Funkcióját veszíti a tömegközlekedés Esztergomban

Funkcióját veszíti a tömegközlekedés Esztergomban

2008. 11. 16. 2:46

November 3-tól – Meggyes Tamás javaslatára – iskolabusz közlekedik Búbánatvölgyből, megoldva ezzel sok kisdiák eljutását a belvárosba. Ez azonban tökéletes félmegoldás a terület közlekedési igényének kielégítésére; a helyi közlekedés koncepciótlan fejlesztése miatt a város északkeleti külterületei igencsak alacsony színvonalon kapcsolódnak a tömegközlekedési hálózathoz. Már ha lehet egyáltalán Esztergomban tömegközlekedési hálózatról beszélni.

7-es busz fordul a gyakorlóiskola előtt a belváros felé – még valamikor 2007 elején

A búbánatvölgyi iskolabusz egyébként nem újkeletű kezdeményezés: a 2002-es őszi választások előtt már egyszer közlekedett a „10-es járat” az autóbusz-állomás és a kerektói parkoló között, naponta háromszor. A kezdeményezés mindösszesen három hónapot élt, a járatot az önkormányzati választások után három héttel megszüntették. A kihasználatlanság (az utolsó – 18:40-es – buszon többnyire e sorok írója utazott egyedül) nem meglepő annak tükrében, hogy a kerektói „végállomáson” kiszögelt papírfecnitől eltekintve a járat menetrendjéről csak néphagyomány útján lehetett tájékozódni.

Átgondolatlan fejlesztések

Az esztergomi helyi járatok útvonala és menetrendje az 1970-es évek óta alig változott, ha mégis, annak is többnyire az utasok látták kárát. 2005 februárjában Kertváros ellátásának fejlesztése érdekében a mostani 3-as helyijárat helyett a 3-as és 4-es buszok útvonalának összevonásával létrehozott 44-es járat közlekedett. A minimálisan előkészített kísérlet teljes kudarccal zárult: a gyakran húsz perces késések és a kertvárosi utasok folytonos panaszai miatt két hónapon belül visszaállt az eredeti menetrend.

A rejtélyes ötös busz

Szintén már-már regényes története van a Lázár Vilmos utcába betérő helyi járatoknak. Az önkormányzat a terület ellátását kezdetekben az új, 5-ös számú járattal kívánta megoldani, amely a Lázár utcai munkaügyi központtól az autóbusz-állomásig közlekedett olyan útvonalon, amely egyik meglévő helyi járat megállóját sem érintette. A járat megszűnését követően (a jelenlegi megoldáshoz hasonlóan) az 1-es busz néhány járata tért be 1Y jelzéssel – már amennyiben. A késve érkező buszok vezetői ugyanis előszeretettel spórolták meg az öt perces kitérőt, a helyzet így olyan kaotikussá vált, hogy végül – a járművezetők megregulázása vagy a menetrend áttervezése helyett – a betérő járatok megszüntetése mellett döntöttek.

Az igencsak elavult hálózat nagy részét gyakorlatilag használhatatlanná tette a 2007 augusztusában bevezetett új forgalmi rend. A Szentgyörgymezőt súroló 6-os és 7-es járatokat a Vár utca egyirányúsítása körforgalmú menetrendbe kényszerítette, és ez a helyzet az egyirányúsítás feloldásával sem változott, hiszen a Szent István tér felől 3,5 tonnás súlykorlátozás van érvényben. Mindkét járatot duplán sújtotta a rendelkezés, hiszen a Malonyai utca egyirányúsítása, illetve a Mária Valéria híd esztergomi lehajtójának – finoman szólva is érdekes logika alapján átszervezett – kereszteződése miatt az utasok értékes perceket veszítenek a Prímás szigetre, vagy az autóbusz-állomásra betérő járatokon utazva. A változást ugyanakkor nem követte a helyi közlekedés rendszerének újragondolása. Az eredmény: az irreálisan megállapított menetidő miatt lemaradó utasok, öt ember a 7-es buszon a délutáni csúcsban, a valóságban nem is létező megállóhelyek a menetrendben, illetve fanyar mosoly a Szentgyörgymezőre utazók arcán, miközben buszuk a 11-es úton halad a városból kifelé, Kettőspincére.

