Ahol minden témába vág !

Ahol minden témába vág !

2012.10.17. 20:27

Tisztelt Fórumozók ezennel megnyitottam a nem témába vágó fórumot. Ha valaki úgy érzi, hogy nem témába vágó amit mondani akar akkor azt tegye meg a témábavágóba. Garantálom, hogy itt minden témábavágó lesz.

Aki itt mond egy nem témába vágót az vendégem egy sörre azonnal. Várom tisztelettel a témábavágó hozzászólásokat."

 

A címen némileg változtattam, de a szöveg eredeti!

2019.12.10. 22:40

Na igen, szinte mindenkinek meg van a maga kedvence, ami nem volna baj, sőt!
Viszont az egyáltalán nem szimpatikus viselkedés, hogy vannak, akik rá akarják tukmálni másokra is a kedvenceiket.
Sőt!
Ahogy mondod, hajba is kapnak a kedvenceik miatt!
Na, ezt én nem csinálnám, mert értelmetlen!
Van egy mondásom, amit sok mindenre használhatok, legyen az bármilyen téma:
"Azért van annyiféle, hogy mindenki megtalálja a neki tetszőt!"
És hát van egy régi népi mondás is, kicsit morbid, de igaz:
"Minden koszos malacnak akad dörgölődző fája."
Értsd ezalatt azt, hogy a csúnya lyány is elkel!:)))
Sőt! Gyakran a szépekből lesz vénkisasszony. Hogy miért, azt nem tudom elképzelni se...
Bár manapság ez a kategória mintha idejét múlta volna! Vénlányok nincsenek, CSAK "szinglik"! :DDD

Egyébként igazad van. Manapság tényleg nincsenek ún. "ütős" együttesek, a mi korunkbeliek már kiöregedtek, sokan el is hunytak, s velük együtt ez a korszak alighanem lezárult.
Manapság ez a rémes "celeb" gyártás megy a tv-kben, ahol a tegnap celebje a ma zsűritagja, ami eleve színvonaltalan, mert nekem úgy tűnik:
"Vak vezet világtalant!" Lásd: ByeAlex...

2019.12.09. 21:02

Hát igen, nehéz az élet.... A Bikini nem volt rossz, Nagy Ferót én nem tudom értékelni, bár van vagy két jó száma... Az újakról meg annyit tudok, amennyit a rádióban hallok. Vannak jó számok néha, de olyan kiemelkedő együttes ma nincs... 

2019.12.09. 11:44

Hát én borítékolhatom Neked, hogy jómagam nem estem emiatt neki senkinek, de nekem sem esett senki...
Bár később már, mikor a lányom kezdett nagyobbacska lenni, és itt volt Dorogon a Hungaroton hanglemezgyár préselő üzeme, és a gyár mintaboltja meg nálunk a zeneiskolában, naprakész voltam én is, ki volt a MENŐ-MANÓ, illetve kik voltak a "sztárok" (ami ugye a szociban nem volt használatos kategória! :DDD), mert a lemezgyáriak azokat a lemezeket vitték "természetbeni juttatásként", és az én kislányom ezt nagyon is megfigyelte! :)))
Így jutottunk elsőként a Hofi lemezekhez, no meg a Szűcs Judit, meg Hungária, meg Neoton Familia... Szóval ő ezeket kedvelte, nem a rock bandákat. Így nálunk itthon a "Melodija" lemezjátszós rádión ezek a lemezek forogtak naphosszat....
Volt azért olyan barátnője is a kislányomnak, aki FELHÁBORODVA vette tudomásul, hogy nálunk pl. NINCS SE BIKINI, SE Nagy Feró, stb. népség lemeze...
Van viszont Carmina Burana... ;o)

 

2019.12.06. 16:15

Na, már megint: "mai fiatalok". És az "akkori" fiatalok közül? Akik egymásnak estek, hogy Omega, vagy Illés, vagy Metro.... Szerinted? Szerintem nem ötöt, de egyet se tudtak volna...

2019.12.06. 16:14

Érdekes képek a pap Vivaldiról, mert az volt. Katolikus pap. No meg tegyük hozzá, hogy ő "fedezte fel", hogy van valami összefüggés a zene és a számok világa között... 

