Konferencia a 10-es főútról
2007. ápr. 5.

<p>Az Ister-Granum Eurorégió Fejlesztési Ügynökség Kht. és a Vállalkozók Esztergomért Egyesület 2007. április 4-én Területfejlesztés és közlekedésfejlesztés címmel rendezett konferenciát Esztergomban, a Technika Házában. A Kóka János miniszter védnökségével lebonyolított konferencia fő témája az új 10-es számú főút volt.</p>

A jelenlévőket Knapp János Pál Esztergom Város alpolgármestere és Sasvári Géza a Vállalkozók Esztergomért Egyesület elnöke köszöntötte.

Molnár László, a FŐMTERV Zrt. elnök-igazgatója a magyar hálózatfejlesztési elképzeléseket globális és össz-európai szempontból értékelte. Részletesen elemezte az Európán belül kialakulóban lévő fejlesztési tengelyeket, és kiemelte egy új észak–déli folyosó szükségességét, amely a magyar fővárost nyugati irányból kerülné el. A tervezett új 10-es főút forgalmi szerepét egy ilyen új korridor teljes mértékben átértékelné: a jelenlegi forgalom jelentős részét kiszippantaná a térségből. A folyosó egyben tartós növekedési pályára állítaná a térséget. Mint az előadásból kiderült, a többéves szakmai együttműködés eredményeként sikerült elérni, hogy a jelenleg M 11-esként emlegetett autópálya ne Vác, hanem Esztergom felé kerüljön kialakításra.

Berg Tamás, a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ osztályvezetője az új nemzeti hálózatfejlesztési koncepció kialakulásában fontos szerepet betöltő jogszabályokat ismertette. Az új koncepció részeként valósul meg a Közlekedésfejlesztési Operatív Program keretében számos gyorsforgalmi út építése 2007 és 2013 között. Az új 10-es főút várható kezdő dátumaként 2009-et jelölte meg. Előadásában kitért az eurorégió területén található Ipoly-hidak újjáépítésének kérdésére is.

Farkas Iván pozsonyi parlamenti képviselő az elmúlt években a szlovákiai hálózatfejlesztési tervekben bekövetkezett változásokat foglalta össze. A legnagyobb eredményként említette, hogy az M 11-es északi meghosszabbításaként rákerült a szlovákiai térképekre a Párkány–Léva–Turócszentmárton gyorsforgalmi út, melynek hatástanulmánya jelenleg készül. A déli autópálya tervét viszont a jelenlegi kormánykoalíció elvetette.

Dr. Fórián István, a Magyar Suzuki Zrt. vezérigazgató-helyettese a gyár folyamatos fejlődéséről számolt be előadásában. A 2007-es 220.000-es kibocsátást 2008-ban 300.000-re tervezik emelni. A gyártási kapacitás ilyen mértékű fejlődése a szállítási volumen emelkedését is maga után vonja. 2008-ban a gyárba naponta 250 tehergépjármű érkezik majd, és onnan naponta 80–120 távozik. A jelenlegi közúti infrastruktúra ezeket a szállítási igényeket nem képes kiszolgálni. A döntéshozóknak véleménye szerint komolyabban kellene venniük egy 35.000 embernek munkát biztosító multinacionális cég érdekeit.

A 10-es út forgalmi- és baleseti statisztikáit ismertetve Nagy Zoltán, a Magyar Közút Kht. osztályvezetője kiemelte, hogy a forgalom növekedése nem vonja magával a balesetek számának megnövekedését. A forgalom 60%-kal növekedett az elmúlt 10 év folyamán, a balesetek számában azonban csak enyhe növekedés történt. Ez azonban részben azzal magyarázható, hogy a 10-es főút telítettsége olyan mértéket ért el, ahol a balesetek kialakulásának az esélye már igen kicsi. Országos viszonylatban azonban a 10-es úton az 1 km-re jutó balesetek száma igen magas.

A CivilPlan Kft. ügyvezetője, Várnai Péter bemutatta az új 10-es út nyomvonalterveit. Beszámolt arról a folyamatról, amely a jelenlegi (még mindig nem véglegesített) tervek kialakulásához vezetett az 1993-as kezdetek óta. A tervezési munkákat számos tényező hátráltatta: a jogszabályok időközbeni megváltozása, az egyes települések és a környezet-valamint természetvédelmi hatóságok elvárásai, a zöld szervezetek elutasító magatartása. Egy kérdésre válaszolva kifejtette, ha most megbízást kapnának a tervek véglegesítésére, akkor leghamarabb körülbelül három év múlva kezdődhetne el az út építése. A későbbiekben 2x2 sávossá bővítendő út Piliscsév külterületét egy 1082 méter hosszú kéregalagútban szelné át.

Agócs István, a Nemzeti Közlekedési Hatóság Közép-dunántúli Regionális Igazgatóságának vezetője szkeptikus véleményének adott hangot. Szerinte a 2013-ig terjedő időszakban nem láthatóak azok a források, amelyek az új 10-es út fejlesztéséhez felhasználhatóak. Külön kitért a Komárom-Esztergom megyei útszakasz problémáira. Véleménye szerint a Kesztölc–Budapest szakasz, valamint az M 11-es megépülte előtt nem időszerű a Nyergesújfalut és Lábatlant elkerülő új út kérdését felvetni. Ugyanakkor minden fórumot fel kell használni a 10-es út megépítésének hangsúlyozására.

A konferencia záró előadásában Ocskay Gyula, az Ister-Granum Eurorégió Fejlesztési Ügynökség Kht. ügyvezetője bemutatta a régió fejlesztési programjának közlekedési prioritásait és tervezett projektjeit, majd felhívta a tervezett új 10-es főúttal kapcsolatos problémákra is a figyelmet. Ezek között említette, hogy a főútnak Pilisvörösvár és Kesztölc között nincs rácsatlakozást lehetővé tévő csomópontja, s emiatt a Leányvár–Perbál–Piliscsaba háromszögben keletkező forgalom továbbra is Vörösváron keresztül fog haladni. Ezzel kapcsolatban felhívta a figyelmet a térség népességnövekedésére. Problémaként említette meg továbbá azt is, hogy a Lábatlan–Dorog–Esztergom–Párkány négyszögben működő nagyvállalkozások elsősorban nem Budapestre szeretnének szállítani, hanem csak kényszerűségből használják a 10-es utat, amelynek fejlesztése ráadásul a Pilis nyugati térségét egybefüggő logisztikai övezetté változtathatja. Megoldásként az M 11-es mielőbbi megépítését javasolta.

Az előadásokat számos értékes hozzászólással tarkított vita követte.

A fejlesztési ügynökség június elején újabb konferenciát rendez, ezúttal a tervezett nemzetközi folyosóról.

(forrás)