Költségvetés Esztergomban 2011
Közélet
2011. jan. 16.

<p>"Esztergom adósságrendezési eljárás alatt áll. A hitelezői egyezségek megkötésének idejére, a törvényben szabályozott módon, válságköltségvetést kell elfogadnia a testületnek. Ennek hiányában a bíróság elrendelheti a vagyonfelosztást. Az elfogadás végső határideje: 2011. január 25. A képviselő testület január 13-i ülésére a hivatallal, szakszervezettel, adósságrendezési bizottsággal egyeztetett költségvetést terjesztettem elő. A volt polgármester által irányított kétharmados többség azonban egy új, az ülésen kiosztásra került, módosított költségvetést hagyott jóvá. Ennek a költségvetésnek a beláthatatlan következményeit foglalom össze ebben a bejegyzésben." - írja legújabb blogbejegyzésében Esztergom polgármestere, Tétényi Éva.</p>

Magyarország kiemelt feladata az ár- és belvízvédelem. Esztergom Város elfogadott válságköltségvetésében erre mindösszesen 3 millió forintot szavaztak meg a helyi Fidesz frakció tagjai. Ez azt jelenti, hogy nem lehet elegendő homokot és zsákot megrendelni a védekezéshez. Sőt havaria és vis major esetekre 0 forint áll rendelkezésre. Esztergom képviselő testületének kétharmados többsége nem tervez semmilyen összeget lakossága élet- és vagyonvédelmének biztosítására!

A tavalyi 11 milliárdos működési költségeket az általam beterjesztett válságköltségvetés mintegy két milliárddal csökkentette volna. Ebben a változatban a működéshez, kötelező feladatokhoz éppen annyi pénzt rendeltünk, ami a biztonságos működést lehetővé teszi, és nyitva hagyja a lehetőséget a strukturális átalakításokra. A bevételi oldalon nem szerepel vagyonfelélés és hitelfelvétel sem. Az intézmények átlagosan 5-10 %-os, a dologi kiadásokat terhelő elvonással voltak tervezve. A kötelező feladatok ellátásához a bérek és a rezsiköltségek kifizetése biztosított lett volna. A városüzemeltetési feladatok közepes szinten voltak betervezve. Jelentős megtakarítási tételeket az önként vállalt feladatok elhagyása eredményezett volna: Hídlap, etv, fesztiválszervezés, autóbérlések, élményfürdő, városőrség támogatása. Kiderült, hogy az alapműködéshez éppen elegendő források állnak rendelkezésre. Az adósságszolgálat teljesítése érdekében azonban strukturális változtatásokra is szükség lett volna. A válságköltségvetés idejére a szolgáltatások színvonalának csökkentése is szóba jött, azonban annak mértékéről egyezséget kell előbb kötni a várossal.

Ezzel szemben a fidesz frakció által módosító javaslatként benyújtott verzió a bankok érdekeit helyezi előtérbe. Az általuk elfogadott költségvetés a számukra fontos élményfürdő, Strigonium Zrt. támogatását és egy erőn felüli visszafizetési szolgálat teljesítését tartalmazza. A megvonások pedig olyanok, amit a város minden egyes lakója megérez majd. Ahhoz pedig nem kell jóstehetség, hogy pár hónap múlva, a keletkező bajok az új polgármester alkalmatlanságát bizonyítsák majd. Ugyan a település fenntarthatatlan pénzügyi helyzetét az előző városvezetés felelőtlen gazdálkodása okozta, de félév múlva már nem sokan emlékeznek erre. A kifizetetlen számlák csak tünetei annak, hogy a hitelből fizetett kamatok és a hasznot nem hozó beruházások hova sodorták a város.

A felelős döntéshozók módosított költségvetésének hatására az intézményi hálózat működésképtelenné válik. Az átlagosan 20-30%-os csökkentés nem részletezi a megtakartások módját, azaz a meglévő létszámhoz a csökkentett bértömeg a törvényi előírásokban megszabott bérek kifizetését nem teszi lehetővé. Tehát minden közalkalmazott munkabére csökkenhet. A gyermekek élelmezése nem biztosított, mivel nem szerepel külön erre tervezet, és így a pénzügyi biztos nem jegyezheti ellen a számlákat, a Hungast nem kaphat pénzt. Akár a beszállító vállalkozások is csődbe mehetnek.