2019.12.05. 15:54

Na és ki is jön még?
Hát ÉPPEN VERDI:
Képtalálat a következőre: „giuseppe verdi”
Giuseppe VERDI (1813-1901)

Valóban az operairodalom hatalmassága ő, EBBEN sem Liszt, sem J.S. Bach nem körözi le, hisz ők nem írtak operákat...
De alkottak sokkalta többféle műfajban csodállatosnál csodállatosabb műveket!
Verdi viszont az egy REQUIEM-jét kivéve kizárólag az opera műfajában találta meg önmagát, s írt olyan műveket, melyek mindmáig kiállták az IDŐ próbáját, az UTÓKOR ÍTÉLETÉT"!
"Minden idők egyik legnagyobb operakomponistája" - írja róla a Zenei kistükör, s talán számtalan sok más tanulmány, lexikon, és életrajzíró is.
Operáinak a felsorolására ehelyütt nem is vállalkozom. Legyen elég annyi: ÍZIG-VÉRIG ROMANTIKUSAK mind zeneileg, mind tematikailag.

Egy valamit azért megjegyeznék:
Kíváncsi lennék, a MAI FIATALOK közül legalább ötöt hányan tudnának kapásból felsorolni belőlük?!
Arról, hogy miről szólnak, már nem is beszélve, a jelentősebb (ismertebb) áriáiról meg pláne...:(((
............

Csak utóíratként teszem ide, hogy hozzám Giacomo PUCCINI dallamvilága sokkalta közelebb áll. (Bocsánat Verditől, s rajongóitól!...) S ezzel nem a jelentőségét emelném ki, CSAK a DALLAMVILÁGÁT!
Megemlítek néhányat közülük: A zümmögő kórus a Pillangókisasszonyból:
https://www.youtube.com/watch?v=C5ecN7Xs4lc
Giacomo Puccini - Pillangókisasszony - Zümmögő kórus

Most következzék Kalaf áriája a Turandotból egy régi legendás operaénekesünktől magyar szöveggel:
https://www.youtube.com/watch?v=VQy-c7WNUZM
Réti József / Puccini: Turandot / Kalaf áriája a 3. felvonásból

Bocsássatok meg kedves itt olvasók, hallgatók, de tiszta libabőr vagyok, s könnyes a szemem, ahogy őt hallgatom! Tudjátok, a gyerekkorom és egy "villogó zöld szemű Orion rádió" jut Réti Józsefről eszembe... És az édesanyám, akinek szintén szép hangja volt, bár női szabó volt a foglalkozása!:)))

S végül jöjjön egy szintén csodás Puccini dallam, Lauretta áriája a Gianni Schicchi-ből:
https://www.youtube.com/watch?v=Fg611FyJZRg
Amira Willinghagen (holland, 9 éves) - Magyar felirattal - 2013.  

Meg kell hogy mondjam, általában NEM kedvelem az ún. "celebeket", főleg a gyerekeket, mert nem szokták felnőtt korban hozni a beléjük fektetett reményeket, csak egy felfújt lufik szegénykék, akik hamar kipukkadnak!
Azonban EZÚTTAL KIVÉTELT kellett tennem! Hallgassátok hát Ti is nagy-nagy meglepetéssel ezt a 9 éves kislányt! :)))

Viszont találtam egy felvételt Amirával 2018-ból, nos, ERRŐL beszéltem!
Van egy olyan érzésem, hogy ez már nem olyan nagy "durranás" egy 14 évestől, mint az előbb mutatott volt a 9 évestől.
Könnyen meglehet, hogy sikerült jól "elrontani" a hangját...
De reménykedjünk, hogy nem így van, és legyen ez csak az én véleményem!:(((
Jó lenne 5 év múlva újra meghallgatni...


