Bazilika az Év fotóján

Bazilika az Év fotóján

2009. 11. 24. 21:10

Az esztergomi Bazilikát ábrázolja a 2009-es Év Fotója a műemlékem.hu pályázatán. A nyertes Két cseppnyi klasszicizmus című kép készítője Beták Róbert.

A közönségszavazatok alapján felállított sorrend a műemlékem.hu oldalon tekinthető meg.

2009. 11. 25. 15:26

OFF

 

:) igen, de a tilt-shift maker egy valós optikai jelenséget utánoz le. Arra alkalmas gépeknél ha megdöntöd a hátfalat, vagy az objektívet (tehát szöget zár be egymással az objektív sík és a képérzékelő síkja), akkor pontosan ezt az eredményt kapod. Ellenkező irányba korrigálva pedig ú.n. "ferde felületek éles leképezésére" alkalmas (mélységélesség kiküszöbölése, Scheimpflug szabály a neve).

 

Bocs az offért!

 

ON

2009. 11. 25. 13:58

"a számítógépes manipuláció nem az ördögtől való dolog" írtad,

erre szeretnék egy egyszerű kis példát bemutatni. A technika neve thilt-shift, és valós képekből lehet vele makett-szerű élményt kialakítani. A fotó szintén kenutúrán készült, Tiszamogyoróson.:

Az "utómunka" pedig itt: http://tiltshiftmaker.com/

2009. 11. 25. 11:25

Meg volt még egy csomó más ilyen kép is, pont ez az.

 

Egy másik hasonló dolog:

Biztos mindenki számára ismerős lehet természetfotós kiállításokról az, amikor a fának a "görcse" (szóval egy elvágott fát kell elképzelni) olyan, mintha egy nevető arc-szerűséget mutatna. És akkor mindenki el van ájulva, hogy micsoda észrevétel, milyen fantasztikus, mekkora poén, stb. Mert nem ismerik a fotótörténetet (ez egy tantárgy is bizonyos helyeken). Pedig annak idején, úgy 100 éve létezett egy új tárgyiasság nevű stílus (neue sachlichkeit volt az eredeti neve), aminek keretében már akkor elkészítettek egy tök ugyanolyan képet. Na, akkor az tényleg nagy dolog volt. Akkor az jelentette az új formanyelvet, mert előtte a festői fényképezés volt a domináns stílusirányzat (mert történetének kezdetén a fotó bizony elég nehezen tört utat magának a művészetben, és evidens volt, hogy a festészetet próbálta meg némiképp utánozni). A kép akkor tehát meglepő volt, és újszerű. Mint Duchamptól a piszoár... :)

 

És akkor visszakanyarodva ide:

Ebben a képben vajon mi az újszerű? Mi az, ami engem, 21. századi szemlélőt bármennyire is elgondolkodtatásra késztet??? Ha én egy műalkotást nézek meg, akkor az gondolkodtasson el, lássam benne a szerző véleményét.

Azt azonban le kell szögezni, hogy ez a pályázat nem erről szólt, hanem arról, hogy bárki jelentkezhetett, és kinek mi a műemlék, stb. Szóval értem én, hogy itt a cél sem az volt, hogy műalkotás legyen, de ettől még fenntartom a véleményemet: ez a kép se nem újszerű, se nem technikai bravúr. Egy kedves kis észrevétele egy már mindenki számára unalomig ismert természeti jelenségnek, közepesen lefotózva.

 

G.Z.I.:

Értem, amit mondani akarsz, de ma már szerintem a számítógépes manipuláció nem az ördögtől való dolog. Valami olyasmi lehet, mint az elektronika a zenében. Nekem tetszik az elektronikus zene is, holott nem hangszer adja ki.

És miért kellene a fotónak deklaráltan a valóságot visszaadnia? Hiszen amióta létezik (!!) azóta manipulálják!

Az hogy ez a kép valószínűleg tényleg nem manipulált, számomra nem jelent semmit, mert itt nem arról van szó, hogy jégmadár elkapja a halat, és mekkra természetfotó, aztán meg kiderül, hogy esetleg műterem volt, meg kitömött madár. Mert az átverés.

De ha egy látványt akarsz létrehozni, akkor miért ne használhatnál fel ma bármilyen rendelkezésre álló eszközt? És ha az egyik épp a számítógép, akkor mi van? A festő feltétlenül a valóságot festi le? Vagy az író csak megtörtént esetet írhat le? Akkor látványt miért ne lehetne megrendezni? :)

2009. 11. 25. 11:11

Szerintem sem kell hanyatt esni a Bazilikás képtől. Az alábbit én készítettem 3 éve kenutúrán, ha pedig mások ingyenes munkára vagytok kiváncsiak, akkor javaslom a pixdaus.com oldalt. Ha valaki veszi a fáradstágot, és a neten a porno, warez és politika helyett másfelé is nézelődik, rájön, hogy a természetfotózáshoz a vízcseppes Bazilika gyenge belépő, és itt nem profikról beszélek. Az én fotóm, amit sehol sem hirdetek, meg nem vagyok rá büszke, és nem zavar, ha valaki befikázza, egy Olympus Sp320-al készült állványról.

A képen a nicki gát látható, a Rábát tartja kordában.

2009. 11. 25. 9:26

Atekintetben igazad lehet, hogy ezzel a perspektívával már nyertek egyszer díjjat a 80-as években. Annyi különbség, hogy  azon  képen egy szarvas volt a vízcseppben, illetve a szarvas látszott a háttérben is.

Gratulálok az alkotónak a képhez és a díjhoz is!

2009. 11. 25. 4:04

Mindenki utálni fog...

De ez gagyi. Ilyen a közízlés.

De nem a szerző ellen szól, gratula meg minden. Csak néztük már pont ezt a képet egy csoporttársammal, és valahogy ennél több nem jutott eszünkbe róla. Bocs...

2009. 11. 24. 23:11

Az hogy elkapta ezt a pillanatot az szerencse! De hogy meglátta az már a mesteri érzék!!! Gratulálok!!!

2009. 11. 24. 21:57

Csodaszép!

gömbicica

2009. 11. 24. 21:32

Gratulálok a nyertesnek! Nagyszerü pillanatot kapott el, megérdemelte az elismerést.