ÉRTÉK A MÉRTÉK! - mindenfajta művészeti ágból szemelvények

ÉRTÉK A MÉRTÉK! - mindenfajta művészeti ágból szemelvények

2009.06.22. 18:27

Kedves MINDEN ide látogató OLVASÓ!

Ebben a rohanó, agyat és idegeket borzoló világban álljunk meg egy pillanatra!Vigyor

Csodálkozzunk rá a bennünket körülvevő világra.

Olvassuk el az éppen kezünkbe akadt verset, hallgassuk meg a rádióban éppen felhangzó zenét, nézegessük meg a látóterünkbe került épületet, szobrot, képet...

Ha nyitott szemmel, nyitott füllel, s főleg NYITOTT SZÍVVEL járjuk útjainkat, bizony, meglepően sok szépségre tudunk találni.

Az interneten böngészve is keressük az IGAZI ÉRTÉKEKET, s hozzuk ide mindannyiunk örömére, hogy a 250 éve elhunyt Joseph Haydn-t idézzem:

"A földön oly kevés a boldog és megelégedett ember... Talán a te munkád olyan forrás lesz, amelyből a gondterhelt néhány pillanatra nyugalmat, üdülést merít."

Kívánok jó böngészést, szellemi kikapcsolódást mindenkinek!

Szeretettel Holdfény

 

2020.03.28. 13:58

Utána néztem a kottának, Strauss a Kék Duna keringőt D-dúrban írta (a zongora kivonat szerint), de Gyurkovics Mária egy hanggal magasabban, azaz E-dúrban énekli a felvételen. Így valóban a háromvonalas kitartott E hangon zárja a produkciót.
HÁt igen, ő legtehette, hogy még magasabban énekelje, mint az eredeti kotta szerint van, és szép nála a hanghullámzás is.
Nem viszi túlzásba, diszkrét bája van az áriájának.
Majd meghallgatom több opera áriáját is, ha lesz időm, s megfigyelem, hogyan énekli a kitartott magas hangokat: simán, vagy rezgő hangon?
Lásd a példákat a betett hanglemezén, mely áriákban hallani őt:
Képtalálatok a következőre: gyurkovics mária - gilda
https://web.archive.org/web/20141021051129/http://operavilag.net/kiemelt/a-koloratura-kiralynoje/

"Hangja a legvirtuózabb, legcsillogóbb koloratúra volt Magyarországon, és a virtuozitás mellett bájos, édes, lágy, gyönyörű lírai szoprán is volt – vélekedett róla Lukács Miklós, az Operaház Kossuth-díjas karnagya."

2020.03.27. 20:59

Jómagam alig láttam élőben operát, többnyire a RÉGI mozifilmekből ismerem őket. Nem laktunk nagy városban, csak Debrecenben, ahol ugyan volt a Csokonay Színháznak opera társulata is (gyakran voltunk zeneművészetis hallgatóként kisegíteni a kórus-jelenetekben őket a zenekari árokban elbújtatva...), de akárhogy is nézem, nem a leghíresebb magyar operaénekesek kerültek ki a tarsulati tagok közül.

Ami a kitartott magas (háromvonalas) C-ét illeti, nem volt alkalmam ilyet élőben hallani. 
Asszem, a múltkor betettem Gyurkovics Máriától egy áriát, amelyben neki is remeg a hangja a kitartott hangoknál, és VAN benne magas C hang, s szerintem nem szól "snasszul", sőt! A befejező hangja a Kék Duna keringőjének nem a magas C, hanem KIS TERCCEL MÉG MAGASABB HANG, azaz Esz''' (vagy inkább E''' - mert a pianinóm valószínűleg már elhangolódott...)!
https://www.youtube.com/watch?v=PSP3UVdxCMw
Gyurkovics Mária - Strauss: Kék Duna keringő

Szóval ebben vitatkoznék, mert igenis szépen szól az a kitartott hang tragikus jelenetben is, hiszem az a remegés olyan gyors, hogy valószínűleg sokan észre se vennék, csak a "vájt fülűek", látod, eleddig Te se tudtál róla, hogy ilyesmi is létezik.
Lásd: Jákó Vera felvétel... Biztos vagyok benne, hogy nem először hallottad őt énekelni, de észre se vetted, milyen az éneklése - mondjuk - műszerrel mérve a hanghullámokat.

