Történelmi emlékezet, határon átívelő kapcsolatok - az Esztergomi Fotó Biennálé bemutatkozik Budapesten
Kultúra
2014. okt. 30.

<p style="text-align: justify;"><strong><span style="color: #000000;">A XIX. Esztergomi Fotográfiai Biennálé anyagai is helyet kaptak a Fotóhónap2014 Fesztiválon, ahol a történelmi emlékezet problematikáját járják körül a kiállított anyagok. A szervezők és felszólalók a történelem és a múlt központi szerepe mellet hangsúlyozták a jelennel való szembesülést is, a határokon átívelő kommunikáció lehetőségeit és az így létrejövő kapcsolódási pontok fontosságát, amely a művészetre is jelentős befolyással bír. Esztergom pedig minden szempontból találkozási pont, <span>a biennálé anyaga ezért lényegi része a kiállítás egészének.</span></span></strong></p>

A történelmi emlékezet problematikáját vizsgálja a Fotóhónap2014 Fesztivál, amelynek szerda esti nyitórendezvényén Szamódy Zsolt Olaf, a Magyar Fotóművészek Szövetségének elnöke elmondta, hogy elsősorban az archívumokra fókuszálva, a kortárs fotóművészet alkotásainak tükrében járják körbe a témát a november 30-ig tartó eseménysorozaton.

    

A hónap során 61 kiállítás nyílik Budapesten és több nagyvárosban, és a tárlatok tematikájához kapcsolódóan számos nemzetközi konzultációt, előadást is szerveznek. Szamódy Zsolt Olaf emlékeztetett arra, hogy külföldi és magyar kiállítások egyaránt szép számmal szerepelnek a programban.
    

A fesztivál 2012-ben csatlakozott a nyolc európai főváros fotófesztiváljait összefogó European Month of Photography (EMOP) szervezethez. A Fotóhónap2014 eseményeinek központi tematikáját a magyar szervezők az EMOP által kidolgozott, a történelmi emlékezet problematikáját vizsgáló koncepcióhoz csatlakozva alakították ki.
    

E. Csorba Csilla, a Petőfi Irodalmi Múzeum főigazgatója, "a mai művészeti élet sikeres és jövőbe mutató vállalkozásának" nevezte a 2000 óta kétévente megrendezett esemény idei rendezvényeit. 
    

Emlékeztetett arra, hogy az EMOP hálózatának tagjaként lehetőség nyílt a határokon átívelő valós és virtuális találkozásokra, a nemzetek közötti kommunikációra és kapcsolódásra. "Athénban, Berlinben, Ljubljanában, Párizsban, Bécsben, Pozsonyban és Luxembourgban különböző fotóintézmények biztosítják az együttműködést. Ettől a szervezők azt várják, hogy a magyar alkotók még inkább kitekintést nyerjenek a nemzetközi tendenciák irányába" - fogalmazott.
    

A fesztivál szenzációi között említette az Országos Széchényi Könyvtár nemrég feltárt, mintegy 6000 darabból álló első világháborús fotógyűjteményét, valamint az MTI-nek az 1950-es években készült felvételeiből Ismerős ismeretlen címmel összeválogatott kiállítását, amelyet az archívumból származó korabeli, illetve mai szöveges hírei egészítenek ki.
    

A fesztivál keretében bemutatkozik Budapesten a XIX. Esztergomi Biennále anyaga, valamint Perttu Saksa finn művész Echo című tárlata, amelyhez Karoliina Paappa készített videót. Utóbbi kiállítás a természettudományos gyűjteményekre irányítja a figyelmet.
    

A Budapest Galéria Lajos utcai kiállítóháza ad otthont a Retracings - Archívum-használat a kortárs fotográfiában című kiemelt programnak. A tárlat célja, kutatásra inspirálni a kortárs magyar művészeket, hogy az általuk választott írásos, tárgyi, zenei dokumentumok felhasználásával olyan új műveket hozzanak létre, amelyek új nézőpontból szemlélik és kritikailag értelmezik az adott korból választott dokumentumot.
    

A Traces/Nyomok, baltikumi kortárs fotográfia című bemutató kurátorai azoknak a fiatal alkotóknak az identitásbéli és kulturális problémáira akarják felhívni a figyelmet, akik a szocializmus idején voltak gyerekek, a Magyar Fotográfiai Múzeum kiállítása pedig a Kossuth-díjas Féner Tamás képeiből válogat.

 

                                                                                                                                                                                                                                                                          Forrás: MTI

(forrás)