"Hol a boldogság mostanában?"

"Hol a boldogság mostanában?"

2011.09.23. 2:41

Kedveseim!

Divatos lett manapság az a kifejezés, hogy "ÉLETMINŐSÉG".

Úgy gondolom, ez így önmagában az ember számára, mint "lelkes lény"-nek, a az élete teljességéhez nem elég.

Sokkal jobban fontosabb talán számára a BOLDOGSÁG, mint életérzés megélése.

De rögtön fel is vetődik a kérdés: MI A BOLDOGSÁG?

A címadó Petőfi versrészlet ugyan nem egészen erről szól, de a lényege mégiscsak az, MI A BOLDOGSÁG A MA EMBERE SZÁMÁRA MOSTANÁBAN?

De felidézhetjük azt is, mi volt a régmúlt idők emberének, s miért nem jó az a MA emberének?

Ti hogy vélekedtek erről?

 

 

2020.02.05. 12:43

Na ez érdekes. Honthy Pozsonyban ünnepelt volt már a legelső alkalommal (részesedésért dolgozott és övé volt a színház igazgatójáéval megegyező részesedés, azaz sztárgázsi) és mikor elment Debrecenbe, szabályos árverést tartott a pozsonyi és a debreceni színiigazgató. Bukás bukás után? Igazából a kezdet kezdetén volt úgymond bukása, mert nem kapott szerepeket és egy beugrása tette ismertté a nevét...

Nem vagyok Honthy rajongó, egyáltalán nem, sőt, de a tényeket illik tiszteletben tartani. (A cikkre való hivatkozást egyébként nem találtam, gondolom figyelmetlen vagyok). 

Ami meg az opera vs operett dolgot illeti, hát, mindegyik más műfaj és mindegyiben vannak jó és rossz darabok. Én például Szokolai "Vérnász" operájától tudok síkító görcsöt kapni, olyan pocsék.. Ami meg a történeteket (cselekményt) illeti. Mind egyformán bugyuta, csak az egyiknek a végén jól meghal mindenki, a másiknak a végén meg mindenki a párjára talál.. :0)

2020.02.05. 0:27

Most azt hiszem, úgy "globálisan" válaszolnék a reakcióitokra, de azért nem röviden:

Szóval:
Kedves Dmolnár és drága jó Jadzia!
Az én időmben egy kis faluban Honthy Hannát (Szül. Hügel Hajnalka 1893-1978) alig láttuk, hisz nem volt még általános a lakásokban a tv., főleg az Ő fiatal korában nem!!! S bizony, filmekben sem nagyon szerepelt, vagy valami miatt nem láttuk. Így jómagam a SZÉPSÉGÉBEN nem gyönyörködhettem, az biztos! Egyébként sem lehet mérvadó egy 10 év körüli még tininek sem mondható GYEREKLÁNY véleménye szépség ügyben.
Továbbá:
Az egy dolog, hogy a többi "primadonnát" - ha voltak egyáltalán - szintén nem állt módomban sem látni, sem a nevüket ismerni, különösen nem megjegyezni (8-10 évesen?). Tehát nem volt összehasonlítási alapom. Csak a leírtakra alapozhattam a véleményemet.
A hangjáról:
Nekem maga az operett, mint műfaj, nem jött be. SOSEM! Mézes-mázos, nem életszerű ábrázolásnak tartottam, mint műfajt. Ezért aztán én bizony elkötelezetten klasszikus zenésznek tanultam 16 éves korom óta. Igaz, az operák közül is keveset kedveltem, inkább csak egyes dallamos áriákat, no meg a kórusrészleteket, azokat imádtam, már csak a tanulmányaim miatt is. 
Egyik kedvencem Beethoven: Karfantázia c. zeneműve.
Ennek a fináléját hallhatjuk itt:
https://www.youtube.com/watch?v=BjiznsY0PVg
Beethoven: Choral Fantasy / Barenboim . Berliner Philharmoniker
/Engedtessék meg nekem, hogy kicsit "hazabeszéljek", azaz hadd legyek elfogult, hisz a kóruson kívül a zongora is főszerepet játszik ebben a zeneműben, s nem is akárkitől, hanem a híres Daniel Barenboim izraeli zongoraművész és karmester közreműködésével./