2020.03.26. 9:54

Hmmm.... Inkább úgy módosítanám, hogy minden zeneszám a legszebben (legjobban) azoktól szól, ahonnan a zeneszerző származik. Egy japán énekesnő nem tud Pillangókisasszonyt énekelni, mint egy olasz énekesnő, mert, tetszik, nem tetszik, de Puccini az olasz füleknek írt zenét. A népdalokban is igaz, hogy az tudja igazán szépen előadni, akinek az igazi dala... Mint mindig, előjön az érzelmi többlet, és ezt csak az tudja, akinek valamiért eredeti tapasztalata van. Viszont például az operettek jó részét (Kálmán, Lehár és társai) azért tudják itthon is jól előadni (nem most, hanem régebben), mert ők, bár német szövegkönyv alapján szerezték a zenét, de van benne némi magyaros felhang, vagy indulat is. Így őket például két ország művészei is kiválóan tudnak előadni, az osztrákok és a magyarok...

Hangremegtetés. Hát igen. Viszont ha ez nem befolyásolható, akkor bizony komoly operákban, de még operettekben sem nagyon lehet hasznát venni (hacsak akaratlagosan nem módosítható), mert gondolj bele. Egy nagyáriában elkezd hullámzani a hangja, mondjuk egy szép kövér tragikus jelenetnél. Jól kitartott magas C. Közröhely... Lenne, de nem az, mert operaénekestől ilyet én még nem hallottam...

2020.03.25. 19:06

Hát igen, még szép, hogy jobbak, hisz a jódli a tiroliak (ezen belül németek és osztrákok) népi éneklési módja. És a hozott példák ugyebár mind azok.
Forgách Gábor viszont magyar, mint tudjuk, éppen ezért az ő teljesítménye - szerintem! - igen dícséretes, hisz nem jellegzetessége a magyar nótázóknak a jódlizás, még ha mégolyan tanulható is ez az éneklési mód, bár én ezt nem tudtam... Az viszont kétségtelen, hogy volt hozzá fiatalon tehetsége.
Én inkább dícsérem érte, mert kuriózum számba megy ez nálunk, magyaroknál.
Azt viszont meghallgatnám, ezek a hölgyek és urak hogyan énekelnék el a Jákó Vera általi dalokat?!...

Az opera, az más...
Az nemzetközi stílus, hisz pl. egy japán Puccini: Pillangó kisasszonyát ugyanúgy elő tudja adni, ha jól képzett, mint egy német, olasz, vagy éppen magyar operaénekesnő:
https://www.youtube.com/watch?v=dJF-01jVEvY
KINCSES VERONIKA - G. PUCCINI: PILLANGÓKISASSZONY - Cso-Cso-Szán nagyáriája

Itt pedig Maria Callas:
https://www.youtube.com/watch?v=sLcbfF9ypmM

Találtam egy japán operaénekesnőt is:
https://www.youtube.com/watch?v=CAIHtRd1g60
Cso-cso-szán áriája Ying Huang

Nekem nagyon tetszik, szép, képzett hang, bár én őt sajnos nem ismerem.
Sokszor szoktam mondani, hogy minden zenei előadás azoktól a legjobb, akikről szól. 
Hát nem is tudom... Azt hiszem, ez alól talán az opera műfaja kivétel.

