Az ETV lehet a következő Strigonium?

Az ETV lehet a következő Strigonium?

2009.11.03. 12:06

Egy korábban a Szeretgomon megjelent cikk miatt kezdtünk oknyomozásba az Esztergom Televízió környékén. Beszéltünk volt munkatársakkal, régi ETV tagokkal, városházi forrásainkkal. Megdöbbentő dolgokra derült fény - egy olyan csalás és/vagy sikkasztás sorozatra, melyet tavasz óta a legnagyobb titokként kezelnek az illetékesek.

A Szeretgom nem az első alulról szerveződő, magánszemélyek lelkesedéséből és önkéntes munkájából felépült esztergomi médiafelület. Sokan emlékszünk a rendszerváltás környékén beindult, a frissen kiépült kábeltévé rendszereken sugárzott korai helyi televíziós kísérletre. Arcokra és nevekre, akik az elmúlt néhány évben teljesen eltűntek az esztergomi közéletből. Annak is utánajártunk, hogyan válhatott ez a jobb sorsra érdemes médium egyetlen hatalmi pozícióban lévő leviathán-szörnyeteg kizárólagos játékszerévé és szócsövévé.

Az ETV Közhasznú Társaság tulajdonosi köre egészen 2006-ig rendezett volt. Az 1997-ben megalapított társaságban 40%-os tulajdonos volt a korábbi helyi média, az Esztergomi Helyi Televíziós Egyesület, melynek tagjai a 80-as évek vége óta résztvettek a stúdió felépítésében. 35% tulajdonnal rendelkeztek esztergomi magánszemélyek, és 25% tulajdonrészt kapott a társaság alapításakor a város jóindulatát és némi rendszeres éves költségvetési támogatást megalapozandó Esztergom Város Önkormányzata. Ennek megfelelően felvették az Esztergomi Városi Televízió nevet.

Az okok megértéséhez vissza kell mennünk egy kicsit az időben. Az ETV, a hatalomhoz való - sokak véleménye szerint túlzott - lojalítása miatt sokáig el tudta kerülni a város vezetőinek közvetlen figyelmét, így csak 2006-ban került a polgármester és a városháza célkeresztjébe. Az addig viszonylagos békében működő stúdió évi 30-40 millió forint körüli összegből gazdálkodott, mely nagyrészt munkaügyi és szakmai pályázatokból származott. A városi költségvetésből mindössze a teljes költségvetés alig több mint egytizede érkezett.

Többségi tulajdont szerez a város

2006-ban ügyészségi vizsgálat indult a jelenlegi ETV Kft. elődjeként a KHT-ban mintegy 40%-ot tulajdonló Esztergomi Helyi Televíziós Egyesület ellen - valószínüsíthető, hogy - városházi körök kezdeményezésére azzal a mondvacsinált indokkal, hogy az egyesület valójában nem működik.

Bár a vizsgálat lezárult és a hiányosságokat korrigálták, a sötét fellegeket ez nem oszlatta el. Az egyesületnek ebben az időben több a városházán dolgozó korábbi TV-s tagja is volt. Ezen néhány fő részvételével,- a többi egyesületi tag értesítése nélkül - egy városházi jogász hathatós segítségével egy igen furcsa kimenetelű egyesületi taggyűlést tartottak, melyen a tagdíjfizetés elmulasztására hivatkozva kizárták a jelen nem lévő tagság nagy részét, és megválasztották az egyesület elnökének a polgármester által ajánlott Jakab Pétert. Jakab nem sokkal később az egyesület tulajdonában lévő 40%-os ETV tulajdonrészt egyszemélyes döntéssel egyszerűen eladta Esztergom Város Önkormányzatának, mely így 65%-kal többségi tulajdonos lett a cégben.

A fennmaradó 35% megszerzésével is megpróbálkozott az Önkormányzat: a magánszemélyek birtokában lévő üzletrészekre egy testületi határozat alapján fix áron vételi ajánlatot tettek. Volt, akinek azt mondták,hogy már csak ő az egyetlen, aki nem egyezett bele az eladásba, mást azzal fenyegettek, hogy az általa képviselt társadalmi szervezet költségvetési támogatását kockáztatja, ha nem adja el a tulajdonrészét.