Hang szempontjából nekem akkor már Gyurkovits Mária volt az etalon. Igaz, fiatalabb volt 20 évvel, és azt is tudom, hogy a két műfaj (opera-operett) nem egy kategória, mondhatni, összehasonlíthatatlan, sőt! Nem is szabad a zenei műfajokat és stílus irányzatokat összehasonlítgatni, mert azzal eleve nagy baklövést követnénk el.
A lényeg, a lényeg az, kedves Dmolnár barátom, hogy én ahhoz tartom magam, amiben már megegyeztünk egyszer:
Ízlésekben NINCS vita, mert teljesen értelmetlen.
Kinek ez tetszik, kinek az. Ez beismerhető, s nem elmarasztalandó tulajdonság!

Továbbá:
Mindenkinek van ellensége...
Ez szépen kiolvasható a mellékelt linkben lévő cikkből is.

Honthy Hanna sem kezdte sikerrel a pályát. Pozsonyban kudarc kudarcot követett, s előbb neki is vidéken, kis társulatnál kellett begyakorolnia a mesterség csínját-bínját, mire végre sikereket ért el. Sokat kellett tanulnia érte.
Mikor Pozsonyban a közönség és a sajtó kedvencévé válik, egyik percről a másikra az ország leghíresebb primadonnájává lett.

"Mindenütt ünnepelték: Budapesten, Prágában, Párizsban, Kolozsvárott, Moszkvában, Leningrádban...
Egymást érték a »Honthy-operettek«: Bécsi diákok, A gerolsteini nagyhercegnő, Havasi kürt, Luxemburg grófja, Csárdáskirálynő... Elképesztő. A színháztörténet csodája. Gondoljon csak bele, közel fél évszázadon keresztül csúcson volt!”

Szakértő:
Én sem tudom, ki volt, ilyen vetélkedős műsorokat nem szoktam nézni. Egy biztos!
Manapság, a tv. korában valóban lehet kívánni néhány "látványos attrakciót" a színészektől, de Honthy Hanna fiatalabb korában, a rádió hőskorában aligha... Ki láta volna a rádión keresztül?!... Színházi előadásokra meg az átlagember nem igazán tudott eljutni.
Úgyhogy az a vélemény csak egy szűk körben érvényesülhetett. Szerintem legalábbis.
S azért, mert mostanság már mások a technikai lehetőségek, nem lenne muszáj bohócot csinálni a táncos-énekes művészekből.

2020.02.04. 11:18

Hát most tévedtél... Olvastam, hogy Honthyt a hangja emelte ki, mérföldekkel verte az akkori primadonnákat. No meg, nem mellesleg, szép is volt. Csak hát mire mi "hozzájuthattunk", akkor már bizony idősecske volt, úgy hetven felé... Akkor ugye meg már azért csak kopik a hang is, meg a többi is...

2020.02.04. 11:14

Hát kérlek szépen éppenséggel az Operettszinház koreográfusa mondta bele a tévébe... Én meg agonizáltam egy sort, mert ekkora marhaságot régen hallottam.  Férfiember volt amúgy... A nevét elfelejtettem, de nem is baj..

Ami a tanácsait illeti, elfogadhatták volna. Mert azért a sikerei valódi sikerek voltak. És hát legyünk őszinték, kinek a nevét őrizte meg a történelem? Pedig a fénykorából se lemez, se film nem maradt ránk. Persze a színésznek (mint minden művésznek) mindig önálló elképzelései vannak, de azért, főleg a technikai részeket illetően, tanulni mindig lehet.

2020.02.03. 23:17

Drága Jadziám!
Gondolom, Honthy Hannának annó azért lehetett ekkora nimbusza, mert a sok nyugatra távozott művészünk ellenére ő itthon maradt, s így riválisa nem sok akadt!:((((

Hiába volt fiatalon szép és csinos, én hanganyag szempontjából nem voltam elragadtatva tőle...
Nem csodálom, hogy a felnövekvő fiatalság (az ő nyilatkozata szerint legalábbis, ami a róla szóló könyvben szerepelt), nem fogadta el tőle az előadásmódokról a tanácsokat.
Képtalálatok a következőre: Honthy Hanna"
Honthy Hannát, a szép primadonnát inkább a szépségéért csodálták, mint a hangja miatt.