Bár az is igaz, hogy a Kincses Veronika féle felvétel nem a legjobb minőségű!:(((

2020.03.25. 17:58

Hát  igen, Jákó Verának is meg van ehhez a hangremegtetéshez az adottsága:
https://www.youtube.com/watch?v=-yCDpIzLpRU
Jákó Vera gyönyörű nótáiból válogatás 

Vannak többen is a nótaénekesnők között (Pl. édesanyám kedvencének, Lorenz Kornéliának), akik bírnak ezzel a tulajdonsággal. Nekik különösen jól jön ez az adottság, mert egybecseng így a hangjuk az őket kísérő prímás hegedűs kitartott hangjain való tremolóval. Mert ha megfigyelted, mennél hosszabban kitartott hangról van szó, annál jobban remeg (hullámzik, ahogy Te nevezed) a hangképzés. Az is megfigyelhető, hogy nem mindenkinek azonos mértékű ám ez a hangremegése.
Van, akinek feltűnően sok (pl. Jákó Veráé), de van, akinek sokkal kevesebb, az alig észrevehetőségig, illetve sok nótaénekesnek nincs is ilyen. 
Itt van egy díjazott énekesnő, akinél én alig veszek észre hanghullámzást, pedig sok sorvégi kitartott hang van az előadott dalokban. Annál feltűnőbb, mert a prímás ugyancsak sokat tremolózik az ujjaival a hegedű húrokon:
https://www.youtube.com/watch?v=2hw59tsfmxk
Minden Piros Fehér Rózsát - Énekel Smidliusz Éva arany koszorús Magyar nóta énekesnő

Ama okból, hogy én se vagyok egy magyarnóta kedvelő, jómagam nem igazán vizsgálódtam ezen adottságokkal kapcsolatban, de azt észrevettem - most, hogy így szóba jött - tényleg valóban különböző mértékben van ez jelen az énekesnők körében is. Viszont mintha férfiaknál nem vettem volna észre ilyen módozatot a nótázásaikban, de ettől még lehet, hogy jelen van náluk is.

Édesanyám szinte minden nótát ismert, a névtelen szerzőkét is, meg azoknak a nótáit is, akik ezzel foglalkoztak. 
Tudta pl., melyik Dankó Pista nóta, s melyik Fráter Lorándé...
Gyönyörű hangja volt Édesnek...
Ha névnapot ünnepelt a rokonság, ő mindig énekelt. Így az életemben elég sokszor volt alkalmam magyar nótákat hallani.

2020.03.25. 12:02

Köszi, jók, sokkal jobbak, mint Forgách... :0)

2020.03.25. 11:59

Nem vagyok nagy barátja a nótáknak (bár mulatni tényleg azokkal lehet jól), de véletlenül Jákó vera egyik számát adták valahol, ahova anyósom kapcsolt és na mit hallottam... Hát ezt a hullámzó éneklést. Szemem szám elállt... Hogy azután az összes nótát is így énekelte e (ami a közönséget bizonyára könnyekig meghatotta, hogy milyen szépen cifrázza), azt már nem tudom, mert mondom, nem vagyok a nóta nagy barátja...

2020.03.24. 11:09

Hát akkor ez elég kínos lehet, mert korlátozza a lehetőségeket. Mert mit énekelhet szegény? Amit direkt ilyennek írtak... Verdit biztosan nem... A jódlizás tanulható, az nem veleszületett adottság. Hiszen a tiroli hegyekben így üzennek egymásnak a pásztorok. Mert ugye abból fejlődött ki. Messzire hangzó, jól észlelhető. Persze ma már inkább mobiltelefont használnak szerintem, és a jódli maradt a zenének..

