Kedveseim! Ezen a borongós őszies nyárelő első napján nehéz azt írni, SZÉP napot...
De hát kinek mi a szép nap?
Nemdebár ez is relatív?...
Erről jut eszembe, erről a "relativitásról", mikor régen általános iskolás koromban olvastunk egy tanmesét az orosz nyelvkönyvből. Nem tudom, ki emlékszik rá, de az időjárásról szólt, hogy kinek szép, kinek utálatos az esős, és kinek a napos, száraz idő?...
" - Atvratyítyelnaja pagóda!" -mondta a napos időre a földigiliszta...
Többre nem emlékszem... Hogy melyik állatnak volt az esős az utálatos időjárás?... Talán valamelyikőtöknek eszébe jut még...
Tehát vegyük a JÓ oldalát...
Lehet itt bent a szobában elmélkedni, olvasgatni, zenét hallgatni...
Tudom, sokan szeretitek Rahmanyinovot. Nem először hozom ezt a zenéjét, de hátha valaki nem hallgatta meg régebben, és annyira illik a mai boromgós hangulathoz! Talán ERNŐ BÁCSI is meghallgatja, hiszen annyira orosz, és annyira rahmanyinovos, és annyira vesperásos, na és ... öőőőő... annyira misztikusan holdfényes is...
Béla Bartók at the piano Allegro Barbaro (A szerző játékát hallhatjuk)
Zongoraművei közül számomra kevésbé volt ismert az 1918-ban keletkezett Három etüd.
Talán ezek a művei összegzik legsikerültebben Bartók zongorazenéjének legfontosabb összetevőit. Mint etüdök a szabad és fürge kézmozgás, a tágfekvés - a No. 1-ben decimák (= tizedik hangtávolság, azaz oktávon túli terc!), a No. 3-ban tág arpeggiok (= az a játékmód, melyben az előadó a harmóniát, akkordot nem egyszerre, hanem hangjaira bontva, "hárfaszerűen" szólaltatja meg), és a klaviatúrát kihasználó gyors és egyenletes játék (no. 2.) gyakorlatai; de Chopin és Debussy etüdjeihez hasonlóan ezek sem csupán technikai gyakorlatok, hanem elsősorban koncertdarabok.
Végezetül hallgassuk meg Kocsistól Bartók 1926-ban írt Szonátájának első tételét, amely mintegy folytatása is lehetne karakterben az Allegro barbaronak:
Köszönöm, hogy leírtad friss koncert élményedet nekünk.
Sajnos, én sem tudtam róla... Pedig kollegina Dunai Éva művésznő... Akit én is kitűnő énekesnek tartok, valóban kulturáltan énekel, s a hangja is csodaszép, különleges hangszínnel bír.
Úgy tűnik, a híráramlás csak a nagypolitika terén alapos... A kultúra már kevésbé fontos...
Azt a kis hírt a Hídlapban most megtaláltam én is, valóban ott van a 13. oldalon...
Nem tudom, mennyire szoktál ITT ezen a topicon olvasni, de már tegnap írt ide Ernő bácsi Balassiról, még nem késő elolvasnod Ernő bácsi sajátos, nem szokványos stílusú írását a szomorú véget ért költőről.
Kedveseim!
Ezen a borongós őszies nyárelő első napján nehéz azt írni, SZÉP napot...
De hát kinek mi a szép nap?
Nemdebár ez is relatív?...
Erről jut eszembe, erről a "relativitásról", mikor régen általános iskolás koromban olvastunk egy tanmesét az orosz nyelvkönyvből. Nem tudom, ki emlékszik rá, de az időjárásról szólt, hogy kinek szép, kinek utálatos az esős, és kinek a napos, száraz idő?...
" - Atvratyítyelnaja pagóda!" -mondta a napos időre a földigiliszta...
Többre nem emlékszem... Hogy melyik állatnak volt az esős az utálatos időjárás?... Talán valamelyikőtöknek eszébe jut még...
Tehát vegyük a JÓ oldalát...
Lehet itt bent a szobában elmélkedni, olvasgatni, zenét hallgatni...
Tudom, sokan szeretitek Rahmanyinovot. Nem először hozom ezt a zenéjét, de hátha valaki nem hallgatta meg régebben, és annyira illik a mai boromgós hangulathoz!

