Kerékpárúthálózat-fejlesztési gyűjtőprojekt készül az Ister-Granum Eurorégióban
2008. szept. 19.

<p>A Nemzetközi Kerékpáros Szövetség, a Magyar Kerékpáros Klub, valamint turisztikai és térségfejlesztési szakemberek részvételével szervezett workshopot az Ister-Granum Eurorégió fejlesztési ügynöksége szeptember 12-én. Az összejövetelnek a magyarországi turisztikai desztinációs menedzsmentszervezetek létrehozását célzó pályázati felhívás, valamint a rövidesen megjelenő magyar-szlovák európai területi együttműködési (ETE) kiírás adott aktualitást.</p>

Az összejövetel legfőbb célja az volt, hogy megrajzolják a körvonalait egy, az Ister-Granum EGTC területét komplex módon érintő kerékpáros úthálózat kialakításának. A megbeszélésen 5 fejlesztési területet érintettek a résztvevők.

Egyrészt szóba került az EuroVelo hálózat 6-os számú folyosójának a Duna két partján kialakítandó régiós szakasza, másrészt a Pilisben már létrehozott hobbikerékpárút-hálózat kiterjesztése az EGTC összes tagönkormányzatára. Külön téma volt a 10-es főút, a Garam és az Ipoly mentén vezetendő önálló kerékpárút kiépítése, a régió egészét átfogó kerékpáros szolgáltató rendszer kialakítása a kapcsolódó marketingtevékenységgel együtt, valamint a tervezés feladatok ellátása.

A gyűjtőprojekten belül több pályázat lehetősége körvonalazódott. Egyrészt a magyar minisztériumi kiíráson kedvező intenzitással lehet támogatást szerezni az EuroVelo engedélyes szakaszainak megépítésére. A (főként engedélyeztetési problémák miatt) kimaradó szakaszokat a következő kétéves ciklusra (2009–2010) célszerű egyben, kiemelt projektként előkészíteni, ez egyrészt garantálja az EU-s források rendelkezésre állását, másrészt nagyobb tekintélyt biztosít a kezdeményezésnek. Az Ipoly menti kerékpárút Szob–Letkés közötti szakasza a Közép-magyarországi regionális operatív program kiírására benyújtható.

Az ETE októberi felhívására pedig egyrészt útépítésre lehetne pályázni azokra a szakaszokra, ahol az engedélyes tervek elkészültek, illetve az engedélyeztetési folyamat a vége felé tart. Az EuroVelo hiányzó szakaszaira engedélyes tervek készülnének, a pilisi, az Ipoly menti és a Garam menti kerékpárútra elkészülnének a nyomvonaltervek. A hobbi és hivatásforgalmi kerékpár-közlekedést segítendő pedig a meglévő hálózati elemek (pl. erdei és mezőgazdasági utak, alacsony forgalmú közutak) átminősítésével a régió egészét átfogó kerékpárút- és szolgáltatási rendszert alakítanának ki. Ezen belül kiemelt jelentőségű fejlesztési elemként Esztergom és Párkány kerékpáros-közlekedéséhez átfogó koncepció és tervek készülnének.

A gyűjtőprojekt megvalósítása céljából szakmai szervezetek részvételével egy projektteam alakul, amelynek a feladata lesz az egyes projektelemek fokozatos megvalósításának előkészítése, menedzselése.

A kerékpáros turizmust érintő műhelymunkát az egészségturizmusról, a nemzetközi borútról, a falusi turizmus hálózatáról és a natúrparki fejlesztésekről szóló műhelyek követik. A cél az, hogy az Ister-Granum EGTC ne a budapesti célterület peremén elhelyezkedő, átutazó turizmus egy állomása legyen, hanem önálló turisztikai célterületté váljon.

(forrás)