Ilyen és ehhez hasonló kétes módszerekkel sikerült az üzletrészt 65%-ról 85%-ra feltornászni. A jelenlegi érvényes cégkivonat szerint mindössze néhány magánszemély maradt kisebbségi tulajdonos a város mellett a korábban általuk elindított és felépített helyi televízióban.

 

Főszerkesztőből ügyvezető

2006 augusztusában Halász Zsuzsa, a korábbi főszerkesztő távozása után Jakab Péter lett az ETV megbízott főszerkesztője. Néhány héttel később Jakabot kollégái in-flagranti érték a stúdióban egyik munkatársával. Az ETV ügyvezetője, aki akkor még Szeder Balázs volt, ennek hatására szerződést bontott vele, azonnali hatállyal elküldte a televíziótól. Akkori kollégáktól hallottak alapján Jakab rövid főszerkesztősége alatt már ekkor több furcsaság is történt - például eltűntek műszaki berendezések, iratok melyeket a lakásáról kellett visszahozni. Jakab eltávolítása után röviddel APEH és munkaügyivizsgálatok indultak az ETV ellen, melyek azonban semmilyen hiányosságot nem találtak.

Szeder ügyvezetői kinevezése 2007 elején lejárt, a februárban tartott tagi gyűlésen lemondott, utódául Ámon Adriennt ajánlotta mind az ügyvezetői, mind a főszerkesztői helyre. Az ETV-t az akkori iratok tanúsága szerint kifejezetten jó anyagi helyzetben adta át utódjának, megnyert pályázatok és több millió forintnyi tartalék állt a cég rendelkezésére. A tulajdonosi gyűlés Ámon Adriennt nevezte ki főszerkesztőnek és ügyvezetőnek.

Ámon Adrienn azonban hamarosan társat kapott a polgármester teljes bizalmát élvező, az ETV-ből korábban eltávolított Jakab Péter személyében, aki főszerkesztő lett. Ámon egészen nyár közepéig látta el az ügyvezetői teendőket, még elkészítette az előző évi mérleget, azonban nem bírta sokáig a kialakult helyzetet, a Jakabbal való konfliktusokat és júliusban lemondott. Ezek után Jakab lett az immár az új gazdasági törvény miatt Nonprofit Kft-vé alakult cég ügyvezetője is.

2010. június:

A Komárom-Esztergom Megyei Rendőr-főkapitányság Bűnügyi Osztálya eljárást folytat az Esztergom Városi Televízió Nonprofit Kft. valamint az Esztergom Hirdető Kft. sérelmére elkövetett gazdasági bűncselekmények megalapozott gyanújával. - Bővebben erről itt olvashatunk.

2008 - a káosz éve

A jelek szerint Jakab pozícióba kerülése volt az ára annak, hogy az Önkormányzat komolyabb összegeket is hajlandó legyen a helyi televíziózásra költeni: a korábbi évi 4-5 milliós támogatás szinte azonnal a tízszeresére nőtt. Szükség is volt a pénzre, mert az új cégvezetés szinte teljesen figyelmen kívül hagyta azokat a pályázati forrásokat, amikből a cég korábban megélt. Beindult a munkatársak fluktuációja, az újakat "elfelejtették" bejelenteni, volt, hogy a munkatársak hónapokig nem kaptak fizetést. A műszaki berendezések amortizációja felgyorsult a sokszor alig képzett, ideig-óráig a tévében dolgozó személyek keze alatt. 2008 második felében megkísérelték az ETV-t bevinni a Strigonium Holding védőszárnyai alá, de az első pénzügyi áttekintés során kiderült, hogy a cég gazdálkodásával nagyon nagy bajok vannak. 2009 tavaszán a problémákat már mindenki olvashatta az ETV Kft. könyvvizsgálói jelentése ugyanis bárki számára elérhető a város honlapján. Kiderült: a pénzügyi fegyelem sorozatos megszegése és fiktiv ellenőrízhetetlen számlák tömkelege jellemezte a gazdálkodást.

