2014. augusztus 22., Menyhért, Mirjam
Facebook login

Harrach: érthetetlen Nyitra megye Ipoly-hídról szóló döntése

Közélet
2013.02.28. 18:00
ipoly híd

Harrach Péter érthetetlennek tartja a Nyitra megyei közgyűlés azon döntését, mellyel megtagadták a magyarországi Ipolydamásd és a szlovákiai Helemba között építendő Ipoly-hídról szóló megállapodás módosításának aláírását. A KDNP frakcióvezetője szerint ezzel hatalmas lehetőségtől fosztanák meg a környékén élőket.

Harrach Péter, a magyarországi térség országgyűlési képviselője a Pest megyei Ipolydamásdon csütörtökön az új Ipoly-híd építése körül kialakult "patthelyzet" kapcsán tartott sajtótájékoztatón közölte: csatlakozik a 16 Szob környéki magyar, illetve a 23 érintett szlovák polgármester aláírásával nyomatékosított petícióhoz annak érdekében, hogy a Nyitra megyei közgyűlés megváltoztassa döntését. "A kérést nyomatékkal továbbítom az illetékeseknek" - ígérte.
    A politikus egyrészt azzal magyarázta "értetlenségét", hogy kormányközi megállapodás rendelkezik a két település között létesülő hídról, másrészt azzal, hogy az esetleges végleges visszalépés számos gazdasági és egyéb előnytől foszt meg több tízezer embert, miközben elvész a már odaítélt uniós támogatás is (2012. októberében Pilisszentkereszten Robert Fico és Orbán Viktor miniszterelnökök egyeztek meg a hídról, méltatva annak fontosságát).
    A sajtótájékoztatón - melyen a helyi polgármester és a szobi járás településvezetői mellett több, a projektben érintett szakember, illetve a szlovákiai Magyar Közösség Pártjának alelnöke, az Ipoly Unió elnöke és a petíciót jegyző Ister-Granum területi együttműködési csoportosulás képviselője is részt vett - az előzményekről is részletesen beszámoltak. A két települést 2000-ig összekötő Barátság híd újjáépítése régi igény. Egy három elemből álló projekt tervei között szerepelt még egy Vámosmikola és Ipolypásztó közötti híd létesítése, valamint egy Tésa és Ipolyvisk közötti bekötőút megépítése. A projektre - 85 százalékos támogatottsággal - körülbelül 10 millió eurós pályázati pénzt sikerült szerezni, és az Ipolydamásdnál létesülő híd tekintetében a jogerős építési engedély, valamint a Nyitra megyei közgyűlés partnerségi támogatása is rendelkezésre állt.
    Bár időközben a műszaki tartalom megváltozása miatt módosítani kellett a terveken, s némileg nőtt a magyar felet terhelő költség is, érthetetlen, hogy a Nyitra megyei közgyűlés "meggondolta magát", arra hivatkozva: 2013-ban már úgysem épülhet meg a híd - fejtegette a sajtótájékoztatón Farkas István, a szlovákiai Magyar Közösség Pártjának alelnöke.
    Mint mondta, azt kérik, hogy a közgyűlés márciusi ülésén vitassák meg újra a kérdést, mert a partnerségi megállapodás idei megkötése esetén 2015 végéig van idő az építkezésre.
    Ha a szlovák fél mégsem hajlik a megegyezésre, elvész az uniós forrás és a talán soha vissza nem térő lehetőség is - nyomatékosították többen a sajtótájékoztatón, kiemelve: a valószínűleg téves információkon alapuló visszakozás még korrigálható.
    Wollent József, az Ipoly Unió elnöke szerint főleg Nyitra megye belső kommunikációjában történtek zavarok, a képviselők a hídépítési eljárás számos részletét sokáig nem is ismerték, ám még most sem késő igent mondani, egyébként a térségben élők zsebéből "kamatostól veszik ki a pénzt".
    Eck András, az Ister-Granum EGTC megbízottja a leendő híd előnyeit említette. Szólt egyebek mellett Esztergom és Vác könnyebb megközelíthetőségéről, a Párkány-Helemba-Szob kerékpárút megépítésének lehetőségéről, illetve a kölcsönös gazdasági előnyökről.
    Az Ipoly-híd megépítése nem politikai, hanem főként gazdasági, idegenforgalmi, szakmai kérdés, és nagy lehetőség a határ két oldalán élők napi kapcsolatainak erősítésére is - hangsúlyozták a sajtótájékoztatón. A petíciót mások mellett megküldik a magyar és a szlovák miniszterelnöknek is.

MTI

apróhirdetések

vélemények

Cserép János
2013.03.01. 14:06
Villy:

Sajnálom, hogy nem halad az Ipoly-hidak ügye, nyáron sokat biciklizünk Párkány-Helemba...Nagymaros felé. Az Ipolyon legalább a vasúti hídon rendesen át lehet menni (egy kis bicikli cipelés árán, míg ez ember felér a hídra), de a Garamon csak a sínek közt lehet átkelni a folyón.

Ez csak a szokásos szlovák nacionalista politikusi balfaszkodás. Tudhatná már a magyar külpolitika, hogy kiket és mennyivel kell megkenni, hogy ezeken a fogaskerekeken átgördüljön a projekt. Végülis az nekünk jó, ha Szob is csatlakozik Esztergom közvetlen agglomerációjához, arról nem is beszélve, hogy 10 perc busz + 1 óra 1 perc vasúttal egy Esztergomból a szobi vasútállomásra rávivő helyijárat lehetne a leggyorsabb Budapestre tömegközlekedési opció a városból...

X
2013.03.01. 13:42

Sajnálom, hogy nem halad az Ipoly-hidak ügye, nyáron sokat biciklizünk Párkány-Helemba...Nagymaros felé. Az Ipolyon legalább a vasúti hídon rendesen át lehet menni (egy kis bicikli cipelés árán, míg az ember felér a hídra), de a Garamon csak a sínek közt lehet átkelni a folyón.

Törölt felhasználó
2013.03.01. 8:56

Hja, kérem, ha valakik csak veszekedni tudnak a másik féllel miközben egy magyarországi párt utasítására egymásra ugrasztják a felvidéki magyarság képviselőit, akkor hiába értetlenkedik Harragh úr! Tán, ha csendben maradna a Fidesz KDNP határon túli ügyekben, más lehetne az eredmény.

Felhasználási feltételek és adatvédelmi nyilatkozat | Moderálási alapelvek | Médiaajánlat | Impresszum
Az oldalon megjelenő írások és vélemények nem feltétlenül azonosak az oldal üzemeltetőjének véleményével.
A Szeretgom.hu-n megjelenő felhasználói tartalmakért szerkesztői felelősséget senki nem vállal.