A kertvárosiak sem feltétlenül járnak jól a közelmúltban bevezetett változtatásokkal. Az, hogy a buszok betérnek a Szalézi lakótelepre, a kertvárosi temetőhöz vagy a Tesco áruházhoz, önmagában jó ötlet, hiszen hiányzó kapcsolatokat pótolnak. Viszont ebben sem árt következetesnek lenni. A naponta egy-két alkalommal betérő járatok indulási időpontjait ugyanis nehéz követni, így sokszor fel- és leszálló utasok nélkül kanyarog a 4-es busz a Szalézi-telepen, miközben a 7-es járat meghosszabbításával – az ipari parkon át – a terület egész nap folyamatos ellátást kaphatna.

Fehér foltok

Tény, hogy Esztergom utcaszerkezete nem kedvez a nagy méretű járművek (így buszok) közlekedésének, azonban így is szép számmal akadnak olyan ellátatlan, illetve kvázi ellátatlan területek, melyeknél a tömegközlekedés minimális beruházással, vagy pusztán adminisztratív döntéssel biztosítható lenne.

A legszembetűnőbb példa erre az újonnan létesült szentgyörgymezei lakópark, melynek egyes házai a legközelebbi buszmegállótól több, mint 1200 méterre vannak. Az utcák elég szélesek ahhoz, hogy akár csuklós autóbusz is közlekedhessen rajtuk, a lakópark elegendő utazási igényt generálna, bekapcsolására a helyi közlekedési hálózatba azonban a hosszútávú koncepcióban sincsenek tervek.

Még könnyebben, külön beruházás nélkül bevonható lenne a Vadvirág lakópark, illetve Csenke és Búbánatvölgy egy része, hiszen a 11-es úton csúcsidőben félóránként közlekedik helyközi járat, a megállóhelyek is adottak. A gond csak az, hogy a Volánbusz járatai átlépik Komárom-Esztergom megye határát, ezért városi bérlettel nem vehetőek igénybe. Egy 2007 júniusában megrendezett fórumon azonban a Volánbusz képviselője – egy kérdésre válaszolva – megerősítette, hogy elvileg csak megegyezés kérdése, hogy a Volánbusz az esztergomi bérleteket elfogadja járatain a város közigazgatási határán belüli utazáskor.

Üresjárat

A logikátlan tervezés miatt nem mondható elégségesnek a Basa utca és a Szalézi lakópark ellátottsága sem, hiszen ezeken a helyeken is csak néhány busz áll meg naponta. Az már szinte vicces, hogy Vértes Volán – majd’ két évvel az ütemes menetrend bevezetése után az esztergomi vasútvonalon – többszöri menetrend-változtatás után sem tudta munkanapi menetrendjében a vasútállomásról induló és az oda érkező járatok menetrendjét a vonatokhoz igazítani, így a Budapestre ingázók esztergomiak javarészt inkább kocsival érkeznek a vasútállomásra. Jelenleg pedig ott tartunk, hogy a buszokat az esztergomi diákokon és nyugdíjasokon kívül – ugye ők ingyenesen utazhatnak – szinte senki sem használja.

És ez még rosszabb lesz

Sok vidéki városban – így Esztergomban is – problémát okoz, hogy a helyközi járatok végállomása és a vasútállomás egymástól távol esnek a városon belül, így ahelyett, hogy az autóbusz-vonalaknak a vasútra „ráhordó” szerepük lenne, a vasúti és a közúti személyszállítás gyakorlatilag egymás elől szipkázza el az utasokat. Esztergomnak azonban nagyszerű lehetősége lenne arra, hogy a buszpályaudvart és a vasútállomást egy ún. intermodális csomópontban egyesítse, mint ahogy történt ez nemrég Tatabányán is. Ehelyett az esztergomi városvezetés inkább feláldozza a naponta ingázók kulturált kiszolgálásának lehetőségét – gazdasági érdekeinek oltárán. Hiszen a jelenleg megvalósulni látszó beruházás, melyben az új buszvégállomás a Tesco mellett épül fel, csak az áruházláncnak és az önkormányzatnak éri meg, mert utóbbinak nem kell pénzt áldoznia erre a célra. A pályaudvar leendő használóinak érdekeivel viszont látszólag senki sem törődik.

