Völner Pál levele a polgármesterjelöltekhez

Völner Pál levele a polgármesterjelöltekhez

2014.10.07. 15:33

Dr. Völner Pál, Esztergom országgyűlési képviselője a holnapi polgármesteri programismertető előtt az alábbi nyílt levelet írta a jelölteknek.

Völner Pál

Tisztelt Választópolgárok, Tisztelt Polgármester asszony, Tisztelt Polgármesterjelöltek, Tisztelt Képviselőjelöltek!

A szerdára tervezett televíziós vita utolsó, hétfői egyeztetését követően a következő, a beszélgetés jogosultságát alapvetően megkérdőjelező adatok kerültek birtokunkba. Ezen adatok alapjaiban határozzák meg a következő képviselőtestület és polgármester mozgásterét. Ennek fényében az alábbi kérdésekre történő hiteles válaszadás nélkül Esztergom jövőjéről, programokról beszélgetni teljesen megalapozatlan.

Tisztelettel kérem Tétényi Éva polgármester asszonyt, hogy az alábbiakban adjon pontos és hiteles, a vonatkozó dokumentumokkal alátámasztott tájékoztatást a választópolgároknak és az önkormányzati választásokon induló valamennyi jelöltnek még az október 12-i voksolást megelőzően. Kérem ezt annál is inkább, mivel polgármester asszony az elmúlt hetekben többször kijelentette, hogy Esztergomnak nincs adóssága, tiszta lappal indul.


- Igaz-e, hogy az önkormányzatnak több mint 150 millió forintnyi befogadott, de ki nem fizetett, 90 napnál régebbi határidejű lejárt tartozása van a beszállítók felé? Csak emlékeztetőül: Tétényi Éva hasonló okok miatt indított adósságrendezési eljárást 2010-ben Esztergommal szemben.

 

- Igaz-e, hogy a polgármester asszony által 2010 őszén indított adósságrendezési eljárást lezáró egyezségben foglaltakkal szemben a megszabott határidőig, 2014. szeptember 30-ig nem történt meg az úgynevezett 3. hitelezői csoport kifizetése, így az önkormányzat 700 millió forinttal adósa ezen csoportnak.

 

- Igaz-e, hogy Esztergom városa egy elsőfokú ítélet szerint 564 millió forinttal és annak kamataival tartozik egy további cégnek?

 

- Igaz-e, hogy a 2014-es évre elfogadott költségvetésben rögzített, napi 500 ezer forintnyi, szabadon felhasználható polgármesteri kerettel a vonatkozó és hatályos rendelet, valamint a képviselőtestület kérése ellenére egyszer sem számolt el Tétényi Éva? Ez nagyjából 70 millió forint elköltött közpénzt jelent, amelyről nem tudni, hogy mire fordította azt Tétényi Éva.

 

Amennyiben a válaszok igenek, összesen több mint másfélmilliárd forint, adósság, továbbá több tízmillió forintnyi, nyom nélkül elköltött közpénz esetében véleményem szerint programokról vitatkozni értelmetlen, ilyen mértékű adósság mellett Esztergom jövőjéről felelősséggel beszélgetni nem lehet.

Fentiekre tekintettel azt javaslom a polgármesterjelölteknek, hogy a kérdések megválaszolása nélkül ne bocsátkozzanak programismertetésbe, tisztázatlan tényadatok alapján megalapozatlan ígéreteket ne tegyenek a választópolgárok felé.

Üdvözlettel

 

dr. Völner Pál
Esztergom országgyűlési képviselője

2014.10.09. 8:36

  "Hozzáteszem, az elmúlt pár nap után nagyon elgondolkodtam azon, hogy milyen átalakításokat eszközöljek ezen a honlapon. Azt hiszem a közéleti hírek kommentálhatóságát le fogom szabályozni, csak teljes névvel és csak ellenőrzött felhasználók fognak erre jogot kapni. Nincs értelme annak, hogy minden falubolondja össze-vissza fröcsöghesse a kedvenc kampánycsapata által éppen kitalált sablonokat. Ez nem párbeszéd, csak írásbeli üvöltözés egymással aminek én nem kívánok finanszírozója lenni."

Támogatom az ötletet!

