Dugómentesítés, avagy a 10-es út új szakaszáról

Dugómentesítés, avagy a 10-es út új szakaszáról

2014.01.03. 12:39

A Magyar Közlöny múlt évi utolsó számában jelent meg, hogy kijelölésre került az M0-s autóút 10-es és 11-es út közötti szakaszának nyomvonala. Jelen írásban igyekszünk feltárni, miért is van szükség az új útszakaszra, és mivel is jár majd a megvalósítása.

Dugó mindennap

 

Az Esztergom-Dorog-Budapest útvonalon nap, mint nap ingázók jól tudják, hogy csúcsidőben a forgalom zsúfoltsága akkora méreteket ölt Pilisvörösvár és a főváros között, hogy sokszor csak araszolva lehet haladni. Ezért a 10-es számú főút Budapest - Kesztölc közötti szakaszáról szóló Előzetes Konzultációs Dokumentációt hosszú éveken át tartó előkészületek után 2012 nyarán végre elfogadta a Közép- Duna völgyi Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség. Ez azt jelenti, hogy "hamarosan" el is kezdődhetnek a tehermentesítő út munkálatai. Az új gyorsforgalmi út 2x2 forgalmi sávos kialakítással a forgalom könnyebb és gyorsabb lebonyolítását biztosítja majd a Bécsi út és a már megépült 117-es számú, Dorogot elkerülő út között. Ekkora mértékű építkezésbe természetesen nem fognak bele az állami szervek hosszan tartó, igen alapos előkészítő tanulmányok után, így nézzük, hogy:   

 

Miért is van szükség az új útra?

 

"A jelenlegi 10 számú főút – az egykori „bécsi országút” – a fővárostól Dorogig északnyugati irányba vezet, majd Tokod után nyugatra fordul és követi a Duna jobb partjának vonalát Almásfüzitőig. Az utóbbi szakasz is jelentős településeket köt össze, úgymint Tokod, Nyergesújfalu, Lábatlan és Dunaalmás. Az érintett települések miatt a főút nyugati szakaszán is jelentős a gazdasági és ipari forgalom.

A 10-es számú főút Budapest és Dorog közötti szakaszán fekvő települések lakos száma az utóbbi évtizedekben dinamikusan nőtt, köszönhetően a fővárosból kitelepülőknek.  Az agglomerációs településeken élők számának emelkedése magával vonja a személygépkocsi ellátottság növekedését és az abból eredő nagyobb forgalmat is. Ez a növekedés eredményezte, hogy a meglévő 10-es számú főút már nem képes a balesetmentes közlekedés biztosítására, mindemellett az út menti települések környezeti állapota elviselhetetlenné vált" - tudható meg a RODEN Mérnöki Iroda Kft. Környezeti Hatástanulmányából, melyet a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. megbízásából készítettek.

 

Kiolvasható belőle még, hogy A Pilisvörösvár és Dorog közötti településeken az átkelési részeken ma már szinte elviselhetetlen a környezet szennyezése (zaj, rezgés és levegőszennyezés) az út mentén élők számára. A Dorogot és Tokodot elkerülő főúti szakasz, illetve az Esztergomot Stúrovóval összekötő Mária-Valéria híd tovább növelték a főút forgalmát az utóbbi években. A tervezett gyorsforgalmi út nemcsak a főút jelenlegi nyomvonalán található településeket fogja tehermentesíteni, hanem a nyomvonaltól északkeletre eső települések (Csobánka, Pilisszántó, Pilisszentkereszt, Kesztölc) Dorog és Budapest felé zajló forgalmát is. Ezek miatt van szükség az új, M10 névre hallgató gyorsforgalmi útra,

 

Melyről annyit illik tudni, hogy:

A tervezett szakaszhossza 23 km,

  • A nyomvonal kiinduló pontja Budapest, a távlati M0 csomóponti rendszerhez tartozó tervezett ürömi körforgalmú csomópont. (Jelenleg a 10 számú főút és a 1108 jelzésű út csomópont térsége.)
  • A nyomvonal végpontja: 117-es jelzésű út kesztölci tervezett csomópontja (117-es jelzésű út 0-2 km szelvény térsége).
  • A 2x2 sávos kialakítású autóút tervezési sebessége 110 km/óra, ami a helyi környezeti adottságok figyelembevételével szakaszosan változhat.

