Nemrég "fenyegetőztem" azzal, hogy elhozom Csajkovszkij: ÉVSZAKOK c. zongorasorozatát is Nektek.
Már rég elkészítettem, csak most gondoltam, lesz rá hangulat, hogy elolvassátok az írásomat, és meghallgassátok a betett zenei illusztrációkat is.
PJOTR ILJICS CSAJKOVSZKIJ (1840-1893)
Csajkovszkij zongoraművei nem játszanak jelentős szerepet alkotásai sorában, bár mennyiség tekintetében nem maradnak el a zenekari, kamarazenei és vokális kompozíciók mögött. Valószínűleg az a körülmény indokolja ezt, hogy legnagyobbrészt megrendelésre készültek és nem mutatják ugyanazt az ihletett eredetiséget, mint például zenekari művei. Ő maga nem is volt kiemelkedő zongorajátékos, ilyen módon nem érezte elsődleges indíttatását e hangszeren való megnyilatkozásának.
AZ ÉVSZAKOK, op. 37/b 1875-76-ban egy zenei folyóirat megrendelésére havonta komponált Csajkovszkij egy rövid jellemdarabot. Szolgáját kérte, emlékeztesse havonta egy megadott napon, hogy az újabb tétel megírása esedékes, és aznap be is fejezte. Az évszakok című sorozat nem próbál Vivaldi hegedűverseny-ciklusának vagy Haydn oratóriumának folytatója lenni: példaképe nyilvánvalóan Schumann zsánerkép jellegű rövid zongoradarabjai között található. Akár rutinmunka volt, akár nem, tagadhatatlanul bájos, sőt ihletett művet alkotott.
Január: A kandallónál (Moderato simplice ma espressivo).
Könnyed hangú idill meglehetősen hosszúra nyúlt közjátékkal, amely a rögtönzés ötletszerűségéhez képest meglepően szűkmarkúan bánik az ötletekkel.
Ashkenazy plays Tchaikovsky Les saisons - 1. Janvier. Au coin de feu
Február: Karnevál (Allegro giusto).
Ez a mozdulatokat és színeket felidéző zene balettkomponistára vall: nem lehet véletlen, hogy ugyanez időben dolgozott Csajkovszkij első balettjén, a Hattyúk taván.
"KIALVATLANSÁGI" - bocs a javításért, Te kérdeztél...
Jáájjj, Ernő bácsi a drága...
Szerintem érti ő, csak tudod, szeret szarkasztikus lenni. Bár még sokáig lehetne az, ami lényege...
Rengeteget tanultam tőle ezen a portálon, az már egyszer biztos!
De nem csak tőle... sokaktól itt... Még a kritizálóktól is... Leszűröm magamban, mint a tésztát... És ami marad, az az enyém...
Jóéjt Neked én minden bagolynak, én már "meghaltam", csak a szellemem van jelen...
Kedves János!
Bocsika, én csak csitítani szándékoztam a parázzsá vált hangulatot...
Igazad van, a munka manapság mindennél előbbre való!
Köszönet érte, hogy ennek ellenére mégis figyelemmel kísérsz bennünket.
Őszintén gratulálok a sikeredhez, és további sikeres munkát kívánok!
Tisztelettel Holdfény
Jájjj, jááájjj, kedveseim!!!
Kééééptelenség, hogy egy kép(felirat) miatt konfrontálódtok!
KÍVÁNOM, HOGY EZ LEGYEN A LEGNAGYOBB BAJ MOSTANSÁG, mikor pl. megállíthatatlanul zutyorog az eső!
Aki kottaolvasó tehetséggel bír, s szereti nézni is a kottát a zene hallgatása közben, azoknak hoztam ezt a változatot:
http://www.youtube.com/watch?v=Av2ETyeaiK0&feature=related
Mikhail Pletnev plays Tchaikovsky 'Les Saisons' - 1. Janvier, Au coin du feu
Január, A kandallónál
http://www.youtube.com/watch?v=mQaxzGhBg4s&feature=related
Mikhail Pletnev plays Tchaikovsky 'Les Saisons' - 2. Fevrier, Carnaval
Február, Karnevál
http://www.youtube.com/watch?v=wZ4-RApDCeA&feature=related
Mikhail Pletnev plays Tchaikovsky 'Les Saisons' - 3. Mars, Chant de l'alouette
Március, A pacsirta dala
Kedveseim!
Nemrég "fenyegetőztem" azzal, hogy elhozom Csajkovszkij: ÉVSZAKOK c. zongorasorozatát is Nektek.
Már rég elkészítettem, csak most gondoltam, lesz rá hangulat, hogy elolvassátok az írásomat, és meghallgassátok a betett zenei illusztrációkat is.
PJOTR ILJICS CSAJKOVSZKIJ (1840-1893)
Csajkovszkij zongoraművei nem játszanak jelentős szerepet alkotásai sorában, bár mennyiség tekintetében nem maradnak el a zenekari, kamarazenei és vokális kompozíciók mögött. Valószínűleg az a körülmény indokolja ezt, hogy legnagyobbrészt megrendelésre készültek és nem mutatják ugyanazt az ihletett eredetiséget, mint például zenekari művei. Ő maga nem is volt kiemelkedő zongorajátékos, ilyen módon nem érezte elsődleges indíttatását e hangszeren való megnyilatkozásának.
AZ ÉVSZAKOK, op. 37/b
1875-76-ban egy zenei folyóirat megrendelésére havonta komponált Csajkovszkij egy rövid jellemdarabot. Szolgáját kérte, emlékeztesse havonta egy megadott napon, hogy az újabb tétel megírása esedékes, és aznap be is fejezte. Az évszakok című sorozat nem próbál Vivaldi hegedűverseny-ciklusának vagy Haydn oratóriumának folytatója lenni: példaképe nyilvánvalóan Schumann zsánerkép jellegű rövid zongoradarabjai között található. Akár rutinmunka volt, akár nem, tagadhatatlanul bájos, sőt ihletett művet alkotott.
Január: A kandallónál (Moderato simplice ma espressivo).
Könnyed hangú idill meglehetősen hosszúra nyúlt közjátékkal, amely a rögtönzés ötletszerűségéhez képest meglepően szűkmarkúan bánik az ötletekkel.
http://www.youtube.com/watch?v=bK3kk_QCsd0&feature=related
Ashkenazy plays Tchaikovsky Les saisons - 1. Janvier. Au coin de feu
Február: Karnevál (Allegro giusto).
Ez a mozdulatokat és színeket felidéző zene balettkomponistára vall: nem lehet véletlen, hogy ugyanez időben dolgozott Csajkovszkij első balettjén, a Hattyúk taván.
http://www.youtube.com/watch?v=ur5Qv9JjYXs&feature=related
Ashkenazy plays Tchaikovsky Les saisons - 2. Février. Carnaval
Március: Csalogánydal (Andante espressivo).
Csajkovszkij románcainak hangját eleveníti fel.
(Engem nem különösebben ragadott meg ez a tétel...)
http://www.youtube.com/watch?v=WifwMdNTL-k&feature=related
Ashkenazy plays Tchaikovsky Les saisons - 3. Mars. Chant de l'alouette
Folyt. köv.