Eredeti méret

2014.10.09. 8:16

Hozzáteszem, az elmúlt pár nap után nagyon elgondolkodtam azon, hogy milyen átalakításokat eszközöljek ezen a honlapon. Azt hiszem a közéleti hírek kommentálhatóságát le fogom szabályozni, csak teljes névvel és csak ellenőrzött felhasználók fognak erre jogot kapni. Nincs értelme annak, hogy minden falubolondja össze-vissza fröcsöghesse a kedvenc kampánycsapata által éppen kitalált sablonokat. Ez nem párbeszéd, csak írásbeli üvöltözés egymással aminek én nem kívánok finanszírozója lenni.

Biztos, hogy ezt nekem akartad címezni? Meglepett

2014.10.09. 8:16

Mivel az Esztergomot érintő vasútvonalak forgalmi és műszaki okokból nem alkalmasak jelentős mennyiségű áru szállítására,

Ismételném magam: 

láttam már autógyárat szinte a belvárosban . A beszállítást és az elkészült autók kiszállítását a 2-3-4 percenként közlekedő, a tömegközlekedést bonyolító villamos vonalán bonyolították.

Igaz, hogy itt nem csak egy autógyár kiszolgálása történik, de itt nincs szó 2-3-4 percenként közlekedő személyszállító szerelvényről. A teherbírás pedig nem egy városi villamos szintjén van. 

 

Érdemes eltekinteni a beruházás pártpolitikai és nemzeti vonatkozásaitól,

 

Tökéletesen igaz . A gond csak annyi, hogy az utóbbi években , gyakran nemzeti érzelmek mentén , folyamatos gazdasági szabadságharcot vívunk. Az elmúlt években a gazdasági racionalitás sokadrangú érvvé degradálódott a mindent átitatott nemzeti érzelmek mögött. Különösen nehéz és érdekes félretenni a nemzeti vonalat egy olyan beruházással kapcsolatban , amely mellett a gazdasági szabadságharcot hírdető politikai család tagjai exponálódtak.

2014.10.09. 8:15

Hát, ha már a kérdéseknél tartunk, nekem is lenne egy Völner felé: miért nincs még kész a vasútfelújítás???

2014.10.09. 1:12

Hozzáteszem, az elmúlt pár nap után nagyon elgondolkodtam azon, hogy milyen átalakításokat eszközöljek ezen a honlapon. Azt hiszem a közéleti hírek kommentálhatóságát le fogom szabályozni, csak teljes névvel és csak ellenőrzött felhasználók fognak erre jogot kapni. Nincs értelme annak, hogy minden falubolondja össze-vissza fröcsöghesse a kedvenc kampánycsapata által éppen kitalált sablonokat. Ez nem párbeszéd, csak írásbeli üvöltözés egymással aminek én nem kívánok finanszírozója lenni.

2014.10.09. 1:09

Ocskay Gyula küldte a következőt még este, közreadom:

 

Valamiért nem enged regisztrálni a rendszer, ezért nem tudok kommentelni.

 
A teherkomp lényege ugye az volna (ami a hídé is lesz majd egyszer), hogy a jelenleg közúton történő fuvarokat (egyrészt azokat, amelyek Nagyszombatból Medvén keresztül, valamint mik Csepelről Pilisvörösváron keresztül érkeznek illetve így távoznak) lehetőleg tegyük át vasútra és vízre.
 
Mivel az Esztergomot érintő vasútvonalak forgalmi és műszaki okokból nem alkalmasak jelentős mennyiségű áru szállítására, a medermorfológiai viszonyok pedig nem teszik lehetővé teherkikötő építését a magyar oldalon, adekvát megoldásnak tűnik Szlovákia második legnagyobb teherpályaudvarát és az ottani teherkikötőt használni az esztergomi, dorogi, nyergesújfalui, lábatlani és pilisvörösvári szállítási igények kiszolgálására. 
 
2006-ban mértük ugyan utoljára a határon át a jelzett térségből jelentkező szállítási igényeket, azóta nem, és jelentős változások is voltak, de akkor havi 26 ezer tonna forgalom jelentkezett a magyar-szlovák viszonylatban. Ugyanez az adat 2003-ban 21 ezer tonna volt. 2008 után nyilván visszaesett, de nem hiszem, hogy nincs igény a teherkompra.
 
