én személyes egyeztetést folytattam Sasvári Viktor úrral, a Pénzügyi Ellenőrző és Tulajdonosi Bizottság elnökével. Elnök urat részletesen tájékoztattam a cégcsoportunk pénzügyi, gazdasági és jogi helyzetéről, a folyamatban lévő ügyekről.

 

Január 13-án fogadtam egy érdeklődőt, aki szintén az ügyvezetői pályázatok kapcsán járt nálam.

 

Január 14-én szintén egy érdeklődő járt nálam, aki a cégcsoportnál dolgozott korábban. Tájékoztatást nyújtottam, hogy az álláshely betöltéséről kizárólag a képviselő-testület hozhat döntést.

 

Január 15-én egyeztetést folytattam az Esztergomi Ingatlankezelő Kft ügyvezetőjével. Tájékoztatott arról, hogy a likviditási helyzetünk drámai és a fizetési kötelezettségeiknek a városi kiegyenlítések beérkezéséig nem tudnak eleget tenni.

 

Január 15-én megkeresett a Széchényi téren található üzlet egyik volt bérlője. A segítségünket kérte, mivel az egyik energia szolgáltató tőle kéri a városi helyiség több, mint két évi energiaszámláját úgy, hogy ők már évek óta kiköltöztek. Ez az összeg több, mint egy millió forint. Tekintettel a rendezetlen jogi helyzetre kértem a volt bérlőt, hogy a kérdéses számlákról kérjen tételes számlamásolatokat az energiaszolgáltatótól, hogy kiderüljön pontosan kit terhel ez az összeg.

 

Január 16-án hiánytalanul átküldtük a képviselő-testületnek címezve a beérkezett ügyvezetői pályázatokat. A Gran Parkoló Kft ügyvezetői pályázatára 11 fő, az Esztergomi Kegyeleti Kft ügyvezetői pályázatára 3 fő, az Esztergom s.r.l. pályázatára 5 fő nyújtotta be határidőben a jelentkezését. 01.16-én érkezett egy elektronikai okokból „elkésett” pályázat a Gran Parkoló Kft kapcsán, 01.26-án érkezett egy pályázat az Esztergom s.r.l. kapcsán. A két később érkezett pályázót tájékoztattuk, hogy az ő anyagaikat is továbbítottuk a képviselő-testület felé.

(Jelen beszámoló elkészítéséig az ügyvezetői megbízásokról döntés nem született.)

 

Január 16-án levélben fordultam Romanek Etelka polgármester asszonyhoz, melyben részletesen tájékoztattam a Strigonium Zrt és tagvállalatainak likviditási problémáiról, melynek oka a város több,mint félmilliárdos tartozása cégcsoportunk felé. Szintén ugyanezen a napon kértem tájékoztatást, hogy Port Danube Kft KÖZOP pályázatának önerő biztosítása, valamint az ÁFA átmeneti finanszírozása mikorra várható.

 

Január 21-én a Port Danube Kft folyamatban lévő Európai Unió által társfinanszírozott, nyertes KÖZOP pályázatáról tartottunk egy széles körű egyeztetést. Ezen részt vettek a tervező iroda mérnökei, a tervezési és majdan a kivitelezési folyamatot monitorozó független mérnöki szolgáltatást nyújtó iroda mérnökei, a közbeszerzési eljárások szabályszerűségét biztosító közbeszerzési tanácsadó cég jogászai, a projekt jogi tanácsadója, a projekt menedzsment, valamint a Strigonium Zrt szakemberei.

A szakmai lépések jól haladnak, azonban a pályázati önerő biztosítása, valamint a levonható ÁFA átmeneti biztosítása nélkül a pályázat megvalósítása kérdésessé válhat.

 

Január 21-én meghívott vendégként részt vettem a Strigonium Zrt felügyelő bizottsági ülésén.

Az ülésen részt vett: Steindl Balázs elnök, Németh József, Bánhidy Vajk és Juhász István, mint fb tag.

A rendkívüli ülést elnök úr azért hívta össze, mivel a 2015. január 16-án kelt leveleimben foglaltak miatt a felügyelő bizottságnak azonnali intézkedési kötelezettsége tájékozódni, majd tájékoztatni a tulajdonosi jogokat ellátó képviselő-testületet.

 

Január 22-én munkaebédre kaptam meghívást dr. Molnár Attila úrtól, Komárom polgármesteréről. A munkaebéden részt vett még Turi Bálint úr, Komárom alpolgármestere, egyben a Komárom-Esztergom megyei Közgyűlés tagja.

Polgármester úr részletes tájékoztatást kért a Komárom Városában zajló Port Danube Kft által elnyert kikötő építési projekt részleteiről. Kifejezte és megerősítette azt, a korábban írásban is megfogalmazott véleményét, mely szerint az ipari beruházásunk fontos Komárom Város Önkormányzata számára.

Turi Bálint, mint a Komárom-Esztergom megyei Közgyűlés tagja kiemelte, hogy neki személyesen is szívügye a projekt, hiszen az elmúlt év őszén együtt jelentettük be a projektet. A fejlesztés nem csak a komáromi székhelyű, telephelyű vállalkozásokat érinti, hanem a teljes Komárom-Esztergom megyében lévő cégeket. Számára ,mint megyei képviselő számára is elmondtam a fontos információkat, érintettem az önerő tisztázatlan helyzetét is.