2020.02.03. 23:06

Hát nem tudom, kik lehetnek azok a "szakértők", akik ilyeneket mondanak, hogy akrobata mutatvány kell az operettekbe! Mert akkor az akkor sokkal inkább cirkusz (főleg kínai cirkuszi mutatvány!!!), mint operett.
A magyar operettek meg különösen nem ilyenek!
Ott vidám dalokra, kellemes csevegésekre, és sikkes mozdulatokra volna sokkal inkább szükség, mint cigánykerekezni! :(((
Azt nem tudom, ki a felelős a szerepek (szubrett, bonviván, primadonna) kiosztásáért, de gondolom, a darab rendezője. Neki kellene ügyenie arra, hogy a színész és színésznő a korához és alkatához illő szerepet kapjon.
S ez bizony VONATKOZIK AZ OPERÁKRA IS!!! - Pl.: KÖVÉR "PILLANGÓKISASSZON?!" - Még akkor sem illő dolog ez a szereposztás, ha világhírű az énekesnő, mint pl. Montserrat Caballé... - szerintem legalábbis ezt sem árt figyelembe venni, hogy ne válhasson a híres primadonna a közönség szemében nevetségessé!
Képtalálatok a következőre: monserrat caballé - pillangókisasszony"

A japánok amúgyis hajlamosak az európából származó énekeseket japán szemmel nézni, s az ő viselkedési szokásaikat előnyben részesítenei, s bizony, ez nem mindig válik előnyére Európa zeneszerzői által írt japán témájú operák Japánban történő előadásának!
Képtalálatok a következőre: monserrat caballé - pillangókisasszony"

Itt egy érdekesség a kb. 100 évvel ezelőtti storyból egy részlet:
"... főképp a mozdulatok nyomán támadt nagy derültség. Az angol színészek hetekig tanulmányozták a japán életet, hogy minél hűebben játszassák el szerepüket. Mégis oly groteszkül, annyira nem-japánul mozogtak és énekeltek a színpadon, hogy a japánok kénytelenek voltak visszafojtani kacagásukat.  – A közönség nevében – folytatta a lap – bocsánatot kérünk, hogy ilyen udvariatlanságra vetemedtünk, de hát igazán nem tehetünk róla. A tomboló hahota következtében a „Pillangókisasszony” előadását félbe kellett szakítani. A tegnap esti esemény után természetesen szó sem lehet arról, hogy az angol társulat más japán városokban is előadja a „Pillangókisasszonyt”.

/Az Est 1927. január 5-i számában megjelent cikket eredeti írásmóddal közöljük./"

Itt pedig az újságcikk linkje:
https://caruso.blog.hu/2013/12/31/ugy_kinevettek_a_pillangokisasszonyt_a_japanok_hogy_az_eloadas_abbamaradt
.........

Hát az ilyenre szokás mondani: NEM SEMMI!!!:(((
Így melléfogni csakis a VÉLETLEN műve lehetett! ;o)

jadzia

2020.02.03. 18:48

Igazatok van Oszvald Marika korához már nyugodtabb szerepek kellenének a színpadon való" cigánykerekezés" nem való 

Honthy sem volt az a díva már 80 évesen  aki beugrik a nagybőgőbe...... jobb lenne ha a művészek megtalálnák a korukhoz és testalkatukhoz  illő való szerepet mielőtt nevetségessé válnának

2020.02.03. 14:23

Azt mondják a "szakértők", hogy erre van igény. Meg arra, hogy egy operetben minimum lefussanak egy marathoni távot és legalább három szaltót és öt cigánykereket hányjanak.. Nem tudom, ki hogyan van vele, de én speciel a hagymányos rendezést jobb szeretem. Kötve hiszem, hogy egy szubrett és egy táncos komikus azt érzi a színészi teljesítmény csúcsának, ha artistának nézik. Nemrég néztem pár régi operettet (én kedvelem a műfajt az egyébként igen bugyuta történetek ellenére is) és bizony azok egy, de lehet kettő nagyságrenndel jobbak mint a maiak. Érteni lehet a szöveget (ó irgalmak atyja ne hagyj el...), nincs hamis hang (Óóóóóó), és még táncolnak is. Kihangosító sincs persze. Viszont nem gyanakszol, hogy az egész CD-ről megy, mert hát ugye egy viharos akrobata mutatvány után szerintem még az edzett sportoló is liheg...  Na de ez nem elég modern... (miért lenne egy operett modern, ha egyszer két évszázaddal ezelőtt játszódik?)

