A szokott cirkuszok mellett, milliárdos hiánnyal sikerült lezárni a költségvetést. Vitatkoztak még a temetkezésről és a parkolásról is. Bónuszként Tétényi az MSZP buszait szerette volna parkoltatni, a Fidesz pedig nem. Ivanov szerint most lettünk igazán Dózsafalva.
Egymilliárd forintos hiánnyal fogadta el költségvetését pénteki ülésén Esztergom képviselő-testülete, mert a tervezetben jelenleg városi kiadásként szerepel az állam által átvett intézmények finanszírozása, és erre a város nem állított be bevételt.
A testület fideszes többsége elutasította Tétényi Éva független polgármester indítványát, aki azt kérte, felterjesztési jogukkal élve forduljanak az Országgyűléshez az országos költségvetés módosítása érdekében, ugyanis abban - mint mondta - tévesen szerepel, hogy az állam által átvett intézményeket Esztergomnak kell finanszíroznia.
Az államkincstár januárban és februárban összesen csaknem 150 millió forintot inkasszóval leemelt a város folyószámlájáról, a márciusi inkasszót Czunyiné Bertalan Judit kormánymegbízott javaslatára a testület határozata akadályozta meg, amellyel kérték az intézkedés felfüggesztését.
Steindl Balázs, a Fidesz frakcióvezetője a szavazás után elmondta, nem kívánnak asszisztálni a polgármester politikai akciójához, a kérdést saját eszközeikkel, a kormányhivatallal való egyeztetéssel oldják meg. "Önök mindenképpen botrányt akarnak csinálni, ez csak műbotrány!" - jelentette ki.
A képviselő közölte, a Fidesz-frakció szerint is aggályos a várost terhelő "finanszírozási félreértés", de korrigálni fogják az eltérést. "Amíg ez nem történik meg, kénytelenek vagyunk elfogadni a mínuszos költségvetést" - tette hozzá.
A 2012-es költségvetés Esztergom bevételeit 7,5 milliárd forintban, kiadásait 8,5 milliárd forintban határozta meg. A várost terhelő adósságszolgálat csaknem kétmilliárd forint. A pénteki ülésen a Fidesz-frakció és az ellenzék között 30 millió forint elosztásáról többórás vita folyt.
Zoltai Dániel, a pénzügyi bizottság fideszes tagja emlékeztetett arra, hogy a Tétényi Éva által indított eljárás következményeként az állam mintegy segítő kezet nyújtván átvenni kényszerült a város intézményeit. Felhívta a figyelmet arra, ha a polgármester asszony 2010 novemberében végrehajtja a Fidesz által megszavazott határozatokat, elkerülhette volna az adósságrendezési eljárást, így viszont még hosszú évtizedekig szenvedi el annak káros következményeit Esztergom városa.
A testület úgy határozott, hogy ezentúl minden ülésen tekintsék át, és ha kell, módosítsák a költségvetést.
Tétényi Éva a napirend zárásaként közölte, hogy a hiánnyal elfogadott költségvetés miatt törvényességi észrevételt kér a kormányhivataltól.
A ülés témája volt még a március 15-ei MSZP-s ünnepség is. Stámusz Andrea kiemelte, hogy sajnálatos, hogy azok a szocialisták akarnak Esztergomban március 15-ét ünnepelni, akik a parlamentben nemmel szavaztak Meggyes Tamás mentelmi jog felfüggesztésekor. Ivanov Mihály pedig úgy fogalmazott, hogy a párt országos vezetése még soha nem ünnepelte Esztergomban a 48-as forradalmat – de Tétényinek sikerült elérnie ezt, ezzel Dózsafalvává téve a „magyar Rómát”, Esztergomot.
Tétényi kifogásolta Ivanov képviselő kijelentéseit, majd azt mondta, hogy „nem kell és lehet beleszólni, hogy egy országos párt Esztergomban tüntessen március 15-én”.
Az MSZP-s programhoz kapcsolódóan Tétényi Éva a testület elé terjesztette a szocialisták azon kérését, mely szerint buszaikat a Csalamádé-temető melletti félkész parkolóban helyeznék el a gyűlés ideje alatt.
A Fidesz-frakció ehhez nem járult hozzá, mivel véleményük szerint a város jelenleg nincs birtokban az érintett építési területen. Tétényi ezek után visszavonta javaslatát.
Parázs vita alakult még ki a temetkezési cég kapcsán. Az ellenzéki képviselők és Tétényi Éva több vélt bűncselekményről érkezett bejelentést említett példaként a cég működésével kapcsolatban. Steindl Balázs mindezt rágalmazásnak nevezte, majd kérte az érintetteket, hogy amennyiben bűncselekményről van tudomásuk, tegyék meg a szükséges feljelentéseket.