 

A tervezett gyorsforgalmi út Üröm és Budapest közigazgatási határára telepítendő körforgalmi csomóponttal fog kezdődni. Az út Budapest felé irányuló továbbvezetése, mely egészen a Dunán való átkelésig tart, jelenleg még tervezés alatt áll. Ezen szakasz vége a tervek szerint a meglévő 117-es úti csomópont lesz, aminek távlati továbbvezetésére jelenleg több koncepció is létezik. A végleges terv kiválasztása erősen függ a szintén tervezés alatt lévő M11 gyorsforgalmi úttól is. Ha minden jól megy, akkor az autóút kapcsolatot fog teremteni Szlovákiával a még nem létező Duna-hídon történő átvezetéssel. 

 

Az alagút és annak változatai

 

 

A két változat egymástól merőben különböző alagútterveket tartalmaz. Az „A” vonalváltozatban két rövidebbel, míg az „1” kódnevű vonalváltozatban egy hosszabb alagúttal szeretnék a Basa-hegy területén megoldani a közlekedést. Az „A1” jelű alagút a tervek szerint a 25+400 km szelvényben kezdődik majd, a hossza 1800 méteres lesz, és a 27+200 km szelvényben fog végződni egy 1 kilométeres egyenes szakasz utáni domború lekerekítéssel. Az „A2” jelű alagút a 28+100 km szelvényben fog kezdődni, 1100 méter hosszú lesz és a 29+200 km szelvényben fog végződni.

 

Ha az „1” vonalvezetés fog elkészülni, akkor az „1” jelű alagút a 26+100 km szelvénytől a 29+350 km szelvényig fog tartani, a hossza pedig 3250 m lesz.  Bár a szakemberek már kijelölték az út végleges nyomvonalát, az alagutak tekintetében még nem született döntés, pedig ha a második változat valósulna meg, akkor jóval kevésbé bolygatnák meg az építkezés során a Basa-hegynél található Natura 2000 tájvédelmi körzet élővilágát.

 

Ha a tervezett autóút a Natura 2000 területen fog áthaladni a Basa-hegy területén, Pilisszántó-Piliscsév közötti szakaszon, akkor több, természetvédelmi feladatot is el kell majd végezni az építkezés során. Többek között szükség lesz:

  • Lőszermentesítésre, régészeti feltárásokra
  • Fakivágásra, bozótirtásra
  • Humuszleszedésre
  • Közműkiváltások és ellátóvezetékek építésére
  • Hídépítési és szerkezeti munkálatokra
  • Földmunka készítésére
  •  Burkolatépítésre
  • Egyéb műszaki létesítmények építésére
  • Füvesítésre, erdő- és növénytelepítésre.  

Ezeken túl mindenképpen szükség lesz:

  • Téli síkosság mentesítésre
  • Kaszálásra, árokkarbantartásra
  • Burkolatfestésre, korlátok, forgalomtechnikai berendezések karbantartására
  •  Műtárgyak karbantartására
  •  Hulladékok gyűjtésére
  •  Zajvédő falak, kerítések karbantartására.   

 

 Némi érdekesség az adatok szerelmeseinek

Írásunk végére álljon itt még pár adat, melyekkel a tömény információk után szomjazóknak szeretnénk kedveskedni: a tervek szerint beruházás kivitelezése 2017-2020 közötti időszakban fog bekövetkezni, az új szakasz hossza 23 600 m lesz, melyen 360 000 m2nyi felületet burkolnak be; 1 100 000 m3-en töltést, 420 000 m3-en bevágást építenek, és 600 000 m3-en termelik le a humuszt.

 

Forrás: http://www.orszagoszoldhatosag.gov.hu

 

-mTz-

Még nincsenek kommentek :(