A helyzetet súlyosbítja, hogy címek és kiemelt előirányzatok szerinti bontás nem készült, azaz a költségvetés végrehajthatatlan. Ez azt jelenti, hogy a munkabérek bérszámfejtése kivitelezhetetlen, és az élelmezési kiadások sem fizethetők ki. Ez a város összes óvódáját, általános iskoláját, középfokú oktatási intézményeit, a bölcsödét, szociális központot, kollégiumot, zeneiskolát, Montághot, könyvtárat, múzeumot, sportcsarnokot, strandot, szentgyörgymezei olvasókört, kertvárosi közösségi házat érinti. Az összes intézmény takarítási költségét megszüntették, azaz a közbeszerzés alapján megkötött szerződést nem tudjuk teljesíteni. Gyakorlatilag az összes esztergomi önkormányzati fenntartású intézmény január 15-től működésképtelenné vált.

Az átlagosnál nagyobb elvonás jelentkezik a Glatz Gyula szociális központban és a Városi könyvtárban, ahol ennek mértéke meghaladja a 35 %-ot. A közösségi házaknál 50 % feletti a megvonás, így Szentgyörgymező olvasóköre 6 milliót, a kertvárosi közösségi ház 5,5 milliót kap idén. A Babits kultúrmozgó 6,4 milliós támogatása pedig egyenlő a bezárással. A fesztiválvárosban, a magyar kultúra bölcsőjében ellehetetlenül a közművelődés kötelező feladatainak ellátása.

A polgármesteri hivatal működése is csak ideig óráig tartható fent, mert a telefondíjak, a postaköltségek és egyéb, a működéshez szükséges kiadások drasztikus csökkentésével talán 2 hónapig ha fenttartható a hivatal. Ugyancsak érdekes, hogy az ügyvédi költségek évi 30 milliójában szerepelnek a magánvádas ügyvédi díjtételek is, amiket a fidesz frakció az önkormányzat működésének elengedhetetlen feltételeként erősített meg január 13-án.

A fidesz frakció a város zöldfelületeinek karbantartására, a játszóterek, és Esztergom-kertváros közterületeinek gondozására 0 forintot szavazott meg. Ez azt jelenti, hogy a gyermekek a “gyermekek városában” (Meggyes Tamástól) nem használhatják biztonságosan a játszótereket, a Roma kht megszűnik, a lakosok pedig gazban, szemétben járnak majd. A helyi közút biztonságát veszélyeztető helyzet elhárítására, azaz a kátyúzásra 0 forint került betervezésre, tehát az áldatlan állapotok még rosszabbak lesznek. Az ároktisztítás 500 ezer forinttal, a csatornatisztítás pedig 1 millióval jelenik meg. Nagyobb záporok esetén a várost elönti majd a szennyvíz. A közvilágításra meghatározott 150 millió forint a TIVI Kft.-vel kialkudott, csökkent díjtételre nem elég, tehát a módosított közbeszerzési szerződést nem lehet aláírni. Újra elképzelhető a közvilágítás kikapcsolása. A Széchenyi tér üzemeltetésére leírt 0 forint az ottélők és a vállalkozók teljes ellehetetlenítéséhez vezet. Gyakorlatilag semmit sem lehet be és kiszállítani a térről. Magyarország egyik legszebb főtere üzemképtelen állapotba kerül.

Ellenben a vargyasi kastélyra 5 milliót, az esztergomi Ingatlankezelőnek 55 milliót szavaztak meg a képviselők. 28 milliót kap a Gyermekkert Alapítvány, 90 milliót a Strigonium Zrt., 90 milliót adnak az Élményfürdő állagmegóvására és újabb 90 milliót az úszásoktatás finanszírozására. Tehát amíg a város intézményei bezárhatnak, a közfeladatokat nem tudják ellátni, addig a városi cégeket összefogó holding működésre, valamint a vesztésegesen üzemelő élményfürdőre összesen 270 milliót költünk.

Magyar valóság 2011 elején. Bár a név szerinti szavazást nem vállalta a tíz képviselő, mégis álljanak itt az utókornak a nevek, akik elfogadták ezt (balról jobbra): Németh József, Pál György, Petróczy Gyula, Ivanov Mihály, Meggyes Tamás, Steindl Balázs, Bánhidy Vajk, Kálmán Sándor, Zoltai Dániel, Pócsföldi József.

 

 

Az írás itt olvasható: http://tetenyi.blog.hu/2011/01/16/koltsegvetes_esztergomban_2011

(forrás)