Továbbra is "működni" fog a Szent Miklós Alap, az ennek felfüggesztéséről szóló határozatot ugyanis 8:4 arányban elutasította a testület.
A parkolási rendszerről szóló döntést hosszas vita után elnapolták.
MTI/szeretgom
A "lead" azt jelenti, hogy a nem az igazat írni, mondani?
ühüm, marhaság, de ilyet tudnék én is mutatni nektek, csak nem biztos, hogy akkor is ilyen elnézőek volnátok, ha rólatok csúsztatnék finoman egy leadben...de megpróbálhatjuk, oszt majd elválik, mekkora a tűrőképesség... :)
"A lead szerepe, hogy tömören, frappánsan és provokatívan felkeltse az érdeklődést a cikk iránt."
..nem puffogni kell, ez csak egy vélemény volt.
Amúgy meg hogy lehet ekkora balf.szságot csinálni, hogy a független terjeszti elő az MSZP kérését? Ez Nyíri feladata lett volna. Szerintem.
Amúgy meg én aztán rohadtul nem tolok senkit sehova. Mindenki megtalálja magától is a helyét.
Amúgy meg aztán kinek az érdeke volt előhúzni ezt a félmodatomat, amivel a kutya se foglalkozott eddig? Most majd lehet téma. Amatőr.
Igazad lehet,de vannak más törvények ,jogerős bírósági végzések,felsőbb rendeletek,ami fölött ezek a piszkos tizeneggyek átlépnek!Tehetik mert az orbáni kormányunk sem különb!!Tudjátok-OSZT JÓ NAPOT-.Nem baj ha beszartam,majd a nővérke tisztába tesz!!!
"Bónuszként Tétényi az MSZP buszait szerette volna parkoltatni, a Fidesz pedig nem." - csak azt nem értem, mit lázadozik akárki is a Hídlap csúsztatásai ellen, amikor itt meg simán elmegy. Szerette volna parkoltatni....hm. Bejó nemigen hagyja ki, hogy Tétényit - amikor csak tudja - balra rendezze. A pm nem akarta parkoltatni az mszp-és buszokat, csak van gyülekezési törvény, de mindegy is.. :(
Szegény Dózsa, ha tudta volna, hogy kiesik a magyar történelemből ( még a zászlaját is kivették a történelmi zászlók sorából), biztos nem hagyja magát elégetni.Elképesztőek vagyunk mi utódok. Igaz, Ivanov úrnak nem sok köze van a régmúlthoz, habár nem tudom elődei mikor érkeztek Magyarországba.
Gondolom a költségvetést nem a söfőr és a suszter,valamint a Zoltai és a fördőmester hozta meg.Lehet hogy az jó is volt .No, ekkor közbepofázott a múlt és a politika.Kiherélték a költségvetést.Akönyvizsgáló is csak azt tudja vizsgálni,amit elétesznek,Amit vita néven tesznek,nevetséges.ez nem költségvetési vita ez tömény politikai vita.Szerintetek ez lehetetlen?
Tényleg nem a vita miatt. A költségvetés készítésekor a készítőknek a megfelelő sorokba, bekell írni a bevételeket, az adókat az adó sorba a különböző eladásokat a megfelelő sorba, nem a végére. Adót nem lehet úgy kivetni, hogy ha majd szükség lesz rá! A költségvetés egy évrőlkészül január egytől december harmincegyig, ráadásul amit nem fizetek ki az előző évben, azt következő évben terveznem kell, és az már a következő évet terheli pénzügyileg, az önkormányzatoknál, pénzügyi szemléletű könyvelés folyik, ellentétben a vállalkozásokkal.
János! Nem akarok vitatkozni, de ha leírod hogy miből fedezed a hiányt, akkor nem hiány. A hitel egyszerűen bevétel, amelynek a visszafizetése egyszerűen kiadás lesz, mivel ha felveszed a hitelt, akkor azt vissza kell fizetni, ez esetben pedig évről-évre tervezned kell a törlesztést mint kiadást, máskülönben nem tudod visszafizetni. Az egész költségvetés lényege az, hogy a befolyó pénzeket mire költöd. Ami nem folyik be azt hogyan költöd el? A költségvetésnek különböző bevételei vannak, ezek állami normák és saját bevételek, ezeket lehet elkölteni a legjobb tudás és becsületesség alapján.