2019.12.05. 14:45

Folytatom Prete Rosso-val, azaz a Vörös hajú Antonio Vivaldival (1675-1741).
Íme egy ritkán idézett festmény róla:
Képtalálat a következőre: „VIVALDI”

Sokkal ismertebb róla ez a fehér parókás kép szintén a hegedűvel, nem véletlenül:
Kapcsolódó kép

Ugyanis Vivaldi (akit nekünk a fősulin zenetörténet órákon jóformán meg sem említett a tanárunk, csak a velencei iskolánál annyit, hogy) Veracinivel együtt Vivaldi fejlesztette naggyá a hegedű irodalmat, különösen a CONCERTO műfaját reformálta meg (szóló hegedű - vagy néha fuvola is! - vonószenekari kísérettel).
Lenyűgöző fantáziával teremtette újjá ezt a műfajt, amely forradalmi művésszé emelte őt, aki - bizony, bármily hihetetlen! - egyszersmint ROMANTIKUS LÍRAI KÖLTŐ is volt: Ugyanis verseket is írt, pl. eme művéhez is, amint láthattuk az ÉRTÉK topicban Jadzia jóvoltából Vivaldi NÉGY ÉVSZAK szonettjét olvasva - Lásd: 2019. 11. 25. 16:41 idejű beírást OTT!

Barokk, és romantika? Hát persze! Elég, ha a fent említett concerto sorozatából csak egy tételt emelek ki, a TÉL-ből a Largo-t:
https://www.youtube.com/watch?v=GNeAbvvmwxI
ITZHAK PERLMAN - WINTER FROM VIVALDI'S FOUR SEASONS - LARGO - PART 2/3
Na ugye, milyen "romantikus" dallama van?:)))

A TÉL c. szonettje is hűen tükrözi eme évszak jellegzetességeit.
Itt egy szép téli kép is:
Képtalálat a következőre: „téli képek barokk festményeken”
Jacob Grimmer: Tél Antwerpenben (1500-as évek)

Amúgy Vivaldit a maga korában viszont főként mint OPERA SZERZŐT ismerték, 1739-ig 38 operát mutatott be olasz színpdokon.
Pedig a köztudatban az ő NÉGY ÉVSZAK c. négy - különállóan is megállják a helyüket! - azaz 4x3 tételes hegedűversenye a legközismertebb.
Hiába na, Varnus Xavérnak igaza van: "Az UTÓKOR ÍTÉLETE" ez, tehát tudomásul kell vennünk!:)))


2019.12.05. 11:55

Hát igen, MINDHÁRMÓJUKAT nagyon szeretem, és nagyra is becsülöm, azonban ha mélyrehatóbban vizsgálódom, szerintem ők NEM olyan "zene fejedelme" kategória... 
Nem akarok én ebből a témából "palotaforradalmat" csinálni, hisz éppen TE mondtad (írtad, mindegy...) azt az ÖRÖK igazságot, hogy ízlésen és stíluson nem vitatkozunk, mert NEM ÉRDEMES, annyira egyéni, hogy az már FÁJ...
Vagyis MINDENKINEK más és más az, ami, aki tetszik. És valósággal tényleg FÁJ neki, ha valakinek meg nem!:(((
Tehát nagyonis igazad van ebben: Kár ilyesmi miatt konfliktusba keveredni bárkivel is.

Azért a teljesség igénye nélkül eme három művészről elmondom, miért nem tartom őket olyan nagyra, mint Bachot és Lisztet.

Először is az életművük szempontjából: Hol vannak ők ama KÉT hatalmasságtól?
Továbbá nézzük egyenként őket:
MOZART: 
Őt bizony, az egykori "csodagyereket" nagyon sokan nem kedvelik, mert már a kortársai TÖBBET vártak tőle felnőtt korára, és sok ok miatt bizony sokan UNALMASNAK tartanak ma is.
(Bár olvastam valahol, mikor egy időben némely TSZ-ek kísérleteztek a teheneknél zene hallgattatással, hogy Mozart zenéjére jobban tejeltek!!! :DDD
Sőt! A lányom, aki szintén zenetanári végzettségű, arról számolt be, hogy mikor áldott állapotban volt az első unokámmal, és a kocsiban zenét hallgatott, Mozartot meghallva nagy fickándozásba kezdett a hasában!:DDD)
De viccet félretéve: 
Ettől függetlenül vitathatatlanul Mozart a "Bécsi klasszicizmus" három nagy alakja közül jelentőségben (Haydn, Mozart, Beethoven kronológiai sorrendben) az előkelő második helyezett (mert bizony Beethoven az ELSŐ!!!), bár sajnos Mozart igen rövid ideig élt /1756-1791/, és ki tudja, mivé nőhette volna ki magát 75 éves koráig, ameddig Liszt Ferenc élt.