Érdemes eltekinteni a beruházás pártpolitikai és nemzeti vonatkozásaitól, mert a projekt valóban egy első lépésként értelmezhető. Segítségével nemcsak a magyar oldali iparvállalatok logisztikai kiszolgálása javul, hanem a szlovák oldali kedvezőtlen foglalkoztatási helyzet is javítható. Egy tipikus win-win játszma ez, ha felül tudunk emelkedni a zsigeri hozzáállásunkon.
 
 
Munkatársunk már dolgozik a határon átnyúló vállalkozási-logisztikai övezet alapító okiratán, és készítjük a jövő őszre várható szlovák-magyar kiírásra is a projekteket.
 
Majd a kampány után érdemes erre visszatérni.
Eredeti méret

2014.10.08. 23:48

a teherkomp hasznos előfutára lehet itt egy permanens, teher + vasúti híd megépítésével járó megoldásnak

Nem kerestem utána a teherkomp és a híd megépítése költségeinek - ha egyáltalán megtalálhatóak valahol a neten -, de látatlanban azt mondom, felesleges pénzkidobás a komp, a hidat kellene megépíteni.

Vagy lehet, hogy nem is felesleges pénzkidobás, hanem hűtlen kezelése a közpénznek?

 

 

2014.10.08. 23:47

A teherkomp funkciója véleményem szerint inkább a párkányi vasúthoz köthetö. Hány út vezet ki Párkányból ami a trailereknek megfelel? Letkés-Salka felé fizikálisan nem járható a híd miatt. Karvaj felé sem ideális mivel szükebb az út mint a Magyar 10-es út. Ezért a kamionok Lábatlan-Almásfüzitö szakaszon tovább Komarno vagy Györ irányába haladnak vagy Tatabányánál fel a pályára. Azonkívül nekik a vezetési idö betartására is figyelniük kell.

2014.10.08. 22:43

Vagy fordítva, alkatrészeket, nyersanyagot csak Párkányig szállítsanak (mondjuk Bécs felől), ott át tudják pakolni közútra és a kompon át egyenesen bevigyék az ipari parkba mondjuk egy Budapesti átpakolás és közúti szállítás helyett.

 

Vagy a Győr, Komárom, Esztergom vonalon, végig vasúton közút és komp nélkül.

 

Ebben a kérdéskörben érdemes félretenni a nacionalizmust, gazdasági vagy pénzügyi szempontok közé nem szokás ilyen érveket előhozni. 

 

 

Khm Khm ..... Elég ennyi vagy bővebben? Vigyor ( tudod mikor milyen gazdasági harcot vívunk...:) ) 

2014.10.08. 22:28

Szóval  ez a beruházás azért lesz, hogy a magyar ipar termékeit a Magyar Államvasutak helyett a szlovák vasút szállítsa el, ezzel is csökkentve a magyar állam bevételeit. 

Vagy fordítva, alkatrészeket, nyersanyagot csak Párkányig szállítsanak (mondjuk Bécs felől), ott át tudják pakolni közútra és a kompon át egyenesen bevigyék az ipari parkba mondjuk egy Budapesti átpakolás és közúti szállítás helyett. Ebben a kérdéskörben érdemes félretenni a nacionalizmust, gazdasági vagy pénzügyi szempontok közé nem szokás ilyen érveket előhozni. 

Mondom, én inkább hiszek az Ocskayék által lassan egy évtizede összerakott anyagnak ami szerint a teherkomp hasznos előfutára lehet itt egy permanens, teher + vasúti híd megépítésével járó megoldásnak, de nyilván nem ez az egy beruházás fogja máról holnapra megduplázni a városi ipari outputját.

2014.10.08. 22:17

Ráadásul ezzel megnyílik az esztergomi ipari park számára a párkányi vasútállomás, mint szinte közvetlen szállítási opció.

 

Szóval  ez a beruházás azért lesz, hogy a magyar ipar termékeit a Magyar Államvasutak helyett a szlovák vasút szállítsa el, ezzel is csökkentve a magyar állam bevételeit.  Mindezt úgy, hogy vasút van Esztergomban is , ráadásul a Budapest felé vezető ágát épp felújítják. Igaz éves késéssel, csillagászati költséggel, második vágány nélkül.