2020.03.24. 0:34

Hát ezt nem tudom, mert nem vagyok énekes, és nem is foglalkoztatott ez a téma az elméletben, de ha ilyen énekest hallotam, csak csodáltam a szépségét.
Azonban én úgy vélem, nem lehet leállítani a lebegést.
Viszont!
Azt hiszem, a jódlizás is adottság, ezt se lehet megtanulni, ha nincs valakinek. Az viszont igaz, hogy ez lehet akaratagos , vagy sima hang is. Sőt, talán el is lehet veszíteni.
Nálunk Forgách Gábor tűnt fel a jódlizással az egyik Ki mit tud-on, ha jól emlékszem.
https://www.youtube.com/watch?v=MVnhF-6304k
A hegyek között - Forgács Gábor jódlizik

Képtalálatok a következőre: forgács József jódlis


2020.03.23. 10:32

Hát, elég érdekes, bár azt nem tudom, hogy ha nem akarja, akkor is lebeg e a hangja. Mert ugye akkor meg már kínos... 

2020.03.22. 17:07

Lehetséges, hogy hoztam.
És valószínűleg írtam már az ún. vele született hanglebegtető éneklésről is. Ezt tanulni nem lehet, mert ez egy ADOTTSÁG. Vagy van, van nincs!
Az este beszéltem róla a párommal (említettem már, hogy neki milyen kitűnő névmemóriája van), azonnnal eszébe jutott a hölgy neve, akinek természettől fogva ilyen a hangja:
https://www.youtube.com/watch?v=J3uY3-O09sQ
Buffy Sainte Marie-Circle Game 
Képtalálatok a következőre: Buffy sainte-marie


2020.03.20. 12:21

Mintha ezt már hoztad volna valamikor. Pesze nem baj. Új hangszer új szín, új stílus lehetőségek... Ez mindegyikre áll.

2020.03.19. 20:00

Valóban.... Érdekes hangszer ez a lézerhárfa, de most rátaláltam ismét a minap említett THEREMIN-re, amelyet pár éve már említettem, hogy sokan azt hiszik, a szintetizátor az első elektromos hangszer, pedig nem, a theremin az! Annyit tudtam róla, hogy Illényi Katica szokta nálunk használni a koncertjein, de őt inkább hegedűművészként ismertem, így nem igazán foglalkoztam vele, mint theremin játékossal. 
Most kicsit jobban belehallgattam a videóiba, s azt tapasztaltam, a theremin hangszeren sokkalta "muzikálisabban" lehet játszani, mint a lézerhárfán, mert gazdagabbak az előadási lehetőségei is ezen játszani egy igazi JÓ muzikalitással rendelkező zenésznek, mint amilyen pl. Illényi Katica.
Különösen remekül lehet "lebegtetni" rajta a hangokat. A hanglebegtetés az énekes emberek egy részénél is működik, de sajnos csak azoknál, akik ilyen adottságokkal születnek. Ugyanis az emberi hangszála nem mindenkinek alkalmas az automatikus (és nem mesterséges!) hanglebegtetésre, talán inkább remegésnek mondanám.
Az emberi hanglebegést egy hosszan kitartott hangnál lehet megfigyelni igazán:
https://www.youtube.com/watch?v=PSP3UVdxCMw
Gyurkovics Mária - Kék Duna keringő
Képtalálatok a következőre: gyurkovics mária - gilda

És most hallgassuk meg ezt a lebegtetést egy másik zeneműben Illényi Katica theremin játékában:
https://www.youtube.com/watch?v=AuV4XiCTgn8
KATICA ILLÉNYI theremin - Only You
Képtalálatok a következőre: illényi katica theremin

S végül jöjjön a kedvenc áriám:
https://www.youtube.com/watch?v=sh4EQFVAE04
KATICA ILLÉNYI - Puccini: Gianni Schicchi Lauretta áriája (A legjobb apa a világon)

jadzia

2020.03.19. 19:52

VÖRÖSMARTY MIHÁLY:KESERŰ POHÁR

Bordal "Czilley s a Hunyadiak" szomorújátékból

Ha férfi lelkedet
Egy hölgyre föltevéd,
S az üdvösségedet
Könnyelműn tépi szét;
Hazug szemében hord mosolyt
És átkozott könyűt,
S míg az szivedbe vágyat olt,
Ez égő sebet üt;
Gondold meg és igyál:
Örökké a világ sem áll;
Eloszlik, mint a buborék,
S marad, mint volt, a puszta lég.