Már miért sülne le? Akkor sem történt meg, amikor választás előtt a "kerek" templom bejáratában kampányolt. A valóban vallásos emberek akkor fordultak el tőle és pártjától!
Egy "normativ" költségvetés alapelve, hogy van egy egyensúlyban lévö bevételi illetve kiadási oldal. Ha a bevétel magasabb mint a kiadás akkor pozitív a költségvetés, amely a végén fel lestg tüntetve mert a szaldó mindig nulla. Ha a kiadás nagyobb, akkor a végén fel kell tüntetni mivel lesz kiegyenlítve a mínusz. Ez lehet kölcsön vagy rendkívüli bevétel (tulajdon eladása, új még bevezetendö adó, stb.) Igy a szaldó szintén nulla. Nem tudom jobban megértetni.
A kérdés csupán az, hogy van e értelme egy olyan költségvetést létrehozni amely 1000 millió forint hiányt hoz. Persze itt a "hiány" egy jogtalan követelés az államtól, ami ha minden igaz jogtalan. Habár szernjtem az állam tulajdonosa, üzemeltetöje lehet bizonyos egységeknek, de lehet hogy a folyó költségeket a haszonélvezö E-gom várossal akarja fizetteni.
Fedezet alatt ebben az esetben azt kell érteni, hogy van egy szöveges sor a költségvetési rendeletben arról, hogy a hiányt miből fedezi az önkormányzat.
A hitelfelvétel nem bevétel, nem is értettem soha, hogy az esztergomi költségvetésekben miért a bevételi oldalon tüntették fel ezeket folyamatosan (jelentősen felfújva a költségvetés egyenlegét, holott nem volt egyensúly, milliárdokkal többet költöttünk mint a város valós bevételei voltak).
Nem baj ha nem értem? Ha van fedezet a hiányra, akkor nem hiány szerintem.
MINDEN önkormányzat elfogadhat hiányos költségvetést. Ha van fedezet a hiányra.
Nem értem mire jó dezinformálni bárkit is.
János ez így igaz, de több fideszes irányítású város nínuszos költségvetést fogadott el, nekik lehet.
Tessenek elolvasni az új államháztartási törvényt. Lehet hiány egy önkormányzat költségvetésében, de olyankor mindig mellékelni kell hogy annak mi lesz a fedezete.
2011. évi CXCV. törvény az államháztartásról
5. § (3) A költségvetésben meg kell állapítani a költségvetési bevételek és költségvetési kiadások különbözeteként a költségvetési többletet vagy hiányt (a továbbiakban együtt: költségvetési egyenleg). A központi költségvetés hiányának finanszírozásáról az államháztartásért felelős miniszter gondoskodik. Az államháztartás önkormányzati alrendszerében a költségvetési hiány finanszírozásáról a költségvetési rendelet, költségvetési határozat rendelkezik.
23. § (1) A helyi önkormányzat a költségvetését költségvetési rendeletben állapítja meg.
(2) A helyi önkormányzat költségvetése tartalmazza
a) a helyi önkormányzat költségvetési bevételeit és költségvetési kiadásait előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok szerinti bontásban,
b) a helyi önkormányzat által irányított költségvetési szervek engedélyezett létszámát, valamint költségvetési bevételeit és költségvetési kiadásait előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok szerinti bontásban,
c) a költségvetési egyenleg összegét,
d) a költségvetési hiány belső finanszírozására szolgáló előző évek pénzmaradványának, vállalkozási maradványának igénybevételét, beleértve a 73. § (1) bekezdés a) pont ac) alpontja szerinti betét visszavonását működési és felhalmozási cél szerinti tagolásban,
e) a d) ponton túli költségvetési hiány külső finanszírozására vagy a c) és d) pont szerinti költségvetési többlet felhasználására szolgáló finanszírozási célú pénzügyi műveletek bevételeit, kiadásait működési és felhalmozási cél szerinti tagolásban,
f) a költségvetési év azon fejlesztési céljait, amelyek megvalósításához a Stabilitási tv. 3. § (1) bekezdése szerinti adósságot keletkeztető ügylet megkötése válik vagy válhat szükségessé, az adósságot keletkeztető ügyletek várható együttes összegével együtt,
g) a Stabilitási tv. 3. § (1) bekezdése szerinti adósságot keletkeztető ügyletekből és kezességvállalásokból fennálló kötelezettségeit az adósságot keletkeztető ügyletek futamidejének végéig, illetve a kezesség érvényesíthetőségéig, és a Stabilitási tv. 45. § (1) bekezdés a) pontja felhatalmazása alapján kiadott jogszabályban meghatározottak szerinti saját bevételeit, és
h) a finanszírozási célú pénzügyi műveletekkel kapcsolatos hatásköröket.