Képtalálat a következőre: „W.A.Mozart”

Kapcsolódó kép
A gyermek Mozart kamarazenét játszik az apjával, Leopold Mozarttal, és Nannerl-lel, a nővérével, aki énekel

Van egy tanárkollégám, aki kifejezetten utálja őt, és ha valaki egy koncerten Mozartot játszik, ő "tüntetően" kivonul a teremből, ezt tette akkor is, mikor már igazgatója volt az intézménynek, amelyet én is vezettem.
Egyszer megkérdeztem tőle, mire ez a nagy utálat?
Azt mondta, ilyen PRIMITÍV zenét még senkitől nem hallott, amilyen módszerekkel Mozart írta a TUCAT műveit. Ilyen primitívnek tartja pl. az ún. "Alberti basszust":
http://www.kislexikon.hu/alberti-fele_basszusok.html
dó-szó-mi-szó-dó-szó-mi-szó... stb.
Példának a C-dúr, Sonata facile zongorszonátáját mutatom, mert az I. és II. tételében sok van belőle, és ezt gyakran szoktuk tanítani a zeneiskolában, kb. 5-6-7. zongorázó évben kerül rá sor a növendékeknél. Attól függ, ki milyen képességekkel bír:
https://www.youtube.com/watch?v=1vDxlnJVvW8
Mozart Piano Sonata No 16 C major Köchel jegyzékszám 545 - Előadja Daniel Barenboim

Az említett kollégám szerint Mozartnak egyetlen JÓ zeneműve van, a REQUIEM!...

(Folytatom!)

2019.12.03. 20:29

No és mi van Mozarttal, Vivaldival, vagy éppen Verdivel? Persze nagy művésznek születnie is kell (azaz tehetségesnek kell lennie), de hatalmas mesterségbeli tudás is kell hozzá, ami nagyon kemény munka eredménye. 

2019.11.27. 16:42

Igazad van!
Rátermettség kell, azaz ilyen adottsággal születni kell.
A "közelepes tehetség" ezen a szinten szerintem felejthető, mert 12 belőle egy tucat, ezért uncsi!:(((

Én két "zenei fejedelmet" ismertem meg eddig a zeneirodalomból, pedig ők nem is improvizáltak, mert az volt MAGA az egész zeneművészetük!
Johann Sebstian Bach és Liszt Ferenc. Slussz, passz!
Az egyik korszakzáró volt, a másik korszak előre vetítő.


2019.11.25. 20:41

Hát ez az. Az igazi nagyok azok improvizálhatnak, ahogy akarnak, mert jó lesz (jó, azért vannak kivételek). Csakhogy sok közepes tehetség van, akiknek az improvizálás nem megy. Mert ugye az improvizáláshoz kell a legnagyobb mesterségbeli tudás és múvészi hajlam. Csak a technikai tudás nem elég és a múvészi lélek sem.

2019.11.24. 9:21

Én csak azt nem szeretem, mikor improvizálnak, és az "átlagos' jazz-játékosok, bármi is a zeneszám címe, valahogy mindig ugyanoda kötnek ki a rögtönzésekkel, vagyis nekem (héjjjába vagyok zenész!) mindegyik egyforma lesz, s így unalomba fullad. Ugyanerről számolt be a nemrég elhunyt 50 éve barátnőm, aki szintén zongorista volt, mint mondtam.
Kivételt képez ez alól Ian Anderson fuvolista:
Képtalálat a következőre: „ian anderson flute”

Ez a kedvencem tőle:
https://www.youtube.com/watch?v=wd6u3hQ9bkQ
Jetro Tull: Ian Anderson

Vagy Bobby Mc Ferrin Bach-improvizációja:
https://www.youtube.com/watch?v=xQqrf6CWgQc

Képtalálat a következőre: „bobby Mcferrin”
Meg még néhány jazz előadó...
Szóval "CSAK A LEGNAGYOBBAK" jöhetnek nálam szóba, kedves barátom! Már akiket én annak gondolok...