2020.01.31. 21:56

Jajjjj, jajjjjj, csak hát manapság nem ez a valóságot ábrázolás megy, hanem az a nyugati giccses trendi megy, a bugyuta vetélkedések, az egymás kiszorítása, a közönség (nézők) szavazatai alapján történő kizsuppolása!:(((

Valamikor néhányba belenéztem, de még a komolyzenei versenyek sem hozták meg számomra a kellő minőséget!
Ott sem dönthetnek igazságosan a zsűri tagok... Nem beszélve róla, hogy aki egy rémes semmitmondó dalocskával bejutott  "A DAL" c. Európa vetélkedőre, és bár ott csúfosan megbukott, hát... mégis pont azok két év múlva már ott feszítenek a zsűriben, és kritizálják, bírálatot (sőt, TANÁCSOT!), adnak annak, akikhez - esetleg ő maguk a közelükbe se jöhetnének művészi kategóriában.
Neveket inkább nem említenék, biztos tudjátok, kikre gondolok... Elég legyen ennyit mondanom: SAPKA! :DDD

Inkább a magyar tv filmekre kellene már többet áldozni, hogy megismerhessük az új tehetségeket mind színészi, mind filmrendezői vonalon.

És visszajöhetne már a "Zenés tv színház" sorozat is, hogy az újabb zenei darabokat is megismerhessük.
Én nem vagyok egy operettkedvelő, de mégis valósággal üdítően hatott az ünnepek alatt vetített  Kálmán Imre operett, a Csárdáskirálynő:
https://www.youtube.com/watch?v=l4W3WnkSAAw
Psota Irán & Latinovits Zoltán - Hajmási Péter, Hajmási Pál
Képtalálatok a következőre: csárdáskirálynő 1971"

Sokan gunyorosan élcelődtek, mikor megtudták, hogy Psota fogja játszani Ceciliát, nos, csalatkozniok kellett, nem kicsit, nagyon!... Ugyanis nagyon jól játszotta a szerepet! Igaz, Latinovits Zoltán is, de róla tudtuk, mindegy, pozitív, vagy negatív szerepet kap, mindben kitűnőt fog nyújtani.


2020.01.31. 17:16

Hát a szomszédok mai formája biztosan nem lenne jó. Ha olyan lenne, mint a valóság (mert a régi az olyan volt), akkor nem adná le a királyi tévé, a kereskedelmieknek meg túl unalmas lenne, ha meg rossz lenne, azaz hiteltelen, akkor meg ki nézné meg. Senki. Maradjon úgy a régi, ahogy van. és csináljanak helyette újat, de más címmel. 

2020.01.30. 20:00

Hát ami igaz, az igaz!
Oszvald Marika kis golyó termetéhez nem éppen egy tininek való szerep illik...

Ami Honthy Hannát illeti, édesanyámnak is nagy kedvence volt, meg is ajándékoztuk egy vaskos róla szólókönyvvel, amelyben tényleg lehetett látni, hogy milyen szép volt fiatal korában, és a hangja is igazi operettprimadonna hang volt.
Én még láttam vele filmet, a Déryné-ben játszott, Budapesten egy szép német színházépületben énekelt akkor, mint német operettprimadonna, amikor Dérynének csak egy istállóféle terem jutott, de a nép ott is nagy ovációval ünnepelte! :)))
A filmben úgy emlékszem, Tolnay Klári alakította Dérynét.
Utána néztem a guglin, és tényleg ő! S milyen szép volt! Asszem, a hangja pedig Gyurkovits Máriáé volt...
Akit édesanyja - állítólag! - pofonokkal készeretített, hogy magánénekórákra járjon fiatal korában. S micsoda híres énekesnő lett belőle! 
Bár a bátyám látta őt élőben Cso-Cso-Szán (Puccini: Pillangókisasszony) szerepében, és a bátyus még kamasz lévén, igen jót kacarászott az akkor kövér Gyurkovics Márián, mint "pillangókisasszonyon"!:DDD