Ha mint tenlelkeden,
Függél barátodon,
És nála titkaid:
Becsűlet és a hon,
S ő síma orgyilkos kezét
Befúrja szívedig,
Míg végre sorsod árulás
Által megdöntetik;
Gondold meg és igyál:
Örökké a világ sem áll;
Eloszlik, mint a buborék,
S marad, mint volt, a puszta lég.

Ha szent gondok között
Fáradtál honodért,
Vagy vészterhes csatán
Ontottál érte vért,
S az elcsábúltan megveti
Hű buzgóságodat,
S lesz aljas-, gyáva- és buták
Kezében áldozat;
Gondold meg és igyál:
Örökké a világ sem áll;
Eloszlik, mint a buborék,
S marad, mint volt, a puszta lég.

Ha fájó kebleden
A gondok férge rág,
S elhagytak hitlenűl
Szerencse és világ,
S az esdett hír, kéj s örömed
Mind megmérgezve van,
S remélni biztosabbakat
Késő vagy hasztalan;
Gondold meg és igyál:
Örökké a világ sem áll;
Eloszlik, mint a buborék,
S marad, mint volt, a puszta lég.

S ha bánat és a bor
Agyadban frígyre lép,
S lassanként földerűl
Az életpuszta kép,
Gondolj merészet és nagyot,
És tedd rá éltedet:
Nincs veszve bármi sors alatt
Ki el nem csüggedett.
Gondold meg és igyál:
Örökké a világ sem áll;
De amig áll, és amig él,
Ront vagy javít, de nem henyél.

1843

A képen a következők lehetnek: 1 személy, belső térBenc

 

zúr Gyula /1844 - 1920/:Hunyadi László búcsúja

 

https://www.youtube.com/watch?v=O9UIw-xm-aQ&fbclid=IwAR0KkrnoPJh03MJiWZKWMcgBBgiFl9rf-EFWl-iadyTxv2mkmP-y3fzNBhc

jadzia

2020.03.19. 19:51

WEÖRES SÁNDOR:

PASTORALE

Bőrödre zöld fényt lop a félhomály
s két szemgolyód egészen elsötétül.
Leheleted a vállgödrömbe szédül,
nyakamra száll a pilleszárnyú száj.

A szíved lüktetése szíven üt,
feszes indák fonódnak derekamra,
te vagy köröttem fönn, lenn, jobbra, balra,
élő koporsó, átfogsz mindenütt.

Oldalam bordás tengerpartja mellett
hogyan hullámzik a nyakad, a melled!
Fekszünk, lelketlen, mint az állatok.

Megindulnak félelmes áramok
mint fellegárnyas föld felé a villám.
Aztán bokrot von a könny a pupillán.

 
A képen a következők lehetnek: 2 emberMontserrat Guidol festménye
jadzia

2020.03.19. 19:50

ASPERJÁN GYÖRGY:A semmit megadjuk

Ráfeszül szívünkre a járvány,
áttetszik képe gyenge hártyán,
szembe nézünk vele lesunyva
fejünket, rálátva magunkra.
Olyan voltunk itt, ami lettünk,
fogadjuk el, lehetne vesztünk
szebb is, jobb is – ennyi az érdem,
nem kell félned, s nincs mire félnem.
Tán lehetne ez lopva másképp,
de messziről nézve a látkép
csak ilyen, csak kihányva ennyi,
kár volt ölni, kár volt szeretni,
gyámolgatva is belebuktunk,
lássuk be, hogy magunkra untunk,
elegendő már semmi sem volt,
kosz-erényre is így esett folt,
ami ránk vár, hát elfogadjuk,
semmit se kaptunk, hát megadjuk.