 

2019.11.22. 17:07

Köszi, ez is elég... Szóval magántanárhoz kellett járni, aki mást akart zenélni, nem komoly zenét. Különben azt, hog nem szereted a jazzt nem hiszem. Mert erről már beszéltünk egyszer és ott szépen soroltuk, kik azok, akiket kedvelsz, illetve melyik számaikat. Amúgy van néhány irányzat, amit én se tudok élvezni... De ettől még a többit szeretem...

2019.11.21. 18:57

Magyarországon intézményesítve szinte kizárólag csak "klasszikus zenét" (értsd alatta a "komoly" zenét, mert ugye a klasszikus zene valójában az csak az egyik zenei stílus - fő képviselői Haydn, Mozart, Beethoven, de ez a kifejezés ment át a köztudatba komolyzeneként...) tanítottak, alsófoktól egészen a zeneakadémiáig. És kizárólag hangszeroktatás volt, elmélettel nem sokat foglakoztak.

Szóval a lényeg: Ún. könnyű műfajt csak MAGÁNÚTON méregdrága óradíjakért lehetett tanulni, ilyen volt Gonda János a jazz terén, és Csepei Tibor az egyéb könnyű műfajokban. Ráadásul Csepei dorogi volt, és láttam az udvarából, hogy CSOPORTOSAN tanította pl. a gitárt! Képzelheted miyen lehetett!:((
Ettől függetlenül adtak ki gitáriskolát is tőle:
Képtalálat a következőre: „csepei tibor”

De intézményesítetten ilyesmit nálunk nem tanítottak, ugyanis Kodály NEM támogatta, ő csak a komolyzenét és a kórusmuzsikát, no meg a szolfézst pártfogolta (lásd: relatív szolmizáció).

Aztán a 70-es évek elején - Kodály 1967-ben elhunyt! - felvetették egy Debrecenben tartott zenei szimpozionon, hogy be kellene nálunk is (bécsi mintára) indítani a jazz tanszakot, ekkor alapították meg Budapesten a Bartók Béla Zeneművészeti szakiskolában és gimnáziumban a jazz tanszakot néhány hangszeren (zongora, gitár, szaxofon, nagybőgő /Pege Aladár!/, és még pár, de nem tudom pontosan, miket, mert nem érdekelt a téma, én ugyanis sose szerettem a jazz-t, most se!).
Vigyázat! Ez nem rock zene, az teljesen más, ahogy a country is...
Ugyanis a 60-as években nálunk még ugyancsak keverték ezeket!!!:(((

Egyébként a Budapesti Liszt Ferenc Zeneakadémián sok minden más tanszak is "mostoha" volt, pl. a zenetudományi szak, mert Dr. Szabolcsi Bence zenetudósunk is Németországba ment megszerezni a zenetörténész végzettséget. Aztán ő indította be ezeket nálunk az akadémián.
Képtalálat a következőre: „szabolcsi bence”
Szabolcsi Bence, a zenetudományok doktora
/Róla kapta nevét a zeneiskolánk/

Ha még van kérdésed ezzel kapcsolatban, tedd fel nyugodtan, s válaszolok, ha tudok.

2019.11.21. 17:19

Hát akkor mit tanítottak? Mert azt kötve hiszem, hogy rock szak volt... Szóval a "könnyű" zenét hol tanították? 

2019.11.20. 19:41

Igen, valóban tanár is (általában minket "művésztanárnak" szoktak hívni, még akkor is, ha CSAK a tanárképzőt végeztük el, és CSAK tanári diplomát kaptunk, művészit nem). Bélus a jazz tanszakon tanít basszusgitárt. Viszont régebben nálunk a zeneiskolánkban is tanított zongorát, mert remek zongorista volt, Győrben az első évfolyamot el is végezte, de akkor profilt váltott, átment a jazz tanszakra.
Egyébként Magyarországon régebben nem tanítottak jazzt, ha jól tudom, Béláék voltak az "első fecskék"...


2019.11.20. 17:15

Most is ő volt pont így Zorán mögött. Csak valahogy tanár urazva lett... Lehet, hogy tanít is valahol? 

Hogy a maradék Omega összetartása kinek volt az érdeme, nem tudom. Az biztos, hogy ketten mentek el a bandából, Presser meg a dobosuk Laux. Így ők azután együtt is maradtak, teljesen új hangzással. Az LGT is 1974 után már együtt maradt és adott koncerteket is egészen Somló haláláig. 