Hát igen... az illúziórombolás főleg egy kamaszgyerek esetében nem éppen pozotív zenei élmény! :(((

 
Tolnay Klári, mint Déryné

Hát igen, Pásztor Erzsi valóban jó színésznő, hogy ilyen hitelesen el tudta játszani az iszákos, unszimpatikus Janka nénit.
Képtalálat a következőre: „szomszédok teleregény”

Egyébként hallottam, hogy folytatni akarják a Szomszédokat, de szerintem ez nem lenne jó, hisz hatalmas változások történtek, sokan meghaltak, megnőttek, megöregedtek, gyógyíthatatlan beteg is van köztük...
Szóval szerintem hagyni kéne ezt a kedves filmsorozatot olyannak, amilyen volt, s a neten (remélhetőleg!) bármikor megnézhetjük, felidézve vele a saját fiatalságunkat is!:)))
Kapcsolódó kép

Kapcsolódó kép

Képtalálat a következőre: „szomszédok teleregény”


Képtalálat a következőre: „szomszédok teleregény”


2020.01.30. 12:38

Hát Oszvald Marikával az a baj, hogy nyomott hagyott rajta az idő, de még mindig a tini szubrettet akarja játszani... No már most az nem megy. Honthynak se ment, mikor primadonnát játszott hetvenévesen. Igaz, nagymamám megkönnyezte (ő még látta akkor, mikor fiatalabb volt Honthy jóval), de bizony én... No mindegy. Később azután némileg revidiáltam a nézeteimet vele kapcsolatban, mert elolvastam egy könyvet róla, és a fiatalkori fényképein valóban egy nagyon szép nő volt látható. Persze a szerepeiről (a fiatalkoraiakról) nem tudni semmit, nem maradtak fenn... 

Mondottam már, a nagy színész ( a jó színész) bármit el tud játszani. És miért ne játszana gonosz, vagy egyéb szerepeket? Az a tragédia, ha valakit beskatulyáznak és abból nem bír szabadulni... 

2020.01.29. 19:11

Hát ez az, hogy a régieknek alig volt eszköz a kezükben a trükkös megoldásokhoz, mégis megoldották, s nem is akárhogyan!
Mérges voltam, mert utólag vettem észre, hogy nemrég ment valamelyik csatornán A bagdadi tolvaj! Az eredeti!
Nekünk meséskönyvben is megvolt, az eredeti színészes kópiákból voltak benne felvételek, pl. ez is az óriással, amit betettem, bár fekete-fehérben. És megvolt diafilmen is, talán még most is megvan, ha csak oda nem adtam németbe az unokáimnak, mert a lányom szerzett egy diavetítőt, az övé még itthon van, de sok filmet elvittem nekik. (Öreg néne őzikéjét pl. ).
A mostani tv-beli rajzfilmek közül a Mézga-sorozatokon kívül a Jégkorszak-sorozatot szeretem.
De bevallom, sok orosz rajzfilmet bármikor szívesen visszanézném!

Képzeld el, ha a kb. 100 tv csatornán este nem találunk megfelelő filmet (vagy sorozat, szappanopera, vagy túl vérengzős, vagy már az unásig láttuk), akkor visszamegyünk egy "ZÖLD KÁLYHÁHOZ", vagyis a SZOMSZÉDOK teleregényhez. Olyan jó visszanézni a kb. 30 évvel ezelőtti történéseket. S ugyanakkor elszomorító tudni, hogy mennyien nem élnek már a színészek közül, de még elszomorítóbb tudni, melyikőjük MIVÉ változott át a karrier miatt politikai hovatartozás szempontjából!