(3) A költségvetési rendeletben elkülönítetten szerepel az évközi többletigények, valamint az elmaradt bevételek pótlására szolgáló általános tartalék és céltartalék.
(4) Az általános és céltartalék felett a képviselő-testület rendelkezik, amely e jogát a polgármesterre vagy a képviselő-testület bizottságára átruházhatja.
15. A költségvetési rendelet előkészítése, elfogadása
24. § (1) A jegyző, főjegyző, körjegyző, megyei főjegyző (a továbbiakban együtt: jegyző) által elkészített, a következő évre vonatkozó költségvetési koncepciót a polgármester november 30-áig - a helyi önkormányzati képviselő-testület tagjai általános választásának évében legkésőbb december 15-éig - benyújtja a képviselő-testületnek.
(2) A jegyző által elkészített költségvetési rendelettervezetet a polgármester a központi költségvetésről szóló törvény kihirdetését követő negyvenötödik napig nyújtja be a képviselő-testületnek.
(3) A polgármester a költségvetési rendelettervezet benyújtásakor előterjeszti azt az önálló rendelettervezetet is, amely az önkormányzati rendeleteknek a költségvetési rendelettervezetben javasolt előirányzatok megalapozásához szükséges módosításait tartalmazza.
(4) A költségvetés előterjesztésekor a képviselő-testület részére tájékoztatásul a következő mérlegeket és kimutatásokat kell - szöveges indokolással együtt - bemutatni:
a) a helyi önkormányzat költségvetési mérlegét közgazdasági tagolásban, előirányzat felhasználási tervét,
b) a többéves kihatással járó döntések számszerűsítését évenkénti bontásban és összesítve, és
c) a közvetett támogatásokat - így különösen adóelengedéseket, adókedvezményeket - tartalmazó kimutatást.
16. A helyi önkormányzat átmeneti gazdálkodásának szabályai
25. § (1) Ha a költségvetési rendeletet a képviselő-testület a költségvetési év kezdetéig nem fogadta el, az átmeneti gazdálkodásról rendeletet alkothat, amelyben felhatalmazást ad, hogy a helyi önkormányzat és költségvetési szervei a bevételeiket folytatólagosan beszedhessék, kiadásaikat teljesítsék.
(2) Az átmeneti gazdálkodásról szóló rendeletben meg kell határozni a felhatalmazás időtartamát. A felhatalmazás az új költségvetési rendelet hatálybalépésének napján megszűnik.
(3) Ha a képviselő-testület a költségvetési rendeletet a költségvetési év kezdetéig vagy az átmeneti gazdálkodásról szóló rendelet hatályvesztéséig nem alkotta meg, és az átmeneti gazdálkodásról rendeletet nem alkotott, vagy az átmeneti gazdálkodásról szóló rendelet hatályát vesztette, a polgármester jogosult a helyi önkormányzatot megillető bevételek beszedésére és az előző évi kiadási előirányzatokon belül a kiadások arányos teljesítésére.
(4) Az (1) és (3) bekezdés alapján folytatott gazdálkodásról a képviselő-testület részére a polgármester beszámol. A képviselő-testület az új költségvetési rendeletet az (1) és (3) bekezdés szerint beszedett bevételeket és teljesített kiadásokat az új költségvetési rendeletbe beépítve fogadja el.
18. A helyi önkormányzat, a nemzetiségi önkormányzat, a többcélú kistérségi társulás, a jogi személyiségű társulás és a térségi fejlesztési tanács feladatainak ellátása
27. § (1) A helyi önkormányzat bevételeivel és kiadásaival kapcsolatban a tervezési, gazdálkodási, ellenőrzési, finanszírozási, adatszolgáltatási és beszámolási feladatok ellátásáról az önkormányzati hivatal gondoskodik.
19. A költségvetés elfogadását követő feladatok
28. § (5) A helyi önkormányzat, a nemzetiségi önkormányzat, a többcélú kistérségi társulás, a jogi személyiségű társulás, a térségi fejlesztési tanács, valamint az általuk irányított költségvetési szerv elemi költségvetését a polgármester, nemzetiségi önkormányzat elnöke, társulási tanács elnöke, térségi fejlesztési tanács elnöke hagyja jóvá.
Én is így tudom. A költségvetésnek "0" szaldósnak kell lennie. Magyarán: bevétel - kiadás = 0
Csak egyetérteni tudok!