Az egyirányúsításokkal csökken a balesetveszély. Az egyirányúsításokkal bővül a parkolóhelyek száma. Az egyirányúsításokkal a korábbi főutcáról a második forgalmi tengely, a Bánomi áttörés felé tereljük a forgalmat a Szenttamásról a Batthyány Lajos, a Basa, a Perc és a Szent Tamás utcán át. Valóban hosszabb útvonalon érhetjük el úticélunkat. A jól szervezett egyirányú körök gyorsabb haladást tesznek lehetővé, ezért rövidebb idő alatt jutunk el hozzá. A szembejövők miatti megállások, újra elindulások megszűnnek. Szakértők szerint ez nemcsak lassítja a forgalmat, de ez okozza a közlekedési környezetszennyezés nagyobb részét. A folyamatos haladás kevésbé szennyező.
A Lőrinc utca egyirányúsításával csökken a Rákóczi téri torlódás. Csak az Aradi térről és magából a Lőrinc utcából érkeznek autók a centrumba. A csökkenő terhelés miatt át lehet állítani a lámpákat. Amennyivel kevesebb idő szükséges a csökkent mennyiségű jármű kikanyarodásához, annyival rövidebb ideig kell leállítani a főutca forgalmát. Az egyirányúsítások korábban beváltak. A királyi városrészben az új rendszer sikeresen működik. A Mikszáth Kálmán utcában megfordítottuk a haladás irányát. Az indokolt módosításokat az új szabályozási övezetben is elvégezzük.
A szabályozás megváltozása megelőzte az egyes utcák átépítésének megkezdését. Ez azért szükséges, hogy mire a felújított utcákat átadják, a forgalmi rend már rutin legyen a közlekedők számára. A módosításokat azért érdemes véglegesítésüket követően rögtön bevezetni, mert akár több hónapba is telhet, míg elsajátítják a változásokat az autósok. Erre éppen a Bánomi áttörés szolgált példával. Folytak még a munkák, amikor a Petőfi- és Kolping-iskolák előtti utca egyirányúságát megfordították a Vaszary Kolos Kórház felé. A módosítást nemcsak forgalmi irányt és behajtási tilalmat meghatározó táblával jeleztük, hanem piros lámpával is próbáltuk a figyelmet felhívni a változásra. Ennek ellenére még egy év múlva is sokan próbáltak „reflexből” a kórház felől a Duna Múzeum felé eljutni, így okoztak torlódást a szabályosan szemben igyekvőkkel találkozva.
Főbb forgalomszervezési szempontok
Augusztus elsején forgalmi rend-módosítások léptek hatályba Esztergomban. A szabályozást májusi és június közepén tartott ülésén vitatta meg, majd június 27-én fogadta el a képviselő-testület. A bevezetést követően, a tapasztalatok alapján elkezdődött a „finomhangolás” az előkészítése. A történelmi fejlődés és az 1990 és 2000 között elmaradt fejlesztések átjárhatatlanná tették a várost. Már a hetvenes években megállapították, hogy az egyfőutcás, a Duna és a hegyek közé szorult település forgalmára megoldást kell találni. Azóta a gépjárművek száma egyre gyorsulva nőtt, 2006 második félévében például 1784-et helyeztek üzembe, 2007-ben eddig 2489-et. Persze vonnak is ki forgalomból autókat, de a város járműállománya folyamatosan nő.
Év Járművek száma
- 2001 8259
- 2002 9055
- 2003 9688
- 2004 10771
- 2005 11213
- 2006 11851
- 2007. I. félév 12396
A hatvanas-hetvenes évek tapasztalata, hogy az utcák szélesítésével, újabb sávokkal nem apadnak a dugók. A forgalom dinamikáját elősegítendő más megoldásokat kellett találni városunkban is. Esztergom az évszázadok alatt kialakult szűk belvárosi utcarendszert nem alakíthatja át utcák, épületegyüttesek, városrészek lerombolásával. Ezt bizonyítja az átgondolatlanul elpusztított Hévíz: a mindennapos dugók a Bajcsy-Zsilinszky úton éppen az új kereszteződéstől „Bástya-parkoló”-ba ki-bekanyarodó járművek miatt tartanak a város szívéig, sőt azon is túl. Az „egyutcás” Belváros másik neuralgikus pontja a Rákóczi tér. A Kis-Duna és a Prímás-sziget felől a Lőrinc utcán érkező forgalom mind a Dorog, mind a Visegrád irányába tartókat feltartja. A rómaiak óta a mai belvároson át vezető út átmenő forgalmának elvezetésére elkerülő úthálózat építése kezdődött.