Még kétségbeejtőbb a helyzet, ha az új helyijárati útvonalak terveire tekintünk. (Hídlap, Körbe a városban, 2008. ápr. 5.) Az önkormányzat még az ezredforduló környékén három terv közül választotta a győri Széchenyi egyetemét, melyben az esztergomi helyi közlekedést körjáratos rendszerűre állítanák át. Ezek az útvonalak azonban akkor sem és most sem tükröznek valós igényeket, hiszen valószínűleg a Búbánatvölgy és Pilisszentlélek közvetlen összekötését igénylők száma elég csekély, ugyanakkor az sem valószínű, hogy szívesen kerüli meg a fél várost az aranyhegyi lakótelepről mondjuk a Szent Erzsébet gimnáziumba tartó diák. A kertvárosiak sem járnak jobban: a tervezet szerint az Oktáv szakképző iskolát és a leendő Arany János iskolát csak elhagyni lehet majd, a kertvárosi lakóterületekről megközelíteni viszont legalábbis bajosan.

Ahhoz, hogy Esztergom fellélegezhessen a már most fojtogató mértékű forgalom alól, megfelelő alternatívát kell nyújtani. Színvonalas közösségi közlekedést. Sajnos azonban ennek a ténynek a felismerése úgy tűnik, várat magára. Az idő fogytán: az új pályaudvar megépülése évtizedekre fogja – rosszul – meghatározni a fejlesztés irányát, és aki már egyszer autóba ült, azt sokkal nehezebb lesz visszaszoktatni a buszra, mint megtartani azokat, akik még napról-napra rendületlenül várakoznak a megállóban.

 

Páni Ádám

2016. 01. 02. 20:33

Ez a cikk még ma - 7 év két hónappal később - is aktuális... lenne.

2008. 11. 19. 14:43

a volán nemhogy bővítene, hanem inkább ritkítana.

Arra, hogy a Volánok önmaguktól szolgáltatásfejlesztést kezdeményezzenek, még sokáig várhatunk. A Vértes Volánnak még külön jó, ha kevesebb buszt kell indítania, mert kevesebb a gond...

vidéki írta: Próbáltuk elérni, hogy a vonatok megálljanak a Grante előtt is, mert nincs helyijárat, amivel reggel el lehet jutni a kertvárosi vasútállomásig. A MÁV benne lett volna, ha az önkormányzat a megálló kialakítását vállalja...

Ebből nekem az következik, hogy a MÁV igenis partner a szolgáltatásfejlesztésben. (Már persze ha nem a saját kontójára kell ezt tennie, dehát isten hozta a városvezetést a magyar valóságban...) Legalábbis nem logikus, hogy egy új megálló kialakításához hozzájárulnának, a meglévő bővítéséhez pedig nem. Sokkal inkább arról lehet szó, hogy a Tescohoz inkább fűzik a polgármestert gazdasági érdekek, mint az államvasutakhoz. Meg ugye az ingyenes megépítés, ami már ugye nincs, háromszázmillióból meg már valamit csak lehet túrni a vasútállomás környékén is. (Mondjuk tény, hogy egy értelmes csomópont kialakítására ennek legalább a dupláját kellene szánni.)

De persze az is lehet, hogy Meggyesnek egyszer csak kipattant a fejéből, hogy a buszvégállomást a Tesco mellé tegye, és ennek márpedig így kell lennie, ha a fene fenét eszik is.

2008. 11. 19. 7:52

Gratulálok, Ádám! Nagyon jó írás.

