November 3-tól – Meggyes Tamás javaslatára – iskolabusz közlekedik Búbánatvölgyből, megoldva ezzel sok kisdiák eljutását a belvárosba. Ez azonban tökéletes félmegoldás a terület közlekedési igényének kielégítésére; a helyi közlekedés koncepciótlan fejlesztése miatt a város északkeleti külterületei igencsak alacsony színvonalon kapcsolódnak a tömegközlekedési hálózathoz. Már ha lehet egyáltalán Esztergomban tömegközlekedési hálózatról beszélni.
7-es busz fordul a gyakorlóiskola előtt a belváros felé – még valamikor 2007 elején
A búbánatvölgyi iskolabusz egyébként nem újkeletű kezdeményezés: a 2002-es őszi választások előtt már egyszer közlekedett a „10-es járat” az autóbusz-állomás és a kerektói parkoló között, naponta háromszor. A kezdeményezés mindösszesen három hónapot élt, a járatot az önkormányzati választások után három héttel megszüntették. A kihasználatlanság (az utolsó – 18:40-es – buszon többnyire e sorok írója utazott egyedül) nem meglepő annak tükrében, hogy a kerektói „végállomáson” kiszögelt papírfecnitől eltekintve a járat menetrendjéről csak néphagyomány útján lehetett tájékozódni.
Az esztergomi helyi járatok útvonala és menetrendje az 1970-es évek óta alig változott, ha mégis, annak is többnyire az utasok látták kárát. 2005 februárjában Kertváros ellátásának fejlesztése érdekében a mostani 3-as helyijárat helyett a 3-as és 4-es buszok útvonalának összevonásával létrehozott 44-es járat közlekedett. A minimálisan előkészített kísérlet teljes kudarccal zárult: a gyakran húsz perces késések és a kertvárosi utasok folytonos panaszai miatt két hónapon belül visszaállt az eredeti menetrend.
Az igencsak elavult hálózat nagy részét gyakorlatilag használhatatlanná tette a 2007 augusztusában bevezetett új forgalmi rend. A Szentgyörgymezőt súroló 6-os és 7-es járatokat a Vár utca egyirányúsítása körforgalmú menetrendbe kényszerítette, és ez a helyzet az egyirányúsítás feloldásával sem változott, hiszen a Szent István tér felől 3,5 tonnás súlykorlátozás van érvényben. Mindkét járatot duplán sújtotta a rendelkezés, hiszen a Malonyai utca egyirányúsítása, illetve a Mária Valéria híd esztergomi lehajtójának – finoman szólva is érdekes logika alapján átszervezett – kereszteződése miatt az utasok értékes perceket veszítenek a Prímás szigetre, vagy az autóbusz-állomásra betérő járatokon utazva. A változást ugyanakkor nem követte a helyi közlekedés rendszerének újragondolása. Az eredmény: az irreálisan megállapított menetidő miatt lemaradó utasok, öt ember a 7-es buszon a délutáni csúcsban, a valóságban nem is létező megállóhelyek a menetrendben, illetve fanyar mosoly a Szentgyörgymezőre utazók arcán, miközben buszuk a 11-es úton halad a városból kifelé, Kettőspincére.
A kertvárosiak sem feltétlenül járnak jól a közelmúltban bevezetett változtatásokkal. Az, hogy a buszok betérnek a Szalézi lakótelepre, a kertvárosi temetőhöz vagy a Tesco áruházhoz, önmagában jó ötlet, hiszen hiányzó kapcsolatokat pótolnak. Viszont ebben sem árt következetesnek lenni. A naponta egy-két alkalommal betérő járatok indulási időpontjait ugyanis nehéz követni, így sokszor fel- és leszálló utasok nélkül kanyarog a 4-es busz a Szalézi-telepen, miközben a 7-es járat meghosszabbításával – az ipari parkon át – a terület egész nap folyamatos ellátást kaphatna.
Tény, hogy Esztergom utcaszerkezete nem kedvez a nagy méretű járművek (így buszok) közlekedésének, azonban így is szép számmal akadnak olyan ellátatlan, illetve kvázi ellátatlan területek, melyeknél a tömegközlekedés minimális beruházással, vagy pusztán adminisztratív döntéssel biztosítható lenne.
