Az esztergomi vasútvonal fejlesztése...
2007. okt. 18.

<p>Válasz érkezett a MÁV-tól egy tegnapi kérdésemre a jövő évi felújítások kapcsán</p><p>(MAV Informacio <<a href="mailto:informacio@mav.hu">informacio@mav.hu</a>>)</p><p>csatoltan megosztom a levél tartalmát...</p>

Kérdésére válaszolva tájékoztatjuk, hogy az esztergomi vasútvonal fejlesztését EU program keretében a NIF ZRt. készíti elő.

Jelenleg a MÁV Tervező Intézet Kft. az engedélyezési terveket készíti. A vasútvonal elővárosi szakaszának rekonstrukcióját a Budapesti elővárosi Projekt keretében tervezi finanszírozni a MÁV.

Konkrét előrelépés, hogy a NIF ZRt. javaslatára az esztergomi vonal rekonstrukciója bekerült a KözOP 2007-2008. évi akciótervébe, ami a fejlesztés korai megvalósításának feltétele.

Megrendelésre kerül a vonal villamosításának a terve is a MÁV ZRt. villamosítási koncepciója keretében és a két projekt egyezetése (pálya, és villamosítás) napirenden van.

...

Sajtóközlemény

"Zajlik a budapesti Északi összekötő vasúti híd felújítása. A 2008. végére befejeződő munkálatok eredményeként a Duna felett átívelő szerkezet műszakilag és esztétikailag is teljesen megújul. Az átépítés bizonyos szakaszában a hidat teljesen le kell zárni a forgalom elől. A MÁV Zrt. az utasok zavartalan közlekedése érdekében fontolóra veszi annak lehetőségét is, hogy a vonatok a szentendrei HÉV vonalára csatlakozva közlekedjenek, és végállomásuk ideiglenesen a Margit-hídnál legyen.

Az 1892-ben épült, majd a II. világháború után 1954-ben újjáépített és ideiglenes jelleggel forgalomba helyezett újpesti híd jelenlegi acélszerkezete mára jelentősen elhasználódott. Ennek következtében a teherforgalmat korlátozni kellett, és csak a könnyebb építésű motorvonatok közlekedhetnek rajta legfeljebb 30 km/órás sebességgel.

A híd a Budapest - Esztergom elővárosi vasúti közlekedés mellett turisztikai szempontból is jelentős, mivel annak két oldalán korábban gyalogos és kerékpáros közlekedés folyt. A déli oldalon lévő járda állapota azonban már annyira leromlott, hogy azt az elmúlt időszakban teljesen le kellett zárni.

A híd állapotának romlásával szóba került annak teljes megszüntetése, de az esztergomi vasútvonal egyre növekvő utasforgalma miatt az illetékesek a felújítás mellett döntöttek. A megrendelő Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő (NIF) Zrt. és a Hídépítő Zrt. vezette Északi híd 2005. Konzorcium 2007. februárjában kötöttek szerződést. Az átépítés nettó 14 milliárd forintba kerül, amire EIB hitel (Európai Fejlesztési Bank) és költségvetési forrás nyújt fedezetet. A felújítás során nemcsak a mederhíd áthidaló szerkezete épül át, hanem a Váci úttól az óbudai hídfőig átépül valamennyi műtárgy és természetesen a vasúti pálya is.

A szerződéskötést követően születtek meg a részletes kiviteli tervek, amelyeket a vasúti hídtervezés területén nagy múlttal rendelkező MSC Kft. készített. Az új acélszerkezetű híd megőrzi klasszikus rácsos szerkezetét, kialakítása mégis a jelenleginél karcsúbb lesz. A szerkezet statikailag alkalmas lesz a 80 km/órás sebességgel történő közlekedésre, ezáltal a menetidő percekkel megrövidül. Az eredeti tervek és funkciók megtartása mellett a híd északi oldalán kerékpárút, déli oldalán gyalogjárda épül. Megszűnik a hidat jelenleg elcsúfító villamos távvezeték, ami a többi közműhöz hasonlóan a járda alatt elvezetve köti majd össze a két partot.

Jelenleg uszályokra telepített gépek segítségével zajlik a pillérek megerősítése, melyet a szakemberek így a vonatforgalom zavarása nélkül tudnak végezni. A hídépítés leglátványosabb, de a hídon közlekedők számára legnehezebb időszaka 2008 nyarán következik. Akkor kerül sor a régi szerkezet elbontására és az új hídelemek beemelésére – az átkelő forgalom teljes kizárásával. A tervek szerint a Csepelen előszerelt egységeket uszály szállítja a helyszínre, ahol a kisebb egységek további szerelését követően nagy teherbírású úszódaru emeli a híd-szerkezeteket a megerősített pillérekre. A munkálatoknak ezt a részét az építők próbálták a kisebb forgalmú időszakra, a nyári szünetre időzíteni, építéstechnológiai okokból azonban az iskolakezdésre történő befejezése nem lehetséges.

A hídépítés idejére a munkában részt vevő társaságok mindent megtesznek a közlekedési nehézségek enyhítése érdekében. A két közlekedési társaság, a MÁV és a BKV együttműködése alapján az sem kizárt, hogy az esztergomi vonatok rácsatlakoznának a szentendrei HÉV pályájára. Az utasigények minél szélesebb körben történő kiszolgálása érdekében a vonatok a HÉV megállóiban is megállnának majd, az ideiglenes végállomás pedig a Margit-hídnál, a felszínen lenne kialakítva.

A Római parti szabadidős létesítmények a Duna két partja között közlekedő – kerékpár szállítására is alkalmas – kishajóval érhetőek majd el. Ezek menetrendjét és kikötési helyeit az illetékesek jelenleg még egyeztetik. A pesti oldalon a népszigeti vagy a Marina Part kikötője, a budai oldalon a Római parti vagy a „Hableány” kikötő újbóli megnyitása jöhet szóba.

Képek letölthetők a MÁV portál Sajtószoba/Sajtófotó oldalról, vagy közvetlenül az alábbi linkről: www.mav.hu "

(forrás)