Ennek első elemét a Bánomi áttörést 2003-ban adták át. A tapasztalat bizonyítja, hogy szükséges volt az új út. A reggelente a tanítóképző főiskola épületéig torlódó kocsisorok megszűntek. Idén az önkormányzat saját erőből –amihez igyekszik pályázati forrásokat elnyerni– az elkészült tervek alapján hozzálát a folytatáshoz is. A Dunával párhuzamos észak-déli tengely megkettőzése mellett a Mária Valéria híd újjáépítése és 2001-es átadása új kihívást jelentett: a Duna felett nemzetközi gépjárműforgalom bonyolódik. Nincs más magyarországi város, amelynek közvetlenül a belvárosára zúdulna egy határátkelőhely teljes forgalma. Az, hogy Esztergom alternatívát kínálhat, a Nagy-Duna sétány és a Tabán híd elkészültének és az Árok utca újjáépítésének köszönhető. Ennek építését a városvezetés kérésére a hídépítés kiegészítéseként finanszírozta a polgári kormányzat. Azonban a városmagot elkerülő, a Hősök terei körforgalomnál az egyik, a Terézia úton át a Petőfi és Dobogókői utak találkozásánál a másik forgalmi tengelyhez kapcsolódó útvonalat augusztus elsejéig csak kevesek vették igénybe, csak „ajánlás” volt.
A hídépítés előtti évi 42.000 komppal érkező helyett 2005-ben már 1.692.120 jármű haladt át. A közel negyvenszeresre bővült forgalom nagyobb része eddig a Táncsics utca-Kossuth híd-Lőrinc utca útvonalon, a legszűkebb áteresztőképességű ponton, a Rákóczi téren találta szívén a várost. A dugók gyakran a ferencesek templomáig értek. Ezt az állapotot szünteti meg az új forgalmi rend. A belvárost elkerülő országos főút, a hivatalos „országút” nem lehetőség többé, elvezetni az Esztergomba érkezők átmenő forgalmát, hanem betöltheti hivatását, valóban felszabadítja a centrumot.
Folytatódik az Esztergomi Séta – A Gyalogosokért
A belváros tehermentesítése, a szűk utcák egyirányúsításokkal történő gyorsítása, „átközlekedhetővé” és biztonságossá tétele, vagyis az autósok érdeke mellett pártját kívánjuk fogni a gyalog közlekedőknek is. A főutcát, vagyis a Kossuth Lajos utca–Rákóczi Ferenc tér–Bajcsy-Zsilinszky Endre utca–együttest csökkentett és lassított, 30-40 kilométeres sebességű, mind az autók, mind a gyalogosok számára folyamatosan átjárható utcává alakítjuk. A „sétálható belváros” fő ütőere a túlnyomórészt csak a gyalogosan járható sétálóutca-hálózat. A Belvárosi Séta-program első elemei, a Széchenyi tér sétatérré alakítása és a csak célforgalmú járműközlekedést engedő, díszes burkolattal felújított Berényi Zsigmond utca elkészült. A Kis-Duna sétány Mindszenty József tér és Lőrinc utca közti szakaszán megszűnt az autóközlekedés. Az önkormányzat elképzeléseit és terveit összefoglaló Gyarapodás Programjában kiemelten kezelt Esztergomi Séta ma még összeköttetésben nem álló elemeinek összefűzéséhez pályázatokon is igyekszünk pénzt szerezni.
Megfelelő forrásokkal mód és lehetőség nyílik arra, hogy a Lőrinc utca egy részén, a zsákutcává, a téren lakók zárt parkolójává váló Aradi tértől a belváros felé két-, a téren túl a sziget felé egyirányú forgalmat vezessenek be, utóbbi szakaszon kiszélesített járdával a régi épületek homlokzata előtt, a bal oldalon.Az Aradi tér a Fürdő Szálló, vele együtt a Szent István Strandfürdő, és a Zöld Ház helyén emelendő új épületével együtt szállodává alakul, így a Hévíz városrész új arculatot kap. Az átépítéssel megszűnik a kijárás a Bajcsy-Zsilinszky út felé, így a mostani lámpás kereszteződésben folyamatossá válhat a haladás, akár a lámpákat is leszerelhetik. A sétálók így már a Széchenyi térről egészen z Erzsébet parkig és a Berényi utcáig, sőt azon túl a Macskalépcsőn át a Várba is eljuthatnak.