Nemrég volt egy műsor velük, és a legnagyobb meglepetést nekünk Pásztor Erzsi, "alias Janka néni" okozta, aki a sorozatban igazi undok némbert játszik, de a valóságban ő egy szeretni való nő, aki nem iszik, nem dohányzik - a tv szerepével ellentétben! Nem is értem, hogy a csudába vállalhatta el azt az undok szerepet, és fantasztikus, milyen ÉLETHŰEN játsza el!:)))

Drága Barátom, nagyon köszönöm az orosz rajzfilm ajánlást, bevallom, nem is tudtam, hogy mi is fogni tudjuk ezt az adót.
Most odakapcsoltam, és sajnálkozva látom, hogy a Masha és a medve hétfőn délután volt látható!:(((
De úgy látom, holnap és pénteken is lesz. Csak el ne felejtsem!!!

Igen, én is Oszvald Marikának látom azt a duci szőke csajszit. De nem tudom, most milyen, azt mondod, ripacs lett? Kár!
Pedig olyan ígéretesen indult a pályája...

Ilyen gyönyörű volt a tűzről pattant Oszvald Marika:
Képtalálat a következőre: „oszvald marika férje”
Háááát... ebben nem csak az IDŐ VASFOGA a hunyó, én úgy gondolom...:((

2020.01.29. 11:53

Hát igen, kreativitásban a régiek sokkal többet nyújtottak, az biztos, mert úgy kellett megoldani feladatokat, hogy nem túl sok eszközük volt hozzá. Amúgy én is az orosz típusú rajzfilmek kedvelője vagyok. És nem csak a rajzok miatt, hanem a mondanivalójuk miatt is. Nincs erőszek, béke van, humoros fordulatok... Örömmel vettem, hogy ma is vannak nagyon jó orosz rajzfilmek. Ilyen pl. a "Mása és a medve", csodák csodájára a Minimaxon láttam először, azóta is, ha csak tehetem megnézem. Elképesztően aranyos kis filmsorozat. De, azért hogy igazságos legyek, a modernebb feldolgozásokban is van, ami nagyon jó, ilyen a "Bátor a gyáva kutya", amelyik se mondanivalójában se rajztechnikájában nem is hasonlít az orosz filmekre, igaz, nem is gyerekeknek szól, szerintem...

Opera szinpad nélkül, fából vaskarika. Már ha az egészet kívánja valaki előadni. A képen pedig Oszvald Marikát látom, ami mélységesen megrendít, mert rossz ripacs lett belőle.. 

2020.01.29. 0:31

Bevallom "férfiasan", zeneművészetisként alkalmam volt sok operát koncertszerű előadásban végighallgatni, de nekem EGYÁLTALÁN NEM TETSZETTEK!
Sokkal jobban szerettem a Csokonai színház jelmezes, díszletes előadásait, mert itt a rendező ilyetén jellegű kreativitásában is gyönyörködhettünk, nemcsak a zenében.
Volt egy előadás Debrecenben, amelyre még Pestről is lejártak, hogy megnézzék, olyan nagyszerű volt. Igaz, ez nem opera, hanem operett volt:
Ábrahám Pál: Bál a Savoyban - 1999. december 17., Csokonai Nemzeti Színház, Debrecen
Különösen a II. felvonás revűtáncos koreográfiája miatt kedvelték sokan az előadást.
Sajnos ez itt nem a debreceni előadás felvétele, a revűs rész sem, bár az benne van, de sokak szerint a debreceni előadás minden szempontból sokkal jobb volt:
https://www.youtube.com/watch?v=DMc_0-PhRzI
Ábrahám Pál: Bál a Savoyban (revűs operett) egész II. felvonás 1'28"
Egy részlet a revűből:
Kapcsolódó kép

2020.01.28. 23:47

Hát igen, ha jól emlékszem, megegyeztünk már régebben abban, hogy egyéni ízlésekről nem nyitunk vitát, mert annak semmi értelme. Mindenkinek saját joga, mi tetszik neki, s mi nem!
Különösen felháborít, ha valakit azért, mert neki nem tetszik, ami nekünk, elmarasztaljuk, mondhatni "lehülyézzük" (bocs!)...
Vagy fordítva, ő hülyéz le minket, mert MÁS az ízlésünk.