A legszembetűnőbb példa erre az újonnan létesült szentgyörgymezei lakópark, melynek egyes házai a legközelebbi buszmegállótól több, mint 1200 méterre vannak. Az utcák elég szélesek ahhoz, hogy akár csuklós autóbusz is közlekedhessen rajtuk, a lakópark elegendő utazási igényt generálna, bekapcsolására a helyi közlekedési hálózatba azonban a hosszútávú koncepcióban sincsenek tervek.
Még könnyebben, külön beruházás nélkül bevonható lenne a Vadvirág lakópark, illetve Csenke és Búbánatvölgy egy része, hiszen a 11-es úton csúcsidőben félóránként közlekedik helyközi járat, a megállóhelyek is adottak. A gond csak az, hogy a Volánbusz járatai átlépik Komárom-Esztergom megye határát, ezért városi bérlettel nem vehetőek igénybe. Egy 2007 júniusában megrendezett fórumon azonban a Volánbusz képviselője – egy kérdésre válaszolva – megerősítette, hogy elvileg csak megegyezés kérdése, hogy a Volánbusz az esztergomi bérleteket elfogadja járatain a város közigazgatási határán belüli utazáskor.
Sok vidéki városban – így Esztergomban is – problémát okoz, hogy a helyközi járatok végállomása és a vasútállomás egymástól távol esnek a városon belül, így ahelyett, hogy az autóbusz-vonalaknak a vasútra „ráhordó” szerepük lenne, a vasúti és a közúti személyszállítás gyakorlatilag egymás elől szipkázza el az utasokat. Esztergomnak azonban nagyszerű lehetősége lenne arra, hogy a buszpályaudvart és a vasútállomást egy ún. intermodális csomópontban egyesítse, mint ahogy történt ez nemrég Tatabányán is. Ehelyett az esztergomi városvezetés inkább feláldozza a naponta ingázók kulturált kiszolgálásának lehetőségét – gazdasági érdekeinek oltárán. Hiszen a jelenleg megvalósulni látszó beruházás, melyben az új buszvégállomás a Tesco mellett épül fel, csak az áruházláncnak és az önkormányzatnak éri meg, mert utóbbinak nem kell pénzt áldoznia erre a célra. A pályaudvar leendő használóinak érdekeivel viszont látszólag senki sem törődik.
Még kétségbeejtőbb a helyzet, ha az új helyijárati útvonalak terveire tekintünk. (Hídlap, Körbe a városban, 2008. ápr. 5.) Az önkormányzat még az ezredforduló környékén három terv közül választotta a győri Széchenyi egyetemét, melyben az esztergomi helyi közlekedést körjáratos rendszerűre állítanák át. Ezek az útvonalak azonban akkor sem és most sem tükröznek valós igényeket, hiszen valószínűleg a Búbánatvölgy és Pilisszentlélek közvetlen összekötését igénylők száma elég csekély, ugyanakkor az sem valószínű, hogy szívesen kerüli meg a fél várost az aranyhegyi lakótelepről mondjuk a Szent Erzsébet gimnáziumba tartó diák. A kertvárosiak sem járnak jobban: a tervezet szerint az Oktáv szakképző iskolát és a leendő Arany János iskolát csak elhagyni lehet majd, a kertvárosi lakóterületekről megközelíteni viszont legalábbis bajosan.
Ahhoz, hogy Esztergom fellélegezhessen a már most fojtogató mértékű forgalom alól, megfelelő alternatívát kell nyújtani. Színvonalas közösségi közlekedést. Sajnos azonban ennek a ténynek a felismerése úgy tűnik, várat magára. Az idő fogytán: az új pályaudvar megépülése évtizedekre fogja – rosszul – meghatározni a fejlesztés irányát, és aki már egyszer autóba ült, azt sokkal nehezebb lesz visszaszoktatni a buszra, mint megtartani azokat, akik még napról-napra rendületlenül várakoznak a megállóban.
Páni Ádám
Ez a cikk még ma - 7 év két hónappal később - is aktuális... lenne.
Arra, hogy a Volánok önmaguktól szolgáltatásfejlesztést kezdeményezzenek, még sokáig várhatunk. A Vértes Volánnak még külön jó, ha kevesebb buszt kell indítania, mert kevesebb a gond...