Forrás: esztergomtv.hu
"A szakemberek azt mondják, hogy a Várhegyen a bazilikát senki nem hagyja ki, a turisták jórésze végigjárja a Vármúzeumot is, de a Keresztény Múzeumba már kevesen mennek el."
www.24ora.hu
Azért a magas hivatal nagytudású illetékesei elmagyarázhatnák végre, hogy kik és miért fognak a Széchenyi téren, a Lőrinc utcán, stb. sétálni, hiszen a turisták zöme még a Keresztény Múzeumba sem jön le a Várhegyről. Pedig ott talán több látnivaló van, mint a Széchenyi téren...
Ami még szerencsétlenebb, hogy a tömegközlekedési csomópontokat is a déli oldalon kivánják kialakítani vagy már ott találhatók ( buszvégállomás, vasútálomás). A jelenlegi helyi tömegközlekedést figyelembe véve az ingázóknak ( akik nem kis létszámúak) három lehetősége van, lesz : 1.,kelnek egy órával korábban és gyalogolnak a városon keresztül fél - egy órát ki ki :edzettsége szerint, 2.,kelnek egy órával korábban helyijáratos buszra szállnak és megpróbálnak elérni valamit, 3., autóba ülnek és a városon keresztül elautóznak vagy a buszvégre vagy a vasútállomásra.
A bizonyítvány kétségbesett magyarázata ez a mondat: "A sétálók így már a Széchenyi térről egészen az Erzsébet parkig és a Berényi utcáig, sőt azon túl a Macskalépcsőn át a Várba is eljuthatnak."
Én eddíg úgy tudtam, hogy a turisták a Várban, a Bazilikánál szállnak ki a buszokból, tehát annak még volna értelme, hogy onnan lehozzuk Őket a fenti útvonalon a városba. No de hol van az a turista, aki a Széchenyi térről kezdi az ismerkedést a várossal?
már tegnap sem mentek !
de délutánra a Lőrinc utcait visszakapcsolták, a Bástya parkolónál lévőt nem.
tényleg. parkoló. nem mintha hiányoznának, de hol az parkolóórák az aranyhegyről?
+ jó, hogy a sárga táblákon kinn van, hogy a Széchenyi tér lezárva és a parkoló a szigeten, de legalább apró betűvel nem kéne feltüntetni, hogy fizetős? :)
igen. kötekszem csak.
Egy statisztikával mindent és mindennek az ellenkezőjét be lehet bizonyítani, csak ügyesen és szelektíven kell az adatokat kiválogatni és rendszerezni.
Nem akarom ide keverni a direkt pártpolitikát, de tavaly a csapból is az folyt, hogy roszabbul élünk, mint négy éve. Ezzel szemben az esztergomi gépjárművek számának emelkedése egészen mást bizonyít, csak mindíg azt az adatot kell előkapni, amelyik a mi igazunkat támasztja alá!
A polgi a Lőrinc utcán elmondta, hogy Ő augusztus 1-e óta könnyebben jut el a munkahelyére. Viszont az ételszállító cég alkalmazottja, aki az ebédet hozza nekünk, azóta 40-50 percet késik, mert képtelen kidolgozni egy optimális útvonalat. Vagyis az eredmény: 50% jól járt, 50% rosszul. Ez is egy statisztika :)
Egyébként ha jól láttam, ma délután kikapcsolták a Rákóczi téren a közlekedési lámpákat. Úgy látszik, ez kellett ahhoz, hogy ne torlódjon fel a gépkocsisor a Hősök teréig. Az a gépkocsisor, amely nem lenne, ha a Lőrinc utca kétirányú volna...
A régi vicc poénja jut az eszembe: "mi teremtettük az őskáoszt."
Ezért is fájó, hogy miért nem jelöl ki az önkormányzat a városon belül több kerékpárutat. A mostani egyirányúsításokkal már a Kis-Duna partról is kiszorulnak sok helyről a kerékpárosok, ha be akarják tartani a Kreszt.
Igazából az sem túl szerencsés, hogy a munkahelyek egyre inkább a város déli oldalán telepednek meg, a lakóterületeket pedig észak felé bővíti a város. Emlékszem, volt egy ilyen scenario még valamelyik korai Sim City-ben...
Ez a szöveg viszont több helyről, sebtiben összeollózott fércmunkának tűnik.
most nem a Lőrinc, hanem a Kossuth utcán áll a sor, a körforgalomtól...