Nekem pl. nem tetszenek a Shrek típusú animációs filmek, én még mindig a hagyományos (pl. orosz mesefilmes) stílusú rajzfilmek kedvelői vagyok.
Nem érdekel, hogyan állítják elő a mai modern animációkat, na és különösen a filmtrükköket, nekem ezen a téren az etalon még mindig "A bagdadi tolvaj"! Az igen! Azok valódi filmtrükkök! Nem számítógépes aplikációk, hanem az emberi találékonyság és fantázia szüleményei. A kreativitás nálam igenis ÉRTÉK!
Kapcsolódó kép
"Kapaszkodj a hajamba!"

Képtalálat a következőre: „a bagdadi tolvaj - film - óriás”
A repülő szőnyeg

2020.01.28. 12:37

Hát bizony.... Ott siklik félre általában a dolog, hogy a rendező, vagy nem is tudom ki, talán a librettó szerzője, mindenáron "aktualizálni" akar és persze "modern" megoldásokat keres. Hát nem.. Nem biztos, hogy kell, nem biztos, hogy szabad. Láttam én olyan "Az ember tragédiája" előadást (sajnos csak TV-ben), ahol a díszlet némi mértani elemek halmaza volt, hol így, hol úgy elhelyezve, de az egész mégis kerek volt (Major Tamás - vagy Bárdy György? volt Lucifer).  Vagy az "Equus" előadását, ahol gyakorlatilag egy deka díszlet nem vol, de nem is kellett... ILyen is van, mert ha a színészi előadás, vagy a zene olyan lenyűgöző, hát egye fene... DE ha még az s stimmel, akkor aztán tényleg megette a fene az egészet...

jadzia

2020.01.27. 19:37

Bizony ha már valamit magyrázni kellhogy mit is látunk mit is hallnuk akkor régen rossz akkor az nem művészet.

Meg tudnék őrülni a modern opera rendezésektől is Láttam Nürnbergi mesterdalnokok előadást ahol egy tárgyalóterem volt a helyszín és a versenyzők  egyenként áltak fel dalaikkal utcai öltönyben.

Láttam Richard Strauus rendezést az Operában / NEM ALFÖLDI!!!/ AHOL HATALMAS TRAKTOR KEREKET GURÍTOTTAK ÁT A SZÍNPADON BEHOZTAK PORCELÁNBABÁT BABAKOCSIBAN GYEREKKÁDAT ÉS KI TUDJA MÁR MÉG MI MINDENT,?Ott is hagytuk az első felvonás után mert a zene sem fogott meg

Az igazi modern művészet  a balettirodalomban  Fodor Antal koreográfiája a PRÓBA mely Jézus életét eleveníti meg egy próbatermi játék kerettel atörténet   Bach zenére a próbaterem Presser csodás zenéjére megy

 

https://www.youtube.com/watch?v=9kdAQBkAeB8

2020.01.27. 10:54

Mondjuk úgy, hogy azok a művészek (?) nem tudnak már újat kitalálni, akik mindenáron polgárpukkasztani akarnak, vagy valami fércművet "zseniálisnak" nyilvánítani. Amúgy meg igen egyszerű a dolog. Ha egy művészeti alkotás, első látásra (olvasásra, hallásra, stb.) megkapja a figyelmedet, akkor jó, ha nem, akkor meg nem az. Persze ez egyénenként változik, de szerintem nem kötelező hasra esni az éppen nagyon divatos művész alkotásai előtt, ha úgy érzed, neked nem tetszik.. Ha nem, hát nem. Nem vagy ettől se jobb, se rosszabb.. Csak ugye ne essen az ember abba a hibába, hogy egy egész irányzatot bélyegezzen meg, miközben csak egy-egy részét ismeri. Mert mit lehet tudni...

2020.01.24. 23:23

Én úgy gondolom, hogy a művészek már nem tudnak újat kitalálni, ezért a "meghökkentés" felé viszik el a művészi kifejezéseiket, holott ez nem meghökkentés szerintem, hanem megütköztetés, azaz ahogy írod: POLGÁRPUKKASZTÁS! :DDD

Én nem szeretem azokat az erőltetett alkotásokat, amiket agyon kell magyarázni, mit is akar vele kifejezni az alkotó, mert ha magyarázni kell, akkor már régen roszz!
Tudod, említettük már a fekete és a fehér lapokat, mint festményt!:DDD
A "Kialudt a lámpa a tárnában", no meg a "Legelésző tehén"-t. ;o)