Ebből nekem az következik, hogy a MÁV igenis partner a szolgáltatásfejlesztésben. (Már persze ha nem a saját kontójára kell ezt tennie, dehát isten hozta a városvezetést a magyar valóságban...) Legalábbis nem logikus, hogy egy új megálló kialakításához hozzájárulnának, a meglévő bővítéséhez pedig nem. Sokkal inkább arról lehet szó, hogy a Tescohoz inkább fűzik a polgármestert gazdasági érdekek, mint az államvasutakhoz. Meg ugye az ingyenes megépítés, ami már ugye nincs, háromszázmillióból meg már valamit csak lehet túrni a vasútállomás környékén is. (Mondjuk tény, hogy egy értelmes csomópont kialakítására ennek legalább a dupláját kellene szánni.)
De persze az is lehet, hogy Meggyesnek egyszer csak kipattant a fejéből, hogy a buszvégállomást a Tesco mellé tegye, és ennek márpedig így kell lennie, ha a fene fenét eszik is.
Gratulálok, Ádám! Nagyon jó írás.
A buszközlekedés a "köz-meg-hallgat"-áson is téma volt - ha jól emlékszem - a kertvárosból hétvégén Esztergomba történő bejutással kapcsolatban. Ott valami olyasmit mondott a pm, hogy a volán nem, hogy bővítene, hanem inkább ritkítana.
Valahol meg téma volt, hogy a MÁV semmilyen változtatásra nem hajlandó a vasútállomás környékén.
Hát én pedig addig járnék a nyakukra, telefonálnék, tárgyalnék, udvarias lennék, kérnék, könyörögnék, hogy igenis, üljünk le, beszélgessünk, ötleteljünk, akár mind a két céggel egyszerre: lássuk mit és hogyan tehetnénk annak érdekében, hogy a város lakói jól járjanak. Nem pedig egy esetleges, pillanatnyi elutasító válasz után megsértődve feladnám az egészet.
Szóval tényleg nagyon jó írás. Reméljük, hogy akinek szeme van a látásra, füle a hallásra.....
Kedves Ádám! Gratulálok a munkádhoz. Bízom benne, hogy javító kritikaként fogják olvasni a városházi illetékesek.
Ha ez a kutya, vagy falka nem is törődik vele, egyszer lesz majd másik kutya. Addig meg jó sokan olvassák!
Nem is azért írtam, mér régóta kikívánkozott. Idegesít az önkormányzat töketlenkedése, hogy nem képesek normális szolgáltatást kicsikarni a Vértes Volántól, ha már fizetnek érte. És akkor különbuszra meg futja, ami nyilván olcsóbb, de nem tagozódik be a meglévő hálózatba, ami szerintem nagy baj.
Okos, fürge és "bátor"! Ádám ne foglalkozz vele! Gratula!
Okos emberünk már fürge volt, és olvasta ezen irományt, és véleményét nem is rejtette véka alá: lsd. iwiw. Komolytalan egy irás.
Ehhez tényleg csak gratulálni lehet. Korrekt, szakszerű.
Ebből már pillanatok alatt meg tudnál írni egy cselekvési tervet. Kicsit tupíroznád, kötve-fűzve a mai világban megérne pár millát. Ha visszaosztassz, többet is.
Na ez az.!Mint a régi jó átkosban!
A mindenit. Végigolvasni elég volt, nem hogy megirni! Félő, hogy hiábavaló volt a munkád, mert a kutya sem fog vele törődni. Pedig ezt a nagyszerüen összesfoglalt anyagot hasznosithatnák az illetékesek. Főleg, hogy ingyen jutottak hozzá. A külsősök hülye terveiért biztos több százezer forintot fizettek ki.
Köszönjük a munkádat, Ádám!
Esztergomban ez így indult, csak... a polgármester magas igényeinek nem felelt meg a Tesco 147 milliójából megvalósítani tervezett buszvég, így azt saját kézbe vette, megfejelve további 300 millióval. Így elmondhatjuk, hogy már csak a Tesconak éri meg... Lehet, hogy másnak is, de arról mi nem fogunk tudni.
Gratulálok, nagyon jól és átfogóan összefoglaltad!