 

Január 22-én Esztergom Város Képviselő-testülete zárt ülésen - melyre meghívást nem kaptam, így azon részt venni sem én, sem a cégcsoportunk ügyvezetői nem tudtak- az alábbi határozatot hozta 13 igen szavazat mellett:

 

70/2015. (I. 22.) öh:

1. Esztergom Város Önkormányzat Képviselő-testülete úgy dönt, hogy az önkormányzat által alapított, kizárólagos tulajdonában lévő Strigonium Zrt-nél, valamint az általa alapított, a Strigonium Zrt. kizárólagos tulajdonában lévő gazdasági társaságoknál az új kötelezettségvállalás (szerződés, megrendelés, árajánlat kérése) és a vagyonnal való rendelkezés az Esztergomi Közös Önkormányzati Hivatal Pénzügyi Iroda vezetőjének és az Esztergomi Közös Önkormányzati Hivatal Jogi Iroda vezetőjének együttes ellenjegyzése nélkül nem történhet.

 

2. Esztergom Város Önkormányzat Képviselő-testülete úgy dönt, hogy az önkormányzat által alapított, kizárólagos tulajdonában lévő Strigonium Zrt-nél, valamint az általa alapított, a Strigonium Zrt. kizárólagos tulajdonában lévő gazdasági társaságoknál az önkormányzattal kapcsolatban bíróság, közjegyző vagy más hatóság előtt folyó peres vagy nemperes eljárással kapcsolatban nyilatkozattétel vagy eljárás megindítása Esztergom Város Önkormányzat Képviselő-testületének Pénzügyi és Tulajdonosi Bizottsága jóváhagyása nélkül nem történhet..

 

A fenti rendelkezés betartása értelmében, a szükséges engedélyeket 2014.január 23-tól folyamatosan megkérjük és várjuk, hogy dr. Nagy Brigitta jogi irodavezető és Baltás - Kapornai Szilva irodavezető együttes aláírásával az iratok visszaérkezzenek.

 

Január 26-án került sor, a még 2014. október 12. napja előtt indult peres eljárás első tárgyalási napjára, mely a Gran Parkoló Kft, mint felperes és Esztergom Város Önkormányzata, mint alperes között alakult ki. Az eljárás oka az, hogy a 2013. évi árvízi védekezés költségeit az akkori Önkormányzat ráterhelte a Gran Parkoló Kft-re, de a társaság által jóhiszeműen, a vis maior helyzetre tekintettel megelőlegezett összegeket a korábbi városvezetés nem egyenlítette ki.

A perben az önkormányzatot dr. Nagy Brigitta jogi irodavezető képviselte, mivel dr. Szabó Tamás, a város ügyvédje nem ért rá a tárgyaláson részt venni.

A város kérte az ügy szüneteltetését, mivel szeretnének peren kívül megegyezni.

 

Január 27-én fogadott Romanek Etelka, melyet én kezdeményeztem, még 2015.január 13-án. A megbeszélésen részt vettek még: dr. Nagy Brigitta, dr. Endre Szabolcs a polgármesteri hivatal részéről,  dr. Németh Szilárd, és dr. Varga István a Strigonium Zrt részéről.

Részletesen tájékoztattuk Romanek Etelkát a cégcsoport drámai likviditási helyzetéről, kértem, hogy a régóta húzódó ügyeket oldjuk meg, mint ahogy ezt más önkormányzati cégnél már december sikerült komoly, több tízmillós összeg átutalásával teljesíteni.

Kifejeztem, hogy a Strigonium Zrt tulajdonában álló ingatlanokat felkínálja a tulajdonos Önkormányzat számára. Romanek Etelka megerősítette az írásban adott utasítását, mely szerint a likviditási helyzetünk ellenére az ingatlan vagyonunk értékesítésére nem kerülhet sor.

Romanek Etelka biztosított arról, hogy az ügyünk megoldásra kerül. Megbeszéltük, hogy ezt követően hetente találkozunk, hogy közvetlenül tudjak részletes információkat adni a cégcsoportunknál folyó munkáról, feladatokról, pénzügyi-gazdasági és jogi helyzetről.

 

Január 28-án a Port Danube Kft KÖZOP pályázata kapcsán egyeztettünk a projekt könyvvizsgálójával, a nyilvánosság biztosításával megbízott céggel, valamint a délutáni órákban a tervezőkkel, a közbeszerzési tanácsadóval az építési beruházás kapcsán hamarosan kiírásra kerülő közbeszerzési pályázatról.

Az egész napon át tartó részletes és hosszan tartó megbeszélés sorozaton Romanek Etelka szóbeli megbízása alapján részt vettek dr. Nagy Brigitta jogi irodavezető és Molnárné Bereczky Eszter, mint a polgármesteri hivatal munkatársai is.

 

Január 29-én dr. Németh Szilárd ügyvéd urat kértem, hogy adjon részletes tájékoztatást arról, hogy hogyan állnak a cégcsoport követeléseinek behajtása érdekében tett jogi lépések. Ügyvéd úr elmondta, hogy a fizetési felszólítások egy részben eredményre vezettek és a cégek adósai fizettek. (Ezek kisebb összegeket takarnak.) Azonban voltak olyan esetek is, mely során fizetési meghagyások kibocsájtására került sor. Újabb három ügyben készített el fizetési meghagyást külső személyekkel szemben, melyet a szükséges díjak átutalását követően tud jogszerűen indítani.

 

Január 30-án benyújtottuk Romanek Etelka számára a három darab fizetési meghagyás díjának engedélyezésére irányuló kérelmünket, hiszen ez új kötelezettségvállalásnak minősül a 70/2015. (I. 22.) öh. értelmében.

 

 

Esztergom, 2015. január 31.

 

                                                                                               Hendrik Krisztina

                                                                                               vezérigazgató"

(forrás)