Közpénzből népszerűsítenék a neten a polgármestert?
2008. ápr. 24.

<p>A hvg.hu birtokába került az a közpénzből készült tanulmány, amelyben a készítők arra adnak tanácsokat, miként lehetne Esztergom fideszes polgármesterét, Meggyes Tamást népszerűsíteni. Ezen kívül egy új, helyi jobboldali internetes oldal létrehozását is javasolják, elemezve feladatait. </p><p>A dolgozatot a polgármester a közbeszerzési és ügyrendi bizottsággal együtt rendelte meg. Meggyes Tamás szerint manipulációról van szó.</p>

A hvg.hu birtokába került tanulmány elsősorban arról szól, hogy a Szeretgom.hu esztergomi - a dolgozat által baloldalinak tartott - internetes portál térnyerését hogyan lehetne ellensúlyozni egy hasonló, jobboldali portál létrehozásával. A tanulmányt a Strategopolis Kft. készítette, a cég vezetője Giró-Szász András politológus. A tanulmány akciótervben határozza meg „azokat a konkrét lépéseket, amelyeket a megbízónak meg kell tennie a kívánt eredmény elérése érdekében, mely végső soron Meggyes Tamás politikai támogatottságának és népszerűségének növelése az esztergomi lakosság körében”. A közpénzből – a Népszava információja szerint 1-2 millió forintból – megvásárolt dolgozatot a polgármester a közbeszerzési és ügyrendi bizottsággal együtt rendelte meg.

A tanulmány megemlíti az önkormányzati tulajdonban lévő, „többségében pro-polgármesteri argumentációkat” megjelenítő Hídlapot is, amely szerintük az országos sajtó által is használt referencialap, az emberek szeretik, ezért nem szükséges megújítani sem. Ahogy a helyi televíziót, az ETV-t sem kell újítgatni, a tévé „betölti kommunikációs szerepét, amennyiben az Meggyes Tamás és a település együttes, illetőleg közös érdekeinek artikulációjában érhető tetten”. A hídlap internetes verziója azonban elavult – állítják a tanulmányban.

Felfedezett webkettő

Ennél nagyobb baj a polgármesterre nézve, hogy szerintük a helyi ellenzéki portálok megerősödtek. „Az ellenzéki kontroll alatt lévő Szeretgom.hu folyamatos térnyerése következtében egy új pro-polgármesteri online felület kialakítása szintén fontosnak tűnik. (…) Azt feltételezzük, hogy a Szeretgom.hu óriási befolyással bírt olyan ügyek kiterjesztésében és kommunikálásában, mint a Szent István Gimnázium ügyében történt lakossági tüntetés, vagy a helyi népszavazás kiírásához szükséges aláírásgyűjtési akció” – írják a tanulmányban, hozzátéve: a választások előtt két évvel a jobboldalnak is fel kellene vennie a versenyt a szerintük ellenzéki oldalakkal.

Azt javasolják, hogy a Meggyeséket erősítő új jobboldali portál web2.0-ás, közösségi szolgáltatásokat nyújtó szájt legyen. Ez szerintük azért is lenne fontos, mert az általuk végzett közvéleménykutatás szerint Meggyes Tamás az alacsonyabb iskolázottságú esztergomi szavazópolgárok körében népszerű, márpedig a képzett, magasabb keresetű, iskolázott esztergomiak inkább a web2.0-ás portálokat látogatják. De fordítva is igaz ez, állítják: eszerint az iskolázottabbak azért nem támogatják Meggyest, mert az általuk olvasott, „web2-es” Szeretgom és Egominfo kritikus a polgármesterrel szemben.

Vírusmarketing a javából

Persze nem elég megcsinálni az új jobboldali portált, népszerűsíteni is kell. A Strategopolis erre is javasolt megoldásokat. „Egy Fidesz-KDNP-s képviselő a Hídlap véleményrovatában arra hivatkozik, hogy hely hiányában nem tudja részletesen tárgyalni álláspontját, de az új portálon egy bizonyos cikkben ezt a hiányosságot pótolni igyekszik” – adnak tippet a szájt „alternatív” reklámozására. De még vírusmarketingre is gondolnak, amikor azt javasolják: a „megrendelő apparátus tagjai” a portál logójával, mottójával ellátott matricákat helyezzenek el a város forgalmasabb helyein.

A tanulmányból kiderül, hogy annak készítője fórumozóként „beépült” a Szeretgom.hu fórumába, hogy a Meggyes Tamást bíráló ellenzékiek véleményét befolyásolja - a tanulmány szerint sikerrel. Szerintük a felhasználók egy része a radikális ellenzékiségében elbizonytalanítható, így felhasználókat csábíthatnának át az új, „jobboldali portálra”. Az online stratégia része lenne az is, hogy Meggyes Tamáséknak oda kellene figyelnie a jövőben, hogy az ellenzék milyen civil szerveződéseket kezdeményez, s azok domain neveit előre le kell foglalniuk. Javasolják, hogy Meggyesnek saját blogja is legyen, amellyel – hírforrássá válva - „megkerülhető az ellenséges média”. A blog „fegyver” lenne arra is, hogy Meggyes Tamás az őt ért támadásokra gyorsan reagálhasson – vélik a tanulmány készítői.

Ne kommentálhassák a blogot!

A Strategopolis arra is adott tanácsot Meggyeséknek, hogy miként tudják jobboldalinak megtartani portálukat. Mint írják, a blogok és a fórumok segítségével a jobboldalnak a Szeretgom.hu-hoz hasonlóan vitát kell generálnia. „Kezdetben természetesen többen lesznek majd az ellenzék táborából átszűrődő provokátorok, akik mindent elkövetnek, hogy ellehetetlenítsék az új szolgáltatások működését. A provokátorok és az online vitatérben mozgó ellenzékiek visszaszorítása érdekében a fórumokat magas szinten kell majd moderálni, a polgármester blogját pedig egyáltalán nem szabad kommentálhatóvá tenni. Ha hagynánk, hogy az ellenzéki megszólalók szétzilálják az új portált, akkor az eddig háttérbe szorult, ugyanakkor határozott véleménnyel rendelkező jobboldaliak újfent nem mernének kibontakozni” – olvasható a tanulmányban.

A tanulmány „lehúzza” a város hivatalos portálját, az Esztergom.hu-t, s javaslatot tesz egy új, egyedül álló portál létrehozására. Erre a portálra egy olyan imázsfilmet is javasolnak, amely „javarészt Meggyes Tamás és az önkormányzat munkáját dicsérné.” (Az Esztergom.hu 2006 végén, összesen 280 millió forintos EU-támogatással készült el.)

Meggyes: manipulált tanulmány

Megpróbáltuk elérni Meggyes Tamást, titkárságán visszahívást ígértek. A polgármester ugyanakkor a Népszavának nyilatkozott az ügyben. Szerinte manipulációról van szó, s azt állítja, hogy az általunk is idézett anyagot a városvezetés nem rendelte meg. Szerinte az eredeti megbízás a „rendkívül divatjamúlt” honlap (azaz az Esztergom.hu) és az online kommunikáció frissítésére vonatkozott. A polgármester a Népszavának átküldött egy hasonló, rövidített változatot, s a két szöveg éppen azokon a pontokon különbözik egymástól, amelyeken Meggyes Tamás népszerűsítéséről és támogatottságának növeléséről esik szó. Megkíséreltük megszólaltatni Giró-Szász Andrást is, ám a Strategopolis Kft. telefonja nem válaszolt.

Dezső András

Forrás: hvg.hu

(forrás)