 Wolfgang Lettl 

jadzia

2020.03.19. 19:49

ASPERJÁN GYÖRGY:Félbeszakadt imádság

Szűz, drága szép anyácska, mennyben lakó,
bevallom, esendő, egylaki vagyok,
a szánalmadra méltatlan, belátom,
tekints le mégis, itt vagyok a porban,
és majd porrá, kevés semmivé leszek,
az élet egyveleg, s csak bukdácsoltam,
nem hittem benned, úgy véltem ordasul:
téged, legyűrve, gyenge lény talált ki,
hogy az utolsó pillanatban beléd
kapaszkodjék, mint kuszáltan én teszem,
könyörülj rajtam, halk semmibe bukón,
az alázatba nyűtt fejem emeld fel,
s velem hitesd el, drága, szent anyácska:

valódi álom vagy, nem félelmemnek
könyörgök, létezel, miként a fiad,
derűben éltek istenes világban,
amely örök, nehéz szennytől távoli,
s öregként is befogad, mintha gyermek
lennék, ki vétkezett, de bűntelen, nézd,
anyám vagy anyám helyett, figyelsz reám,
s bocsánatot rebeg szád, méltatlanra,
aki gyarlón nem hitt tebenned és Szent
Fiadban, szánj meg, nyisd ki rám az időt,
s feloldozást adj elvetett tévelygőnek,
hiszen te fájva annyit szenvedtél itt,

s tudod, hogy képmutatók vagyunk vegyes
bűnben, kéjben fetrengve s szemforgatón,
de ismered zavart, ügyetlen sorsom:
gyermekként térdepelve kérleltelek,
fájt, hogy vagyok, anya helyett anyaként
esengve hívtalak csupa könny-arccal,
s panaszoltam, hogy az anyám elhagyott,
s tudod, hogy eldobott bűnként magától,
könyörögtem, zokogva átkozódtam,
reméltem így anyát; igaz, ringató
anyát éhezve szent kegyelmed kértem,
miként minden gyámoltalan könyörgi
kiátkozottnak érezve magát itt.

De nem segítettél, vagy csak nem vettem
kegyelmed észre könnyemen keresztül,
fájt, hogy vertek, lelencbe elsodortat,
s törődésed kivántam én, mintha az
járt volna oktalan, komor bűnben is,
miközben amit dúlva elkövettek
ellenem, az mind bosszulatlan maradt.
Sírtam mindig: töröld le morzsolt könnyem;
fiad közbenjárását is hiába
szomjaztam, elfoglalt volt szent fületek,
s figyelni rám erőtök így nem maradt,
ölelt hamisság, ellened kirontva
mégsem fenekedtem, vékony nyakamban
kóc madzagon skapulárét viseltem

telt arcoddal: kiments tisztítótűzből,
méltón magadhoz ölelj anyám helyett,
s amit soha senki nem tett: csitítgass,
altasd el bennem a nyers fájdalmakat.
Látod, hogy újra űzött gyermek lettem,
egy összeomló, céltalan világban
vonyítok a tűrt, pártoló haláltól,
melyet fiad kipróbált s miránk hagyott.
Az Atyához fordulni félek, Anyánk,
fejem ezernyi toldalék eszmével
tömték, kavarták s gyáván tagadtam őt,
s nem állt elém, és hogy higgyem, nem kapott
szájon, mikor szidalmaztam elveszőn.

Én undorodtam a bűntől, s rám tapadt
a többiekről, akik méltatlannak
bizonyultak gyakorta arra, hogy azt
az arcot viseljék, amit te s fiad,
de én, ki köztük élve, tudtam, árvák,
miként magam, vadították is őket,
akik fölöttük így nyertek hatalmat,
gyomos gonoszságuk mindent mérgezett,
s a Teremtő viselte szó nélkül ezt.
Nem értettem gondját bűnre nevelve,
s fölénnyel vágytam irdatlan jóságra,
eligazítás nélkül imádkoztam
csak kapkodott szavakkal rossz iszonyban.