A buszközlekedés a "köz-meg-hallgat"-áson is téma volt - ha jól emlékszem - a kertvárosból hétvégén Esztergomba történő bejutással kapcsolatban. Ott valami olyasmit mondott a pm, hogy a volán nem, hogy bővítene, hanem inkább ritkítana.

Valahol meg téma volt, hogy a MÁV semmilyen változtatásra nem hajlandó a vasútállomás környékén.

Hát én pedig addig járnék a nyakukra, telefonálnék, tárgyalnék, udvarias lennék, kérnék, könyörögnék, hogy igenis, üljünk le, beszélgessünk, ötleteljünk, akár mind a két céggel egyszerre: lássuk mit és hogyan tehetnénk annak érdekében, hogy a város lakói jól járjanak. Nem pedig egy esetleges, pillanatnyi elutasító válasz után megsértődve feladnám az egészet.

Szóval tényleg nagyon jó írás. Reméljük, hogy akinek szeme van a látásra, füle a hallásra.....

2009.08.16.

2008. 11. 18. 20:37

Kedves Ádám! Gratulálok a munkádhoz. Bízom benne, hogy javító kritikaként fogják olvasni a városházi illetékesek.

2008. 11. 17. 21:46

Ha ez a kutya, vagy falka nem is törődik vele, egyszer lesz majd másik kutya. Addig meg jó sokan olvassák!

2008. 11. 17. 20:22

Félő, hogy hiábavaló volt a munkád, mert a kutya sem fog vele törődni.

Nem is azért írtam, mér régóta kikívánkozott. Idegesít az önkormányzat töketlenkedése, hogy nem képesek normális szolgáltatást kicsikarni a Vértes Volántól, ha már fizetnek érte. És akkor különbuszra meg futja, ami nyilván olcsóbb, de nem tagozódik be a meglévő hálózatba, ami szerintem nagy baj.

2008. 11. 16. 18:19

Okos emberünk már fürge volt, és olvasta ezen irományt, és véleményét nem is rejtette véka alá: lsd. iwiw. Komolytalan egy irás.

Okos, fürge és "bátor"! Ádám ne foglalkozz vele! Gratula!

gömbicica

2008. 11. 16. 15:55

Okos emberünk már fürge volt, és olvasta ezen irományt, és véleményét nem is rejtette véka alá: lsd. iwiw. Komolytalan egy irás.

2008. 11. 16. 15:45

Ehhez tényleg csak gratulálni lehet. Korrekt, szakszerű.

Ebből már pillanatok alatt meg tudnál írni egy cselekvési tervet. Kicsit tupíroznád, kötve-fűzve a mai világban megérne pár millát. Ha visszaosztassz, többet is.

Törölt felhasználó #43

2008. 11. 16. 11:51

Na ez az.!Mint a régi jó átkosban!

gömbicica

2008. 11. 16. 11:25

A mindenit. Végigolvasni elég volt, nem hogy megirni! Félő, hogy hiábavaló volt a munkád, mert a kutya sem fog vele törődni. Pedig ezt a nagyszerüen összesfoglalt anyagot hasznosithatnák az illetékesek. Főleg, hogy ingyen jutottak hozzá. A külsősök hülye terveiért biztos több százezer forintot fizettek ki.

2008. 11. 16. 9:24

Köszönjük a munkádat, Ádám!

Törölt felhasználó #43

2008. 11. 16. 8:19

Hiszen a jelenleg megvalósulni látszó beruházás, melyben az új buszvégállomás a Tesco mellett épül fel, csak az áruházláncnak és az önkormányzatnak éri meg, mert utóbbinak nem kell pénzt áldoznia erre a célra.

Esztergomban ez így indult, csak... a polgármester magas igényeinek nem felelt meg a Tesco 147 milliójából megvalósítani tervezett buszvég, így azt saját kézbe vette, megfejelve további 300 millióval. Így elmondhatjuk, hogy már csak a Tesconak éri meg... Lehet, hogy másnak is, de arról mi nem fogunk tudni.

2008. 11. 16. 8:07

Gratulálok, nagyon jól és átfogóan összefoglaltad!