Az esztergomi Botticelli freskókat is megvizsgálták a Sixtus-kápolna új világítását tervező kutatók
Kultúra
2013. nov. 26.

<p style="text-align: justify;">A Pannon Egyetem Műszaki Informatikai Karának kutatócsoportja részt vesz a Sixtus-kápolna freskóinak megvilágítását megújító innovatív nemzetközi projektben. Emiatt nemrégiben vizsgálatnak vetették alá az Esztergomban található, Botticellinek tulajdonított freskókat is.</p>

A kápolna megvilágítását megújító, az Európai Unió által támogatott nemzetközi projektben öt ország hat intézményének szakemberei vesznek részt. A kutatások és a megújító munkálatok célja a freskók állagának megőrzése oly módon, hogy az optikai sugárzás ne károsítsa a felbecsülhetetlen festmények színét, azaz a napi sok ezer látogató a freskókat eredeti színpompájában élvezhesse. Cél továbbá, hogy a világítás legyen energiatakarékos, ne csupán az anyagi megtakarítás és szén-dioxid-kibocsátás csökkentése érdekében, hanem azért is, hogy az így bevitt teljesítmény ne növelje a képek hőterhelését.

 

 Az eddigi nagyteljesítményű és fogyasztású izzólámpás és nagynyomású kisülő lámpás világítás helyett világító diódák (LED-ek) segítségével oldják meg a helyiség világítását. A Pannon Egyetem kutatóinak feladata a fenti követelményeket kielégítő fényforrások kiválasztása, az optimális világítás kikísérletezése és annak ellenőrzése.

 Ennek érdekében elméleti számításokat, valamint részletes fény- és színtani helyszíni vizsgálatokat végeztek az esztergomi palotában, majd 2013 februárjában a Vatikánban is, amely alapján javaslatot tettek a beépítendő fényforrásokra.

 

A hazai kutatásokat a Botticellinek tulajdonított freskók megvilágításával és helyszíni vizsgálatával folytatták a szakemberek, ezáltal megismerhették a reneszánsz korban használatos pigmenteket is.

 

 Mindezek alapján kiválasztották azokat a világítódióda típusokat, amelyek bekerültek a rekonstrukció során felszerelendő új lámpatestekbe. A világítódiódák segítségével a lámpa fényének színképét a Pannon Egyetem kutatói egyedülálló, új módszer segítségével olyanra hangolták, hogy a látogatók színészlelete legjobban megfeleljen annak, ahogyan Michelangelo korában láthatták a freskókat az emberek.

 

/MTI/

(forrás)