A kiszivárgott, többek által elmondott információk szerint előfordult, hogy az ügyvezető Jakab több millió forint tagi (!) kölcsönt nyújtott papíron az ETV Kft-nek, majd néhány napon belül ezt szinte teljes egészében "eltüntette" fiktív számlákkal. Sok esetben a számlákon két cég neve szerepel: az egyik az MRMK Produkció Kereskedelmi, Szolgáltató és Gyártó Bt. (mely 2008 évben átalakult a HD Pictures Kft-vé: a tulajdonos Jakab Péter és Csúcs Zoltán), valamint az "Az élet íze" Kft (tulajdonosok szintén Jakab Péter és Csúcs Zoltán). Ez utóbbi cég volt, aki többszázezres számlák sorát nyújtotta be az ETV-nek teafogyasztás, helyszínbiztosítás címén. De ugyancsak Csúcs Zoltán egyik cégével szerződött az ETV a képújság alatt hallható zene szolgáltatására több millió forint ellenértékben.

Egy időben Jakabot bízta meg a városvezetés azzal, hogy egy új esztergomi rádióadás kivitelezésének előkészületeit végezze el a korábban megszűnt Esztergom Rádió elzárt berendezéseinek felhasználásával - erre forrásunk állítása szerint 8 millió forintot kapott. Ez a pénz is eltünt, de a rádió nem indult be, csak egy internetes próbaműsor fogható, melyet ezen összeg töredékéből meg lehet valósítani.

Úgy tudjuk, hogy Jakab ügyvezetőségének másfél éve alatt, összesen több, mint 30 millió forint sorsáról nem lehet pontosan tudni, hogy mire fordítódott. A számviteli fegyelmet erősen megsértették, előfordult, hogy az APEH által zárolt számlák mellett újat nyitott az ügyvezető és kifezetten arra utaltatott. A Kft. felügyelő bizottsága sem működött ezen időszak alatt - tudomásunk szerint a 2007 februárjában lemondott korábbi FB-t csak idén tavasszal sikerült pótolni. 2009 tavaszán azután megtörtént az elképzelhetetlen: a könyvvizsgáló nem fogadta el a Kft. mérlegét és ezért jelenleg is folyik az ETV előző évének teljes újrakönyvelése, melyet információink szerint a Strigonium Zrt végez. Kérdés, el lehet e tüntetni a hiányosságokat utólag.

Jakabot idén tavasszal ideiglenesen Silye József, az EHÍR Kft. vezetője váltotta az ETV ügyvezetői székében. Az ő irányítása alatt folytak a gazdasági vizsgálatok.

Ismereteink szerint Jakab ellen mindezidáig büntetőjogi felelősségrevonást nem kezdeményezett a többségi tulajdonos Esztergomi Önkormányzat.

Kérdés, miért nem. Talán miatta is fognak még tüntetni Tatabányán a polgári körök, mint M. Gabriella és társai miatt?

2010.01.15. 22:32

Jakab Péter azóta is büntetlenül éli világát, keddenként a Mária Rádió műsorvezetőjeként ossza az észt és hirdeti az igét.

Kakukk

2009.12.12. 18:17

Ha és amennyiben az APEH  valóban vizsgálja az ETV korábbi gazdálkodását akkor az  a kérdés is felmerül bennem hogy talán az APEH -nél sincs minden rendben .

Számlaadási kötelezettség elmulasztása végett fél millios büntetés róható ki második esetben bezárható az üzlet harmadik esetben bevonhazó a működési engedély .

A kérdésem csak az hogy egy 30 millás sikításon és hűtlen kezelésen mit nem ért vagy nem akar megérteni egy APEH ellenőr .Talán azt hogy történhet ez meg az ország legsikeresebb polgármesterének orra előtt?

Esetleg azt hogy miként adhatott ilyesmire utasítást ,vagy hogy miért nem tudott a történtekröl?

Legalább egy "kicsi" felelőst azért találni kéne Végtére is csak a város közpénzéböl hiányzik az a 30 milla ,ha valóban annyi egyáltalán .

A kis kopaszbarack meg melegségre vágyó ábrázattal vigyorogva teázgat ebben a cudar hidegben .Kacsintás

2009.12.12. 16:14

 

Ma reggel 8 órától fél 9-ig valóban tök sötét volt az ETV, csak a felíratok mentek, de utána leadták a testületi ülésről készült felvételt...érdemes megnézni! Én nagyon "kiakadtam" rajta több esetben!