Mert amúgy így is lehet, nem kell évente zenekarokat váltani.

2019.11.20. 1:26

Eme három "bandában" mind igazad van!
Az Omega - sajnos - idősebb korában eléggé élvezhetetlen koncerteket adott. Pedig - látod, az EGYETLEN együttes volt, akiket szerettem, és nem azért, mert Kóbor csinos volt (különben sem szeretem a szőke férfiakat), sőt, eleinte tenyérbe mászónak néztem a külleme miatt! És a hangszíne se tetszett, aztán rájöttem, IDE ilyen hang kell!DDD Hanem azért kedveltem őket, mert tényleg jó számaik voltak, és jól is muzsikáltak.
Van egy kedves kollégám, aki zongoristaként kezdte, dorogi "srác" (Hihi! Srác... Csak VOLT!), basszusgitáros, de klasszikus zongoristaként kezdte, a barátnőm növendéke volt, Győrbe vették fel, nagyon jó muzsikus, de elhagyta a klasszikus pályát. Viszont a könnyűipar kapott vele egy remek zenészt, mert tudod Te is, hogy az ilyen "bandákban" kulcsember a dobos, és a basszusgitáros!
(Zoránnal sokszor játszik a Bélus!)
Itt látható Zorán mögött:
Képtalálat a következőre: „zorán koncert”

Ők ketten (basszusgitár és ütős) adják az alapokat. Nélkülük majdnem nulla lenne az együttes.
Viszont az Omega csapat összetartása Kóbor érdeme volt. Még akkor is átvitte őket a nehézségeken, mikor megcsonkult a csapat...

Kapcsolódó kép


Egyébként nem csípem, ha a zenészek egymás ELLEN muzsikálnak, és nem EGYÜTT!:P

A Szimfónikus zenekarok is tudnak csinnadrattát rendezni, de még hogy!
Wagner különösen, még külön TUBÁT is csináltatott magának! :DDD
Édesapám mondta is ilyenkor, lehalkítva a zöld szemű orionunkat: Ni csak, megint megvadultak a zenészek!:DDD
Itt van egyik kedvencem, illetve ez az EGYETLEN Wagner zene, amit kedvelek, mert KÜLÖNLEGES HANGZÁSOK vannak benne!:))) 
Az ő zenéje általában SOK(K) nekem...
https://www.youtube.com/watch?v=_e9iCy5YNeo
Wagner: A bolygó hollandi - Senta balladája - Anna Gabler

2019.11.19. 17:30

Engem a "bandák" koncertjei nem zavarnak, sőt... Egyetlen kritérium van, jó legyen a zene és a technika (bár ez már kettő). Voltam Presser koncerten és voltam Zorán koncerten, tökéletesek voltak, és voltam Omega koncerten és az borzalmas volt mind zeneileg, mind technikailag, pedig én kedvelem az Omegát.... 

Amúgy a komoly zene is szól úgy, mint egy rock koncert, mert amikor a bőgők és a rézfúvósok beszállnak fortissimóban, akkor bezzeg a fül igencsak hasadozik, meg a basszusokat a gyomorban is érezni...

2019.11.18. 21:37

Kedves Dmolnár!
Engem is irritál a kihangosítás, nem beszélve a bömbölő "bandák" KONCERTEKNEK csúfolt előadásaikról.
Én valahogy hangversenynek, azaz koncertnek csak a komoly zenei produkciók előadásait tekintem.
A többi... már bocs, de nekem jórészük nem zene, hanem zsivaly! A közben tomboló közönségről nem is beszélve!:(((
Tudom, hogy ezzel én kisebbségben vagyok, de nem érdekel.

Értem én, hogy szükség van ilyenre is, de engedtessék már meg nekem, hogy azt hallgassak, ami tetszik, illetve ami kellemes érzéssel tölt fel.

Egy példa:
https://www.youtube.com/watch?v=Rjzf_cWzlp8
Mozart: A-dúr klarinétverseny II. tétel Adagio K. 622- Afrikai tájképekkel
(Ha jól látom, egy filmrészlet van a videóklippen.)

Minden egyéb - zenei előadásokra vonatkozó megjegyzéseidben tökéletesen igazad van - SAJNOS!:((