Az pedig, hogy az esztergomba vezető vasútvonalak túlterheltek lennének: láttam már autógyárat szinte a belvárosban . A beszállítást és az elkészült autók kiszállítását a 2-3-4 percenként közlekedő, a tömegközlekedést bonyolító villamos vonalán bonyolították. Igaz ez a németeknél volt ...

2014.10.08. 21:36

És érted, ha 500 ft-ot spórol egy úton a komppal, de naponta megy egy cégnek Esztergomból 5 kamionja, az egy hónapban 20 munkanappal már 50 ezer forint, egy évben 600 ezer.

Ráadásul ezzel megnyílik az esztergomi ipari park számára a párkányi vasútállomás, mint szinte közvetlen szállítási opció.

2014.10.08. 21:30

Nekem az Esztergom-Komáromra kamionra (J4, vagyis 4 vagy több tengelyes jármű) Euro3-as vagy fölötti környezetvédelmi besorolással ad 2704 ft-ot, Euro2-vel 3427-et, Euro1-el 4112-őt:

 

http://www.utdij.hu/kalkulator/utvonaltervezo/

 

Egyébként feltűnt az elmúlt fél évben, hogy egyre kevesebb kamiont látok az autópályákon, érezhetően megcsappant a számuk.

2014.10.08. 21:16

Komoly megtakarítás lehet

 

Igen, igazad van, valóban komoly összeg. Esztergom-komárom viszonylatban az EU-ban engedélyezett legnagyobb kamionnal ( ha jól tudom) számolva 1421 forintos díjat jelent. Hozzá is adhatjuk a megspórolt 3150 forinthoz.  4571 Ft.  Még mindig az 5000 Ft-os kompjegy alatt van.

2014.10.08. 20:54

Jó,a,kérdés Zavarban van

2014.10.08. 20:50

így igaz!

2014.10.08. 20:48

Egyvalamit elfelejtesz, a nagyszerű HU-GO rendszert. Ha Esztergomnál átmegy a kamion a szlovák oldalra, nem kell itthon a kilométerek után fizetnie. Komoly megtakarítás lehet ez a fuvarozó cégeknek, legalábbis egyelőre.

Eredeti méret

2014.10.08. 19:36

Ipari parkos cégeknek igencsak nem fontos. 

2014.10.08. 19:34

Elhiszem, hogy fontos nekik, de erre kár ennyi pénzt elkölteni! Nem akarok és nem szeretnék vészamdárkodni, de nem hiszem, hogy sokan választanák ezt az utat.  Nagyon egyszerű miért nem:

 

A szlovákok kelet-nyugati irányú közlekedés során ( pl Kassa-Pozsony) nagyon gyakran veszik igénybe a magyar autópályákat. Így  ha ilyen irányban szeretnének közlekedni a teherautók valószínű, hogy nem kelnek át a Dunán, hanem a magyar oldalon közlekednek, és majd a cél közelében lépik át a határt. Északi irányba pedig Komáromnál fejlettebb az útvonal, így valószínű, hogy elmennek odáig vagy kisebbet kerülnek , mint erre kiváltkép ha: a kompjegy a váci kompnál a 20-30 tonna össztömegű teherautóknak 5500ft, az 30-40 tonnás kamion fogyasztása kb 30 liter , Komárom 50km , üzemanyagár 420 ft / l . Jó indulatúsan számoljunk 25 km spórolást a komppal közlekedők javára Komárommal szemben,  akkor megkapjuk , hogy 3150 forinttal jobban jár , viszont ebből ki kell még vonni a kb 5000 forintos jegyet. Már bukóban is van. 

A határmenti , kisebb terjedelmű áruszállításra, meg gazdaságosabb lett volna hídkompatibilis teherautókat venni és azzal fuvarozni a cuccokat, mint ennyi pénzt bele ölni a komp építésbe.

2014.10.08. 17:17

Igy van de szerintem ilyen tervek még szép számmal lepulhatnak a hivatalba csak nehogy a jövendőbeli polgármester megtalálja őket, mert akkor  lehet itt még füst meg levegő adó is !