2009.12.12. 12:50

Fekete képernyő

Lehet, hogy az a közvetítés a testületi ülésről? Kacsintás

2009.12.12. 12:47

Egy órája nézem az ETV "adását". Fekete képernyő, az alján futó hírsávval.

Gyásznap van, vagy ez a divat erre fele?

Mennyibe kerülne egy 10 perces slideshow elkészítése, amelyben Esztergom fotói váltogatnák egymást?

 

2009.11.05. 19:04

Ki az a mosógépárus?Zavarban van

2009.11.05. 16:26

János!

 

Ki kell javítsalak!

Te tévedsz!

Tavasszal mikor az ETV elkészítette és leadta a záró mérleget, amit aztán az auditor nem fogadott el az ETV egész stábját kirúgták. Utána kezdték el a 2008-as évet újrakönyvelni. Vigyor

Valami nekem ebben is gyanús.

Csak ezek maradtak: B. N., B. Á., Sz. E., Sz-R. Z.

De most már a mosógépárus irányítása alatt jó kezekben van az ETV. Vigyor

2009.11.05. 16:08

A LEADER-ről még idén tavasszal nekem azt mesélték, hogy a program indulása előtt napokkal az erre hónapok, évek óta készülő, tanuló, anyagokat kidolgozó teljes stábot kirúgták és a helyükre nagyon gyorsan és nagyon hirtelen kerültek teljesen új emberek, ami nem kicsit veti fel a visszaélések gyanúját. Ezek szerint joggal. Nem csodálkozom.

Kár, hogy ennek semmi köze az ETV-hez.

2009.11.05. 15:39

Laci és Anett korzikai repülőútja, tréning, tizennégy ember lovas kocsikázása - ilyen és ehhez hasonló indokok szerepelnek Font Sándor fideszes képviselő szerint azokon a számlákon, amelyeket a szocialista kötődésű Magyarországi LEADER Közhasznú Egyesület állított ki az agrártárcának. A Gráf József vezette Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztériumon keresztül javarészt uniós forrásból az elmúlt négy évben több mint 1,3 milliárd forintot kapott az egyesület, amelyik Kazáron ugyanazon a címen volt bejegyezve, ahová Gyurcsány Ferenc fő bizalmasának, Ficsor Ádám szocialista kampányfelelősnek a nevéhez köthető Balegyenes munkacsoport. A szervezet félmilliárdot kapott csak arra, hogy a nemzetközi válság hatásairól tájékoztasson vidéken. Tegnap megírtuk, hogy a Kormányzati Ellenőrzési Hivatal szabálytalanságokat állapított meg a számlák és igazolások körül.

B

 

2009.11.05. 0:44

Amúgy mintha lenne egy kis gond a felügyelőbizottság körül.

Médiatörvény 87. § Nem lehet jogosult a legalább húsz százalékban az önkormányzat területére esõ vételkörzetû mûsorszolgáltatásra az a gazdasági társaság, amelynek igazgatóságában, ügyvezetõi közt vagy felügyelõ bizottságában, illetve az az alapítvány, amelynek kuratóriumában a helyi képviselõtestület tagja, alkalmazottja, a polgármester, fõpolgármester vagy ezeknek a Ptk. 685. § b) pontja szerinti közeli hozzátartozója vesz részt.

Az FB tagja dr. Németh József, városházi jogász, alkalmazott, nem mellesleg az egyik alpolgármester közeli hozzátartozója...

Egy másik anomália:

Médiatörvény 126. § (2) Aki lapterjesztõ vállalkozásban befolyásoló részesedéssel rendelkezik, mûsorszolgáltató vagy mûsorelosztó vállalkozásban nem szerezhet befolyásoló részesedést, és viszont.

Magyarul a médiatörvény szerint az ETV-ben nem is lehetne befolyásoló részesedése az önkormányzatnak az EHIR és a Hídlap miatt?

2009.11.05. 0:22

Csak hogy perspektíva legyen: harmincmillió egy évben a bazilika díszkivilágítása, mint megtudtuk.