Örök Anya, szerelemben mentettem
magam becsapva, kihasználtan újra.
Panaszkodom neked, legyen felmentés,
ha majd bukom, visszaszédülve oda,
ahonnan indított, ki úgy szült engem,
hogy szívesen megfojtott volna, ha nem
retten a földi, gyűrt felelősségtől.
Az idő már becsukott kapujánál
térdelve jóra szomjazom. Az értelem
csődöt mond a vég-tömör kapu láttán,
amely mögött szorosan becsomagolt
titkok raktára ég elolthatatlan,

Anyácska fogd kezem, kimar a magány,
s idő előtt muszáj egyedül halnom,
egyedül és becsapottan: csak hiszem,
hogy látlak, mert te létezel mindörökkön,
miközben tudjuk, ez csak önámítás,
mert végtelen csend és semmibe zártság
vár ránk, akár jók vagy gonoszok voltunk,
de vélni, hogy fiadnál majd közbejársz,
és a föld súlyát leveszed szívünkről,
olyan jó, hogy nem fáj semmi, elhallgat
a kiirthatatlan kín, s él a csoda,
utak tűnnek fel a nagy fehér fényben,
s mind a végtelenbe: semmibe torkol.

Imádkozunk hozzád, malaszttal teljes,
kiszikkad bennünk a bűn, szemsugarad
feloldoz és szép lassan megáll szívünk,
bántás, szerelem, ön-bűn összevegyül,
eloszlik és kihűl, szívünk a férgek,
akár édes, akár bántón keserű,
felfalják, szétemésztik és nem őrzi
a titkot, mi voltunk, semmi se.
Te örök anyácska, szörnyű félelmünk
takard el előlünk, mintha bűntelen
lennénk, meleg kezeddel zárd le szemünk,
csak addig fáj, hogy vagyunk, amíg vagyunk,
s mi utánunk marad, úgyis a földé.

A képen a következők lehetnek: 1 személy Sandro botticelli Mdonna Magnificat

2020.03.19. 11:33

Hát izé... Érdekes. De nem több, mint a harmonikába kötött szintetizátor, vagy a "beszélő" gitár. Persze a látvány a zenével együtt új élmény... Meg hát a módszer is érdekesebb, mintha valaki csak kalimbál a zongorán... :0)

2020.03.18. 22:34

Szinte biztos, hogy megrendezett ez a kutya-entrópia!:DDD
Mindenesetre jópofa ötlet! :)
Van valahol egy másik kutya soros képem, de most éppen nem találom... Rendőrkutyák fegyelmezettségi próbája a témája: egy macska gyalogol a kutya sor előtt. Ezek meg csak lesik, de nem rontanak rá, és nem is ugatják meg. Gondolom, nem kis idomításba került, mire sikerült megcsinálni azt a fotót!:DDD

Mit szólsz a Lézer-hárfához?
Nekem nagyon tetszik! :)))
https://www.wikiwand.com/hu/L%C3%A9zerh%C3%A1rfa

Képtalálatok a következőre: lézer-hárfa

A lézerhárfa egy elektronikus zenei interfész és egy lézerfényt használó kijelző. Lézersugarakat bocsát ki, amelyekkel a zenész eltakarásos módon állít elő hárfára emlékeztető hangot. A hangszer népszerűsítésében részt vesz Jean-Michel Jarre is. 1981 óta majdnem minden koncertjén fontos szerepet kap a lézerhárfa. A brit elektronikai zenét játszó Little Boots is hasonló hangszerrel zenél koncertjein.

A lézerhárfa sokféle kialakításban létezik.
Olvastam a neten, hogy kísérleteznek több lézerrel működő hangszerrel is.