Talán ERNŐ BÁCSI is meghallgatja, hiszen annyira orosz, és annyira rahmanyinovos, és annyira vesperásos, na és ... öőőőő... annyira misztikusan holdfényes is...
http://www.youtube.com/watch?v=LQqZF3HPMuQ&feature=player_embedded
Rakhmaninov The Quiet Melody by Slava Kagan-Paley a capella
Szeretettel Holdfény
Akinek van kedve, és ideje, meghallgathatja, nézheti az egész Bartók zongoraszonátát Lang Lang kínai származású zongoraművész előadásában:
http://www.youtube.com/watch?v=DJ7A846nIjs&feature=related
Bartok - Piano Sonata 1 (Lang Lang) - I. tétel Allegro moderato (=Mérsékelt gyorsasággal)
http://www.youtube.com/watch?v=0JFQD7G-UEU&feature=related
II. tétel Sostenuto e peasante (= Vontatottan és súlyosan)
http://www.youtube.com/watch?v=Q6n0DkaUlno&feature=related
III. tétel Allegro molto (=Nagyon gyorsan)
Összműsoridő 14 perc.
Kocsis Zoli szülinapja alkalmából kaparásztam kicsit a Yutun, és ERRE bukkantam:
Bartók: Három etüd
Tudott dolog, hogy Kocsis remek Bartók-játékos, a Philipps Classics hanglemezkiadónál lemezre játszotta Bartók összes zongoradarabját.
Hoztam egy kis kottaképes ízelítőt belőle:
http://www.youtube.com/watch?v=G2E058Ep99Y&feature=related
Bartok - Three Etudes op. 18 (Zoltan Kocsis)
I. Allegro molto - II. Andante sostenuto - III. Rubato
Bartók Béla (1881-1945) zongoradarabjai igen jelentős szerepet játszottak zeneszerzői életművében.
Talán legközismertebb darab közülük az 1911-ben írt Allegro barbaro:
http://www.youtube.com/watch?v=FpoTxL-uOco&feature=related
Béla Bartók at the piano Allegro Barbaro (A szerző játékát hallhatjuk)
Zongoraművei közül számomra kevésbé volt ismert az 1918-ban keletkezett Három etüd.
Talán ezek a művei összegzik legsikerültebben Bartók zongorazenéjének legfontosabb összetevőit. Mint etüdök a szabad és fürge kézmozgás, a tágfekvés - a No. 1-ben decimák (= tizedik hangtávolság, azaz oktávon túli terc!), a No. 3-ban tág arpeggiok (= az a játékmód, melyben az előadó a harmóniát, akkordot nem egyszerre, hanem hangjaira bontva, "hárfaszerűen" szólaltatja meg), és a klaviatúrát kihasználó gyors és egyenletes játék (no. 2.) gyakorlatai; de Chopin és Debussy etüdjeihez hasonlóan ezek sem csupán technikai gyakorlatok, hanem elsősorban koncertdarabok.
Végezetül hallgassuk meg Kocsistól Bartók 1926-ban írt Szonátájának első tételét, amely mintegy folytatása is lehetne karakterben az Allegro barbaronak:
http://www.youtube.com/watch?v=L9B4QK4gVps&feature=related
Bela Bartok - Sonata (Kocsis) 01
Mindenkinek nyugodt álmot, és békés, dolgos hetet kívánok!
Holdfény
Kedves Clara!
Köszönöm, hogy leírtad friss koncert élményedet nekünk.
Sajnos, én sem tudtam róla... Pedig kollegina Dunai Éva művésznő... Akit én is kitűnő énekesnek tartok, valóban kulturáltan énekel, s a hangja is csodaszép, különleges hangszínnel bír.
Úgy tűnik, a híráramlás csak a nagypolitika terén alapos... A kultúra már kevésbé fontos...
Azt a kis hírt a Hídlapban most megtaláltam én is, valóban ott van a 13. oldalon...
Nem tudom, mennyire szoktál ITT ezen a topicon olvasni, de már tegnap írt ide Ernő bácsi Balassiról, még nem késő elolvasnod Ernő bácsi sajátos, nem szokványos stílusú írását a szomorú véget ért költőről.
Üdvözlettel Holdfény