2009.11.03. 21:45

kicsi sillye, hogy is volt azzal a gagyi parfümökkel amit a feleséged jóárasítva beszervezett az önkorihoz ????

Hogy dűlne rád egy óriási plakát....( bocs, hogy eltértem a témától)

2009.11.03. 21:26

Kis adalék az etv-hez... :) Sokszor tízmilliós sikkasztást üldözni nincs idő, Szeretgomot fenyegetni van.

2009.11.03. 21:19

Ennyire félnek az urak??? Mitől????Kiderülnek az igazságok

2009.11.03. 20:35

A sün egy makacs állat. Csak akkor repül, ha belerúgok. 
A struccok meg úgy hülyék, ahogy vannak.

 

2009.11.03. 20:01

Bár a vizsgálat lezárult és a hiányosságokat korrigálták, a sötét fellegeket ez nem oszlatta el. Az egyesületnek ebben az időben több a városházán dolgozó korábbi TV-s tagja is volt. Ezen néhány fő részvételével,- a többi egyesületi tag értesítése nélkül - egy városházi jogász hathatós segítségével egy igen furcsa kimenetelű egyesületi taggyűlést tartottak, melyen a tagdíjfizetés elmulasztására hivatkozva kizárták a jelen nem lévő tagság nagy részét, és megválasztották az egyesület elnökének a polgármester által ajánlott Jakab Pétert. Jakab nem sokkal később az egyesület tulajdonában lévő 40%-os ETV tulajdonrészt egyszemélyes döntéssel egyszerűen eladta Esztergom Város Önkormányzatának, mely így 65%-kal többségi tulajdonos lett a cégben.

A fennmaradó 35% megszerzésével is megpróbálkozott az Önkormányzat: a magánszemélyek birtokában lévő üzletrészekre egy testületi határozat alapján fix áron vételi ajánlatot tettek. Volt, akinek azt mondták,hogy már csak ő az egyetlen, aki nem egyezett bele az eladásba, mást azzal fenyegettek, hogy az általa képviselt társadalmi szervezet költségvetési támogatását kockáztatja, ha nem adja el a tulajdonrészét.

Ilyen és ehhez hasonló kétes módszerekkel sikerült az üzletrészt 65%-ról 85%-ra feltornászni. A jelenlegi érvényes cégkivonat szerint mindössze néhány magánszemély maradt kisebbségi tulajdonos a város mellett a korábban általuk elindított és felépített helyi televízióban.

Ez a fent rész gyönygyszeme kis esztergomi demokráciánk eddigi történetének. És nem szakad le a városháza dísztermének mennyezete.

A többi, ami ezt követően olvasható, talán szimpla bűncselekmények sorozata. Ennek kivizsgálása, szerintem hivatalból, a rendőrség  és az ügyészség feladata lenne. A fenti pedig  a trükkök százai közül csak az egyik.

Ezért vártuk a rendszerváltást, ezért kellett nekünk az önkormányzatiság. Obersovszky Péter! Ez az igazi csemege. A téma az utcán hever, még le sem kell érte hajolni.

Gratulálunk Cserép Jánosnak, ezért és minden eddigi cikkéért. Itt kell elmondanunk, hogy János eddigi tényfeltáró munkájával,  és a második nyilvánosság biztosításával többet tett a demokratikus közélet és a vélemény szabadsága érdekében, mint az összes esztergomi politikus együttvéve  1990 óta.

 

2009.11.03. 17:52
Akkor tér vissza a demokrácia városunkba, mikor az ETV és a Hídlap nem a hatalommal való visszaélés eszköze lesz! Kovács Géza

2009.11.03. 16:40

"Nálunk szerencsésebb történelmi fejlődésű országokban, amilyen Gabon, vagy az ébredő Mali" egy ilyen cikk napvilágra kerülésekor azonnal vizsgálóbizottság felállítását kezdeményezné a tulajdonos város képviselő testülete.

2009.11.03. 13:04

Minden arannyá válik, amihez szeretett királyunk hozzányúl, éljen a független, közpénzből fenntartott esztergomi média!

Kínában ha valaki sikkaszt, azt felkötik. Ha itt is ilyen lenne a rendszer, akkor csak a szünetjelet látnánk a tv-ben.